A győzelemre esélyes Alonso megfenyegette a megfutamodó Hamiltonékat a Kanadai Nagydíj előtt

Forma-1, Kanadai Nagydíj, rajt
MONTREAL, QUEBEC - JUNE 19: Max Verstappen of the Netherlands driving the (1) Oracle Red Bull Racing RB18 leads the field at the start during the F1 Grand Prix of Canada at Circuit Gilles Villeneuve on June 19, 2022 in Montreal, Quebec. Dan Mullan/Getty Images/AFP (Photo by Dan Mullan / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images via AFP)
Vágólapra másolva!
Az erdei mormotáknak, a várható esőzésnek, az Aston Martin fejlesztéseinek és Sergio Pérez fogadkozásának is köszönhetően a szezon egyik legizgalmasabb versenyét hozhatja a hétvégén a Forma–1-es Kanadai Nagydíj. A Mercedes a spanyolországi kettős dobogó ellenére nem túl bizakodó, ellenben a Red Bull-lal és Fernando Alonsóval. Azonban már nem egy alkalommal borultak fel az erőviszonyok Montréalban, így most is hasonló dolgokra lehet számítani.

A Kanadai Nagydíjat a Montréalhoz tartozó Notre-Dame-szigeten épített utcai pályán rendezik meg már 1978 óta, és ugyan néhány évben elmaradt a verseny, idén már 42. alkalommal ad otthont a hely F1-es futamnak. Tavaly kétéves kihagyás után tért vissza a mezőny Észak-Amerikába, ahol

Charles Leclerc büntetése, Sergio Pérez szenvedése és az esős időmérő már vasárnap előtt izgalmassá tette a hétvégét.

Végül Fernando Alonso akkor nem tudta dobogóra váltani a második rajthelyét, viszont

Carlos Sainz végig nyomás alatt tudta tartani Max Verstappent,

aki csak nehezen tudta megnyerni a nagydíjat. Az itteni versenyek jellemzően amúgy is tele szoktak lenni izgalmakkal, ami a pálya jellegzetességeiből is adódik.

Egy szigeten felépített különleges pálya ad otthont a Kanadai Nagydíjnak Forrás: Simon Galloway / Sutton Images/Motorsport Images

A padlógázas szakaszokat ugyanis lassú kanyarok kötik össze, gyors kanyarok híján így a leszorítóerő a tapadáshoz és a fékbeállításokhoz képest kevésbé fontos,

az előzés pedig nem számít olyan nehéznek, mint más pályákon:

jellemzően az utolsó sikán előtti hosszú egyenesben van a legtöbb helycsere. Ezt ráadásul az állítható hátsó szárny-nyitás érzékelőpontjának meghatározásával is segítették, hiszen az utolsó egyenesben és a célegyenesben is már a 9-es kanyar kijáratánál eldől, használható-e a DRS. Az előző évhez képest a bokszutca be- és kijáratánál változtattak néhány dolgon, valamint a kettes kanyar kijáratánál falat húztak és néhány bukóteret kiszélesítettek a pálya mentén.

Ám több kanyar kijáratánál így is alig, vagy egyáltalán nem található bukótér.

Közülük az utolsó sikán a legjellegzetesebb, ahol Ricardo Zonta mellett három világbajnok (Damon Hill, Michael Schumacher és Jacques Villeneuve) törte össze az autót, így az ominózus pályarész meg is kapta a Bajnokok Fala nevet. Több kanyarnál a magas rázókövek és a bukóterekben található füves részek is megnehezítik a pilóták dolgát.

A Kanadai Nagydíj pályarajza Forrás: FIA

„A Kanadai Nagydíj hagyományosan az egyik leglátványosabb a naptárban, tele van balesetveszélyes helyzetekkel és meglepetésekkel, köszönhetően a pályának, amely rengeteg előzési lehetőséget kínál – mondta Mario Isola, a Pirelli sportigazgatója. – Az aszfalt felülete meglehetősen sima ezen a félig állandó utcai pályán, amelyet nem használnak gyakran, ami azt jelenti, hogy

A körülmények gyorsan változhatnak, nemcsak a csapadék miatt, hanem a jelentős hőmérséklet-ingadozások miatt is.

Könnyen elképzelhető, hogy az időjárás idén sem lesz túlságosan kiegyensúlyozott. A csütörtöki előrejelzések alapján

a második és a harmadik szabadedzésen szinte biztosnak vehető az esőzés, de az időmérőre és a versenyre is 40 százalék feletti a csapadék valószínűsége.

A levegő hőmérséklete pedig eközben alig éri majd el a 20 Celsius-fokot a hétvége folyamán – ha egyáltalán eléri. Mindezt úgy, hogy a múlt héten még amiatt lehetett aggódni, hogy a Quebec tartományban gyakori erdőtüzek akár a Kanadai Nagydíj megrendezését is veszélyeztetik.

