Räikkönen izgalmas hajrában nyert, elmaradt a bajnokavatás
2018. október 21. 19:51
A Forma-1 történetében negyedszer rendeztek versenyt október 21-én, de ez volt az első alkalom, hogy nem avattak világbajnokot, mert Lewis Hamilton 3. és Sebastian Vettel 4. helye matematikailag még nem biztosítja előbbi sikerét. Voltak olyan időszakok a futamon, amikor úgy tűnt, ez összejöhet, leginkább Vettel első körös megpördülése miatt, amivel a mezőny sűrűjébe visszaesett 15.-nek.
Hamiltont ugyan lerajtolta Kimi Räikkönen, de
a mérleg felé billent azzal, hogy a virtuális Safety Car idején (a 11. kör végén) kihívták kerékcserére,
így sok időt megtakarított a bokszkiállással. A 20. körre a friss gumin újra utolérte a finnt, aki bár sikeresen hárította a támadását, a saját depólátogatását követően jelentős hátrányba került.
Innentől az volt a kérdés, hogy Hamilton gumikímélő tempóban megpróbál elmenni a célig, vagy kiáll egy újabb szett abroncsért, de amikor látványosan fogyni kezdett az előnye, egyértelművé vált, hogy utóbbi lesz a forgatókönyv. Ezzel a 4. helyre csúszott le, ahonnan csak egyet lépett fentebb csapattársa, Valtteri Bottas előzékenységének/szófogadásának köszönhetően, Räikkönennel és a 18. helyről rajtoló, elképesztő felzárkózást bemutató Max Verstappennel nem tudott mit kezdeni. A bajnokavatásra így legalább a jövő heti Mexikói Nagydíjig várnia kell.
A Ferrari egyik szeme sírt, a másik nevetett az első körben: finn pilótájuk két év után először javított a pozícióján a nyitó körben, Vettel azonban Daniel Ricciardóval csatázva megforgott a stadionrész egyik kanyarjában. "Bizonyára a holtterébe kerültem és nem látott. A kanyar szűkült és már nem tudtam elkerülni az ütközést" – nyilatkozta.
A váltócsere miatt a 18. helyről induló Max Verstappenhez hasonlóan gyorsan átvágtatott a középmezőnyön, a 12. körben már 5. volt; egy pozíciót Daniel Ricciardo műszaki hibából eredő kiesésével is nyert, egyébként a lerobbant Red Bull műszaki mentése idézte elő a verseny egyetlen VSC-fázisát.
Vettel (már tényleg alig pislákoló) világbajnoki reményeinek életben maradásához ugyanakkor
az kellett, hogy Hamilton a második kerékcseréje után új lendületre kapva ne tudjon elmenni legalább a 2. Verstappen mellett.
Ez nem történt meg, az utolsó körökre hiába érte utol és támadta az élen haladó párost. "Nem igazán tudom, hogyan alakult így a stratégiánk" – mondta Hamilton. Verstappent bő két körrel a cél előtt majdnem elcsípte, de kicsúszott a bukótérbe a nyújtott jobbkanyarnál.
"Rossz volt a stratégia – ismerte el Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke.
Át kell néznünk, mit csinálhattunk volna jobban.
Räikkönen ennek is köszönhetően a 2013-as idénynyitó óta első győzelmét aratta. "Nagyszerű hétvégénk volt, jó rajtot vettem, utána pedig keményen kellett nyomnom. A gumik nem voltak a végén túl jó állapotban, próbáltunk következetes köröket futni és életben tartani őket" – mondta.
A Mercedes problémájához hozzájárulhatott, hogy a hétvégén messze most volt a legmelegebb, körülbelül 30 fokos az aszfalt, és hogy a futam előtt a Pirelli óvatosságból 0,1 bar-ral megemelte a minimálisan előírt nyomást a hátsó gumikban.
