A Mercedes elsőségével és balesetekkel indult a Japán GP
2013. október 11. 02:42
Köszöntjük korán kelő, illetve későig fennmaradó olvasóinkat a Japán Nagydíj első szabadedzéséről készülő élő tudósításunkban! Bő húsz perc múlva kezdődik az edzés - ha még nem tették, addig elolvashatják a részletes előzetesünket a versenyről.
Helyi idő szerint még csak délelőtt fél 10 van, de a levegő hőmérséklete máris 26 fok. Délutánra 29 fokos meleget jósolnak, s bár az előrejelzések alapján akár némi csapadékra is számíthatunk, egyelőre ennek nincs jele: süt a nap, csak néhány felhő látható az égbolton.
A hétvége egyik nagy kérdése, hogy Sebastian Vettel már Japán bebiztosítja-e zsinórban negyedik világbajnoki címét. Ehhez mindenképpen meg kell nyernie a versenyt, Alonsónak pedig nem szabad a 9. helynél előrébb végeznie. Christian Horner szerint erre rendkívül kicsi az esély, de neki amúgy is mindegy, melyik pályán ünnepelhetnek.
Koreában egy látványos tűzesettel ért véget a versenye egy ütközés után. Az év végén visszavonuló ausztrál az utóbbi időben rendkívül balszerencsés volt, ezért az a célja, hogy az utolsó futamokon elkerüljék a problémák, és szépen tudjon búcsúzni.
A Red Bull 118 ponttal vezet, de mögöttük még lehetnek izgalmak: a Ferrari mindössze 1 ponttal áll a Mercedes előtt, de az őket 44 pontos hátránnyal követő Lotus is szeretne még beszállni a küzdelembe.
Közben a levegő hőmérséklete is nőtt, már 27 fok van. A versenyzők már beültek az autóikba, perceken belül kezdődik az edzés.
A mezőny nagy része szokás szerint a pályára hajtott az ellenőrző körökre. Az első mért körökre körülbelül 30 percet szoktunk várni, meglátjuk, most jobban igyekeznek-e a csapatok.
Szuzukába a kemény és a közepes keverékű gumijait hozta el a Pirelli, ezen a pályán ugyanis a szokásosnál nagyobb oldalirányú terhelést kapnak az abroncsok. Az első edzésen várhatóan csak a kemény gumikat fogják használni.
Többen két ellenőrző kört is megtettek. Most viszonylag csendes a pálya, csak hárman köröznek.
Ők Charles Pic autójába ültették be Heikki Kovalainent, a többi istálló az állandó versenyzőivel vesz részt az első edzésen. Most csak Hamilton van a pályán, a többiek autóját a garázsban hangolják a mért körökre.
Ennek oka, hogy a Toro Rossón lassan melegednek fel a kemény keverékű Pirellik. A francia ezt rádión közölte a csapatával.
Előtte percekig üres volt a szuzukai pálya. A japán nézők azért így is lelkesek, szép számmal jelentek meg már a pénteki napra is.
És alig 20 percet kellett várni rá! A venezuelai 1:36.969-et futott első próbálkozásra. A tavalyi első gyakorláson Button volt a leggyorsabb, 1:34.507-tel.
Övé a második mért kör, de még Maldonadótól is 2,3 másodpercet kapott. Közben Pérez is elkezdte a körözést, talán tőle már jobb időt láthatunk.
Fél másodperccel volt lassabb, mint Maldonado. A Williams versenyzője közben javítani tudott: 1:36.178-as kört futott, így már 1,3 másodperccel vezet.
A japánok népszerű versenyzője - aki tavaly 3. lett Szuzukában - ezúttal csak a Ferrari garázsából figyelheti az eseményeket. A közönség idén nem szoríthat hazai pilótáért.
1:35.871-gyel ugrott az első helyre. Rajta kívül továbbra is csak Maldonado és Bianchi futott mért kört.
