Vettel pályacsúccsal nyert, a Mercedesek szenvedtek

Események

Horizontal Ferrari's German driver Sebastian Vettel drives during the second practice session of the Formula One Malaysia Grand Prix in Sepang on September 29, 2017.  / AFP PHOTO / MOHD RASFAN
Ferrari's German driver Sebastian Vettel drives during the second practice session of the Formula One Malaysia Grand Prix in Sepang on September 29, 2017. / AFP PHOTO / MOHD RASFAN
Vágólapra másolva!
A Malajziai Nagydíj péntek délutáni szabadedzésén végre száraz volt a pálya, és a Ferrarik meglepetésre mindkét típusú gumival simán kerültek az élre. A tréningnek aggasztó baleset vetett véget: Grosjean összetörte az autóját egy meglazuló csatornafedél miatt.
Vágólapra másolva!
Cikkünk folyamatosan frissül41 bejegyzés

A Ferrari uralta a Malajziai Nagydíj péntek délutáni szabadedzését, amelynek aggasztó baleset vetett véget: Romain Grosjean defektet kapott egy meglazuló csatornafedélen, és kicsúszva összetörte az autóját. A tréninget emiatt 17 perccel a leintés előtt megszakították, és nem is indították újra, mert a versenyigazgató, Charlie Whiting a helyszínre sietett szemlét tartani.

A lassításból úgy látszott, Valtteri Bottas Mercedese feltépte a 13-as kanyar rázókövébe süllyesztett csatornafedelet. A mögötte érkező Kimi Räikkönen kicsit más ívet követett, ezért pár centivel elkerülte a kritikus pontot, Grosjean viszont éppen a sréhen felfelé álló fedélnek ütközött. Ettől azonnal jobb hátsó defektet kapott, és az autója nagy sebességgel, irányíthatatlanul a szemközti gumifalba csapódott. Ő maga szerencsére a saját lábán szállt ki a pilótafülkéből, de így is el kellett látogatnia a pályakórházba.

A megszakítás miatt a csapatok csak a felét tudták teljesíteni a versenyszimulációiknak, a hosszú etapokon azonban addig a Ferrari tűnt a leggyorsabbnak.

A sok aerodinamikai fejlesztéssel, többek között új padlólemezzel Szepangba érkező csapat autói a lágy és a szuperlágy gumikon is megközelíthetetlenek voltak: Vettel alig 16 perc után már a lágyakon is új körrekordot állított fel, aztán az időmérő-szimulációja során 1:31.261-re javította az idejét, 1,3 másodpercet verve a korábbi pályacsúcsra. Räikkönen 6 tizedes hátránnyal is simán szerezte meg a 2. helyet.

Vettel mindkét típusú gumival és a hosszú etapokon is verhetetlennek bizonyult Forrás: AFP/Mohd Rasfan

A Red Bull párosa 8 tizeddel elmaradt Vetteltől, és elismerték, hogy miután a délelőtti esőben az élen végeztek, száraz pályán nem értek a Ferrari nyomába. Az igazi meglepetés az, hogy ez a Mercedesnek sem sikerült: bár Szepang papíron inkább nekik kedvez, végig látványosan szenvedtek az alulkormányzottságból hirtelen támadó túlkormányzottság miatt. Az edzés során, pár perc különbséggel Valtteri Bottas és Lewis Hamilton is kicsúszott, s bár az autójuk nem sérült meg komolyabban, szombatig fel van adva nekik a lecke, ha előrébb akarnak lépni.

A helyzetüket jól mutatja, hogy 1,4 másodperccel voltak lassabbak Vettelnél, és még Fernando Alonso is beférkőzött eléjük a McLarennel. A legjobb tíz közé még a két Force India, valamint a renault-s Nico Hülkenberg verekedte be magát.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!

10:48
szeptember 29, 2017
Vágólapra másolva!