Verstappen autójában kicserélték a váltót a futam előtt, így csak a 18. helyről indulhatott, de a 7. körben már 5. volt, néhány másodpercre csapattársától.
Ebben segítette néhány másik első körös ütközés is:
Lance Stroll kilökte Fernando Alonsót az egyik gyors kanyarban – két verseny alatt másodszor akadtak össze –, míg Romain Grosjean Charles Leclercnek ment neki. Az ártatlan Alonso és a vétkes Grosjean kiesett, utóbbi manőverét a futam után kivizsgálják. Stroll bokszutcán áthajtásos büntetést kapott.
Verstappen a 23. körben szabadult meg a lágy gumitól és a szuperlágyra váltott, és azáltal, hogy a Mercedes csak a következő fordulóban hívta ki Bottast, megelőzte. Räikkönenre ő is felzárkózott a végére, de a 2. hellyel sem elégedetlen.
Kissé váratlan ez az eredmény, jól rajtoltam, jó volt az első kör
– mondta. – Lewis egyértelműen a határon volt, úgyhogy boldog vagyok, hogy előtte tudtam maradni." Bottas zuhanása ezzel nem ért véget, az utolsó előtti körben ugyanis Vettel szintén elment mellette.
A Renault nagy lépést tett a konstruktőri bajnokság negyedik helyéért a kettős pontszerzéssel (Nico Hülkenberg 6., Carlos Sainz 7. lett), 20 pontra növelték az előnyüket a Haas előtt, amelynek számláját Grosjean kiesése miatt csak Kevin Magnussen gyarapította néhány egységgel. Sainz még azzal sem bukott pozíciót, hogy 5 másodperces büntetést kapott egy pálya elhagyásával szerzett előnyért
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható!
2024.05.03. - 10:00Miami Grand Prix - 2nd Practice |
2024.05.03. - 18:30Miami Grand Prix - 1st Practice |
2024.05.03. - 22:30Miami Grand Prix - Sprint Shootout |
2024.05.04. - 10:00Miami Grand Prix - Last Practice |
2024.05.04. - 18:00Miami Grand Prix - Sprint |
2024.05.04. - 22:00Miami Grand Prix - Qualification |
2024.05.05. - 22:00Miami Grand Prix - Race |
2024.05.17. - 05.19.Emilia Romagna Grand Prix |
2024.05.24. - 05.26.Monaco Grand Prix |
2024.06.07. - 06.09.Canadian Grand Prix |
2024.06.21. - 06.23.Spanish Grand Prix |
2024.06.28. - 06.30.Austrian Grand Prix |
2024.07.05. - 07.07.British Grand Prix |
2024.07.19. - 07.21.Hungarian Grand Prix |
2024.07.26. - 07.28.Belgian Grand Prix |
2024.08.23. - 08.25.Dutch Grand Prix |
2024.08.30. - 09.01.Italian Grand Prix |
2024.09.13. - 09.15.Azerbaijan Grand Prix |
2024.09.20. - 09.22.Singapore Grand Prix |
2024.10.18. - 10.20.United States Grand Prix |
2024.10.25. - 10.27.Mexican Grand Prix |
2024.11.01. - 11.03.Brazilian Grand Prix |
2024.11.21. - 11.24.Las Vegas Grand Prix |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Kellemes estét kívánunk, nemsokára elrajtol a 2018-as szezon 18. futama, amelyen akár történelmet is láthatunk, Lewis Hamilton ugyanis megnyerheti 5. világbajnoki címét. Elöljáróban annyit, hogy ha a Mercedes pilótája nyer, az 5. helyről induló Sebastian Vettelnek legalább a második helyen kell végeznie ahhoz, hogy életben tartsa halvány esélyeit. A többi variációval most nem fárasztanánk önöket, majd a futam alakulásának függvényében mindig jelezni fogjuk az aktuális helyzetet.
