Vágólapra másolva!
Drága pilótákra költene, de a mai Renault-istálló egykori ügyvezetője nem hiszi, hogy egy F1-es csapatban szükség van 900 emberre. A koronavírus megtaníthatja okosabban dolgozni őket.

Az F1-es nagydíjak egymás utáni elhalasztása mellett a sportág visszatérő témája, hogy a csapatok készek egyre több megszorítással élni annak érdekében, hogy a világbajnokság, és benne a résztvevők működése is anyagilag fenntartható legyen a következő években. Ennek részeként leengedik a költségplafon értékét és 2022-re halasztották az új szabályok bevezetését.

A mai Renault-istálló (korábban Lotus) egykori ügyvezető igazgatója, Matthew Carter elmondta, reméli, hogy a koronavírus miatt kialakult helyzet majd segít néhány F1-es csapatnak, és átgondolják a működésüket. Carter a Missed Apex podcastban nemrég felelevenítette, hogy csődközelben újra kellett tárgyalnia Kimi Räikkönen szerződését, és egyéb meglepetések is érték.

A Lotus megpróbálta tartani a lépést a gyári csapatokkal, majdnem csőd lett belőle Forrás: Mercedes

„Amikor először áttekintettem a helyzetet, azt láttam, hogy egyszerűen őrület, milyen sok pénzt elköltöttek nagyon kicsi előrelépésre a köridő terén – emlékezett vissza Carter az időszakra, amikor a tulajdonosok kérésére rendbe kellett tennie a csapat pénzügyeit. – Eszeveszett, és mi egy kis csapat, kis cég voltunk.

„Amikor először besétáltam az enstone-i gyárba, 600-an voltak ott azon a kis helyen, hogy autókat építsenek. Észhez sem tértem, szó szerint bementem a tervezőirodába, és megkérdeztem, hogy mit csinál itt ez a sok ember. Kik ők? Rámutattak egy munkacsoportra, hogy ők 25-en tervezik az első szárnyat.”

A csapatoknál mérnökök százai dolgoznak az autók fejlesztésén Forrás: Daimler AG/Steve Etherington

„Kiválasztottam egy srácot, és megkérdeztem, hogy mivel foglalkozik 7:30-tól délután 5-ig. Az első szárny véglapján dolgozott, változtatta az állását, az elemeit, és számítógépes szimulációt futtatott. Ha úgy gondolta, hogy valami fontosat talált, akkor 3D nyomtatóval elkészítették, bevitték a szélcsatornába, ha ott is bevált, akkor megépítették, aztán elvitték a következő versenyre.”

Carter szerint az, hogy a fent vázolt folyamat olykor egy hét alatt is lezajlott, tükrözi a szemléletet, ami lehetővé tette a Mercedesnek, hogy 100 óra alatt gyártásba adjon egy légzéssegítő eszközt,

ettől függetlenül továbbra sem érti, hogy miért kell 900-1000 fős személyzet a nagyobb F1-es csapatoknál. Elárulta, a tulajdonosváltás idején megkérdezte az új csapatfőnököt, Cyril Abiteboult, hogy az üzleti tervben miért szerepel további 250 fő felvétele, de a francia döntéshozónak nem volt világos elképzelése arra, hogy milyen területen kellene dolgozniuk az új munkatársaknak.

Olykor hétről hétre pályára lép az F1, és közben fejleszteni is kell Forrás: NurPhoto/Xavier Bonilla/NurPhoto/Xavier Bonilla

„Én három évet öltöttem azzal, hogy karcsúsítsam a szervezetet, és az alkalmazottak azt mondták nekem, hogy sokkal okosabban és bölcsebben dolgoztak, jobban tudtak reagálni, mert lenyestük a felesleget” – árulta el Carter, majd Abiteboulra utalva hozzátette: „Úgy volt vele, hogy ha komolyan gondoljuk, akkor nálunk is kellenek ennyien.”

– mondta Carter, még azelőtt, hogy más brit csapatokhoz hasonlóan a Renault is bejelentette, a személyzetük nagy részét kényszerszabadságra küldik. Úgy vélte, a költségplafon drasztikus leengedése esetén elbocsátások is jöhetnek: „Amikor valakinek nagy személyzete van, a költségplafon miatt el kell küldenie embereket, és nem az ő hibájuk, hogy odahívták őket.”

Pilótákra megéri költeni

Közkeletű vélekedés a Forma-1-ben, hogy a versenyzők sikere pusztán azon múlik, milyen jó autója van, jó autót pedig sok pénzből, nagy stábbal lehet építeni, Carter viszont ennek az ellenkezőjét képviseli. Gazdaságilag működőképes modellnek tartja a lehető legtöbb alkatrészt mástól beszerző és kisebb személyzettel működő Haast, pilótákra viszont nem feltétlenül sajnálná a pénzt.

Carter méltatta Grosjean (balra) munkáját, Ricciardót (középen) drágának tartja Forrás: AFP/Nelson Almeida

„A pilóták ügye egy kicsit más kérdés. Amikor [Pastor] Maldonado ült az egyik autónkban és Romain [Grosjean] a másikban, akkor igazából csak egy pilótánk visszajelzésére számíthattunk. A versenyző fontos, pokoli sok időt megspórolhat egy jó, következetes pilóta, aki tudja, hogy mit csinál, egy etapról visszatérve el tudja mondani, hogy nagyobb vagy kisebb leszorítóerőt szeretne, vagy a fékerő-elosztáson kell változtatni. Az idő pedig az egyik legjobb valuta a Forma-1-ben.”

Carter úgy vélte, a Renault elsősorban az ismertsége miatt szerződtette le Daniel Ricciardót, akit remek hírű versenyzőnek tart, de feltette a kérdést, hogy ér-e tízszer-hússzor annyit Esteban Oconnál.

„Szerintem a neve miatt hajtottak rá Ricciardóra. Talán választhattak volna valaki mást, talán megszerezhették volna Ocont egy évvel korábban is, lehet, hogy így is hozzájutottak volna ugyanolyan jó visszajelzésekhez, de azt gondolom, a pilóta nagyon fontos része a kirakósnak. Amikor 2015-ben a Force Indiával küzdöttünk, nekem Grosjean volt és Maldonado, nekik meg [Nico] Hülkenberg és [Sergio] Pérez. Meggyőződésem volt, hogy egy idő után azon fog múlni a szezon, hogy nekik jobb pilótáik voltak.”