A Honda szárnyalt, Hamilton és Vettel szenvedett az utolsó tesztnapon
2021. március 14. 07:38
Vasárnap a korábbi két napnál lényegesen jobb időjárás fogadta a tesztelő F1-es mezőnyt Bahreinben, hiszen se homokvihar, se a pilótákat hibákba hajszoló széllökések nem jellemezték a körülményeket. Akárcsak pénteken és szombaton, ezúttal is kulcsfontosságú volt a lehető legtöbb kör megtétele, hiszen soha korábban nem állt ilyen kevés felkészülési lehetőség az istállók rendelkezésére, ám ezen a napon is akadtak olyanok, akik nem tudtak annyi kilométert megtenni, amennyit szerettek volna.
Kimi Räikkönen és az idén először lehetőséget kapó George Russell voltak azok, akik a teljes napon át vezethettek, a többi istálló megosztotta a munkát a versenyzői között.
A délelőtt viszonylag zökkenőmentesen telt, apróbb hibáktól eltekintve mindenkinek sikerült a pályán tartani az autóját.
A négyórás etap első felében egy friss C3-as szetten futott 1:30.486-os körével Charles Leclerc diktálta a tempót, akihez Sergio Pérez tudott elsőként közel férkőzni a Red Bull-lal kemény gumikon, majd megtette ugyanezt Lando Norris is, szintén a C2-es keveréken. Leclerc vezetése azonban nem tartott ki az ebédszünetig, a bikások ugyanis két és fél óra elteltével feltették Péreznek is a közepes keveréket, amivel a mexikói előbb 1:30.309-et, majd 1:30.187-et repesztett.
Utóbbi idő a délelőtt és egyben az addigi két és fél nap legjobb körének bizonyult.
Pérez mögött Leclerc és Norris zárt, de mindketten közepesen futották a legjobb körüket. A negyedik helyre Pierre Gasly ért oda C4-es keveréken, majd jött a már 1:31-en kívülre szoruló Esteban Ocon C3-ason. A második ötöst Mick Schumacher vezette fel a Haasszal, őt a Mercedesszel 86 körig jutó Valtteri Bottas, majd George Russell, Kimi Räikkönen és Lance Stroll követte.
Többen is teljesítettek versenyszimultciót, a legtöbb kört pedig az Alfa Romeo világbajnoka tette meg 91-gyel, míg a legkevesebbszer Pérez ért körbe, ő csak 49 fordulót ment.
A délutáni etapra az Alfa és a Williams kivételével mindenki versenyzőt cserélt, a Mercedes azonban nem tudott azonnal munkához látni, sőt,
Lewis Hamilton több mint egy órát vesztegelt a garázsban, mielőtt megkezdhette a körözést.
Mindezt tetézte, hogy az autója ma sem tűnt könnyen vezethetőnek, a hétszeres világbajnoknak rögtön az első mért körén nagyot kellett mentenie a célegyenes végi féktávon, és később is többször elhagyta a pályát, az utolsó órában C4-es gumikon pedig megpördült a célegyenesre kigyorsítva.
Nem a Mercedes volt azonban az egyetlen, amely ismét technikai gondokkal küzdött, szombat után Sebastian Vettel ugyanis ismét rengeteg időt veszített. A négyszeres világbajnok megtett 56 kört, majd amikor egy hosszabb etapnak akart nekifogni, vissza kellett térnie a garázsba, ahol az Aston Martin szerelői azonnal paravánokkal takarták el az autót a kíváncsi szemek elől. A Sky Sports információi szerint az erőforrással, egészen pontosan a turbóval kapcsolatban merült fel valamilyen probléma.
Hiába kezdtek azonban neki rögtön a javításnak, hamarosan kiderült, hogy Vettel számára véget ért a nap és a tesztelés is.
És ha már a technikai gondoknál tartunk, egy kisebb hidraulikai hibával a Ferrari is szembesült: Carlos Sainz a négyes kanyar bejáratán maradt négyes fokozatban, majd lassú tempóban visszakocogott a bokszba. A maranellóiak viszont ezután viszonylag gyorsan úrrá lettek a problémán, úgyhogy a spanyol pilóta folytathatta a körözést.
Ami a köridőket illeti, ahogyan az várható volt, a lemenő nap miatt lehűlő időjárás kedvezett az egykörös tempónak, amit igyekeztek is kihasználni a csapatok, az utolsó egy-másfél órára időzítve az időmérős próbálkozásaikat.
Pérez délelőtti ideje kicsit kevesebb mint két órával a tesztelés vége előtt dőlt meg, amikor Max Verstappen állt az élre a Pirelli jelöletlen tesztgumijaival. A holland pilóta a három nap során elsőként ment be 1:30 alá. Messze volt azonban még a vége, ahogy közeledett a leintés, úgy jöttek ki egyre többen a C4-es lágy abroncsokon, elsőként Räikkönennek pedig a C5-öst is feltették, amivel rövid ideig vezetett is, miközben szorosan mögé Cunoda Juki sorolt be C4-esen.
Hogy a Red Bullban mekkora tartalékok voltak, azt Verstappen ezutáni köre mutatta, amelyben hatalmasat hibázott a 11-es kanyarban, de C3-as gumin így is visszavette az első helyet. Ezután egy kis adok-kapok kezdődött közte és az újonc japán között, miután utóbbi nem hagyta magát és 1:29.671-gyel lenyomta a hollandot, majd C5-ös keveréken 1:29.282-re javított, majd később 1:29.053-ra szorította le a legjobbját. Eközben azonban a C4-esekre váltó Verstappen 1:29 alá is bement (1:28.960), és mint kiderült, ezzel bebiztosította magának az utolsó tesztnap első helyét.
Mögötte Cunoda zárt kevesebb mint egy tizedes lemaradásban, ami szép teljesítmény az újonctól még akkor is, ha a Red Bull nagy valószínűséggel nem tekerte fel a Honda-erőforrást. A harmadik helyre a technikai hibája után visszatérő és C4-es gumikon 1:29.611-es kört elérő Sainz végzett, míg mögötte Räikkönen és a lágy keverékeken is küszködő, C5-ös gumin teljesített legjobb körével (1:30.025) Verstappentől több mint egy másodpercet kapó és a szintén C5-ösön 1:30.117-et autózó Russellt alig megelőző Hamilton zárt.