Toto Wolff már szombaton elmondta, aggódik a Ferrarik egyenesben mutatott sebessége miatt, Kimi Räikkönen a második helyről ráadásul lágyabb keveréken rajtol Hamiltonnál. A címvédő istállónak a mai napja sem kezdődött problémamentesen, Hamilton és Bottas autójában is ki kellett cserélni a vízpumpát, a csapat szerint azonban nincs ok az aggodalomra.
A versenyzői parádén vicces jeleneteknek lehettek szemtanúi a helyszínre kilátogatók, a Romain Grosjeant körbevivő autóról ugyanis menet közben elszabadult a dísztárcsa, a Haas francia pilótája azonban résen volt és még időben elkapta.
Nem úszta meg a váltócserét a holland azok után, hogy az időmérőn az egyik hurkán megrongálta a jobb hátsó felfüggesztést, így a 13. helyett a 18. helyről kezdheti meg a futamot. A tavalyi felzárkózását elnézve nagy tételben azért nem fogadnánk rá, hogy ez túlságosan visszaveti majd az élmezőny utolérésében.
Ennél amerikaibb, azaz texasibb szerelésben aligha vezethetne ma Daniel Ricciardo és Max Verstappen. A Red Bull ezen a téren mindenképp kitett magáért az USA Nagydíjon.
A péntekkel és szombattal ellentétben esőtől aligha kell tartanunk, napos az idő, kék az ég, minden tökéletes egy Forma-1-es futamhoz.
Nem tűnik nagy módosításnak, de a tegnapi nap tapasztalatai alapján a Pirelli úgy döntött, hogy 1,5 psi-vel megemeli a nyomást a hátsó gumikban. Csak a futam során fog kiderülni, de ez a gumikopást is befolyásolhatja, a versenyzőknek elméletben nehezebb lehet vigyázni az abroncsokra.
Ennyi van hátra a rajtig, lassan minden készen áll, már a győztes trófea is megérkezett, amerikai módra egy ejtőernyős hozta pár perccel ezelőtt.
Mindössze 21 fokot mutat a hőmérő, az aszfalt 29 fokos. Többen, köztük Christian Horner is a gumikopás miatt aggódik, a csapatok fejest ugranak az ismeretlenbe. Bottas hólyagosodásra számít.
A Sky Sportsnak nyilatkozva a Mercedes csapatfőnöke sebezhetőnek mondta Hamiltont Räikkönennel szemben, és továbbra is az egyenesben mutatott tempót tartja istállója gyenge pontjának.
Csak emlékeztetőül: Lewis Hamilton rajtol a poleból, Kimi Räikkönen mellőle, Bottas a harmadik, Ricciardo a negyedik, Vettel az ötödik. A Ferrari nagy esélye az lehet, ha Räikkönen már a rajtnál átugorja a Mercedes világbajnokát.
Ez Hamilton ellen dolgozik, ő fogja „vágni a lyukat a levegőben” a többiek előtt.
Belső íven beszúrt Hamilton mellé az egyes kanyarban, a brit a második, Vettel megpördült Ricciardo előzése közben és visszaesett a mezőny hátsó felébe.
A hátsó egyenesben beszúrt Ricciardo mellé, de elmérte a féktávot, majd a következő kanyarban összeért a Red Bull-lal. Többen is ütköztek az első körben, Alonso minden jel szerint kiesett.
Nagyon jól kezdett a holland, már Pérezt támadja. Vettel közben tovább javít, már a 12., miközben a pálya tele van törmelékkel.
DRS-távolságon kívül van Hamiltonhoz képest, 2 másodperc körüli az előnye. Közben az is kiderült, hogy Alonso Stroll-lal ütközött össze a rajt után, Alonso rendesen le is hordta a rádióban, ez Stroll hibája volt.
1,5 másodpercre csökkentette a távolságot Räikkönen mögött, Vettel közben már a 11. helyen. A lassításból látszott, hogy Vettel túl szélesen fordult az első körben, és nekisodródott Ricciardónak. Az első körben Grosjean és Leclerc között volt a másik ütközés, a francia elfékezte magát és belement Leclerc-be. A Haas pilótájának fel kellett adnia a futamot, Alonso után ő a következő kieső.
