Vágólapra másolva!
Az elmúlt egy évben csak most fordult elő másodszor, hogy az első edzésnapon a Ferrari volt a leggyorsabb, és a versenytempójuk még biztatóbbnak tűnik. Máskor talán örülnének az időmérőre beígért esőnek, de Kínában pont ellenük dolgozhat.
Räikkönen a rövid és a hosszú etapokon is nagyon gyors volt Forrás: AFP/Greg Baker

Számít-e a pénteki eredmény?

A szabadedzéseken elért eredményeket divatos egy kézlegyintéssel elintézni – de vajon mit mondanak a statisztikák: tényleg nem számít, hogy pénteken ki a leggyorsabb? Erről nyilván csak az egész mezőnyre kiterjedő korrelációanalízissel lehetne pontos választ adni, iránymutatónak azonban az is megfelel, ha megnézzük, hogy mondjuk 2015 eleje óta milyen arányban szerezte meg a pole-t, illetve a győzelmet az a versenyző vagy csapat, amely az első edzésnapot az élen zárta. Ezt össze is gyűjtöttem az alábbi táblázatban:

Péntek Pole Győzelem
2015
AUS Rosberg Hamilton Hamilton
MAL Hamilton Hamilton Vettel
CHI Hamilton Hamilton Hamilton
BAH Rosberg Hamilton Hamilton
SPA Rosberg Rosberg Rosberg
MON Hamilton Hamilton Rosberg
CAN Hamilton Hamilton Hamilton
AUT Vettel Hamilton Rosberg
GBR Rosberg Hamilton Hamilton
HUN Hamilton Hamilton Vettel
BEL Hamilton Hamilton Hamilton
ITA Hamilton Hamilton Hamilton
SIN Kvjat Vettel Vettel
JAP Kvjat Rosberg Hamilton
RUS Hülkenberg Rosberg Hamilton
USA Rosberg Rosberg Hamilton
MEX Rosberg Rosberg Rosberg
BRA Rosberg Rosberg Rosberg
ABU Rosberg Rosberg Rosberg
2016
AUS Hamilton Hamilton Rosberg
BAH Rosberg Hamilton Rosberg

A lényeg összefoglalva annyi, hogy az elmúlt 21 versenyből

  • 12-szer az a versenyző és 17-szer az a csapat kaparintotta meg a pole-t, illetve
  • 8-szor az a versenyző és 15-ször az a csapat nyerte meg a versenyt,

amely pénteken a leggyorsabb volt.

Tehát például 81% a valószínűsége, hogy ha egy csapat a nyitónapot az élen zárja, akkor az első rajtkockát is bebiztosítja magának. Ez persze önmagában nem nagy kunszt, hiszen a Mercedes az említett 21 hétvége alatt csak egyszer (a tavalyi Szingapúri Nagydíjon) vesztette el a pole-t, annyi mégis kiderül belőle, hogy már az is ritkaság, ha pénteken nem ők érik el a legjobb időt. Erre mindössze négyszer volt példa a tavalyi szezon kezdete óta.

Éppen ezért nem érdemes félvállról venni azt sem, hogy a Ferrari jól indította a Kínai Nagydíjat.

Garanciát nyilván semmire nem jelent, pontokat ilyenkor nem osztanak, de tény, hogy a Kimi Räikkönen-Sebastian Vettel páros még egyetlen pénteki edzésnapot sem fejezett be az első két helyen. Sőt olyan is csak egy alkalommal fordult elő – konkrétan tavaly Ausztriában –, hogy bármelyikük (akkor éppen Vettel) az élen tudott zárni.

Ezúttal viszont a szuperlágy gumikon mindketten megelőzték a Mercedeseket, ráadásul a pálya mindhárom szektorában ők érték el a legjobb részidőt. Räikkönen volt a mezőny egyetlen tagja, aki befért 1:37 alá a nap folyamán; Rosbergnél végül 0,237, míg Hamiltonnál 0,433 másodperccel bizonyult gyorsabbnak. Habár figyelembe kell venni, hogy a Ferrarik negyedórával a Mercedesek után, a már jobban felgumizott, de a vártnál még mindig melegebb pályán teljesítették az időmérő-szimulációjukat, ami kedvezhetett nekik, ez az eredmény így is biztató számukra – különösen, ha meggondoljuk, hogy a megbízhatóság mellett pont az egy mért körös tempó az Achilles-sarkuk.

Megint a Red Bull, pontosabban Ricciardo tűnik a harmadik erőnek Forrás: AFP/Johannes Eisele

Hát persze, a Mercedes az időmérőre, különösen a Q3-ra a tapasztalatok szerint feljebb tudja tekerni a motorját, de annyit azért bátran kijelenthetünk, hogy a Vettel-korszakban a Ferrari (természetesen eltekintve a szingapúri anomáliától) még sohasem jelentett akkora fenyegetést a pole-ra, mint most.

Normális esetben örülnének a szombatra beígért esőnek, ezúttal azonban rosszkor jönne nekik,

mert éppen akkor boríthatja fel az erőviszonyokat, és akkor jelenthet nehezen kezelhető rizikót, amikor végre szárazon is labdába rúghatnának a Mercedes mellett. A víz ráadásul lemoshatja a gumit a pályáról, vasárnapra is csökkentve a tapadást, s bár az előrejelzések szerint a hőmérséklet nem esik jelentősen vissza, a felhős égbolt alatt az aszfalt várhatóan hűvösebb lesz a péntekinél. Ez a Ferrarinak mind nem jó.

A hosszú etapokon is erősek

De mi a helyzet a versenytempóval? Noha Räikkönen a délutáni edzésen azt mondta, csak a szuperlágy gumikon érezte jónak a hosszú etapját, és Vettel sem volt kibékülve a balansszal, az adatokból kiderül, hogy a Ferrari a lágy és a közepes keveréken sem volt lassabb a Mercedesnél. Sőt.

Ami azt illeti, a Mercedes – illetve konkrétan Rosberg, mert ő vezetett meggyőzőbben – pont a szuperlágyon tűnt gyorsabbnak a Ferrarinál.

A német versenyző egy különösen gyors, 1:40.919-es körrel indította a 7 mért körös etapját, annak azonban, hogy ilyen keményen rálépett a gázra, ára volt: hamar elkoptatta a gumikat. A 4. körtől már vissza is esett a tempója Räikkönené mögé, aki 9 körös, sokkal kiegyensúlyozottabb etapot futott. Vettel az etapja elején hiába próbált spórolni, később is csak Rosberggel szinte azonos köridőket ért el (alighanem a kevésbé ideális balansz miatt), míg Hamilton gumijai még hamarabb megadták magukat. Lásd az alábbi grafikont:

Pár versenyző hosszú etapja a szuperlágy gumikon péntek délután (X: kör, Y: köridő) Forrás: Farkas Péter - Origo

A lágy Pirelliken már egyértelműen Räikkönené volt a legjobb etap, 15 kört tett meg, és majdnem mindben ő érte el a legjobb időt. Ez azért ironikus, mert a végén keresetlen nyíltsággal kérdőre vonta a Ferrarit a rádióban, hogy mégis miért hagyják kint a pályán ilyen sokáig ezeken a *kifütyülve* gumikon. Amit nyilván nem tudott, az az volt, hogy még így is jobb tempót diktált Rosbergnél. Íme:

Hosszú etapok a lágy gumikon Forrás: Farkas Péter - Origo

A Ferrari ez előző két hétvégén látottakhoz hasonlóan megosztotta a munkát a pilótái között, úgyhogy amíg Räikkönen a lágy, addig Vettel a közepes gumikon teljesített hosszú etapot. Meg kell jegyezni, hogy ez a délutáni edzés elején, még melegebb aszfalton történt, míg a riválisok inkább a végén teljesítették a versenyszimuláció-kezdeményeiket, ezért a körülmények nem feltétlenül voltak egyformák. Mégis biztató a Ferrari számára, hogy Vettel is egyértelműen gyorsabbnak bizonyult, mint a szintén a közepes gumikat próbálgató Hamilton.

Hosszú etapok a közepes gumikon Forrás: Farkas Péter - Origo

Mi derül még ki ezekről a grafikonokról? Például az, hogy valószínűleg Sanghajban is a Red Bull lesz a harmadik erő: pontosabban Daniel Ricciardo, aki sem a lágy, sem a szuperlágy keveréken nem maradt le vészesen a Mercedestől és a Ferraritól. Az előbbi gumikkal a Toro Rosso, illetve Carlos Sainz is hasonlóan gyorsnak tűnt, míg a Williams már egy újabb lépéssel mögöttük kullogott.