A nap legszorgalmasabbja - lévén az egész napot az autóban tölthette – Kimi Räikkönen lett 166 körrel, a második helyre pedig hasonló okból kifolyólag Russell ért oda 158-cal. A csapatok között ugyanakkor nem az Alfa Romeo vitte a prímet, hanem az Alpha Tauri, amely Gasly és Cunoda révén 167 kört szorgoskodott össze.
Percről percre tudósításunkat az eredménytáblázat alatt olvashatja!
Szomorúan zárult a tesztelés második napja, 97 éves korábban elhunyt ugyanis Murray Walker, az F1 legendás kommentátora, aki 1976-tól 2001-ig állandó kommentátrként közvetítette a versenyeket, Angliában és a világ más részein generációk szerették meg a sportágat általa.
Érdekes lesz megfigyelni, hogy mire megy ma az eddig a vártnál gyengébben teljesítő világbajnok istálló. Tegnap ugyan Valtteri Bottas a leglágyabb keveréken megszerezte az első helyet, de egyelőre a Mercedes van a legjobban elmaradva tavalyi önmagától, ami akár aggodalomra is okot adhat.
Amíg nem kezdődik el a mai körözés, belekukkanthatnak ezúttal is több mint 100 fotót felvonultató galériánkba a tegnapi napról. Természetesen ma is folyamatosan jelentkezünk friss képekkel!
---- separator ----gallery-content-type:53691d0e-bdbe-46e9-96ce-4085ad706b81---- separator ----délelőtt | délután | |
Mercedes | Valtteri Bottas | Lewis Hamilton |
Red Bull | Sergio Pérez | Max Verstappen |
McLaren | Lando Norris | Daniel Ricciardo |
Aston Martin | Lance Stroll | Sebastian Vettel |
Alpine | Esteban Ocon | Fernando Alonso |
Ferrari | Charles Leclerc | Carlos Sainz |
Alpha Tauri | Pierre Gasly | Cunoda Juki |
Alfa Romeo | Kimi Räikkönen | Kimi Räikkönen |
Haas | Mick Schumacher | Nyikita Mazepin |
Williams | George Russell | George Russell |
Egyetlen olyan pilóta van a mezőnyben, aki az elmúlt két nap során egyetlen métert sem tett meg. Ő George Russell, a Williams versenyzője, aki pénteken a tesztpilóta Roy Nissanyt, tegnap pedig csapattársát, Nicholas Latifit figyelhette a garázsból. Ma azonban végre ő is autóba ülhet.
Hamarosan nyit a bokszutca, a pilóták nagy része már az autóban, például Valtteri Bottas is, aki tegnappal ellentétben ma délelőtt vezetheti a Mercedest.
Elkezdődött a tesztelés utolsó napja, Kimi Räikkönen jött ki elsőnek, de őt követték a többiek, Pérez, Leclerc, Ocon sorrendben. Mind a tíz délelőtt szolgálatot teljesítő pilóta a pályán.
Kedves (és gyors) gesztus az F1-től, hogy a célegyenesbe hatalmas molinót készítettek az elhunyt Murray Walkerről, aki így még egyszer utoljára egy teljes napon át figyelheti, ahogy szeretett sportágának versenyzői róják a köröket.
Többen, köztük a Red Bull és az Alfa Romeo is mérőkeretekkel hajtottak ki, a Ferrari azonban egyből gyors kört megy, Leclerc C3-as gumin 1:32.959-cel futotta meg a nap első idejét. Mögé Bottas iratkozott fel 1:36.347-tel. Ő jelöletlen Pirelliken megy és rajta is van mérőkeret.
A célegyenes végi kanyart fékezte el a monacói, de nem akarta megsemmisíteni a jobb első gumit, így egy kis blokkolás után inkább kiengedte az autót a bukótérbe.
Tegnap a Red Bull csinálta azt, amit ma a Ferrari, azaz nem bajlódott a mérőkeretekkel. Most viszont jó sok adatot gyűjtenek vele, Pérez egy rövid bokszlátogatás után ugyanis visszament a pályára. Már 5 körnél jár.
Az installációs körök után lassan megkezdik az érdemi körözést a csapatok. Leclerc, Bottas és Pérez most visszamentek a bokszba, így jelenleg egy autó van a pályán, Mick Schumacheré.
Első mért körével lenyomta Leclerc-t a Haas versenyzője, aki C3-as gumin 1:32.803-at ment és rögtön meg is javította tegnapi legjobb idejét.
Az egész tesztelésen persze, hiszen ma megy először a fiatal brit, aki C2-es gumin megautózta az eddigi legjobb utolsó szektort és 1:34.075-tel a harmadik helyre iratkozott fel Schumacher és Leclerc mögé. Mögötte Bottas és Stroll a sorrend, míg Räikkönen, Pérez, Norris, Ocon és Gasly még nem teljesítettek mért kört.
Pénteken homokvihar, szombaton pedig a nagy szél keserítette meg a pilóták és csapatok dolgát. Jelenleg süt a nap, az aszfalt 33, a levegő közel 21 fokos, és ami a legfontosabb, csak 1,3 m/s-mal fúj a szél.
Új C3-as gumin jött ki a Ferrari versenyzője, és repesztett egy 1:30.486-os kört, ami 4 tizeddel jobb a tegnapi legjobbjánál, és 2,3 másodperccel Schumacher körénél. Russell is javított, 1:33.558-nál tart, amivel továbbra is harmadik.
1:33.350 az új legjobb köre a Williams pilótájának, amivel már csak 5 tizedre van Schumachertől. Russell C2-es, a német C3-as gumin érte el a legjobbját.
Lekerültek a mérőkeretek a Mercedesről, Bottas pedig C2-es gumin jött ki, hogy első mért körével (1:32.635) bejöjjön a Ferrari mögé. Hátránya 2,1 másodperc Leclerc mögött.
Érdekes kombináció, hogy miközben Gasly autójának hátulján hatalmas mérőkeretek csüngenek, a C4-es gumin köröz. A csapatok általában nem szokták "ellőni" a lágy szetteket méregetésre, de az Alpha Tauri most másként gondolkozik. A francia pilóta 1:35.128-cal jelenleg az ötödik, miközben hat pilótának van mért köre.
