Kavarodást okozhatnak az új F1-es szabályok

Forma-1, Red Bull, Max Verstappen
VERSTAPPEN Max (ned) Red Bull Tag Heuer RB12 action during the 2016 Formula One World Championship, Brazil Grand Prix from November 11 to 13 in Sao Paulo, Brazil - Photo Frederic Le Floc'h / DPPI
Vágólapra másolva!
Newey szerint legesélyesebbek azonban továbbra is a pénzes istállók lesznek, ráadásul a különbség is nőhet az élcsapatok között. A Red Bull tervezőjének nem tetszik, hogy a mértéktelen költekezésen van a hangsúly az F1-ben.

A Forma-1-ben számos új szabály lép életbe 2017-ben, melyek legfőbb célja az lesz, hogy másodpercekkel gyorsabbá tegyék az autókat. Az eddig rendelkezésre álló információk alapján ez valóban sikerülhet, legutóbb például Valtteri Bottas nyilatkozta, hogy a szimulátorban végzett tesztek alapján sokkal gyorsabbnak tűnik az autók kanyarsebessége.

A Red Bull tervezőzsenije, Adrian Newey úgy véli, az új szabályok akár az erősorrendben is kavarodást okozhatnak, bár azt nehezen tudja elképzelni, hogy egy kisebb istálló a nagyok elé kerüljön. Az pedig

egyáltalán nem biztos, hogy a szabályváltozások kiélezettebbé teszik a küzdelmet az istállók között.

"Az szinte biztos, hogy nagyobbak lesznek a csapatok közti különbségek - nyilatkozta Newey a Sky Sportsnak. - Komolyabb szabályváltozások idején mindig vannak istállók, akik a többieknél eredményesebben alkalmazkodnak az új előírásokhoz. Ezek általában a nagy istállók, mert ők rendelkeznek a legtöbb forrással. Igaz, a legutóbbi nagy szabályváltozások esetén, 2009-ben nem ez volt a helyzet, akkor a Brawn és a Red Bull került előnybe, miközben a nagyok - a Ferrari és a McLaren - küszködtek."

Noha a Red Bull az élcsapatok közé tartozik, Newey szerint nekik sincs elég forrásuk ahhoz, hogy minden lehetséges megoldást kipróbáljanak az autó tervezésekor. A kisebb istállók még kevesebbet kísérletezhetnek, ami Newey szerint nem jó, mert így leginkább a befektetett pénz mennyiségén múlik, ki kerül az élre az erősorrendben.

A Red Bull forrásai is végesek Forrás: DPPI/Frederic Le Floc H

Túl nagy a pénz hatalma

"Át kellene gondolnunk, mi igazából az F1: egy bajnokság, ahol az autógyártó cégek bemutathatják a legújabb technikai fejlesztéseiket, vagy egy látványosság, amely az emberek és a gépek küzdelméről szól? - tette fel a kérdést. - Mindenki másképp gondolkozik erről, attól függően, milyen szerepet töltenek be az F1-ben. Én személy szerint azt gondolom, hogy a versenyzők harcáról kellene szólnia, valamint a mérnökök kreativitásáról.

Newey szerint nem is lenne túl nehéz megfékezni az élcsapatok mértéktelen költekezését. "A költségplafont nagyon nehéz lenne bevezetni, de akkor is lehetne korlátozni a fejlesztésekre fordított pénz mennyiségét, például a kasztni tervezése közben. A szélcsatornák betiltásával például csökkenthetnénk a költségeket, és a CFD-teszteket is korlátozni lehetne. Ezáltal a mérnökök számát is csökkenthetnénk."

Az autógyártó cégek gyakran hangoztatják, hogy megéri óriási összegeket költeni az F1-es projektre, hiszen a fejlesztéseket az utcai autóikban is alkalmazzák, de Newey szerint gyakran túloznak a kijelentéseikkel. "Ha ez valóban így lenne, akkor a jövőben - legfeljebb 5 év múlva - ezeknek az autógyártóknak messze a riválisaik előtt kellene járniuk az autóiparban. Gyanítom, hogy ez nem így lesz, és csak marketingfogásról van szó."

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!