Társoldalunk:

Nem sokon múlt az újabb tragédia az imolai F1-es futamon

2020.11.02. 13:12

Az imolai versenypálya történetének örökre kitörölhetetlen része Ayrton Senna és Roland Ratzenberger 1994-es halála, ám nem sok hiányzott hozzá, hogy a versenynaptárba visszatérő helyszínen 2020-ban újabb tragédia történjen.

A televíziós közvetítésből kimaradt, de az F1 TV segítségével a versenyzők fedélzeti kamerájából jól láthatóak az Emilia Romagna Nagydíj messze legveszélyesebb jelenetei, amelyeket egy Reddit-felhasználó szúrt ki. A felvételeken az látható, ahogy többen is nagy sebességgel haladva, Lance Stroll pedig közel versenytempóban száguld el a még a George Russell összetört Williamsének darabjait takarító pályamunkások mellett, akik közül többen is nemhogy a pálya mellett, hanem magán az aszfaltcsíkon állnak.

A pályamunkások, amint takarítanak Russell utánForrás: F1 TV

A Max Verstappen kiesése miatt a pályára hajtó biztonsági autó George Russell Safety Car mögüli kicsúszását követően a versenyirányítás utasítására az 55. körben, az ilyenkor szokásos módon elengedte a lekörözött versenyzőket, hogy azok egy teljes kört szinte versenytempóban megtéve beállhassanak a sor végére. Igen ám, de a nyolcas kanyar (Piratella) előtt továbbra is dupla sárga zászlós jelzés volt érvényben, mivel a nyolcas és kilences (Acque Minerali) kanyar közötti szakaszon a pályamunkások még mindig a törmelékek eltakarításával foglalatoskodtak.

Akadt azonban, aki ezt figyelmen kívül hagyva szinte versenytempóban száguldott el mellettük.

A körüket visszavevő lekörözöttek közül Kimi Räikkönen ért először a helyszínre. A 2007-es világbajnok fedélzeti kamerájából pedig jól látható, hogy már a nyolcas kanyar előtt elveszi a gázt és lassít, majd komótosan elcsordogál a munkások mellett. A közvetlenül mögötte haladó csapattársa ugyanígy tett.

Räikkönen, amint a nyolcas kanyar után, már csökkentett tempóval elhalad a dupla sárga jelzést mutató fénypanel mellettForrás: F1 TV

A következő helyszínre érkező páros Nicholas Latifi és Romain Grosjean kettőse volt. Ők már tempósabban érkeztek, Grosjeannak a mérnöke pedig figyelmeztetett is, hogy dupla sárga zászlós jelzés van érvényben az említett szakaszon, a francia azonban csak az utolsó pillanatban, a pályamunkásokat meglátva lassított le, majd rádión közölte, hogy „Egy kicsit veszélyes, hogy dolgoznak a pályán."

A következő érkező a mezőny utolérése miatt szintén igen nagy sebességgel közlekedő Vettel volt, akinek versenymérnöke nem szólt a dupla sárga zászlóról, így a négyszeres világbajnok jól hallhatóan rálépett a gázra a nyolcas kanyar kijáratánál (noha ekkor jobb oldalon jól kivehető a dupla sárga jelzést mutató led panel), hogy aztán hirtelen fékezzen, amikor a bukkanón áthajtva észreveszi a pályán dolgozókat. Ő már ingerültebben szólt a rádióba Grosjeannál. Szóljatok, hogy figyeljenek, mert pályamunkások vannak a pályán. Nagyon-nagyon veszélyes, mondjátok meg nekik, hogy húzzanak el onnan, el a pályáról."

A pillanat, amikor Vettel előtt feltűnnek a pályát takarítókForrás: F1 TV

Az utolsó versenyző, aki lekörözöttként elhaladt baleset helyszínén, Lance Stroll volt. A felvételek alapján kijelenthető, hogy mindenki közül a kanadai pilóta volt a legfigyelmetlenebb, mivel ő még fel is váltott hetedik fokozatba, miközben már látta a pályamunkásokat, majd csak alig hallhatóan elemelte a lábát a gázról és nagy tempóval elszáguldott mellettük. 

Az egyikük ráadásul nem sokkal azelőtt még a pálya közepén sepregetett, és csak pillanatokkal azelőtt ment arrébb, hogy a Racing Point odaért.

Figyelembe véve, hogy a dupla sárga zászlós jelzés azt jelenti, hogy az érkező versenyzőnek fel kell készülnie, hogy adott esetben akár meg is kell állnia, ez igen nagy felelőtlenség volt Strolltól, akit csak a szerencse óvott meg attól, hogy ne történjen nagyobb baj sem vele, sem valamelyik pályamunkással.

A képen látható pályamunkás az utolsó pillanatban lépett ki Stroll útjábólForrás: F1 TV

Hogy lássuk, milyen veszélyei lehetnek annak, ha valaki túl nagy tempóval közlekedik sárga zászlós jelzés alatt, ahhoz nem kell messzebbre menni Jules Bianchi 2014-es szuzukai tragédiájánál, vagy a sokkal inkább ide illő, 1977-es Dél-Afrikai Nagydíjon történt halálesetnél, amikor a versenytempóval érkező Tom Pryce a célegyenesben úgy ütött el egy pályán a kezében poroltóval átszaladó, a bukkanó által az érkező versenyző elől kitakart pályabírót, hogy ő maga is belehalt.

Kétségtelen, hogy a versenyzőknek egytől egyig lassítania kellett volna a sárga zászlós jelzésnél, annak észrevétele azonban a szokottnál nehezebb lehetett, mivel a Safety Car miatt az egész pályán sárgán villogtak a fényjelzést adó panelek, így kevésbé lehetett feltűnő, hogy az adott szakaszon kicsit másként teszik ez. A rádióban egyedül Grosjean és Giovinazzi kapott figyelmeztetést.

Az is a pilóták védelmében szól, hogy általában csak olyankor teszik lehetővé a lekörözötteknek, hogy visszavegyék a körüket, amikor már minden törmeléket eltakarítottak, ezek a versenyzők ilyenkor ugyanis azon igyekeznek, hogy az újraindítás előtt utolérjék a mezőny végét (Strollnak szólt is a mérnöke, hogy nyomja neki), ezért nem is számítanak arra, hogy valahol lassítaniuk kell.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK