Ezentúl vasszigorral szabályozzák az egymás autóját másoló F1-es csapatokat

Forma-1, A 70. Évforduló Nagydíja, szombat, parc fermé, Mercedes, Racing Point
NORTHAMPTON, ENGLAND - AUGUST 08: The cars of Lewis Hamilton of Great Britain and Mercedes GP and Lance Stroll of Canada and Racing Point parked in parc ferme after qualifying for the F1 70th Anniversary Grand Prix at Silverstone on August 08, 2020 in Northampton, England. (Photo by Dan Istitene - Formula 1/Formula 1 via Getty Images)
Vágólapra másolva!
Számos, a Forma-1-es csapatok által eddig a riválisok autójáról történő információszerzésre használt eljárás tilos lesz a jövőben, a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) pedig mindenkire lecsap, aki illegális módon másolja le egy másik csapat alkatrészeit.

Az év elején nagy felzúdulást váltott ki a riválisok körében a Racing Point idei autója, amely gyakorlatilag a 2019-es Mercedes másolata. A szavakat később tettek követték, a Renault többször is óvást nyújtott be a "rózsaszín Mercedesek" ellen, aminek eredményeként a silverstone-i gárdát 400 ezer euróra büntették, valamint 15 pontot levontak tőlük. Az FIA pedig már a botrány kirobbanásakor jelezte, hogy szabályváltozásokkal fog elébe menni annak, hogy a jövőben a csapatok teljes egészében lemásolhassák egy másik istálló versenygépét.

A Mercedes és a Racing Point közötti hasonlóság nem a véletlen műve Forrás: Formula 1 via Getty Images/2020 Formula One World Championship Limited/Dan Istitene

„Ezek a szabályváltozások megakadályozzák majd a csapatokat abban, hogy fotók alapján egy autó teljes részeit lemásolják úgy, ahogyan azt a Racing Point tette – nyilatkozta akkor Nikolasz Tombazisz, az FIA formaautós bizottságának elnöke. – Különálló komponensek másolása bizonyos területeken továbbra is elfogadott lesz, de nem akarjuk, hogy egy autó alapjaiban egy másik másolata legyen."

Az új technikai szabályzat szerint a csapatok nem oszthatják meg egymással szellemi tulajdonukat – ahogyan tette azt a Mercedes a Racing Ponttal – illetve nem másolhatják le az úgynevezett listázott alkatrészeket, amelyeket mindenkinek saját magának kell megterveznie.

A szabályok ezzel együtt megengedik, hogy egy rivális csapat dizájnja hatással legyen egy másik csapatéra is, azaz továbbra is lesznek hasonló megoldások az autókon.

Fontos kitétel az is, hogy az ellenfél autójáról csak olyan információ használható fel, amely minden csapat számára elérhető, azaz versenyhétvégén vagy tesztelés során szerezték.

Hasonlóságok továbbra is lehetnek az autók között, csak nem mindegy, hogy honnan erednek Forrás: Getty Images/2020 Getty Images/Joe Portlock

Ez idő alatt sem mindegy azonban, hogy milyen módon jutnak hozzá ezekhez. Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke korábban azzal vádolta meg két tavalyi fő riválisuk közül az egyiket, hogy 3D-s kamerával szkennelte a tavalyi Mercedest, így jutva információhoz a világbajnoki címet nyerő W10-es modell egyes alkatrészeiről. Noha az osztrák üzletember nevet nem mondott, egyértelmű, hogy a Red Bullra vagy a Ferrarira célzott. A két csapat tagadta a vádakat.

Akárhogy is, ezentúl senki nem folyamodhat majd ilyen eszközökhöz, az FIA ugyanis egy sor, eddig legális módszert betiltott ezzel kapcsolatban.

A csapatok ezentúl nem használhatnak:

  • fotókat vagy képeket olyan szoftverekkel, amelyek különböző rajzokká konvertálják azokat, vagy lehetővé teszik, hogy számítógépes tervezőprogrammal (CAD) geometriai felületeket helyezzenek a fotókra
  • 3D kamerákat vagy bármilyen 3D-s térhatású technológiát, illetve az érintkezéses és kontakt nélküli felületszkennelés bármilyen formáját
  • Bármilyen technikát, ami pontokat vagy íveket vetít egy felületre, hogy megkönnyítse a másolási folyamatot
A Ferrari tagadta, hogy a Mercedes után kémkedett volna Forrás: Getty Images/Bryn Lennon/Bryn Lennon

A Racing Point sokáig azt hajtogatta, hogy kizárólag fotók alapján másolták le a Mercedes tavalyi autóját, így nem szegtek szabályt, A jövőben azonban már ez is illegális lenne.

Amennyiben pedig az FIA úgy találja, hogy nagy a hasonlóság két csapat listázott alkatrészei között, vizsgálatot indíthat, amelynek során a gyanúba keveredő istállónak bizonyítania kell, hogy szabályos módon tervezte meg az autóját.

A Racing Pointnak ezzel együtt nincs mitől tartania, mert bár idei autója az új szabályok szerint már illegális lenne, az FIA a 2020-as első nagydíjat tekinti kiindulási pontnak, tehát csak az azutáni illegális másolást fogják büntetni.