Nem kezdett acélosan a 2007-es világbajnok, aki C3-as gumin a hatodik helyre jött be 1:36.645-tel, ami 6,1 másodperccel lassabb Leclerc ugyanezen a keveréken elért idejénél. Persze sem a motorüzemmódot, sem az üzemanyagmennyiséget nem ismerjük.
Gaslyhoz hasonlóan Norris is C4-es keveréken van a pályán (az ő autóján nincs mérőkeret, viszont be van kenve áramlásjelzővel), első körével (1:33.745) a hatodik helyre sorolt be. Ocon közben C2-esen bejött az Alpine-nal a másodiik helyre egy 1:32.420-as körrel.
Tegnap is láthattunk egy módosított orrot a Haason az első naphoz képest, a csapat pedig ma is kipróbál egy új elemet.
A korábbi elsőről visszacsúszott a negyedik helyre, de most kijött új C3-as gumikon, amelyeken 1:32.053-as körrel felugrott a második helyre Leclerc mögé. Hátránya 1,5 másodperc a Ferrari mögött.
Utolsóként Sergio Pérez is feliratkozott a tabellára, miután Red Bulljáról lekerültek a mérőkeretek. A mexikói C2-es gumin a harmadik időt (1:32.067) autózta.
Bement 1:32 alá a mexikói és 1:31.890-nel feljött a második helyre a C2-es abroncsokon, de hátránya így is 1,4 másodperc Leclerc mögött. Noha ez csak mai második mért köre volt, Pérez már 13 körnél tart.
Pierre Gasly autójának bal oldalát is lelocsolták áramlásjelző festékkel, amit a színe alapján valószínűleg a Ferrari főszponzorától kértek kölcsön. Mindez nem akadályozta a franciát abban, hogy jelöletlen Pirelliken bejöjjön a második helyre 1:31.233-as körrel.
Új C2-eseken jó 6 tizedet faragott le a korábbi idejéből a Williams pilótája, de maradt a hetedik helyen. Ideje 1:32.731.
Valószínűleg Leclerc előző gyorsköre is kevés üzemanyagos próbálkozás volt, most pedig jöhet egy újabb. A monacói pilóta új C3-ason érkezik, a felvezető körében pedig csak poroszkál, hogy ne melegítse túl a gumikat. Ez is azt jelzi, hogy időmérős kör következik.
Nem volt tiszta a köre, az első és a második szektorban is hibázott, a második szektorban már 5 tizeddel volt gyengébb a legjobbjánál, így a kör végére el is vette a gázt és visszatért a garázsba.
Korábbi körével a Ferrari versenyzője zárta az élen a mai nap első óráját, mögötte Gasly, Pérez, Schumacher, Ocon, Bottas, Russell, Norris, Stroll, Räikkönen a sorrend. A legtöbb kört az Aston Martin tette meg 23-mal, a legkevesebbet a McLaren 8-cal.
Friss C2-esek voltak az Alpine-on, amelyekkel a francia versenyző 1:31.844-es kört repesztett és az ötödikről előrejött a harmadik pozícióba. Hat tizedet javított a korábbi körén.
Előkerültek a szerszámok a Red Bull garázsában és valamit nagyon faragnak a szerelők, miközben Pérez az autóban ülve várakozik.
Jelöletlen, a közepes keveréknek megfelelő Pirelliken jött ki Mick, majd ment egy egyéni legjobb első szektort, a második és harmadik szektorban azonban lassabb volt korábbi önmagánál, így 4 tizeddel elmaradt az eddigi legjobbjától.
Szokás szerint jelentkezünk folyamatosan frissülő képgalériánkkal, amibe megérkeztek a mai első képek. Íme:
---- separator ----gallery-content-type:fe2d9243-aa26-46c4-80ad-a000783f15a6---- separator ----Új C3-as gumin jött ki a finn, de elrontotta a 4-es kanyart, úgyhogy nem tudott javítani a korábbi idején. Közben Gasly egyéni legjobb első szektorral nyitott a jelöletlen gumikon, de ő sem javult, Norris ellenben igen, 1:32.999-et ment C4-esen, amivel továbbra is csak a nyolcadik.
Norris MCL35M-jének orrkúpját öntötték le áramlásjelző festékkel, amitől leginkább egy papagájhoz hasnonlít. Szerencsére könnyen le lehet mosni.
A második C3-as szettjén jelent meg a pályán a monacói, első köre pedig 7 másodperccel maradt el a legjobbjától, ami arra utal, hogy akárcsak a C4-es gumikon köröző Stroll, ő is megtankolt autóval a versenykörülményeket szimulálja.
Aki esetleg kíváncsi rá, hogy miként kenik össze az angol szakzsargonban csak flow-vis-nek hívott festékkel az autókat, az most megnézheti. Elég hozzá egy ilyen bármelyik barkácsáruházban beszerezhető permetező.
Új C2-es gumin jött ki a mexikói és az autó viselkedéséből ítélve nem lehetett túlságosan megtankolva. Ez az idején is látszott, 1:30.927-tel feljött a második helyre, 4 és fél tizeddel Leclerc mögé. Korábbi ideje 1:31.890 volt, szintén C2-esen.
Először kapta meg a C3-as gumikat a francia, ennek ellenére csak az utolsó szektorban tudott gyorsulni, ami legalább arra elég volt, hogy 2 tizedet lefaragjon a korábbi köréből. Maradt negyedik, új legjobbja 1:31.630.
Az első szektorban sikerült egyéni legjobbat autóznia, a másodikban és harmadikban viszont nem.
Új C2-es gumin a második szektorban csak 6 tizedre volt Leclerc-től a McLaren versenyzője, az utolsó szektorban azonban vagy hibázott, vagy elvette. Russell is jó köröket ment C2-esen, de egy hiba is becsúszott a 4-es kanyarban.
Közel egy teljes kört utazhatunk a Ferrari pilótájával az alábbi videóban. Ez a monacói pilóta új C3-as szetten futott köre volt, amellyel végül nem tudta megjavítani az előző szetten futott legjobbját.
Bottas – ahogy eddig egész délelőtt - C2-es gumin köröz, idejei pedig jó 5 másodperccel lassabbak Leclerc eddigi legjobbjánál. Russell is a versenyre készül a Williamsszel szintén C2-esen.
