A Mercedes kifogásolta, majd az FIA lecsapott a Red Bull trükkös szárnyára

Forma-1, Spanyol Nagydíj, Max Verstappen, Red Bull, hátsó szárny
BARCELONA, SPAIN - MAY 08: Max Verstappen of the Netherlands driving the (33) Red Bull Racing RB16B Honda during final practice for the F1 Grand Prix of Spain at Circuit de Barcelona-Catalunya on May 08, 2021 in Barcelona, Spain. (Photo by Clive Mason - Formula 1/Formula 1 via Getty Images)
Vágólapra másolva!
Túlfeszítette a húrt hajlékony hátsó szárnyával a Red Bull, így a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) szigorításokat vezet be a kérdéses elem hajlékonyságának ellenőrzésére. Mindezt azután, hogy Lewis Hamilton is panaszkodott a rivális megoldására.

A jelek szerint nem véletlenül fejezte ki aggodalmát a Red Bull túlságosan hajló hátsó szárnya iránt Lewis Hamilton és a Mercedes. Az energiaitalos csapat a Spanyol Nagydíj szombati napján új elemet vetett be, amelyről a hétszeres világbajnok később megjegyezte, alaposan megnöveli a rivális csúcssebességét az egyenesben, mivel elhajlik, ezáltal csökkenti a légellenállást.

Hamilton minden bizonnyal csak csapata aggodalmát fejezte ki, ugyanis a háttérben a hírek szerint a témában inkább nem megszólaló Toto Wolffnak sem nyerte el a tetszését az új szárny. A Red Bull állítja, hogy az autója teljes mértékben szabályos, a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) azonban mégis szigorítani fog.

A Red Bull a Spanyol Nagydíj szombati és vasárnapi napján új hátsó szárnnyal körözött, ami a Mercedes figyelmét is felkeltette Forrás: Formula 1 via Getty Images/Clive Mason/Clive Mason

„Az autókat természetesen alaposan átvizsgálják, és vannak visszahúzási tesztek és mindenféle egyéb tesztek is, amelyeken át kell menjen. Az FIA teljes mértékben elégedett az autóval, amely az összes, elég szigorú teszten átment" – nyilatkozta Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke Barcelonában az RB16B hajlékony hátsó szárnyát firtató kérdésre.

Az F1-ben szigorúan tilos a mozgó aerodinamikai elemek használata, noha természetesen valamilyen mértékben több elem is mozog a menetszél és az autóra ható különböző erők miatt.

A Red Bull a jelek szerint ugyanakkor ismételten túlfeszítette a húrt (korábban is kísérleteztek szándékosan elhajló aerodinamikai elemekkel, ami miatt az FIA akkor szigorított az ellenőrzéseken), az Autosport értesülése szerint ugyanis az FIA a Francia Nagydíjtól fogva szigorítani fog az ellenőrzéseken.

A szövetség minden csapatnak elküldött, a szaklap által is látott levelében az FIA leírja, hogy tisztában van azzal, hogy az aggodalomra okot adó megoldások megfelelnek a jelenlegi teszteknek, de azok „ennek ellenére túlzott elhajlást mutatnak az autók mozgása közben." Az FIA hozzáteszi: „úgy hisszük, hogy ezeknek a deformációknak jelentős hatása van az autók aerodinamikai teljesítményére."

Hamiltonnak a futamon is volt ideje közelről figyelni a Red Bull hátsó szárnyának deformálódását Forrás: Getty Images/Eric Alonso/Eric Alonso

Reagálva a helyzetre, az FIA egy új záradékot fog a technikai szabályzatba iktatni, amelyre a 3.9.9-es pont szerint minden lehetősége meg is van. Ez a pont kimondja, hogy „az FIA fenntartja a jogot, hogy további terheléses/elhajlási teszteket vezessen be a karosszéria bármely részén, amely mozog, vagy gyaníthatóan mozog az autó haladása közben."

Az FIA levele egy sor olyan új tesztet tartalmaz, amely a hátsó szárny hátrafelé csavarodására koncentrál majd,

miközben a jelenlegi tesztek csupán azt ellenőrzik, hogy a kérdéses elem horizontálisan egy foknál, vertikálisan pedig 3 mm-nél nem hajlik-e jobban a terheléses teszt alatt. Az új tesztek elvégzése közben a hátsó szárny legfeljebb egy fokban csavarodhat majd el a középsík tengelye körül, miközben horizontálisan két ponton 750N-al terhelik meghatározott ponton. Emellett egy másik, 1000N-os vertikális terhelést is el kell majd viselnie szintén legfeljebb 1 fokos rotációval.

A Red Bull pénteken még egy nagyobb leszorítóerőt generáló szárnnyal körözött Barcelonában Forrás: Formula 1 via Getty Images/2021 Formula One World Championship Limited/Dan Istitene - Formula 1

Az új teszteket azért csak a június 27-i Francia Nagydíjtól fogja alkalmazni a szövetség, hogy türelmi időt biztosítson a csapatoknak a hátsó szárnyuk megerősítésére. Egyelőre a Red Bull-lal kapcsolatban merült fel, hogy túlságosan hajlékony a hátsó szárnya, de elképzelhető, hogy nem csak az energiaitalosoknak lesz szüksége változtatásra az új tesztek teljesítéséhez.