A második Degner kanyarnál vesztette el az uralmát az autója felett, eléggé erősen csapódott a gumifalba. Épségben kiszállt az összetört Marussiából, a pályabírók már takarítják a romokat. Az edzés nem kellett leállítani, csak sárga zászlókat lengetnek.
Továbbra is Pérez vezet, aki javítani tudott, már 1:35.450-nel áll az élen. Maldonado, Ricciardo, Bianchi, Bottas, Van der Garde, Chilton és Kovalainen követi őt az eredménylistán.
Az ausztrál 136 ezreddel maradt el Péreztől. Räikkönen is megfutotta első mért körét, ő a 3. helyre fért be. A két Ferrari, a két Mercedes és Vettel még a bokszban várakozik.
1:35.208-as kört futott, bő 2 tizeddel vezet Pérez előtt. Közben Räikkönen is javított, neki is sikerült megelőznie Pérezt, de Webbertől 156 ezreddel elmarad.
A német megfutotta első mért körét. Rögtön a második helyre jött fel, 1:35.217-es körével mindössze 9 ezreddel maradt el csapattársától.
Az edzés felénél ez az első 10 helyezett sorrendje: Webber, Vettel, Räikkönen, Pérez, Massa, Button, Hülkenberg, Ricciardo, Maldonado. Alonso és a Mercedesek még nem futottak mért kört.
Felgyorsultak az események, előbb Massa vette át rövid időre a vezetést, majd a Mercedes német pilótája futott egy 1:34.864-es kört. Utána Vettel is megelőzte Massát, de Rosbergnél szűk 2 tizeddel lassabb volt.
A csapat ügyvezető igazgatója, Jonathan Neale a BBC-nek megerősítette, hogy Buttonnal már megegyeztek a következő szezonra, de a mexikói jövője még kérdéses.
Első mért köre fél másodperccel volt lassabb Rosbergénél. Már Alonso is a pályán van, ő egy 8. hellyel nyitott. Di Resta az egyetlen, aki még nem futott mért kört.
A Spoon kanyarnál fordult túl szélesen, de az aszfaltozott bukótérnek köszönhetően könnyedén folytatni tudta a körözést. A francia az utolsó helyen áll.
1:34.251-es körrel vette át a vezetést. Rosberg is javított, de csapattársánál nem tudott gyorsabb lenni, 236 ezred köztük a különbség.
A Force India vissza is hívta őt a bokszba. Grosjean is panaszkodott az autójára a rádión, az E21 hátuljával küszködik.
1:37.157 a leggyorsabb kör, a brit az első szektorban abszolút legjobb időt futott.
Szűk fél órával az edzés vége előtt így áll a mezőny: Hamilton, Rosberg, Vettel, Webber, Massa, Alonso, Grosjean, Räikkönen, Pérez, Button.
A Mercedes pedig arra kéri, hogy a levezető körében "ne menjen túl lassan", mert úgy pontosabb adatokat kapnak a guminyomásról.
A holland ugyanott, a második Degnerben csúszott ki, mint Bianchi. Maldonado autójáról pedig lerepült a bal hátsó kerék, miután a Spoon kanyarban túl szélesen fordult, és áthajtott a rázóköveken. A venezuelai biztonságosan le tudta parkolni a Williamst.
A rádión közölte a csapatával, hogy már az incidens előtt lazának érezte a kereket. A pálya széléről figyeli, ahogy a pályamunkások az autóján dolgoznak.
A köridejeiből legalábbis arra lehet követeztetni, hogy sok üzemanyag van a Red Bullban. Hamilton első helyét jelenleg senki nem veszélyezteti, sok versenyző a bokszban tartózkodik szűk negyed órával a gyakorlás vége előtt.
Bár még süt a nap, a felhők gyülekeznek a pálya egyes szakaszai felett. Elképzelhető, hogy később esőt is láthatunk.