Hamarosan folytatódik a program

Szép napot mindenkinek! Hát, Szepangban nem indult igazán szépen: az első szabadedzést csak félórás késéssel tudták elindítani az özönvízszerű eső miatt, így a másfél helyett csupán egy óráig tartott. Azóta viszont kisütött a nap, s bár vannak felhők az égen, a második edzésre várhatóan száraz lesz a pálya, előkerülhetnek a slick gumik is. Délelőtt mindenki intermediate-eken érte el a legjobb idejét.

10:51
szeptember 29, 2017
Vágólapra másolva!

Délelőtt taroltak a Red Bullok

Az esőben Verstappen és Ricciardo váltogatta egymást az élen, a többiek nem tudtak beleszólni a Red Bull háziversenyébe. A végén Alonso közelítette meg őket a legjobban, de ő is 1,6 másodperccel volt lassabb Verstappennél. A Ferrarik és a Mercedesek hátránya még nagyobb volt, bár felmerült a gyanú, hogy sokan spóroltak az interekkel, amelyekre a hétvége további részében még szükségük lehet.

10:55
szeptember 29, 2017
Vágólapra másolva!

Hírek innen-onnan

10:59
szeptember 29, 2017
Vágólapra másolva!

Az F1 búcsúzik Szepangtól

Ez volt Hermann Tilke első, és Isztambullal együtt sokak szerint a legjobb F1-es pályája, de az idén rendezik rajta az utolsó Malajziai Nagydíjat - legalábbis egyelőre. Az ország úgy érezte, nem éri meg tovább otthont adni a versenynek, mert a kiadások nem térülnek meg. 1999 óta volt náluk rendszeres vendég az F1.

11:01
szeptember 29, 2017
Vágólapra másolva!

Nagy a forróság

A levegő tulajdonképpen "csak" 29 fokos, de a páratartalom 73%-os, ezért melegebbnek érződik. Az aszfalt hőmérséklete máris 42 fok, és elég meredeken emelkedik. Közben megkezdődött az edzés, a két Sauber az első a pályán.

11:02
szeptember 29, 2017
Vágólapra másolva!

Akció!

Ahogy az várható volt, a délelőtt elvesztegetett idő miatt a csapatok gyorsan belecsaptak a lecsóba. Már kilencen vannak a pályán, köztük a két Ferrari. Alonsót most szíjazzák be.

11:05
szeptember 29, 2017
Vágólapra másolva!

Räikkönen vibrációra panaszkodik

Úgy érzi, kiegyensúlyozatlan valamelyik kereke, de ez nem akadélyozza meg abban, hogy 1:33.486-tal azonnal az élre álljon,. Közben nyolcan már mért kört is megtettek, a legtöbben a lágy gumikon, bár a Toro Rossók a közepeseken vannak kint.

11:06
szeptember 29, 2017
Vágólapra másolva!

Vettel a 2. helyen kezd

Elsőre 0,3 mp-vel lassabb volt Räikkönennél. Már Pérez áll a 3. helyen, Massa az első, aki szuperlágy Pirelliken ment ki a pályára.

11:07
szeptember 29, 2017
Vágólapra másolva!

Ez máris jó idő

Az idei autók annyival gyorsabbak, hogy Räikkönen legelső slick gumis köre a hétvégén 1,5 mp-vel jobb, mint amivel Hamilton tavaly megnyerte ezt az edzést. Még a pályacsúcstól is csak 9 tizedre van...

11:09
szeptember 29, 2017
Vágólapra másolva!

Verstappen átveszi a vezetést

Raikkönen és Vettel is javított, a holland mégis 97 ezredet vert a finnre, 1:32.739-re javítva az etalont. Pedig az utolsó kanyarban megérkezett Ocon Force Indiája mögé. Jó sűrű a forgalom odakint, Bottas egyelőre csak a 6. helyen áll a Mercedesszel.

11:11
szeptember 29, 2017
Vágólapra másolva!