A célegyenesben, már a 6. kört kezdve elment Pérez mellett, már a 9. helyen van. Stroll közben áthajtásos büntetést kapott Alonso megtorpedózásáért.
Ismét 2 másodpercen kívülre került Hamiltonhoz képest. Verstappen közben mág a 6., Vettel Ocont támadja a 8. helyért.
A hátsó egyenesben elment Ocon mellett, előtte pedig Verstappen is javított és lenyomta Hülkenberget az 5. pozícióért.
Vizsgálták a Ricciardóval történt első körös ütközést a felügyelők és mostanra azt a döntést hozták, hogy versenybaleset volt, nem büntetik sem Vettelt, sem az ausztrált.
A negyedik helyen haladt, amikor megállt alatta a Red Bull, leparkolt a hátsó egyenesben. Szemmel láthatóan nagyon csalódott.
A rajt előtt olajmintát vettek Ricciardo autójából, lehet, hogy már akkor láttak valami rendellenességet? Hamilton eközben a rádión arra panaszkodik, hogy nehezen tudja tartani a lépést Räikkönennel, a mérnöke azt mondta neki, hogy a harmadik szektorban veszíti a legtöbbet.
Ricciardo autója miatt a versenyirányításnak végül virtuális biztonsági autós fázist kellett érvénybe léptetnie. Egyelőre senki nem jött ki kerékcserére, a Mercedesnél azonban várnak valakit.
Azt mondták neki, hogy csinálja az ellenkezőjét annak, amit Räikkönen. A finn kint maradt, Hamilton bejött és a harmadik helyre jött vissza a lágy gumikon. Ezzel nagyot nyerhet a négyszeres világbajnok.
Újra nyomhatják neki a pilóták, Vettel egyből meg is előzte Hülkenberget és feljött az 5. helyre. Räikkönennek azt jelentették, hogy Hamilton vélhetően két kiálláson van. A Ferrari úgy tűnik, bízik a gumikban és rámegy az egy kiállásra.
Szóltak neki, hogy ne tartsa fel a csapattársát, mert más taktikán van. Hamilton a 14. körre fordulva a célegyenesben el is vitorlázott mellette, közben megfutotta a leggyorsabb kört.
Már csak 4,8 másodperc a hátránya az élen autózó Räikkönen mögött. Jelen állás szerint mindkettejüknek egyszer kell még kijönnie.
Ha most intenék le a futamot, Hamilton már világbajnok lenne, mivel Vettelnek a negyedik helyre lenne szüksége, hogy megakadályozza ebben.
Vettelnek kicsit mást mondott a Ferrari Hamilton taktikájáról, az ő verziója szerint vagy kétszer áll ki a Mercedes, vagy a végén szenvedni fog a gumikkal.
Már két másodperc alá tornázta le a különbséget. Räikkönen közben állítást kért az első szárnyán a kerékcsere alatt, majd meggondolta magát és azt mondta, hogy mégis jó úgy, ahogy van.
1,3 másodperc a különbség, hamarosan DRS-távolságon belülre kerülhet. Vettel közben 9 másodperccel Verstappen mögött továbbra is az 5. helyen autózik.
Räikkönen nem tudja tartani Hamilton, legalábbis ezt mondta a rádióban. Hamilton benézett az első kanyarban, de nem vetődött be a Ferrari mellé.
A hátsó egyenes előtt Räikkönen ellépett előle és 8 tizedre növelte az előnyét. A célegyenesben lehet esélye a Mercedesnek.
A hátsó egyenes végén Räikkönennek védekeznie kellett, majd fej-fej mellett haladtak egy darabig, de a finn maradt elöl, egészen a kör végéig, amikor bejött a bokszba kerékcserére. A lágy gumik kerültek az autójára, Vettel mögé, az 5. helyre jött vissza.
