Egy összetört telefon története - így tért vissza Szato majdnem az F1-be

Forma-1, Szato Takuma, Toro Rosso, 2008
BARCELONA, SPAIN - NOVEMBER 19: Takuma Sato of Japan in the Toro Rosso garage during day three of Formula One Testing at the Circuit de Catalunya on November 19, 2008 in Barcelona, Spain. (Photo by Mark Thompson/Getty Images)
Vágólapra másolva!
Szato Takuma neve vélhetően a mai napig sok Forma-1-rajongónak ismerősen cseng, a mindössze 164 cm magas japán pilóta nevéhez megannyi emlékezetes megmozdulás fűződik a száguldó cirkuszban. Azt azonban máig homály fedte, hogy 2009-ben mennyire közel volt hozzá, hogy újra F1-es pilóta legyen. Sőt, valójában az is lett, de csak pár órára.

Szato Takumát az első olyan japán Forma-1-es pilótának tartották, akinek valós esélye van versenyre kelni a Forma-1-es élmezőnnyel, és akár még futamokat, esetleg világbajnoki címet is nyerhet. Ez végül nem valósult meg, F1-es karrierje alatt dobogóra is mindössze egyszer állt a 2002-ben, a Jordan színeiben brit Forma-3-as bajnoki címmel a zsebében bemutatkozó, majd 2004-ben és 2005-ben a BAR-Hondánál, ezután pedig a Super Agurinál versenyző pilóta.

A ma már 42 éves Szato végül 2008-ban, a Super Aguri csődjével szorult ki a száguldó cirkuszból, és azóta sem tért oda vissza, vélhetően már nem is fog. Bő fél évvel utolsó nagydíja, a 2008-as barcelonai futam után azonban felcsillant a remény, hogy folytatódhat királykategóriás karrierje, mégpedig a Toro Rossónál. Pár órára újra Forma-1-es versenyzőnek érezhette magát, akkor azonban érkezett egy telefon.

Szato 2008 novemberében egy barcelonai teszten a Toro Rosso színeiben Forrás: Getty Images/2008 Getty Images/Mark Thompson

Az azóta az IndyCarban versenyző, a 2017-es Indy 500-at megnyerő Szatoról a japán Racing on magazin készített különkiadást, az Autosport web ebből szemezgetve közölt egy eddig ismeretlen részletet a japán versenyző karrierjéből. A 2008-as szezon után a hónapok óta versenyzői ülés nélkül levő Szatót tesztelni hívta a Toro Rosso, három teszten is részt vett,

majd 2009. január 28-án Franz Tost csapatfőnök közölte vele, hogy az övé az egyik ülés 2009-re. Csakhogy mindez végül mégsem így lett.

„Soha nem felejtem el a napot, az volt a születésnapom. Franz Tost felhívott és azt mondta, »gratulálok, isten hozott, mostantól a versenyzőm vagy!«

– idézte fel a történteket Szato.

Akkoriban az volt a Red Bull indoklása, hogy a 32 éves Szato az életkora miatt nem illett a képbe a bikások juniorprogramjában nevelkedett fiatalokra építeni igyekvő istállónál, és inkább a 21 éves Sébastien Buemit választották a már 2008-ban is a Toro Rossónál vezető, 30 esztendős, négyszeres Champ Car-bajnok Sébastien Bourdais mellé.

A Toro Rosso 2008-as, már slick gumikon futó autójában a novemberi barcelonai teszten Forrás: Getty Images/2008 Getty Images/Mark Thompson

A Racing on Szato visszaemlékezései alapján azonban más megvilágításba helyezi a történetet, azt állítva, hogy a Red Bullnál a fiatal Buemi élvezett előnyt, a tőle várható szintet már 2008-ban sem hozó Bourdais-val nem számoltak komolyan. Miután a teszteken Szato nemcsak a franciánál, hanem a fiatal svájcinál is gyorsabb volt,

a bikások nem akarták kockára tenni juniorprogramjuk hitelességét azzal, hogy a japánnal eresztik össze Buemit, ezért inkább a nála lassabb Bourdais-é maradt az ülés,

aki mellesleg a szezon végéig sem húzta, a Magyar Nagydíj előtt lecserélték a 19 éves Jaime Alguersuarira.

Szato ezután már sosem került az F1-es visszatérés közelébe, 2010-ben inkább elment az IndyCarba, ahol azóta is versenyez, a 2017-es Indy 500-diadal mellett van még négy győzelme, a legjobb eredménye az összetettben a 2017-es nyolcadik hely, ezt azonban az idén felülmúlhatja, egy futammal a bajnokság vége előtt ugyanis hatodik a pontversenyben.