A 13-as, célegyenes előtti egyenesre vezető kanyar kijáratán volt egy kicsit sok, a finn pedig inkább kiengedte a bukótérbe a W12-est, majd zavartalanul haladt tovább.
A teszten a versenyzők nem csak a bokszkijáratban félrehúzódva, hanem a gyorssávban is végezhetnek rajtgyakorlatokat, hogy az aszfaltról rugaszkodhassanak el, szimulálva ezzel a célegyenesben levő tapadást. Mindez így fest közelről Mick Schumacher előadásában.
A C2-es, kemény gumin érkezett a McLaren, de 1:30.737-tel így is bejött 2 és fél tizeddel Leclerc mögé. Közben Schumachert friss C4-es keveréken küldte ki a Haas, amin két egyéni legjobb szektorral kezdett, de az utolsóban elmaradt korábbi legjobbjától, így javítani nem tudott. Ocon az ötödik helyen egy tizedet azonban faragott az eddigi idejéből jelöletlen gumin.
Időközben letelt a délelőtti 4 órás etap fele. Két órával az ebédszünet előtt még mindig a Ferrari áll az élen 1:30.486-os idővel, mögötte Norris, Pérez, Gasly, Ocon, Schumacher, Bottas, Russell, Stroll, Räikkönen a sorrend.
Eddig csak C2-esen ment a mexikói, most viszont C3-ason jött ki és javított is az idején, 1:30.543-mal mindössze 57 ezreddel maradt el Leclerc körétől, miközben legjobb középső szektort autózott. Pérez ezzel felugrott a második helyre.
C4-es gumin érkezett a francia, lila első szektort ment, a másodikban hibázott egy kicsit, majd a harmadikban saját legjobbját javította meg és 1:30.828-cal bejött a negyedik helyre. Pérez is ment még egy gyorskört közben C3-ason, de lila utolsó szektora ellenére nem javított az idején.
Karun Chandhok, a Sky Sports szakértője szerint a csapatok napközben jobbnak találják a C2-es gumit a meleg miatt, késő délutántól kezdve azonban a C3-as az, amit inkább preferálnak.
Volt egy meleg pillanata a Haasnak és Mick Schumachernek tegnap, de mindketten szerencsésen megúszták azt. A német pilóta ha tehetné, már ma versenyzett volna. Többek között erről olvashatnak alábbi cikkünkben.
Nagyjából 2 tizeddel múlta felül korábbi legjobbját a finn új C2-es gumin. Új legjobbja 1:32-406, amivel továbbra is a hetedik.
Magyarra talán úgy lehet a legjobban lefordítani, hogy a padlószög, ami egyes autók esetében nagyon eltér. A két leglaposabb padlószögű kocsi az ugyanazt a filozófiát követő Mercedes és Aston Martin, míg az Alpha Tauri például sokkal meredekebb állással megy. Ezt mutatja be tökéletesen az alábbi grafika.
Mindketten új közepes gumin jöttek ki, a McLaren versenyzője pedig egy ideig úgy tűnt, átveheti a vezetést, de lila első és egyéni legjobb középső szektor után a harmadikban nem tudott javulni. 1:30.661-es köre így is jobb lett, mint az eddigi legjobbja, de pozíciót nem ugrott, továbbra is a harmadik. Ocon eközben 1:31.310-re gyorsult az ötödik helyen, így 1 másodpercen belülre került Leclerc-hez képest.
Kis híján rajtavesztett, hogy a felvezető körének végén nagyon lassú volt, a megtankolt autóval érkező Räikkönen ugyanis megelőzte az utolsó kanyarban, Pérez azonban a célegyenesben DRS-sel visszaelőzött, majd ment egy 1:30.309-es időt, ami két század híján a tesztelés eddigi legjobb ideje. A mexikói lila első szektort ért el.
A Wiliams pilótája a legkeményebb, C1-es keveréken nem találja mindig a tapadást, az imént a négyes és a 10-es kanyart is elmérte, miközben Schumacher C3-as keveréken az első kanyarban fékezte el magát és ment ki a bukótérbe.
A Mercedes és az Aston Martin 59-59, az Alfa Romeo 56, a Williams pedig 55 kört ment eddig, azaz az utolsó négy helyen álló csapat volt a legszorgalmasabb, míg a hetedik helytől felfelé egyelőre senki nem jutott 50 kör fölé.
Bottas nemrég fejezett be egy 15 körös etapot a legkeményebb gumin, miközben Leclerc, Stroll és Räikkönen a C2-esen, Schumacher a C3-ason, Gasly jelöletlen gumin megy hasonlót.
Ráfordultunk a tesztelés utolsó délelőttjének utolsó órájára, egy órával az ebédszünet előtt pedig továbbra is a második óra letelte után az élre álló Sergio Pérez vezet, mögötte Leclerc, Norris, Gasly, Ocon, Schumacher, Bottas, Russell, Stroll, Räikkönen a sorrend.
1:30.441-es kört autózott C3-as gumin a Red Bull pilótája, amivel alig másfél tizeddel maradt csak el a nap eddigi legjobb idejétől, ami szintén az ő nevéhez fűződik. Az első szektorban meg is javította saját korábbi legjobbját, de a másik két szektora lassabb volt.
A kettősnek van már történelme erről a pályáról (még ha az nem is pontosan ez a vonalvezetés volt), hiszen tavaly csapattársakként gyepálták egymást a Mercedesnél a Szahíri Nagydíjon. Most Bottas valószínűleg azért csúszott ki az utolsó előtti kanyar bukóterébe, mert a lehúzódó Williams kissé megzavarta a helyes kanyarcsúcspont eltalálásában.
A Red Bull még eggyel lágyított a keveréken és C4-essel küldte ki Pérezt, amin a mexikói 1:30.187-re javított, azaz 3 tizedet faragott a C3-as körén. Közben hátrébb Räikkönen megfutotta eddigi legjobb idejét (1:35.882) egy C2-es szetten és megelőzte Strollt, így már a kliencedik. Természetesen az Alfa Romeo nincs ekkora hátrányban, csupán eddig megtankolt autóval körözött a finn.
Egy adag fotóval frissült a mai galériánk, az alábbi képre kattintva meg is nézhetik őket!