Tavaly merőben más körülmények várták a pilótákat szombaton, mint vasárnap Forrás: Getty Images via AFP/2022 Getty Images/Dan Mullan

A vasárnapi esőzés egyébként nem is olyan nagyon gyakori, hiszen az eddigi 41-ből mindössze 5-ször volt esős a futam Montréalban, és 5 olyan év volt, ahol szükség volt piros zászlós fázisra. A sirályok, de még inkább

az erdei mormoták viszont ennél jóval gyakrabban színesíteni szokták a kanadai versenyhétvégéket.

Az Észak-Amerikában őshonos állatfaj ugyanis előszeretettel zavarja meg a pilóták versenyzését, akik ha időben észlelik a mormotákat, el tudják rántani a kormányt, ha azonban hirtelen lepik meg őket, akkor az állatoknak esélyük sincs a túlélésre – mindkettőre bőven volt már példa az évek során.

A mormoták is előszeretettel nézik közelről a Forma–1-es autókat Forrás: Getty Images via AFP/2022 Getty Images/Clive Rose

A jelenlegi mezőnyből mindössze hárman ismerik, milyen érzés a dobogó tetejére állni a rendszerint kaotikus eseményekkel teli montréali versenyhétvége végén. Fernando Alonso még 2006-ban tudott nyerni, majd hét alkalommal győzött Lewis Hamilton, tavaly pedig Verstappen a pole-ból indulva ünnepelhetett.

A hollandnak idén minden esélye megvan, hogy duplázzon, és egyben megszerezze a Red Bull történetének 100. futamgyőzelmét,

hiszen a legutóbbi három verseny az övé lett, köztük a monacói és a montmelói futam rajt-cél győzelemmel.

„Mindig jó visszatérni Montréalba, ez egy nagyszerű város, és a rajongók is azok. A pálya nagyon egyedi a régi típusú rázókövek és a különleges táj miatt is.

Nagyon fontos lesz, hogy megtaláljuk a megfelelő beállításokat és az egyensúlyt az egyenesbeli sebesség és a kanyarok között.

Természetesen a tavalyi győzelmemre még mindig emlékszem, remélhetőleg ezen a hétvégén is tudunk valami hasonlót elérni" – nyilatkozta Verstappen, aki egy siker esetén utolérné a 41 győzelemmel álló Ayrton Sennát az örökranglista ötödik helyén.

Tavaly nehezen, de összejött a montréali futamgyőzelem Verstappennek Forrás: Getty Images via AFP/2022 Getty Images/Clive Mason

Csapattársa, Sergio Pérez már nincsen ilyen jó formában. A legutóbbi két hétvégén az időmérőn hibázott, így végül a versenyen esélytelen volt a dobogóra is. Kanadában pedig szintén nem remekel: 2012-ben 3. lett, azóta viszont meg sem közelíti azt az eredményét, az elmúlt három futamon pedig pontot sem szerzett. A mexikói ennek ellenére fogadkozott a hétvége előtt.

„Alig várom, hogy a hétvégén újra autóba ülhessek.

és volt néhány nagyon konstruktív beszélgetésünk. Tudom, mit kell tennem, hogy visszatérjek abba a formába, amelyre képes vagyok, és

– mondta Pérez.

Pérez számára tavaly a szombat és a vasárnap sem alakult jól Kanadában Forrás: AFP/Geoff Robins

A Red Bull legnagyobb kihívójának az Aston Martin ígérkezik. Ugyan Fernando Alonso a hazai nagydíján különböző problémák miatt messze volt a dobogótól, a Kanadába hozott fejlesztések és a csapathoz jobban passzoló pálya nagyban segíthetik az újabb kiváló eredményeket. Alonso tavaly a balszerencsés vasárnap ellenére megmutatta, hogy mire képes Montréalban, Lance Stroll pedig az akkor jóval gyengébb Aston Martinnal is pontot tudott szerezni. A kanadai pilóta a dobogót is reálisnak érzi a hazai közönsége előtt, Alonso pedig visszavágna a Mercedesnek a Spanyol Nagydíjért.

„Ha a konstruktőri pontversenyt nézzük, el kell ismerni, hogy a Mercedes fontos pontokat szerzett, viszont mi a Ferrarit múltuk felül. Ráadásul

Egy átlagos időmérő után Hamilton előtt indultunk volna [Spanyolországban], és jobb esélyeink lettek volna. Ám az csak egy futam volt,

nyilatkozta Alonso.

Alonsónak tavaly csak szombaton volt oka az örömre Kanadában – idén reméli, hogy vasárnap is Forrás: AFP/Jim Watson

A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff is úgy nyilatkozott, hogy az alapján nem lenne meglepő, ha Kanadában visszaállna a szezon elején látható erősorrend. Az osztrák szakember ugyanis megerősítette, hogy a montréali pálya nem igazán passzol a W14-eshez.