Gasly Toro Rossója kigyullad

Óriási füstfelhő tört elő az autója hátuljából, amikor megérkezett a garázs elé. Nem volt túl bizalomgerjesztő... Massa a szuperlágy gumikkal is csak a 6. helyig jutott, már 17-en iratkoztak fel a tabellára. Érkezik Hamilton is.

11:12
szeptember 29, 2017
Vágólapra másolva!

Hamilton a 7. helyen kezd

Elsőre 1,3 mp-vel lassabb volt Verstappennél, ls majdnem ennyivel a Ferrariknál is. Ricciardo 6 tizedes hátránnyal a 4. helyen indított.

11:14
szeptember 29, 2017
Vágólapra másolva!

A sorrend

Az első szűk negyedóra után így állunk: Verstappen, Räikkönen, Vettel, Ricciardo, Bottas, Ocon, Massa, Hamilton, Grosjean, Pérez, Stroll, Alonso. Massa, Stroll és Alonso a szuperlágy, a többiek a lágy gumikon tették meg a legjobb körüket eddig.

11:16
szeptember 29, 2017
Vágólapra másolva!

Vettel új körrekordot fut

Három századot vert az eddigire: 1:32.566. Az előbb visszatért a garázsba, de pár perc után újra megjelent a pályán, és a Ferrari számára biztató, hogy a már használt szett lágy gumival érte el az iménti idejét. A Mercedes egyelőre nem mozog túl komfortosan a pályán: Hamilton és Bottas most javított, de így is 7 tizedre vannak Vetteltől.

11:18
szeptember 29, 2017
Vágólapra másolva!

Gasly visszatért a pályára

Az iménti füstölést csak az okozta, hogy olaj ömlött a kipufogóra. "Amikor ilyesmit látok, mindig maajdnem szívrohamot kapok" - mondja Franz Tost csapatfőnök a Sky-nak. Közben Vettel tovább javított, az ideje már 1:32.456. 0,283 mp-vel vezet Verstappen előtt.

11:20
szeptember 29, 2017
Vágólapra másolva!

Szerelik Räikkönen Ferrariját

Miközben Vettel odakint körözget, az ő autója bakon áll, és dolgoznak rajta. Bottas közben tett egy kirándulást a kavicságyba és a fűre a 11-es kanyarnál, miután Massa Williamsét kikerülve túlságosan ráment a kerékvetőre. Nem biztos, hogy a Mercedes padlólemeze szerette ezt...

11:23
szeptember 29, 2017
Vágólapra másolva!

Még eshet az edzésen

A Pirelli szerint ennek 60% a valószínűsége, ezért nem meglepő, hogy a csapatok ennyire igyekeznek. Bottas a kicsúszása után visszatért a garázsba, és kiszállt a pilótafülkéből, amíg megvizsgálják az autóját.

11:25
szeptember 29, 2017
Vágólapra másolva!

Hamilton is kicsúszik!

Hm, ez nem indul jól a Mercedes számára. Hamilton túlságosan ráment a 8-as kanyar belső rázójára, ami kibillentette az autóját az egyensúlyából, és füstölő kerekekkel keresztbe állt, kisodródva a külső bukótérbe. Vissza is menekült a bokszba.

11:28
szeptember 29, 2017
Vágólapra másolva!

A Ferrari új padlólemezt kapott

A délelőtti edzés óta szállították le nekik az új alkatrészt, lehetséges, hogy ezt szerelik fel Räikkönen autójára. Az első rohamnak vége odakint a pályán, most csak Sainz és Pérez van akcióban. Hamarosan várhatóak az időmérő-szimulációk a szuperlágy gumikon, főleg, ha későbbre tényleg esőt várnak.

11:30
szeptember 29, 2017
Vágólapra másolva!

Mindkét Mercedest átvizsgálják

Az iménti kicsúszások után. Közben Sainz is driftelt egyet a kavicságyban, pont a 11-es kanyarnál, ahol az előbb Bottas is.

11:31
szeptember 29, 2017
Vágólapra másolva!

