A Ferrari 50 év után visszatér a hosszú távú versenyzés csúcskategóriájába

Le Mans, Ferrari 365 P2/3, 1966, Richie Ginther
Richie Ginther, Ferrari 365 P2/3, 24 Hours of Le Mans, Le Mans, 19 June 1966. (Photo by Bernard Cahier/Getty Images)
Vágólapra másolva!
Nagy bejelentést tett a Ferrari, amely 1975 után ismét célba veszi a győzelmet a Le Mans-i 24 óráson és a hosszú távú sportautó világbajnokságon, és 2023-ra saját autót épít a legmagasabb géposztályban.

Egy ideje már pedzegették, most pedig valósággá vált: a Ferrari ismét részt vesz a hosszú távú versenyzés csúcskategóriájában és 2023-tól gyári programot futtat az FIA hosszú távú világbajnokságának legmagasabb géposztályában, így harcba szállhat a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért.

Jacky Ickx a Ferrari 312PB-vel 1973-ban Forrás: Getty Images/Bernard Cahier/Bernard Cahier

A Ferrari Le Mans-i története igen régre nyúlik vissza, 1973 óta azonban a patinás olasz márka nem indított autót a legmagasabb géposztályban. Az utóbbi években is rendszeresen versenyeztek a világ leghíresebb 24 órás autóversenyén, de rendre csak a kategóriagyőzelemért szállhattak harcba, 2023-tól ez azonban megváltozik, 1973 óta először ugyanis ismét a legmagasabb szinten, az idén életbe lépő Le Mans Hypercar kategóriában fognak indulni.

„Hetven évnyi versenyzés során szerte a világban található pályákon úgy vezettük győzelemre a zárt karosszériás autóinkat, hogy csúcstechnológiás megoldásokat használtunk. Olyan innovációkat, amelyek a versenypályán születtek és rendkívülivé tettek minden, Maranellóban gyártott utcai Ferrarit” – nyilatkozta a Le Mans-i program elindítása kapcsán John Elkann, a Ferrari elnöke

A Ferrari korábban kilencszer nyert az összetettben Le Mans-ban, legutóbb 1965-ben, kategóriagyőzelmet pedig utoljára 2019-ben ünnepelhettek, amikor a GTE Pro kategóriagyőzelmét zsebelték be egy 488 GTE-vel.

Richie Ginther a Ferrari 365 P2/3-mal 1966-ban Forrás: Getty Images/Bernard Cahier/Bernard Cahier

Fontos hangsúlyozni, hogy a maranellóiak a hypercar, és nem az LMDh prototípus-szabályok szerint épülő autóval érkeznek 2023-ban, azaz a Toyota, a Peugeot, a Glickenhaus és a ByKolles példáját követik, míg az Audi, a Porsche és az Acura az előbbi, Daytonai 24 óráson is érvényes szabályozás szerint fejlesztett autóval érkezik. A készülő prototípus az első lesz az 1994 és 2003 között használt 333 SP óta, amellyel az olaszok Le Mans-ban indulnak.

Egy biztos, nehéz feladat vár a Ferrarira, hiszen az ellenfelek közül többen már az idén is a hypercar-szabályok szerint épített autóval állnak rajthoz, azaz jóval előrébb tartanak a fejlesztésben, és a következő két évben sem fognak pihenni.

Antonello Coletta, a maranellóiak GT-részlegének vezetője szerint azonban képesek lesznek a győzelmekért harcolni.

A Ferrari legutóbbi Le Mans-i prototípusa, a 333 SP Forrás: Getty Images/2016 Getty Images/Mike Hewitt

„A mai bejelentés megerősíti a Ferrari elkötelezettségét a hosszú távú versenyzés iránt, és teljessé tesz egy utazást, ami 2006-ban vette kezdetét, amikor visszatértünk ehhez a tevékenységhez és létrehoztuk a Competizioni GT-t – mondta Coletta. – Azóta újra győztes útra tereltük az ágaskodó lovas autókat, miként azt a győzelmeink és bajnoki címeink is mutatják.

Nagy lelkesedéssel és elszántsággal nézünk szembe ezzel az új, sokat követelő, egyúttal izgalmas kihívással."

Noha erről nem szólt a bejelentés, a Le Mans-i visszatérés szinte biztosan a Forma-1-ben az idei évtől életbe lépő költségplafonnal van összefüggésben,

a Ferrarinak ugyanis jelentős mértékben vissza kell fognia a költekezést, amit elbocsátások nélkül igyekeznek megoldani. Ennek egyik vonzata, hogy több szakembert is áthelyeztek a Haas-istállóhoz olyan módon, hogy továbbra is Maranellóban, egy elkülönített épületben fognak dolgozni, a Le Mans-i pedig egy olyan projekt, amelybe be lehet vonni az F1-ben dolgozókat, akik így maradnak a Ferrarin belül.