Vettel egy defekttel is leiskolázta a mezőnyt Spában
2013. augusztus 23. 13:42
Üdvözöljük kedves Olvasóinkat a második spái edzésről készített tudósításunkban! Az első tréningen nem sok információt gyűjthettek a csapatok, mert sokáig vizes volt a pálya, és a slick gumikkal csak keveset körözhettek az autók. Egyáltalán nem kizárt, hogy a hétvége folyamán máskor is legyenek hasonló körülmények, a Belga Nagydíjra ez amúgy is jellemző időjárás.
A legendás kanyaron már mindig át lehet menni padlógázzal, ha száraz az aszfalt, ezért Massa úgy véli, az Eau Rouge nem is kanyar többé, hanem egyenes. "Régen kiváló kanyar volt, de most már nem az a vezetés szempontjából" - közölte.
Szinte nyoma sincs a délelőtti zuhénak, szépen süt a nap a spái pálya környékén. Ez jó hír a csapatoknak.
A paddockban sétálva szignózza egy fiatal fiú pólóját hátul. Vettel a hétvégén szőke hajjal jelent meg, mindenki döntse el maga, hogy hogyan áll neki az új hajszín.
Az aszfalt 28 fokos. Hamilton most öltözik be, míg Alonso a garázs hátulján ül szokásos székében. A napszemüveges spanyol kabátot visel.
A Sauber versenyzője, Hülkenberg hajtott ki először a pályára. Az edzés másfél órás lesz.
Tizenöten kezdték el a munkát a szezon leghosszabb, 7 kilométeres pályáján. A Red Bullok, a Ferrarik és a Mercedesek még a garázsban maradtak.
Hülkenberg után Gutiérrez fejezi be a mért körét, a mexikói 1:52.954-gyel áll az élre.
A Toro Rosso pilótája hatalmasat fékezett az 1-es kanyarnál, a La Source hajtűnél, nagyon túlfutott a kanyar csúcspontján. Gyorsan 14-re nőtt azoknak a száma, akik futottak mért kört, az első most Massa.
A kör végén Pic és van der Garde majdnem ütközött a Bus Stop sikánnál, ahogy egymás mellett értek a féktávhoz, mindketten a bukótérben fordultak el. Mókás jelenet volt, bár a Caterham főnökei valószínűleg a hajukat tépték. Alonso 1:51.645-tel átvette az első helyet.
A puhább keverék, amely ezúttal a közepes, csak később fog felkerülni az autókra. Az első most Vettel, két és fél tizeddel áll Massa és Alonso előtt. A 4. helyre Webber jött fel.
McLarenje nem tűnt stabilnak az egyik gyors kanyarkombinációban az irányváltásnál, de Pérez a pályán tudott maradni. Hamilton az egyetlen, aki még nem teljesített mért kört, azonban már ő is a pályán tartózkodik.
Túlkormányzott a Lotusa, több kanyarnál is látványosan ki akart törni alóla. Massa hasonló problémával küzd, rádión közölte, hogy elégedetlen a mechanikai változtatásokkal.
Fél másodpercre növelte az előnyét az élen, 1:50.555-re javított. Mögötte továbbra is Massa, Alonso és Webber van a tabellán.
Sokan visszatértek a bokszba, hogy a szerelők változtassanak a beállításokon a körülményekre reagálva. Most csak Ricciardo és Hamilton köröz, érdekes, hogy a mercedeses egyelőre utolsó, azaz 22. a rangsorban.
A csapat azt írja Twitteren, hogy a versenyzőik elégedettek a balansszal, de az autójuk nem tapad eléggé. Ricciardo az első, aki a közepes keménységű gumikkal hajtott pályára.
Webbert előzte meg 1:51.180-cal. Ricciardo a 7. helyre lépett előre a lágyabb Pirellikkel.
Kezd növekedni a forgalom, Webber, Ricciardo, Bottas, Maldonado, Hülkenberg és Pic is vezet.
1:49.390 az ausztráltól a közepes keménységű gumikon. Sutil még a keményebb keverékkel köröz. Webbert Vettel, Massa, Alonso, Hamilton, Sutil, Ricciardo, Button, Rosberg és Pérez követi.
Vettel és Rosberg a következő az élmezőnyből, aki átváltott a közepes gumikra. Webber a második gyors körében 433 ezreddel elmaradt a legjobb idejétől.
Nem sokat, 59 ezredmásodpercet vert Webberre, 1:49.331. Rosberg a 3. helyre fért be 1:50.601-gyel.
Az autójának hátsó futóművén állítottak a szerelők. A közepes keveréken Grosjean a 3. helyre jött fel Rosberg megelőzésével, de a hátránya Vetteltől neki is nagyobb 0,8 másodpercnél.
A brit bizakodva érkezett Spába, de most nagyon szenved a hátsó tapadás hiányával. Azt mondja, McLarenje rosszabb lett a változtatásokkal az utolsó etapjában.
Miután nekivágott első gyors körének a közepes gumikon. Webber elkezdte a hosszabb etapját a kemény keveréken.
Eddig 17 kört tett meg, mindenki másnál többet. A finn a 4. helyen áll a Lotusszal, 169 ezreddel Grosjean mögött. Alonso egy kicsit javított, három ezredet vert Massára, ezzel hetedik.
Vettel, Webber, Grosjean, Räikkönen, Rosberg, Pérez, Alonso, Massa, Hamilton és Button az első tíz pozícióban, vagyis öt csapat autói foglalják el ezeket a helyeket. Az edzésből bő 40 perc van hátra.
Csak most kapta meg a közepes gumikat, és 1:50.164-gyel sikerült beférkőznie a két Lotus közé. Alonso mégsem használta még ezt a gumitípust, az előbb a kemény keveréken ment egy etapot.