Hülkenberg szuperlágy gumikon

Úgy tűnik, ő lesz az első, aki nekivág az időmérő-szimulációjának. Alonso is a szuperlágyakon jelent meg a pályán, de ő egy használt szetten, mert már az edzés elején is azon volt kint. Sainz a kicsúszása után a túlkormányzottság miatt "vezethetetlen" Toro Rossóra panaszkodik.

11:33
szeptember 29, 2017
Vágólapra másolva!

Hülkenberg felugrik az 5. helyre

Az első szektorban abszolút leggyorsabb volt a Renault-val, de összességében 6 tizeddel elmaradt Vettel lágy gumis idejétől. Verstappen és Ricciardo is megjelent...

11:37
szeptember 29, 2017
Vágólapra másolva!

Ricciardo átveszi a vezetést

1:32.099-re javítva a pályacsúcsot, a szuperlágy gumikon 0,357 mp-t verve Vettel lágy gumis idejére. Elég lesz? Kétséges. Verstappen az első szektorban gyorsabb volt nála, de középen lassabb, aztán az utolsó kanyar bejáratát elrontotta, így csak 3. lett, 0,410 mp-vel lemaradva Ricciardótól, és nem előzve meg Vettelt sem. Verstappen "hihetetlen alulkormányzottságra" panaszkodva visszatért a garázsba. A Ferrarik is kihajtottak a bokszból...

11:41
szeptember 29, 2017
Vágólapra másolva!

A Ferrarik rendesen odavernek

Vettel hihetetlen időt megy: 1:31.261-re javítva a körrekordot. Ezzel 6 tizedet ver Räikkönenre is, Ricciardóra pedig 0,838 mp-t. Upsz! Vajon a Mercedesnek lesz válasza erre? Hamarosan kiderül, mert Bottas megjelent a pályán. Hamilton első futóművén módosítottak a kicsúszása óta.

11:42
szeptember 29, 2017
Vágólapra másolva!

Stroll elvisz egy bóját

Egy elfékezés után. Bottas köre nem tűnik túl ígéretesnek...

11:44
szeptember 29, 2017
Vágólapra másolva!

Bottas reménytelenül lassú

A Mercedes tovább szenved: a finn szuperlágy gumis ideje 1,459 mp-s hátránnyal csak az 5. helyre elég a Ferrarik és a Red Bullok mögött. Hamilton még mindig a garázsban van, ő még nem teljesítette az időmérő-szimulációját.

11:46
szeptember 29, 2017
Vágólapra másolva!

Alulkormányzottság a Haasnál

Amikor Magnussen erre panaszkodik a rádión, azt a választ kapja, hogy Grosjean ugyanerről számolt be. A szuperlágy gumikon nem az igazi a balansz, csak a 17-18. helyen állnak.

11:47
szeptember 29, 2017
Vágólapra másolva!

Jön végre Hamilton

Ő is kidugta az orrát a garázsból, meglátjuk, mire megy a Ferrarik és a Red Bullok ellen. Bottas egy második gyors körben megpróbált javítani, de nem jött össze neki.

11:51
szeptember 29, 2017
Vágólapra másolva!

Hamilton is lassú

Egyik szektorban sem tudta megverni a Ferrarikat, ráadásul az utolsó előtti kanyarban megcsúszott, úgyhogy 1,416 mp-s lemaradással csak 5. lett. Hm. Bottasnál 4 századdal volt gyorsabb. A Mercedesnek van dolga holnapig bőven...

11:52
szeptember 29, 2017
Vágólapra másolva!

Alonso gyorsabb a Mercedeseknél!

Azért ez jól mutatja, hogy az Ezüstnyilakkal nincs minden rendben. A spanyol 1:32.564-es idővel lett 5., azaz beférkőzött a Red Bullok és a Mercedesek közé. Biztató.

11:55
szeptember 29, 2017
Vágólapra másolva!

Pérez feljön a 8. helyre

1,601 mp-s hátránnyal, megelőzve Hülkenberget. Most már mindenki kint volt a szuperlágy gumikon, úgy tűnik, Verstappen már meg is kezdi a versenyszimulációját.