„A spanyolországi eredmény jól megérdemelt jutalom volt a Brackley-ben és Brixworth-ban végzett erőfeszítésekért, hogy pályára tudtuk hozni a fejlesztési csomagunkat – mondta Toto Wolff. – Elégedettek voltunk a teljesítménnyel, ami új kiindulópontot jelentett az építkezéshez, de az elvárásainkat is kezelnünk kell: ez egy olyan pálya volt, amely passzolt az autónkhoz. Számítanunk kell arra, hogy

A hosszú egyenesek és a lassú kanyarok miatt

Így is az eredményünk maximalizálására törekszünk, a pálya jellegzetességei pedig további lehetőséget biztosítanak a W14 megismerésére és a fejlesztéseinkbe való beépítésre."

Hamilton tavaly egy hétfutamos, dobogó nélküli sorozatot szakított meg a montréali harmadik helyével Forrás: AFP/Geoff Robins

A 800. dobogós helyezését továbbra is csak távolról üldöző Ferrari szintén fejlesztésekkel érkezett két hete Spanyolországba, ám Carlos Sainz a hazai versenyén a második rajtkockából az ötödik helyig csúszott vissza, míg az időmérőjét elrontó Charles Leclerc pontszerzésre sem volt képes. A csapatfőnök ennek ellenére érzékelt fejlődést a csapatnál, és a francia szakember a tavalyi eredmények miatt is optimistán várja az észak-amerikai hétvégét.

„Úgy érkezünk Kanadába, hogy tudjuk, hogy

mondta Frédéric Vasseur. – Tavaly Montréalban mindkét pilótánk nagyon jól versenyzett, Carlos a második helyen végzett úgy, hogy a győztest egészen a célig nyomás alá helyezte, míg

A Ferrari mindig is rengeteg támogatást kapott Kanadában, és reméljük, hogy ezen a hétvégén erős teljesítménnyel tudjuk ezt meghálálni a tifosinak."

Sainz továbbra is az idei első dobogójáért küzd Forrás: AFP/Javier Soriano

Ha a győzelemért vagy a dobogós helyekért nem is feltétlenül, a pontszerzést érő pozíciókért garantáltan óriási csata lesz vasárnap.

Az Aston Martin mellett a Williams is fejlesztéseket hozott Kanadába, méghozzá Alexander Albon számára – az egyenesekben villámgyors autóval pedig ezt ki is használhatja a brit-thai pilóta.

Még nagyobb esélye van talán a pontszerzésre az utóbbi futamokon egyértelműen ötödik erőnek számító és szintén újításokkal érkező Alpine-nak, és a tavaly Kanadában remeklő, konstruktőrként a 200. versenyére készülő Alfa Romeónak.

Valtteri Bottas a legutóbbi hét montréali nagydíját ponttal zárta, ennél hosszabb sorozata senkinek sincsen a mezőnyben.

A McLaren már nem lehet ilyen bizakodó. Lando Norris ugyan Spanyolországban megmutatta, hogy egy körön szinte bármire képes, de a versenytempó hiánya és a sok erős rivális mellett a wokingiakat az is hátráltathatja, hogy

a Kanadai Nagydíjak történetének legsikeresebb csapataként 2014 óta képtelenek pontot szerezni Montréalban.

Lando Norris Kanadában még sosem szerzett pontot Forrás: Getty Images via AFP/2022 Getty Images/Clive Mason

Azonban ha az időjárás – és esetleg az állatvilág egy-két képviselője – valóban közbeszól, akkor a Kanadai Nagydíj a teljes szezon legfordulatosabb hétvégéjét hozhatja, hiszen itt amikor eső van, akkor mindig felborul a papírforma. Így joggal reménykedhet a Red Bull-drukkereken kívül szinte mindenki abban, hogy ezúttal sem a kiszámíthatóság lesz a jellemző Montréalban. És az energiaitalos csapat viszonylag eredménytelen kanadai múltja mellett szinte csak ez az, amiben a riválisok reménykedhetnek, ha meg akarják akadályozni Verstappen újabb elképesztő fölényét.

Helyezés Versenyző Csapat Pont
1. Max Verstappen Oracle Red Bull Racing 110
2. Sergio Pérez Oracle Red Bull Racing 85
3. Charles Leclerc Scuderia Ferrari 76
4. Carlos Sainz Jr. Scuderia Ferrari 69
5. Lando Norris McLaren F1 Team 58
6. Oscar Piastri McLaren F1 Team 38
7. George Russell Mercedes-AMG 33
8. Fernando Alonso Aston Martin Aramco F1 Team 31
9. Lewis Hamilton Mercedes-AMG 19
10. Lance Stroll Aston Martin Aramco F1 Team 9
Teljes lista

A Kanadai Nagydíj programja

  • 1. edzés: péntek 19:30-20:30
  • 2. edzés: péntek 23:00-24:00
  • 3. edzés: szombat 18:30-19:30
  • időmérő: szombat 22:00-
  • verseny (70 kör): vasárnap 20:00-

(az időpontok magyar idő szerint értendőek)