Nagy taktikai csata jön

Hamiltonnak, aki a váltócsere miatt a legjobb esetben is csak a 6. kockából rajtolhat majd, mindenesetre nehéz dolga lesz, ha előrébb akarja verekedni magát, mert a Ferrarik igencsak nagy falatnak ígérkeznek. Mivel teljesíthetetlen kihívás lehet maga mögé utasítania őket, tulajdonképpen

azért érdemes szurkolnia, hogy győzzék le Rosberget,

aki így kevésbé tudná tovább növelni máris 17 pontra rúgó előnyét. És persze rengeteg fog múlni a rajton: miután a szezon első két versenyén kapásból elbukta a pole pozíciót, a 6. helyről indulva, a mezőny sűrűjében Hamilton még nagyobb veszélynek lesz kitéve. Egyfelől az esélytelenség nyugalmával versenyezhet, mert ekkora hátrányból nem ciki kikapnia a csapattársától, másfelől viszont nem kockáztathat túl sokat, hiszen a vb-címért küzd.

Hamiltonnak reálisan nézve inkább azért célszerű szorítania, hogy a Ferrarik Rosberg előtt végezzenek Forrás: Daimler

A kézenfekvő megoldás az, hogy valamilyen alternatív stratégiára épít, de ez sem sima ügy. Két héttel ezelőtt, Bahreinben neki és a Mercedesnek kellemetlen meglepetésben volt része, amikor a versenyen kiderült, hogy a közepes keverékű gumik éppolyan gyorsan elhasználódnak, mint a lágyak. Hamilton ezért nem tudott végigmenni két kiállással. A Mercedes megtanulta a leckét, és ezúttal már pénteken kipróbálta a közepes Pirelliket – a rossz hír az, hogy megint nem tűntek tartósabbnak a lágyaknál. Ez tisztán és világosan leszűrhető a fenti grafikonokból.

Tavaly jóformán az egész mezőny két kerékcserével teljesítette a Kínai Nagydíjat, mégpedig jellemzően a L/L/Kö vagy L/Kö/Kö leosztásban. A Pirelli azonban most először a szuperlágy gumikat is elhozta Sanghajba, ami az időmérőn erre a keverékre fogja kényszeríteni a mezőnyt. A baj csak az, hogy a pálya meglehetősen durván nyúzza az abroncsokat –

a szuperlágyak a verseny elején, magas üzemanyagszinttel már 5-6 kör után megadhatják magukat

a Mercedes jóslata szerint.

Ez azt jelenti, hogy Hamilton talán akkor jár a legjobban, ha a Q2-ből megpróbálja a lágy gumikon továbbverekedni magát a Q3-ba. Rizikós kísérlet, hiszen ha nem jön össze, a büntetés miatt visszacsúszik a 16. rajkockába, vagy még hátrébb. Ha viszont a Q2-ben a szuperlágyakon futja a legjobb körét, azokon is kell startolnia, és úgy nehéz lesz két kiállással megúsznia a versenyt. Az élcsapatok számára a három pillanatnyilag mindenképpen biztonságosabb megoldásnak tűnik.

Túl nagy a nyomás

Pénteken egyébként is sokan senyvedtek a gumikkal, ezért páran – köztük a már említett Räikkönen – rosszabbnak érezték az autójukat, mint amilyen az a többiekéhez képest valójában volt. Az erős szél sem könnyítette meg a versenyzők dolgát, de a Pirelli által előírt kirívóan magas (a melegítő paplanban mérve elöl 23, hátul 21,5 psi) keréknyomás ellen többen nyíltan is felszólaltak.

Mintha egy utcai autót vezetnénk. Így egyszerűen semmit nem lehet érezni" – panaszkodott Romain Grosjean. „Ennyire magas nyomás mellett állandóan blokkoljuk a kerekeket, és az autónk alulkormányzott. Mintha olaj lenne a pályán." Jenson Button egyetértett vele, hozzátéve, hogy ez különösen a hosszú etapokon okoz gondot, és a Pirelli sportprogramját irányító Paul Hembery elismerte, hogy a pénteki adatok alapján felülvizsgálhatják a nyomásértékeket. Ugyanakkor bekavarhatott az előző évekhez képest magasabb hőmérséklet is; ha az előírások maradnak a hétvége további részére, ami valószínű, különösen nagy jelentősége lesz, hogy ki melegíti el kevésbé a gumikat.

Délelőtt három defekt is volt, de egyik sem a gumik hibájából. Magnussen Renault-ján a hátsó futómű tört el Forrás: AFP/Wang Zhao

A sanghaji pályán két olyan kanyar van – a szűkülő 1/2-es és a táguló 13-as – amelyben fokozottan fennáll ez a veszély. A versenyzőknek még az időmérőn (amelyet, ne felejtsük el, újra a régi rendszer szerint fognak megrendezni), egy mért körben is vigyázniuk kell, nehogy az első két szektorban túl sokat vegyenek ki a szuperlágy Pirellikből.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!