---- separator ----gallery-content-type:fe2d9243-aa26-46c4-80ad-a000783f15a6---- separator ----Nemsokára vége az utolsó tesztnap délelőttjének, ami egyben azt is jelenti, hogy sokaknak ezek az utolsó körei a szezon első versenyhétvégéje előtt. Bottas, Pérez, Norris, Stroll, Ocon, Leclerc, Gasly és Schumacher mind átadja a volánt a csapattársának, csupán Räikkönen és Russell marad délutánra is.
Ted Kravitz, a Sky Sports riportere a csapattól kapott információ alapján azt jelenti, hogy jelentős felfedezésre bukkantak a W12-essel kapcsolatban, ami által sikerülhet kezesebbé tenni az eddig igencsak ideges hátsó résszel rendelkező autót. Meglátjuk.
A kétszeres ralivilágbajnok idősebb Carlos Sainz is a helyszínről figyeli a tesztet és délután majd a Ferrariban Leclerc-t váltó fiát is. Egyelőre nem izgulja túl az 58 esztendős legenda a napot.
Mindent igyekeznek gyakorolni a csapatok a tesztelés során, többek között a kerékcserét és orrkúpcserét is, a Red Bullnál most utóbbit hajtották végre Pérez autóján.
5 perccel az idő letelte előtt ismét piros zászlós jelzés fog érvénybe lépni, ami után mindenkinek vissza kell térni a bokszba, utána pedig egy felvezető kört tesznek meg a versenyzők és a rajtrácsra felállva a célegyenesben is elpróbálhatják a rajtot.
Nem minden csapatnál neonsárga az áramlásjelző folyadék, mint azt most Bottas autójának bal oldalán is láthatjuk. Stroll közben befejezte a munkát és kiszállt az Aston Martinból, hogy a csapat elkezdhesse átállítani a kocsit Vettelre.
Itt is van az előre beígért megszakítás, mindenki szépen lassan visszaszállingózik a garázsba.
Stroll kivételével mind a 9 pilóta visszatért a pályára, hogy a célegyenesben próbáljon el egy rajtot. Ilyesmire azoknak, akik délután már nem vezetnek, most van utoljára lehetőségük, legközelebb már élesben, a Bahreini Nagydíjon fognak elrugaszkodni valamelyik rajtkockából.
Ami a köridőket illeti, a Red Bull volt a harmadik nap délelőttjének leggyorsabbja, Sergio Pérez 1:30.187-tel végzett az élen. A mexikói pilóta C4-es gumin érte el a legjobbját, míg mögötte 3 tizeddel lemaradva Charles Lecelrc a C3-ason futotta a körét. Ugyanígy tett a harmadik helyen végző Lando Norris, akit Pierre Gasly követett, Pérezhez hasonlóan C4-esen.
A további sorrend: Ocon (C3), Schumacher (C3), Bottas (C3), Russell (C2), Räikkönen (C2), Stroll (C3).
Mindössze Sergio Pérez és egy kör híján Lando Norris volt az, akik nem jutottak el az 57 körös Bahrieni Nagydíj versenytávjáig. A legtöbb kör Kimi Räikkönennek jött össze, ő a száztól sem volt messze a maga 91 fordulójával. A további sorrend ezen a téren: Bottas (86 kör), Stroll-Leclerc (80 kör), Schumacher (78 kör), Russell (77 kör), Gasly (76 kör), Ocon (61 kör), Norris (56 kör), Pérez (49 kör)
Kétségtelenül Murray Walker tegnapi halála ma a fő téma a pályán zajló események mellett az F1-es paddockban, de ne feledkezzünk meg a két éve az Ausztrál Nagydíj előtt tragikus hirtelenséggel távozó Charlie Whitingról sem. Az F1 korábbi versenyigazgatója mindössze 66 évesen ment el, örökségét azonban nem feledi a sportág, hiszen rengeteget tett a biztonságért.
Szimbolikus, hogy Sebastian Vettel és az Aston Martin idén kezdenek együttműködésbe, hiszen a német pilótának és a brit autógyártónak is bizonyítania kell, az egyiknek a pályán, a másiknak az üzleti eredmények terén. Az üzenet átjön a gyártó hangulatos reklámfilmjéből is, ami egyben utalás a „Skyfall" című James Bond-filmre is.
A Red Bull tehetsége a vasárnapi sajtótájékoztatón elárulta, már az indulás előtt, Európában megkapta a koronavírus elleni vakcinát. Ez az izgalmak szempontjából jó hír, remélhetőleg így Verstappennek nem kell aggódnia amiatt, hogy nem tud rajthoz állni a világjárvány miatt. A holland pilóta példáját követte csapattársa, Sergio Pérez és Carlos Sainz is, ők Bahreinben kaptak oltást.
Bottas délelőtt 86 kört tett meg a Mercedes volánja mögött, ezzel számára véget ért a tesztelés. A csapat közösségi média-felelőse szerint jól összekapták magukat a péntek délelőtti nehézségek után.
A közösségi médiában többen is felhívták a figyelmet, hogy a délelőtti versenyszimuláció során Kimi Räikkönen az Alfa Romeóval úgy is tartani tudta a lépést a gyári Ferrarit hajtó Charles Leclerc-rel, hogy turbulenciában kellett autóznia. Ez és a monacói pilóta szombat esti tempója egyelőre nem sok jót ígér a Scuderiának, de ahogy ez lenni szokott, a részleteket nem ismerjük.
A tesztelésen általában arra törekednek a versenyzők, hogy szabad legyen előttük a pálya, de akadnak alkalmak, amikor elkerülhetetlen az előzés, és ilyenkor némi csatározás is kialakulhat. Räikkönen szemlátomást nem akarta, hogy Pérez elé kerüljön, de a mexikói pilóta nem engedett.
Leclerc, Pérez és Räikkönen sem rossz felhozatal, de a délutáni legénységben Hamilton, Vettel, Alonso, Ricciardo és Verstappen is pályára lép, ráadásul a körülmények is jobbnak ígérkeznek az eddigieknél, úgyhogy érdemes lesz figyelni az eredmények alakulását.
Az Aston Martin pilótájának jól alakult a felkészülés, elvégezte a tervezett programját, de a csapat egyelőre nem teljesen, mert Sebastian Vettel sok időt vesztett műszaki hibák miatt. A német pilóta vasárnap délután megpróbálhatja behozni a lemaradást.
