Alonso nyerte a kétszer megszakított edzést
2011. június 10. 19:54
Fernando Alonso a Kanadai Nagydíj péntek délutáni szabadedzésén megerősítette, hogy a Ferrari Montrealban is éppolyan gyors lesz, mint Monacóban volt, a szokatlan körülmények miatt azonban az élcsapatok többsége még nem villantotta fel igazi formáját. Szombatra és vasárnapra ráadásul esőt ígérnek a meteorológusok.
1:15.107-es körével Alonso úgy vert 0.369 másodpercet az összetettben vezető Sebastian Vettelre, hogy a Red Bull versenyzője a délelőtti balesetével elvesztegetett időt igyekezett bepótolni. Mögötte Felipe Massa végzett a másik Ferrarival, majd a két McLaren következett a listán, míg Mark Webbert még Paul di Resta is megelőzte a Force Indiával.
Ám az edzés végén, amikor szokás szerint megkezdődött volna az alacsony üzemanyagszintes hajrá a szuperlágy gumikon, két megszakítás is közbejött. Először Kamui Kobayashi vétette el a 3/4-es sikánt - a túl nagy bejárati tempó miatt ráfutott a baloldali rázókőre, ami megdobta, és a szemközti falnak repítette az autóját -, majd az újraindítást követő másodpercekben Jérome D'Ambrosio követte el ugyanott, ugyanazt a hibát.
Emiatt több versenyzőnek kétszer is félbe kellett hagynia leggyorsabbnak szánt körét, és a már használt szuperlágy gumikon kellett visszatérnie a pályára. Lewis Hamilton pedig még balhátsó defektet is kapott, ezért a lágy keveréket volt kénytelen használni az utolsó percekben. Eközben a Mercedesek, miután délelőtt biztatóan gyorsnak bizonyultak, egész délután, még a szuperlágy Pirellikkel is csak hosszú etapokat teljesítettek, így a Lotusok is megelőzték őket.
Hét perccel Kobayashi előtt Adrian Sutil is összetörte Force Indiáját a 7-es kanyarból kigyorsítva, emiatt azonban nem kerültek elő a piros zászlók. Pedro de la Rosa, aki a monacói balesetének utóhatásaként délelőtt szédüléssel küszködő Sergio Pérezt helyettesítette, csak az edzés végén tudott először kihajtani a pályára, és a 18. helyig jutott Sauberjével. Legutóbb egyébként februárban vezetett F1-es autót.
Az edzésről élőben készült tudósításunkat az eredménylista alatt olvashatják.
Szeretettel köszöntjük kedves olvasóinkat a Kanadai Nagydíj második szabadedzéséről készülő élő tudósításunkban, amely magyar idő szerint este 8-kor kezdődik. Délelőtt Nico Rosberg volt a leggyorsabb, a negatív szenzációt azonban a vb-t vezető Sebastian Vettel okozta, aki Isztambul után ismét összetörte Red Bullját. Mégpedig stílszerűen épp a "Bajnokok falának" ütközve, ahol az 1999-es versenyen Michael Schumacher, Damon Hill és Jacques Villeneuve is végezte. A videó Vettel balesetéről itt látható.
A délelőtti 30 fok körüliről immár 44 fokra nőtt az aszfalt hőmérséklete, míg a levegő 22 fokos. A délelőtti edzés eredményeit itt tekinthetők meg.
A BBC egészen friss értesülései szerint a hétvége további részében Pedro de la Rosa ül be Sergio Pérez helyére a Saubernél. Pérez monacói balesete után átesett a kötelező orvosi vizsgálaton Montrealban, és zöld utat is adtak neki a versenyzésre, de ma szédülésre panaszkodott. Ez még az agyrázkódás utóhatása lehet. A délelőtti edzésen még részt vett, a 11. helyen végezve.
A boxkijárat megnyitása után szokás szerint többen azonnal nekivágtak ellenőrző körüknek. Alguersuari azonnal teljesíti is az első mért kört, mégpedig 1:21.995 alatt. Nico Rosberg délelőtt 1:15.591-gyel volt a leggyorsabb.
A délelőtti edzés óta valahogy sikerült megállapodniuk de la Rosáról, aki hivatalosan a McLaren tesztpilótája. Nyilván azért választották őt, mert kéznél volt, és ismeri a csapatot, hiszen tavaly náluk versenyzett.
