(L-R)Fia President Mohammed Ben Sulayem, Formula One Group CEO Stefano Domenicali and Prince Khalid bin Faisal Al-Saud pose for a group picture after the 2022 Saudi Arabia Formula One Grand Prix at the Jeddah Corniche Circuit on March 27, 2022. (Photo by HAMAD I MOHAMMED / POOL / AFP)
Vágólapra másolva!
Kedden Londonban ült össze a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) Forma-1-es Bizottsága, hogy kiértékelje az eddigi négy futamon szerzett ismereteket. A gyűlésen szóba kerültek a sprintfutam és a sisakkamera tapasztalatai is, de a legnagyobb hangsúlyt az kapta, hogy hogyan lehet megtartani a sportágat egyszerre környezettudatosnak és népszerűnek.
A brit fővárosban Mohammed bin Szulajm elnök nyitotta meg az év második ülését, aki gratulált a szakágnak a sikeres szezonkezdéshez. Négy kiemelt pontot érintett a találkozó, amelyet részletes átvizsgálása után hoztak a jövőre vonatkozó döntéseket. Ez
a négy téma a sprintfutam, a 2026-ig befagyasztott erőforrás-fejlesztés, a sisakkamera és a gumiabroncs-használat volt
– a közleményükben legalábbis utólag ezekről számoltak be. A javaslatok még nem hivatalosak, hiszen a Szövetség Motorsport Világtanácsának minden változtatást szükséges jóváhagynia.
A múlt hétvégi Emilia Romagna Nagydíj hozta az év három sprintfutamából az elsőt, és ugyan Max Verstappen és főleg George Russell hangot adott a táv rövidsége miatti nemtetszésének, összességében népszerűnek és pozitívnak ítélte az FIA az eseményt. Olyannyira, hogy a Forma-1 és a csapatok támogatásával
2023-ra hat darab sprintfutamos hétvége mellett döntöttek, az idei szabályok és formátum mintájára.
A Szövetség hozzátette, hogy továbbra is folyamatban van annak vizsgálata, hogy egy-egy sprintfutamos hétvége milyen hatással van a pályamenti személyzet működőképességére, később ez is kielemzésre kerül.
Az erőforrásokat egy korábbi szabály értelmében 2026-ig nem lehet fejleszteni, a négy év múlva bevezetésre kerülő új tápegységeknek azonban már most kitűzték a céljait. Eszerint elsősorban őrizze meg a jelenlegi látványt: használjon hasonlóan nagy teljesítményű és fordulatszámú V6-os belső égésű motorokat a jobb versenyezhetőség érdekében. Másodsorban
legyen környezettudatosabb: akár 50%-ra növekedjen az elektromos energia felhasználása és teljes mértékben fenntartható üzemanyagot használjon.
Harmadszorra pénzügyileg is legyen fenntartható – ennek a szabályozása még fejlesztés alatt áll. Nem utolsósorban pedig legyen vonzó az új erőforrásgyártók számára, hogy minél többen versenyképesnek érezzék magukat és csatlakozzanak az F1-hez. A folyamatban lévő aerodinamikai előírásokra is kitért az FIA: a tervek szerint csökkenni fog az autók mérete és tömege, és még biztonságosabbak és fenntarthatóbbak lesznek a járművek.
A sisakkamera próbaszerű bevezetése a visszajelzések alapján óriási siker volt, értékes és látványos kiegészítésként szolgált a közvetítésekben. Így egyhangúlag jóváhagyták, hogy
2023-tól kezdve minden pilóta számára kötelező lesz ennek használata,
be is került a jövő évtől érvényes Műszaki Szabályzatba.
Végül pedig a gumiabroncsok használatáról is említést tesz a közlemény: eszerint a Bizottság egyhangú döntése alapján jövőre két hétvégén is a megszokott tizenhárom helyett tizenegy gumiszett áll a pilóták rendelkezésére. Ha problémamentesen beválik ez a szabály, akkor a későbbiekben megmarad a csökkentett gumiszám, ami szintén a fenntarthatóbb használat javát szolgálná.