Max Verstappen tavaly már viccelődött, hogy hazaviszi a 3. helyezettnek fenntartott széket a sajtótájékoztatókról, olyan sokszor jutott neki ez a hely, most viszont Valtteri Bottast ültették le oda. Vajon, babonásak?
Ricciardo nem is késlekedik, lágy gumikkal kihajt a pályára. Most úgy tűnik, ennél jobb körülményeket kívánni sem lehetne, úgyhogy megy utána korábbi csapattársa, Vettel is az Aston Martinnal, ő viszont közepeseket kapott.
Mattia Binotto, a Ferrari csapatfőnöke az olasz Sky-nak azt mondta, továbbra is az autó kiismerésével és az adatok összevetésével foglalkoznak, nem törődnek azzal, hogy a tempójuk hogyan viszonyul az ellenfelek teljesítményéhez.
Ricciardóval ellentétben Vettel és az Aston Martin nem vacakolt installációs körrel, a német pilóta a pályán maradt, már a negyedik körét futja. Valószínűleg alaposan megtankolták az autóját.
A Pirelli jelöletlen abroncsait kapta Alonso az autójára, egyelőre a 9. helyen kezd ezekkel, de fontosabb az, hogy a gumiteszt után már a csapat számára is releváns teendőkkel foglalkozhasson.
A Red Bullnál kicsit elhúzódott a pilótacsere, Verstappen 9 perccel a kezdés után hajthatott ki a pályára, de ez legyen a csapat legnagyobb gondja. Ez eddig be is jött, a motorburkolat szombati leválásától eltekintve a Red Bullt egyelőre nem hátráltatta komolyabb műszaki probléma.
Az F1TV rendezőjének is szemet szúrt, hogy az Alpine mennyire vaskos légcsatornát alakított ki az idei autón, ez a Haasszal összehasonlítva még kontrasztosabb. A megoldás mögötti indoklásról itt olvashat többet.
Az Aston Martin versenyzője visszatért a bokszba, elsőre nyolcszor fordult a bahreini pályán, amit most Verstappen birtokol, ő az egyetlen, aki kint van. Közepes keverékű gumikat kapott és egy szenzort a jobb oldalra, a T-kamera alá.
Pontosabban nem ő, hanem a csapat általa. Az utolsó négy óra elején furcsa, hogy az Alfa Romeo még mindig flow-viz festéket használ, de kevés az idő, ők így osztják be.
Már a délutános műszakból is sok pilótának van mért köre, legutóbb Ricciardo ért körbe a McLarennel, ami az installációs kör után C3-as gumikat kapott. Az ausztrál pilóta 1:33.476-tal a 12. helyezett, de feltehetőleg megtankolt autóval megy.
Megmutatta magát Carlos Sainz is a Ferrarival, C4-es gumikat kapott, mért kört is kezdett, de nem volt versenyképes a tempója, be sem fejezte a kört. A spanyol pilóta mellett Verstappen és Hamilton adós még mért körrel.
Sam Collins, az F1 TV technikai szakértője szerint a Red Bull egy saját szoftver segítségével a többieknél hatékonyabban, egyszerre több iterációt futtatva képes fejleszteni az autót a CFD révén, ezzel kompenzálni tudják a szélcsatornában eltölthető idő korlátozását.
A német pilóta továbbra is gyűjti a köröket, hosszabb etapot fut, nem ostromolja a köridőtáblázat élét. Ez érthető, mivel szombaton sok pályaidőt vesztett, ezt próbálják most behozni.
A hétszeres világbajnokról a délután eddig csak annyit hallottunk, hogy a csapat kitett róla egy képet a Twitterre. Ennél azért több dolga is van a Mercedesnek.
Ricciardo abszolút leggyorsabb első szektort futott, aztán egyéni legjobb másodikkal folytatta, végül az 5. helyre ért oda 1:30.949-cel. Új közepes keverékkel ment.
Vannak csapatok, amelyek jóval többet, mások jóval kevesebbet mentek eddig. A 13:35-ös állás szerint kilométerben ennyi az eltérés a tavalyi tesztsorozat harmadik napjának végéhez képest.
Alfa Romeo: -114
Alpha Tauri: -11
Ferrari: 95
Haas: 283
McLaren: -622
Mercedes: -1310
Aston Martin: -347
Red Bull: -552
Alpine: -60
Williams: 57
Lewis Hamilton délután még egyetlen kört sem tett meg, és most paravánokat húztak a garázs elé, ami azt jelenti, hogy le kell venni a padlólemezt az autóról. Ez innentől kezdve nagyobb javításnak tűnik.
A Mercedestől szokatlan volt, hogy kihagyták a filmforgatás címén tartott bejáratást Silverstone-ban, Toto Wolff ezt arra fogta, hogy hideg volt, de ez nyilvánvalóan csak átlátszó kifogás volt. A csapat Bahreinben tervez forgatást tartani, most úgy tűnik, az a plusz 100 km futásteljesítmény is jól jön majd nekik.
Ismét az autó közelébe jutottak a kamerák, készülődnek a csapatnál, de egyelőre nem tudni, hogy Hamilton mikor léphet pályára.
Bottashoz hasonlóan Hamiltont is flow-viz festékkel az autóján küldték pályára, bő egy órával a délutáni kezdés után. Hamilton C3-as gumikat kapott és nagy megcsúszással indította az első mért körét.
Hamiltont valószínűleg sok üzemanyaggal küldték pályára, a brit pilóta a féktávokon és a kerékvetőkre futva is küzd a Mercedesszel. Andrew Shovlin, a csapat vezető versenymérnöke szombaton elmondta, nappal, melegben, szeles időjárásban még nem jutottak dűlőre az autóval, az esti hűvösben jobb volt a helyzet.
Nem 2007-et éljük újra, a kétszeres és a hétszeres világbajnok 2021-ben is egymást kergeti a pályán. Az Alpine pilótája utolérte a Mercedest, a célegyenesben meg is előzte, de Hamilton nem hagyta annyiban, próbált ellenfele nyomában maradni. Közben a Red Bullnál szétszedték az autó elejét, a futómű beállításain változtathatnak.