A Force India skót versenyzője 1:20.038-ra javított.
Christian Horner azt mondta a BBC-nek, hogy a szerelők lóhalálában kijavították Vettel autóját a délelőtti, csúnya baleset óta. A vb éllovasa ebben a pillanatban már ki is hajthatott a pályára. A Red Bull csak "felületi" sérüléseket szenvedett, a váz nem rongálódott meg.
De némi fűnyírás után visszatér a pályára. Nick Heidfeld már 1:17.037-tel vezet, mögötte Massa és Petrov van a listán.
A rádión Rob Smedley arra utasítja, hogy a hajtűbe csak finoman guruljon be, hűtve a fékeit. Ez a legfékgyilkosabb pálya, hét kemény féktáv van rajta.
Az önbizalma nem szemvedett csorbát a délelőtti balesetben: azonnal átveszi a vezetést, aztán másodszorra 1:15.739-re javít. Egyelőre a többiekhez hasonlóan ő is a lágy Pirelliket használja, a szuperlágyakra csak később fognak áttérni a versenyzők. Mára kaptak két szett, kísérleti közepes keverékű gumit is, a Ferrarikon jelenleg is az van.
A McLaren twitterén azt írják, Hamilton autójában délelőtt azért szedték szét a kormányt, mert nem működött rajta a kijelző. Pedig minden információt az jelenítene meg.
A lágy gumikon a két Red Bull közé kormányozza McLarenjét. A hátránya 0.501 másodperc Vettelhez képest. Közben Button is megelőzi Webbert.
Legalábbis valószínűleg, mert 4 másodperc a hátrányuk: Schumacher a 16., Rosberg a 17. helyen áll. A Mercedesnél elismerik, hogy a gumikkal küszködnek a hosszú etapokon. Most, hogy egy mért körön gyorsnak tűntek, alighanem hamar elkezdtek a versenykonfigurációra koncentrálni.
A 6-os kanyarban broadside-olt a lágy gumikon. Úgy tűnik, az aszfalt még mindig csúszós.
Ő az első. Meglátjuk, mire megy vele. Alguersuari közben arról számolt be a rádión, hogy a lágy gumik sokkal jobban tapadnak a közepeseknél.
...az utolsó kanyar előtt alig, csak füstölő kerekekkkel tudja lelassítani Force Indiáját. Közben Maldonado a 6. helyre kapaszkodott fel a szuperlágy gumikon, de a hátránya így is 1.465 másodperc az idejét a lágyakon elérő Vettelhez képest. Ez nem biztató a Williams számára.
A DRS használatával, a hátsó egyenesben. Ez idén az első pálya, ahol két előzési zónát jelöltek ki.
Vagy az is lehet, hogy törmelékre futott rá, de az autója egy olyan darabkát vert föl az aszfaltról, ami valamilyen karosszéria-elemnek tűnt.
A hátránya 0.140 másodperc, és ezt is a lágy gumikon érte el, nem a szuperlágyakon.
Mindhárman folytatni tudják a körözést. Különösen a 3/4-es kanyar féktávja tűnik problematikusnak valamiért.
A 7-es kanyarból kigyorsítva csak az utolsó pillanatban rántotta el az autóját, hogy kikerülje az előtte lassan haladó autót, aminek kék zászlóval integetnek. Hamilton a pálya első szektorában javított, de aztán az utolsó kanyart elrontotta, és maradt a 4. helyen Vettel, Massa és Alonso mögött.
A BBC úgy tudja, abban fog versenyezni a Saubernél. Pikáns! Az autót azonban még nem sikerült előkészíteniük számára: ő az egyetlen, aki továbbra sem járt a pályán. Nyilván el kell rendezni a pedálokat, az ülést, és meg kell tanítani neki a rendszerek működését. Pérez a garázsban ül, és nem tűnik boldognak. A héten bevallotta, hogy már nagyon szeretne versenyezni.
Az ideje 1:15.205, még ezt is a sima lágy gumikon érte el. Heidfeld közben épp a szuperlágyat próbálgatja, de egyelőre csak a 7. vele, 1.217 másodperces hátránnyal. A Ferrarinak jól áll a szénája, a Renault-nak kevésbé: Petrov arra panaszkodik, hogy gyakran blokkolnak a kerekei fékezésnél.
