Vágólapra másolva!
Az FIA szigorít a kerékcserére vonatkozó szabályokon, és a Magyar Nagydíjtól kezdve több fázis teljesítésére is minimumidőt ír elő. Helmut Marko, a bokszutcában általában leggyorsabb Red Bull tanácsadója szerint a Mercedes panasza volt a kiváltó ok.

Az elmúlt években a kerékcserék sebessége elképesztő mértékben megnőtt, így a csapatok olyan rövid idő alatt teljesítik a kiállást, amely korábban elképzelhetetlen volt. A 3 másodperc már lassúnak számít, de előfordul, hogy egy pilóta kevesebb mint 2 másodpercet áll.

A Magyar Nagydíjtól lelassulnak a kerékcserék az F1-ben Forrás: Getty Images/2021 Getty Images/Mark Thompson

A Magyar Nagydíjtól kezdve azonban e változni fog, ugyanis ekkor lép életbe az FIA által kiadott TD22A kódjelű direktíva, ami a technikai szabályzat 10.9.2-es cikkelyére hivatkozik. A Racefans értesülései szerint ezen belül is arra a részre, ami kimondja, hogy a kerékcseréknél „a szenzorok csak passzív módon működhetnek”.

A direktíva célja, hogy a kerékanyák biztosan rögzítve legyenek, amikor a versenyző visszagurul a pályára,

és ne forduljon elő, hogy valamelyik kerék leessen, és így adott esetben másokat veszélyeztessen. Ennek érdekében a szerelőket megakadályozzák abban, hogy érzésre adjanak jelzést arról, hogy rögzítették az új gumit, ezzel is időt spórolva.

Az új szabály értelmében egy szerelő 15 század másodperc után jelezheti, ha a csere valamelyik fázisával elkészült, ha ennél hamarabb teszi, akkor a szenzor érvénytelen jelzést fog regisztrálni, és meg kell ismételni a folyamatot, hogy minden rendben legyen. Vagyis a kerékanya rögzítését követően ennyi időnek kell eltelnie, hogy a rendszer érvényesnek tekintse a jelzést.

A szerelők egymással is kommunikálnak, hogy tudják, az egyes kerekek esetében hol tart a csere, és amikor minden abroncs a helyén van, a pilóta megkapja a zöld jelzést. A Magyar Nagydíjtól ez is változni fog, ugyanis a kettő között 2 tizedmásodpercnek kell eltelnie.

Az új szabályok körülbelül 2-3 tizeddel fogják lelassítani a kerékcserét.

A Racefans úgy értesült, hogy az FIA azok után adta ki az új direktívát, hogy néhányan kérdéseket fogalmaztak meg a Red Bull és más csapatok gyors kerékcseréinek láttán. Az energiaitalosok az eddigi hét futamból öt alkalommal is a elnyerték a legrövidebb bokszkiállásért járó díjat, a Francia Nagydíjon Sergio Pérez 2,04 másodperc alatt kapott új gumikat.

Marko szerint ismét a Mercedes áll a szabályváltoztatás hátterében Forrás: Getty Images/2021 Getty Images/Lars Baron

Helmut Marko, a bikások tanácsadója pedig nem is csinált titkot abból, hogy szerinte melyik istálló áll a háttérben. Azok után, hogy a Mercedes nyomására az FIA szigorította a hátsó szárnyak hajlékonyságának ellenőrzését, az osztrák szakember szerint újabb területen próbálják gyengíteni riválisukat.

– nyilatkozta az RTL-nek, majd konkretizálta, hogy mire gondolt. – Újabban a bokszutcai berendezésünket is szabálytalannak tartják, de ennek sincsen semmilyen alapja.”

Fontos kiemelni, hogy bár a direktív nem erre vonatkozik, a Red Bull abból a szempontból mindenképpen tisztán végzi el a kerékcserét, hogy idén még csak nem is vizsgálták őket veszélyes kiengedésért. Ami pedig a Mercedes vélt támadására adott reakciót illeti,

Marko leszögezte, ebből a szempontból nem fogják felvenni a kesztyűt.

„Nem foglalkozunk ezekkel a lényegtelen problémákkal – jelentette ki. – Az a tény önmagáért beszél, hogy a Mercedes pszichológiai háborúra vesztegeti az idejét. Ahogyan Max [Verstappen] mondta, mi inkább a pályán beszélünk.”