Az Alpha Tauri pilótája nagy tempónál elvesztette uralmát az autója fölött, hátrafelé csúszva megelőzte Kimi Räikkönen autóját is, a finn pilóta éppen próbálta elengedni ellenfelét. A látványos eseményeket Martin Brundle, a Sky Sports szakértője saját szemével is látta, kissé ő is visszahőkölt a szalagkorláttól.
Messziről nem látni jól, de az autó padlólemezének jobb oldalát flow-viz festékkel vonták be, lehetséges, hogy új légterelőket próbálgatnak, ezekből több is feltűnt a Red Bullon az elmúlt napok során. Verstappen köre nem volt tiszta, többször is megcsúszott.
Mattia Binotto, a Ferrari csapatfőnöke érdemben nem válaszolt arra a felvetésre, hogy az Alfa Romeo a versenyszimuláció során tartani tudta a gyári Ferrari tempóját. Az Auto Motor und Sport szerint Binotto azt mondta, értelmetlen az összehasonlítás a különböző körülmények miatt, pedig a két autó egyszerre, egymás után ment a pályán. Leclerc körátlaga 1.38.119 volt 13 kör alatt, Räikkönen 1:38.136-ot futott, utána a finn pilóta 20 kör alatt 1.37.283-ra gyorsult, Leclerc 19 kör alatt 1.37.332-t tudott. Egy újabb etap 1.35.934-et hozott Leclerc-nek, 1.36.040-et Räikkönennek, vagyis a német szaklap számítása szerint a kiállások nélkül Leclerc csak 9,3 másodpercet vert volna Räikkönenre.
A brit pilóta két egyéni legjobb szektorral kezdett, de a célegyenesbe vezető kanyart kiszélesítette a kerékvetőre futva. Ezzel sok időt vesztett és nagydíjhétvégén törölték is volna az eredményét.
Az ausztrál pilóta 1:30.587-re gyorsult C4-es gumikkal, ezzel letaszította csapattársát a képzeletbeli dobogóról. Hozzá kell tenni, hogy Norris C3-assal ment, így Ricciardo 0,074 másodperces előnye egyelőre nem számottevő.
Megint talált magának ellenfelet az Alpha Tauri újonca, Cunoda Juki, a japán pilóta nemrég Kimi Räikkönen körül pördült meg, most George Russellt előzte meg az etapja közben. Izgalmas lesz őt nézni mezőnyben csatázva.
A Red Bull versenyzője eddig 32 kört tett meg a délután folyamán, egy versenytáv kinéz neki, de egyelőre várnia kell, hogy az autója ismét menetkész legyen.
A négyszeres világbajnok eddig 52 kört ment a délután során, csapattársa, Stroll délelőtt 80-ig jutott. Úgy tűnik, most éppen féktárcsát cserélnek az Aston Martinon.
"A kevés tesztnap imatt nagy hátrányban vannak azok a pilóták, akik csapatot váltottak. Miután lefutottam öt versenyt különböző pályákon és körülmények közepette, már jobban kiismerem majd az autót és a csapatot" - idézte Pérezt az Auto Motor und Sport. Szombaton hasonló álláspontot fogalmazott meg Carlos Sainz is.
A holland pilóta 1:29.942-vel áttörte az 1:30-as lélektani határt, az első szektorban abszolút leggyorsabb volt a Pirelli C3-as tesztgumijával. Ricciardo is gyorsult, de még mindig a 3. helyezett 0,373 másodperces hátránnyal, C4-esekkel.
A Red Bull pilótája ismét abszolút leggyorsabb volt az első szektorban, de a következő kettőben nem javított. Räikkönen 0,695 másodperces hátránnyal feljött az 5. helyre C4-essel, Hamilton is futott egy egyéni legjobb kört, de továbbra is csak a 13. helyezett 2,6 másodperces lemaradással. Hamilton és Bottas tempója között most csak bő 1 tizedmásodperc a különbség, a brit versenyző is tesztgumikon fut.
A McLaren pilótája C4-es lágy gumikkal abszolút leggyorsabb első szektort futott, utána egyéni legjobb eredményekkel folytatta, és 1:30.144-gyel közelített Verstappenhez, de a hátránya még úgy is 0,202 másodperc, hogy lágyabb gumikat használt. Vettel közben C3-as gumikkal visszatért a pályára, úgy tűnik, ismét sok üzemanyagot visz.
Enyhén gyorsult az Aston Martin pilótája, az 1:35.041-es körével megelőzte utódját, Sainzot, de továbbra is csak a 15. helyezett.
A nap végi piros zászló előtt már csak körülbelül 80 perc van hátra, napnyugta van és csökkennek a hőmérsékletek, homokvihar sincs, úgyhogy kezd eljönni az idő arra, hogy a pilóták még egy-egy utolsó rohammal megnézzék, mi rejlik az autójukban. Vettelt és Hamiltont visszarendelték a bokszba, Cunoda autóján is dolgoznak éppen.
Hat szerelő erőltetett tempóban elkezdte szétszedni az Aston Martin hátulját, közben néhány munkatársuk sorfalat állt az autó elején. Rossz hír lenne Vettelnek, ha ismét felmerülne valami probléma.
A Red Bull pilótája 1:29.792-t ért el, mindhárom szektorban egyéni legjobb eredményt teljesített C3-as tesztgumival, viszont négy kerékkel elhagyta a pályát, ez versenyhétvégén szabálytalan lenne.
A Mercedes pilótája levette a sisakját a garázsban, az Aston Martinnál is kiszáll Vettel az autóból, a brit istálló autója elé behúzták a paravánokat is. Bő egy óra van hátra a tesztnapból.
C4-es gumikat kapott Alonso az Alpine-ra, a kétszeres F1-es világbajnok 1:30.318-at futott, ez 0,17 másodperccel lassabb a 2. helyezett Ricciardo szintén C4-es körénél.
Most érdemes lesz majd figyelni a Mercedesre, Hamilton autójára felszerelték a C4-es lágy gumikat, még a bokszban van, de nemsokára pályára léphet.
A Ferrari pilótája az utolsó fél körét 4-es sebességi fokozatban teljesítette, majd behajtott a bokszba. Ez apró szoftverhibától kezdve súlyos váltóhibáig sokféle probléma lehet.