A fiatal francia nyilvánvalóan megütötte magát a gumifallal történt találkozásakor. A második edzésre vélhetően rendbe jön, kérdés, hogy a törött autóját meg tudják-e szerelni.
A Mercedes ezért idő előtt behívta a bokszba. A német továbbra is a második helyen áll, 3 tizedes hátránnyal csapattársa mögött.
A rádión közölte a McLarennel, hogy beszorult a Mercedes mögé. Közben Ricciardo megelőzte őt, Button visszacsúszott a 11. helyre.
Néhány perccel az edzés vége előtt hibázott, de folytatni tudta a körözést. A brit az utolsó helyen áll, még az edzést idő előtt befejező Bianchit és Van der Gardét sem tudja megelőzni.
Hamilton megtartotta a vezetést, mögötte csapattársa végzett 330 ezredes lemaradással. A Mercedes tehát hasonlóan jól kezdte a hétvégét, mint Koreában, bár ott végül a dobogóra sem sikerült felállniuk. A további sorrend: Vettel, Webber, Massa, Alonso, Grosjean, Räikkönen, Pérez, Ricciardo. Köszönjük a figyelmet! Magyar idő szerint reggel 7 órakor jelentkezünk a második edzésről készülő élő tudósításunkkal.
A múlt heti Koreai Nagydíjhoz hasonlóan ismét a Mercedes elsőségével zárult a hétvége első szabadedzése, Szuzukában ráadásul Lewis Hamilton és Nico Rosberg még meggyőzőbb fölénnyel zárt az élen: a brit több mint fél másodpercet adott az őket követő Red Bulloknak.
A napos, meleg időben zajló edzésen majdnem egy órát kellett várni arra, hogy Hamilton megtegye az első mért körét, de néhány perccel később már az élre is állt 1:34.251-es idejével. A britet – aki csapattársától vette át az első helyet – ezután már senki nem tudta megelőzni, ő maga azonban tovább javított az idején. Végül 1:34.151-es körrel végzett az élen, 330 ezredet verve legközelebbi üldözőjére, Rosbergre.
A harmadik helyen végző Sebastian Vettel már több mint 6 tizedes hátrányt szedett össze, de a péntek délelőtti gyakorlásból szokás szerint nem szabad túlzott következtetéseket levonni. A német az edzés utolsó harmadában alaposan megtankolt autóval körözött, így esélye sem volt közelebb kerülni a Mercedesek idejéhez. Mark Webber a 4. helyen csak 29 ezreddel maradt el csapattársától, az őt követő Ferrarik hátránya pedig majdnem egy másodperc volt. A többször is hibázó, az autójával eleinte elégedetlen Romain Grosjeannak végül sikerült a 7. helyre behoznia az autóját, ezzel csapattársát, Kimi Räikkönent is megelőzte.
Noha az edzést egyszer sem kellett megszakítani, több incidens miatt is előkerültek a sárga zászlók. Jules Bianchi már fél órával az edzés kezdete előtt összetörte a Marussiát, miután a második Degner kanyarban elvesztette az uralmát az autója felett. A fiatal francia a könyökét fájlalva szállt ki az alaposan összetörött Marussiából.
Fél órával később Giedo van der Garde ugyanebben a kanyarban hibázott. Bár ő megúszta egy kisebb ütközéssel, az edzés számára is idő előtt befejeződött. Ugyanebben a percben kellett leparkolnia az autóját Pastor Maldonadónak is, akinek meglazult a bal hátsó kereke, és a Spoon kanyarban le is röpült az autójáról. A venezuelai a rádión jelezte a csapatával, hogy az incidens előtt is érezte a mozgó kereket.
A délelőtti edzésen szokás szerint csak a keményebb keverékű gumik kerültek elő, a magyar idő szerint reggel 7 órakor kezdődő második gyakorláson azonban már a közepes abroncsoké lesz a főszerep.
Az edzésről élőben készült, részletes összefoglalónkat az eredménytáblázat alatt olvashatják.
Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!