A Forma-1 röhejes magyarázatát a megalázott világbajnok sem akarja elhinni

Indy 500, Mario Andretti, Michael Andretti
INDIANAPOLIS, IN - MAY 18: Michael and Mario Andretti talk during Indianapolis 500 practice at Indianapolis Motor Speedway on May 18, 2012 in Indianapolis, Indiana. Andy Lyons/Getty Ima ges/AFP (Photo by ANDY LYONS / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images via AFP)
Vágólapra másolva!
Az 1978-ban Forma–1-es világbajnoki címet szerző Mario Andretti a közösségi oldalán reagált a Forma–1 szerdai döntésére, miszerint fia, Michael Andretti csapata nem csatlakozhat 11. istállóként a versenysorozathoz.

Októberben a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) már rábólintott az amerikai székhelyű Andretti Global Forma–1-es csatlakozására. Azt 2025-től vagy 2026-tól tervezte az expilóta tulajdonos, az 1991-es CART-bajnok Michael Andretti, az 1978-as F1-es világbajnok és a csapathoz szintén szorosan kötődő Mario Andretti fia. Korábban ő jelentette be, hogy

a General Motors által birtokolt Cadillac márkával szerepelnének a száguldó cirkuszban, és legalább egy amerikai pilótát alkalmaznának.

Az F1 irányítói azonban szerdán elutasították a csatlakozást, így a következő két évben is marad 10 csapatos a versenysorozat.

Az Andretti csapat nem csatlakozik a következő két évben a Forma–1-hez Forrás: Chris Owens/IndyCar

Hihetetlen, mikkel indokolta az F1 az Andretti elutasítását

A Forma–1 vezetése ugyan az Andretti 2028-tól történő csatlakozását nem zárta ki teljesen, megpróbálta megindokolni, miért csak legfeljebb négy év múlva kerülhet be a sportágba a csapat. Az érvek meglehetősen furcsára és kifogásolhatóra sikeredtek, ezek közül gyűjtöttük össze a legérdekesebbeket.

  • „nem hisszük, hogy a jelentkező csapat konkurenciát jelenthetne a jelenlegi mezőnynek, és egy 11. istálló önmagában nem hozzáadott érték"
  • „az elmúlt néhány évtizedben a legtöbb azon próbálkozás, hogy valaki új konstruktőrként beszálljon és eredményes legyen, nem járt sikerrel"
  • „bár az Andretti név rendelkezik némi elismertséggel az F1-es rajongók között, a kutatásaink azt mutatják, hogy inkább az F1 növelné az Andretti értékét, semmint fordítva"
  • „az Andretti nem volt tisztában a sport által jelentett kihívásokkal, amikor olyan vállalást tett, hogy újonc belépőként először 2025-re, majd az új [motor]szabályok mentén 2026-ra is teljesen új autót épít"
  • „eggyel több csapat jelenléte a versenyszervezőkre is komoly terhet róna, megnövelné a költségeiket, a bokszutcában és a paddockban pedig a többi csapattól venne el területet"
  • az F1 azt is ellenezte, hogy az Andretti a General Motors helyett eleinte egy másik, már a mezőnyben lévő gyártó motorjait használná – mindezt úgy kritizálta a vezetés, hogy a 2023-as szezonban például az Alfa Romeo Ferrari-motorral, az Aston Martin Mercedes-erőforrással versenyzhetett, írta meg a Racingline.

Az FIA ellen is szól a döntés?

A felsorolt érvek meglehetősen szigorúak, hiszen látszik, hogy gyakorlatilag semmi esélye nem volt az Andrettinek kipróbálnia magát a sportágban, hiszen a Forma–1 makacsul akar ragaszkodni a tízcsapatos rendszerhez. Határozottan állítják, hogy (a múlt alapján – figyelmen kívül hagyva például a 2009-es Brawn GP-t) az Andretti úgysem lenne sikeres, így pedig nincs is értelme csatlakoznia a sorozathoz – noha nem lehetnek teljesen biztosak abban, hogy a számukra feltételül szolgáló dobogós helyek és futamgyőzelmek nélkül telne a debütáló év. (És ha mégis, az Audi 2026-os csatlakozását vajon azért engedték, mert náluk teljesen biztosak, hogy azonnal hatalmas sikerek jönnek?) Persze az is elképzelhető, hogy az F1 irányítói az Andretti mellett az FIA-val is ki akartak szúrni, hiszen a két szervezet között a közelmúltban nem volt a legjobb a kapcsolat.
Az Andretti családnak nem sok oka volt az örömre január utolsó napján Forrás: Getty Images via AFP/2012 Getty Images/Andy Lyons

Andretti lesújtva érzi magát

Az F1-re az elmúlt időszakban már rendkívül felkészülő Andretti családból Mario a bejelentés után tömören írta le a véleményét a Forma–1 döntéséről.

– fogalmazott az 1978-as világbajnok.

A csapat pedig szerdán este hivatalos közleményben jelezte, hogy az Andretti és a Cadillac egyaránt határozottan nem ért egyet a Forma–1 bejelentésével.