A Mercedes pilótája C4-es lágy gumikkal 1:30.928-at futott, ezzel feljött a 10. helyre, de 1,1 másodperc hátrányban van Verstappen C3-as köréhez képest. Figyelemre méltó viszont Cunoda Juki tempója, a japán újonc 1:30.036-tal feljött a 2. helyre és újabb abszolút legjobb 1-es szektorral folytatja.
A brit pilóta 1:30.643-ra gyorsult C4-eseken, ez még csak a 8. helyre elég, de látható, hogy az élen állókkal ellentétben nem időmérőt szimulál.
Az utolsó óra kezdetén felpörögnek az események, C4-es gumikkal Cunoda, C5-össel Räikkönen is időmérőt szimulált. Először a japán újonc futott 1:29.777-et, majd Räikkönen 1:29.766-ot, vagyis 0,011 másodperc most köztük a különbség.
A Mercedes pilótája C4-essel 1:30.391-et futott, ez a 7. helyre léptette őt, a visszajátszás szerint füstfelhő szállt fel a Mercedesből. Honfitársa, George Russell 1:30.600-t ért el, a 9. helyezett.
A Sky Sports szerint hidraulikus hiba merült fel a Ferrarinál, Sainz ezért nem tudott sebességet váltani. Lehet, hogy őt ma már nem látjuk.
A Red Bull pilótája C3-as gumikkal tért vissza a pályára, a mért körében kicsúszott, nagy porfelhőt húzott maga után, a 3-as szektorban mégis abszolút leggyorsabb volt és végül a vezetést is átvette 1:29.733-mal. Nagy tartalékok vannak még ebben az autóban.
Az Alpha Tauri újonca C4-es lágyakkal 1:29.671-re gyorsult, ezzel most ő vezet, de Verstappen nagy hibával és C3-as gumikkal is csak alig volt lassabb nála, úgyhogy egyelőre nem kell félteni a hierarchiát a Red Bull-birodalomban.
Az egymás után érkező leggyorsabb körök közepette nem volt idő megjegyezni, de Hamilton az egyéni legjobb köre során nem váltott fel 8. sebességi fokozatba, és minden szektorban veszített az élen állókhoz képest. Sok üzemanyagot vihet és/vagy letekerték az erőforrást.
A japán fiatal 1:29.282-vel 0,451 másodpercre növelte az előnyét, úgy tűnt, mindent beleadott, az 1-es és a 3-as szektorban abszolút leggyorsabb volt. Hamilton is kapott C5-öst, de már az első szektorban 3 tizedet kapott, nyilvánvaló, hogy a Mercedes nem akarja felvenni a kesztyűt.
A 10-es kanyarból kifelé, a hátsó egyenes kezdetén többször is megfigyelték, hogy füstölni kezd a gyári Mercedes. Hamilton C5-össel a 4. helyre jött fel, 0,743 másodperc a hátránya.
A spanyol pilóta C3-as közepesekkel újabb mért kört futott, a 11. helyre ért oda 1:30.697-tel, de 1,4 másodperccel lassabb Cunodánál, ami azért a körülményektől függetlenül is soknak tűnik.
A Red Bull tehetsége is kapott C4-es gumit, 1:28.960-nal ő az első, aki lement 1:29 alá, a középső szektorban abszolút leggyorsabb volt. A szintén Honda-motort használó Alpha Tauri-pilóta, Cunoda is javított az eddigi legjobbján, 1:29.053-mal tartja a lépést, viszont C5-össel.
A Mercedes pilótája óvatos kivezető kör végéhez közeledett, amikor a célegyenes elején gyorsulni próbált, de a pedálra lépve hirtelen megforgott a Mercedes. Kínos pillanat volt, de a legjobbakkal is megesik.
A Ferrari versenyzője is kapott C4-es gumit, feljött a 3. helyre, de a Ferrari szempontjából aggasztó, hogy Sainz ugyanolyan abronccsal 0,651 másodperccel lassabb Verstappennél, ráadásul a két kör között csak néhány perc telt el.
A német pilóta már interjúkat ad, a Sky Sports szerint a turbó megadta magát az Aston Martinban lévő Mercedes-erőforrásban.
Az orosz újonc haladt a hétszeres világbajnok mögött, amikor Hamilton megpördült, Mazepin a rádión pikírt megjegyzést tett és megjegyezte, hogy majdnem nekiment a Mercedesnek. Ettől azért messze volt.
Az orosz pilótát pont a Red Bull elé engedték ki a bokszutcából, Verstappen már kezdte a mért körét, de az 1-es kanyart nem tudta ideális íven kezdeni. Még folytatta a kört, de később feladta.
Az Aston Martin új igazolása háromszor fél nap alatt összesen csupán 117 kört tudott megtenni, vagyis alig több, mint két versenytávval a háta mögött kell megkezdenie az idei szezont.
A Mercedes pilótája újabb C5-ös szettet kapott, de korábbi legjobbját sem tudta hozni, ehhez egy nagy kicsúszás is hozzájárult, de végül 1,3 másodpercet kapott Verstappentől. A legjobbja eddig 1,065 másodperccel lassabb.
A Red Bull úgy tűnik, végzett a mai programjával, az elmúlt percek során a holland versenyző csak egy-egy kört ment, közben kerékcseréket gyakoroltak a szerelői.Hamilton is visszatért a bokszba, lehetséges, hogy utoljára.
Véget ért a háromnapos bahreini tesztelés, a leggyorsabbnak Max Verstappen bizonyult a Red Bull-Honda volánja mögött. A további sorrendet nehéz egyelőre értelmezni, de úgy tűnik, érdekes idénynyitóra készülhetünk két hét múlva.
A közvetítésben már a végeredményt összegezték, amikor Carlos Sainz bevetődött Kimi Räikkönen autója mellé a 10-es kanyarban, majd utána is hajszolták egymást, lehetséges, hogy volt előzménye a helyzetnek.
Leszállt az este Bahreinben és véget ért a háromnapos előszezoni tesztelés is. Nagyon szépen köszönjük a kitartó figyelmet, reméljük, kedvet csináltunk a két hét múlva kezdődő szezonhoz is! Összefoglalónk a mai napról már olvasható, később jövünk még a mai nyilatkozatokkal, további képekkel és készül az elemzésünk is az eseményekről.