A 6/7-es sikán féktávján lassítja le füstölő kerekekkel a Mercedest. Továbbra sem a köridőre hajt: ő a 17., míg Rosberg a 16. helyet foglalja el a listán.
Nem sokkal gyorsabb csapattársánál: csak 98 ezredmásodpercet ver rá. A Ferrari és a Red Bull a keményebb gumikon is egy teljes másodperccel jobb időt ért el náluk.
A Force India versenyzője a 7-es kanyar után a bal oldali falnak koccant, ettől az autó bal első futóműve szikrázva letört. Pedig a becsapódás nem tűnt vészesen nagy erejűnek. Sutil épp az előbb kapta meg a szuperlágy gumikat, nyilván gyors kört akart menni.
Sutil balesete előtt felzárkózott mögéjük a szuperlágy gumikon. A Renault két versenyzője egyébként eltérő szárnyakkal kísérletezik.
Félórával az edzés vége előtt tizenhatan vannak kint. Továbbra is Alonso vezet.
A Sauber versenyzője a 3/4-es kanyarban túlságosan ráment a külső kerékvetőre, és a kijárati falnak csapódva ripityára törte az autóját. Szinte teljesen egyenesen ment neki, mintha nem is próbált volna balra kanyarodni. Az edzést megszakították. A Saubernek nincs jó napja: de la Rosa még ki sem tudott menni a pályára, bár most látjuk, hogy már az autójában ül. A csapat hivatalos tartalékpilótája, Esteban Guttierez épp Mexikóban van...
A rádión válaszolt a versenymérnök kérdésére: "Ütköztem, az én hibám volt." Az orvosi autó már beszállította a paddockba. A Sauber egyik letört alkatrészét egyébként Massa Ferrarijában találták meg, most viszik vissza jogos tulajdonosához...
Már hátizsákot viselve sétál ki a bokszutcai irányítóközpontba, pacsizni az ott üldögélő mérnökökkel. Ránézésre nincs rosszul.
Még 22 perc van hátra. Végre de la Rosa is kihajt a garázsból. Az egyik Sauber számára véget ért az edzés, a másiknak most kezdődik... A köridők valószínűleg javulni fognak, mert a legtöbben most fognak a szuperlágy gumikon próbálkozni.
Ugyanott, ahol az előbb Kobayashi, most Jérome D'Ambrosio törte rommá a Virgint. A 3-as kanyar bal oldali rázóköve megdobta az autóját, és épp a szemközti fal felé katapultálta. A versenyző ezután csak utas volt.
Az egyetlen szett szuperlágy guminak, amivel a hajrában mehetett volna, annyi: a McLaren balhátsója csúnyán defektes lett. Lehet, hogy valamelyik balesetből származó törmelék lyukasztotta ki. A Virgint közben már daruval átemelték a korlát mögé.
A versenyzőknek még 14 percük maradt, hogy menjenek egy-egy kevés benzines kört a szuperlágy gumikon. Csak az a baj, hogy a legtöbb autón már nem teljesen frissek azok a gumik, mert az előbb meg kellett szakítaniuk a körüket Sutil és/vagy D'Ambrosio balesete miatt.
1:21.873-as idejével egyelőre utolsó, de nyilván meredeken gyorsulni fog.
Igaz, csak egy tizeddel, de 1:15.107-re faragta le a legjobb időt. A következő körében megfutotta az abszolút legjobb részidőt a pálya első szektorában.
Túl korán gyorsított ki, ezért kimenekült a fűre. De la Rosa közben már a 20. helyen áll, Schumacher mögött. A Mercedesek továbbra sem próbálkoznak gyors körrel, már a két Lotus is megelőzte őket.
Az első két szektorban lefaragott a köridejéből, aztán viszont feltartották. Vettel vibrációra panaszkodik a rádión. A Mercedeseken egyébként a szuperlágy gumik vannak, csak agyontankolták őket. De la Rosa már megelőzte Rosberget és Schumachert is, a hátránya Alonsóhoz képest 3.429 másdoperc.
A sorrend az élen Alonso, Vettel, Massa, Hamilton, Button, di Resta, Webber. A cikket rövidesen bővítjük a teljes eredménylistával és az összefoglalóval.