11:56
szeptember 29, 2017
Vágólapra másolva!

A sorrend

Az időmérő-szimulációkat kényelmesen uralta a Ferrari, a Mercedes meglepetésre küszködött. Így állunk: Vettel, Räikkönen, Ricciardo, Verstappen, Alonso, Hamilton, Bottas, Pérez, Hülkenberg, Ocon, Palmer, Massa, Vandoorne, Stroll, Gasly, Sainz, Grosjean, Magnussen, Wehrlein, Ericsson.

12:03
szeptember 29, 2017
Vágólapra másolva!

A gumik közötti különbségek

Ennyit javítottak a versenyzők a lágy gumikról a szuperlágyakra váltva:

Vettel 1:32.456 > 1:31.261
Verstappen 1:32.739 > 1:32.509
Räikkönen 1:32.836 1:31.865
Ricciardo 1:32.953 > 1:32.099
Hamilton 1:33.228 > 1:32.677
Bottas 1:33.247 > 1:32.720
Ocon 1:33.746 > 1:33.096
Sainz 1:34.117 > 1:34.104

A Ferrarik 1 teljes másodpercet tudtak javítani, a Mercedesek csak 5-6 tizedet.

12:08
szeptember 29, 2017
Vágólapra másolva!

Zajlanak a versenyszimulációk

Ericssont leszámítva mindenki a szuperlágy gumikat választotta, és egyelőre a hosszú etapokon is kimagaslóan a Ferrari a leggyorsabb. 1:35-36-os köröket futnak, a többiek jellentően 1:37 fölöttieket. Bottas legutóbbi ideje 1:38.218 volt.

12:09
szeptember 29, 2017
Vágólapra másolva!

Vettel kereket cserélt

Az előző etapja nem volt túl hosszú, máris a lágy gumikra váltott.

12:10
szeptember 29, 2017
Vágólapra másolva!

Grosjean ripityára törte a Haast!

A gumifalban kötött ki, az autó rendesen összetört. Még az orvosi autót is bevetették, a becsapódás akkora lehetett, bár maga Grosjean szerencsére a saját lábán szállt ki a pilótafülkéből. Piros zászló...

12:14
szeptember 29, 2017
Vágólapra másolva!

Grosjean defektet kapott

Úgy tűnik, a 13-as kanyar külső rázóján Raikkönen Ferrarija felszívott egy csatornafedelet, Grosjean azon hajtott át, amitől a gumija azonnal felrobbant. Kétséges, hogy újra fogják inítani az edzést, mert ez komoly kérdéseket vet fel a pálya biztonságával kapcsolatban.

12:16
szeptember 29, 2017
Vágólapra másolva!

Whiting vizsgálatot tart

A tisztviselők a helyszínre sietnek megvizsgálni a pályát. Az alábbi képen látszik, hogy a csatornafedél már felfelé állt:

A baleset pedig így történt:

12:20
szeptember 29, 2017
Vágólapra másolva!

Nagy lyuk maradt a rázókövön

Charlie Whiting és Laurent Mekies vizsgálják a csatornafedél helyét. A hatékony vízelvezetésre persze Szepangban óriási szükség van a sok eső miatt.

Ezt a problémát holnapra muszáj lesz orvosolni.

12:22
szeptember 29, 2017
Vágólapra másolva!

Nem indítják újra az edzést

Ahogy az várható volt. Grosjean már mosolyogva nyilatkozott: "Nem láttam semmit. Az ideális íven haladtam, amikor hallottam egy durranást hátulról, és a következő, amit érzékeltem, az volt, hogy a gumim szétszakadt."

12:23
szeptember 29, 2017
Vágólapra másolva!

A Ferrarik zártak az élen

Ez nem ideális, senki nem tudott igazán hosszú etapot menni a baleset miatt. Köszönjük a figyelmet! Hamarosan jelentjezünk az eredményekkel és az összefoglalóval is.