Nagyot nyert Hamilton és Räikkönen csatájával, felzárkózott a két Mercedesre. A cseréje után az ötödik helyre jött vissza Räikkönen mögé.
A Mercedes finnje a többiekhez hasonlóan a lágy gumikat tette fel, de nem tudott visszatérni a Red Bull elé, Verstappen feljött egy helyet. Vettel ideiglenesen a második, 15 másodperccel Hamilton mögött. Jelen állás szerint Hamilton nem lenne világbajnok, de Vettel még nem járt a bokszban.
A finn jóval gyorsabb volt a friss gumikon, Vettel azzal veszítette a legkevesebb időt, hogy a célegyenesben félreállt előle. Fontos része ez a futamnak - mondták korábban a németnek.
A hátránya azonban tetemes, több mint 17 másodperc. Amennyiben Hamilton még egyszer kiáll és nem nő a különbség, nem tudna visszajönni a Ferrari elé.
Mielőtt azonban kiállt, még csatába bonyolódott Verstappennel, akinek sikerült is megelőznie. Ez nem jött jól a németnek, mivel egy kis időt vesztett. A lágy gumikon az 5. helyre tért vissza, nem volt a legsimább a cseréje, a jobb hátsó nehezen ment fel.
Továbbra is kérdéses, hogy végigbírják-e Hamilton abroncsai, vagy még egyszer ki kell állni a bokszba. Ha nem, akkor nagy eséllyel bajnokavatás következik.
Egészen pontosan 16,5 másodpercre a 4. helyen autózó Bottastól. Hamiltonnal szemben 41 másodperc a lemaradása.
Martin Brundle, a Sky Sports szakértője szerint a Mercedes versenyzője szemmel láthatóan tojásokon lépkedve halad a harmadik szektorban. Ez arra utal, hogy megpróbálja óvni a gumikat és végigmenni ezen a szetten.
Mario Isola, a Pirelli főnöke a Sky Sportsnak azt nyilatkozta, hogy Hamilton tempója alapján arra számít, hogy a Mercedes még egyszer jönni fog. Ebben az esetben visszaesne Räikkönen mögé, de a végén lágyabb gumikon támadhatná.
Másfél másodperccel ment jobb időt, mint az előtte autózó Bottas és az élen álló Hamilton. 13,5 másodperce van a finntől.
Behívták a bokszba a Sauber versenyzőjét, akinek a rajt utáni ütközés miatt amúgy sem volt jó futama, a 16. helyen autózott.
Legutóbb 1:41-es kört autózott, Räikkönen 1:39.5-öt, Vettel az 5. helyen 1:38.7-et. Nagyon a két csere felé haladunk.
„Kék zászló” - mondta a rádióba. Ennek is volt köszönhető a visszaesés, de utána is csak 1:41.0-át ment, Räikkönen 1,6 másodpercet hozott rajta.
Hamilton úgy tűnik, beállt az 1:41-es körökre, Räikkönen így utol fogja érni, már csak 10 másodperc a hátránya. Vettel nagyságrendileg ugyanennyire van a 4. helyen haladó Bottastól.
A jobb hátsón hólyagosodás jelei fedezhetőek fel. Brundle szerint Hamilton bajban van, ezzel a tempóval nem fog nyerni, de már a második cserével sem valószínű, mivel a negyedik helyig esne vissza, ha most jönne ki.
Megkaptuk a választ a kérdésre, két kiállással megy a Mercedes világbajnoka, a lágy gumik kerültek fel az autójára, 3 másodperccel Vettel elé jött vissza a 4. helyre.
Amennyiben sikerülne felkapaszkodnia legalább Räikkönen mögé, és Vettel nem javítana, még mindig bebiztosíthatná a világbajnoki címet. Kevesebb mint 10 másodperc a hátránya a Red Bullhoz képest, Bottas pedig minden bizonnyal el fogja engedni.