Ahogy lenni szokott, az edzés utolsó harmadában a csapatok hosszabb etapokra küldik ki a versenyzőiket, hogy vizsgálják a gumikopást. Emiatt várhatóan nem sok változás lesz már a sorrendben. Az élmezőnyből Alonso és Hamilton viszont most a bokszban várakozik.
Szokatlanul későn kapta meg őket, ilyenkor általában már rég túl szokott lenni a sprinten. Érdekes lenne tudni, hogy mire játszott a Ferrari, vagy volt-e valamilyen probléma.
Mindketten a villámgyors Pouhon kanyarnál sodródtak le az aszfaltozott bukótérbe.
A jobb hátsó gumija ment szét, de a futófelület például nem szakadt le a felniről. Egyelőre nem tudni, mi történt, Vettel most gurul vissza a bokszba. Aggasztó lenne, ha újabb gumiproblémák lennének.
A Red Bull most kezdi vizsgálni, hogy mi lyukaszthatta ki a gumit Vettel autóján. A csapatfőnök nem tudta megmondani a BBC-nek, hogy egy törmelékdarab hasította-e ki az abroncsot, vagy szerkezeti hiba volt.
Van der Garde a hátsó egyenesre vezető padlós jobbosnál elvesztette az uralmát Caterhamje fölött, és egy megpördülés után a falnak csapódott. Nincs baja a hollandnak, de az autó rommá tört.
Most beszél a mérnököknek arról, hogy mi történt, mit érzett. Az edzésből bő 10 perc van hátra.
A spanyol programja ma nem nagyon van szinkronban a többiekével, Alonso jelenleg a bokszban van. Rajta kívül csak Vettel, valamint a két Marussia nincs a pályán.
A Mercedes versenyzője nem érzi a ritmust, rövid időn belül már másodjára rontotta el a hosszú egyenes végi féktávot. A bukótérben kellett elfordulnia, kerülgetve a fekvőrendőröket. A versenyzők többsége rendületetlenül köröz, gyűjtve az adatokat a hosszabb etapokon.
A Lotus kihívta őt a bokszba, mert a motor hűtővizének leesett a nyomása. Néhány perc van hátra az edzésből, Vettel áll az élen Webber, Grosjean, Massa, Vergne, Räikkönen, Alonso, Pérez, Rosberg és di Resta előtt. Hamilton csak 12.
Vettel, Bottas és van der Garde kivételével mindenki most gyűjtheti be az utolsó adatokat az autójával. Közben egy régi ismerős, az egyik brazil TV-nek dolgozó Rubens Barrichello integet a kamerénak a Ferrari garázsából.
Vettel maradt az élen, de nagy kérdés, hogy mi okozta a defektjét. A Red Bullok előnye ma nagy volt, ám természetesen ezúttal sem lehet tudni, hogy ki mennyi benzinnel ment. Köszönjük figyelmüket, hamarosan bővítjük a cikket az összefoglalóval és a végeredménnyel, később pedig jelentkezünk cikkeinkkel a versenyzők nyilatkozatából.
A korábbi esős, borongós időt követően délután verőfényes napsütés köszöntött Spa-Franchorchamps pályájára, így a csapatok optimális körülmények között készülhettek a Belga Nagydíjra. Az aszfalt hőmérséklete elérte a 32-34 Celsius fokot, így a gumik felmelegítése is könnyebbé vált.
A Red Bull fölényesen végzett az élen a tabellán, az egymáshoz közel záró Sebastian Vettel és Mark Webber nyolc tizedmásodpercet vert a mezőny maradék részére. Ez nyugtalanító lehet a bajnoki riválisaik számára, de a címvédő csapatnál sem idilli a hangulat, mivel az edzés vége előtt húsz perccel Vettel defektet kapott. Christian Horner nem tudott magyarázatot adni a történtekre, a csapat egyelőre vizsgálja, hogy valamilyen törmelék vagy egy kerékvető hasította-e ki a jobbhátsó gumit, avagy az szerkezeti hiba miatt adta meg magát. Az eset után Vettel nem is tért vissza a pályára.
A Lotus és a Ferrari versenyzői jó helyezést értek el, de nem volt könnyű napjuk. A harmadik Romain Grosjean és a negyedik Felipe Massa látványos túlkormányzottsággal küszködött, többször is alig tudták megzabolázni autójukat, Kimi Räikkönen Lotusában pedig az edzés vége felé túlságosan leesett a hűtővíz nyomása. Fernando Alonso, aki hetedik lett, nem szokványos programot követett, a többieknél például jóval később teljesítette a sprintjét a puhább gumikkal.
A Mercedes sem villogott, Nico Rosberg a 9., Lewis Hamilton pedig a 12. pozícióban végzett. Különösen a brit kínlódott az autójával, a gyors Pouhon kanyarnál egyszer lesodródott az ívről, és a hosszú egyenes végi féktávnál is kétszer lecsúszott az aszfaltozott bukótérbe. A McLarennél Jenson Button vergődése volt feltűnő, a brit az autó hátuljának tapadását hiányolta.
Az egyik meglepetés Jean-Eric Vergne volt, aki az 5. helyre repítette a Toro Rossót. Csapattársa, Webber egyik potenciálisa utódja, Daniel Ricciardo ugyanakkor csak 16. lett. Az edzésen történt egy nagyobb baleset is, Giedo van der Garde a hátsó egyenesre vezető gyors kanyarnál vesztette el az uralmát Caterhamje fölött, és egy megpördülés után a falnak csapódott. A csapat pilótái egyébként az első percek egyikében majdnem ütköztek, amikor egymás mellett értek a Bus Stop féktávjához.
Az edzésről élőben készült, részletes összefoglalónkat az eredménytáblázat alatt olvashatják.
Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!