1:37.7-et ment, ez kereken 1 másodperccel jobb Räikkönennél. Ha tartani tudná ezt a különbséget, utolérné Räikkönent, de persze közben még meg kellene előznie Verstappent.
2,3 másodpercet hozott Räikkönenen, már csak 5,5 másodpercre van Verstappentől. Nem kizárt, hogy meglesz neki a győzelem.
Az egyik Toro Rosso állt félre lassan az útjából, a finn meg is jegyezte ezt a rádión. Hamilton újabb 1 másodpercet hozott a Ferrarin, akit Verstappen 2 másodpercnyire szorongat.
Megkérdezte, hogy milyen messze van tőle Verstappen, majd közölte, hogy ez nem lesz elég az előzéshez. A mérnöke azt válaszolta, hogy gyorsabb a Red Bull-nál az egyenesben.
Egyelőre nem lassul, és konstans 1 másodperccel gyorsabb Räikkönennél és Verstappennél. Eközben hátrébb Vettel már csak 1.8 másodpercre van Bottastól.
Az utolsó három körben érkezhet meg a Ferrari mögé, azt jelentették a finn pilótának. Verstappentől már csak 2,5 másodpercre van.
„Ez a srác elég gyors” - mondta a csapatrádióban. Lehet, hogy nem lesz könnyű dolga Verstappennel? Vettel közben DRS-távolságon belülre ért Bottas mögött.
1,5 másodpercre esett vissza, miközben Hamilton az élen lassan támadási pozícióba kerül Verstappen mögött, már csak 1,4 a hátránya.
A motor és a gumik is rendben, ezt mondta neki a mérnöke. Lehet, hogy meglesz a finn első győzelme a 2013-as Ausztrál Nagydíj óta?
A kör végén már csak 1 másodpercre volt a Red Bulltól, aki mindössze 1,2 másodpercre van Räikkönentől. Izgalmakra felkészülni!
Nem tudott támadni, sőt, DRS-távolságon belül sincs egyelőre. Vettel közben azzal küzd, hogy megelőzze Bottast és megakadályozza Hamiltont abban, hogy egy esetleges második hellyel világbajnok legyen.
0,8 másodpercre volt mindössze a célegyenesben Verstappentől, de nem próbálkozott előzéssel. A hátsó egyenesben megteszi?
Két másodpercen belül a vezető hármas, de egyelőre mindenki kivár, vagy csak egyszerűen nem tud elég közel kerülni az előzéshez. Vettel továbbra sem bír Bottasszal.
„Nincs DRS-távolságon belül Hamilton” - mondták neki. Egyelőre úgy tűnik, kitartanak a gumik a Ferrarin és a Red Bull-on is.
Hamilton a hátsó egyenesben elég közel volt, de nem eléggé, Verstappennek ugyanis Räikkönen szélárnyéka segített.
A hátsó egyenes után bebújt Verstappen mellé, a lassú kanyarokban fej-fej mellett voltak, az utána következő gyors jobbosban a Mercedes pilótája kívülről próbált elmenni, de ráment a törmelékre és a bukótérből kellett összeszednie az autót. Több mint 2 másodpercet veszített.
A hátsó egyenes végén kívülről bebújt mellé, Bottas pedig elfékezte magát és a bukótérben áthajtott a törmeléken. Vettel feljött a 4. helyre, Hamiltonnak már a 2. pozíció sem lenne elég az 5. vb-címhez.
A 2013-as Ausztrál Nagydíj óta, több mint 5 év elteltével első győzelmét aratta a Ferrari finn világbajnoka, mögötte Verstappen, a dobogó legalsó fokán Hamilton végzett. Elmaradt a bajnokavatás, Hamilton legkorábban Mexikóban biztosíthatja be 5. világbajnoki címét.
Ezzel megköszönjük a figyelmüket, nemsokára jelentkezünk az összefoglalóval és a további hírekkel!