Vágólapra másolva!
A címvédő zsinórban harmadszor nyerne Silverstone-ban, de a spielbergi fiaskó után Rosberg alig várja, hogy visszavághasson. A bajnoki címért küzdő csapattársak negyedszer akaszkodtak össze 9 verseny alatt, és ha nem vigyáznak, hamarosan csapatutasítások tehetik tönkre a csatájukat, amelybe a többiek továbbra sem tudnak érdemben beleszólni.
66 évvel ezelőtt Silverstone-ban indult útjára a Forma-1 Forrás: DPPI media/Frederic Le Floc H

Fejezetek a Brit Nagydíj történetéből

* A Brit Nagydíjat a Forma-1 1950-es indulása óta minden szezonban megrendezték, hasonló szériával rajtuk kívül csak az olaszok büszkélkedhetnek. Az országot egyébként is a sportág bölcsőjének tartják - 1907-ben London mellett nyitották meg a Brooklands névre keresztelt oválpályát, a világ első aszfaltcsíkját, amelyet kifejezetten versenyzés céljából építettek. 1926-ban és a következő évben már Brit Nagydíjat is rendeztek Brooklandsben, majd két évtizedes szünet után Silverstone-ban került sor a következő versenyre, amely ezt a nevet viselte. A második világháborúban repülőtérként szolgáló pálya rögtön népszerűnek bizonyult, és

1950. május 13-án itt rendezték meg a legelső Forma-1-es nagydíjat.

* A Forma-1-ben eddig 66 Brit Nagydíj volt, abból ötven Silverstone-ban. A többi idényben Aintree és Brands Hatch kapott lehetőséget, az utóbbi pálya 1964-től egészen 1986-ig rendre visszatérő szereplője volt a versenynaptárnak, Silverstone-nal évenkénti váltásban adtak otthont a futamnak. 1987 óta azonban minden brit versenyt Silverstone-ban rendeztek, és nem valószínű, hogy ez a közeljövőben változni fog, noha Ecclestone régóta szeretné London belvárosába is elvinni az F1-et.

* Silverstone vonalvezetése jelentős változásokon esett át az évtizedek során - az 1950-ben használt verzióban csupán 8 kanyar volt, a mostani pályarajzot viszont 18 forduló tarkítja. Ettől függetlenül

a mai napig a legnagyobb átlagsebességű pályák közé tartozik,

a Copse, Maggots, Becketts és Chapel nevű kanyarokat magába foglaló kombináció pedig a pilóták egybehangzó véleménye szerint az egész bajnokság egyik legélvezetesebb szakasza.

* A skótok kétszeres világbajnoka, Jim Clark három különböző pályán összesen 5 alkalommal (1962, 1963, 1964, 1965, 1967) örvendeztette meg a brit közönséget, Alain Prosttal holtversenyben ők aratták a legtöbb győzelmet a nagydíj történetében.

A jelenlegi mezőnyből egyelőre Lewis Hamilton a legeredményesebb Silverstone-ban,

ő háromszor nyerte meg hazája nagydíját, az előző két évben is felállhatott a dobogó tetejére. Az istállók közül a Ferrari a legsikeresebb 15 elsőséggel.

Emlékfoszlány

Silverstone azon ritka versenyek közé tartozik, ahol mai napig évről évre megtelnek a lelátók a nagydíjhétvégéken - azt azonban nehéz lenne elképzelni, hogy a rajongók manapság is olyan mértékben befolyásolhassák a verseny alakulását, ahogy tették azt 1976-ban, Niki Lauda és James Hunt emlékezetes világbajnoki párharcának évében. A Brands Hatchben rendezett Brit Nagydíj az idény kilencedik versenye volt, és a tabellát vezető Niki Lauda akkor még 38 pontos előnnyel állt a 4. helyet elfoglaló Hunt előtt. A hazai versenyén Hunt az első sorból, Lauda mellől indulhatott, de belekeveredett egy rajtbalesetbe, és megsérült az autója. A versenyt nem sokkal később piros zászlóval leállították a pályára került törmelékek miatt, és új rajtot rendeltek el. Kikötötték azonban, hogy a tartalékautókat nem lehet igénybe venni, és csak azok a pilóták folytathatják a versenyt, akik áthaladtak a célvonalon az első kör után. Mivel Hunt a sérült autójával az első kör végén a bokszba hajtott, nem kapott engedélyt a folytatásra, pedig a szerelők még időben versenyképes állapotba hozták az autóját.

A brit mindenképpen szeretett volna elrajtolni, ezért heves vitába keveredett a sportfelügyelőkkel, akik azonban ragaszkodtak az álláspontjukhoz. A döntésükkel viszont felbőszítették a lelátókon helyet foglaló tömeget, akik hosszú percekig Hunt nevét skandálták, és egyre dühösebben követelték, hogy adjanak indulási jogot a brit versenyzőnek. A verseny szervezői végül úgy döntöttek, muszáj megfékezni a felbőszült tömeget, és engedték rajthoz állni Huntot, aki meg is nyerte a futamot az ekkor már örömükben őrjöngő rajongói előtt. A riválisok persze rögtön a futam után óvást nyújtottak be a McLaren ellen, de a szövetség csak két hónappal később fosztotta meg Huntot a győzelmétől.

Az elmúlt öt nagydíj győztesei:

2015 Lewis Hamilton (Mercedes)
2014 Lewis Hamilton (Mercedes)
2013 Nico Rosberg (Mercedes)
2012 Mark Webber (Red Bull)
2011 Fernando Alonso (Ferrari)

Az elmúlt öt nagydíj edzéselsői:

2015 Lewis Hamilton (Mercedes)
2014 Nico Rosberg (Mercedes)
2013 Lewis Hamilton (Mercedes)
2012 Fernando Alonso (Ferrari)
2011 Mark Webber (Red Bull)

A hétvége fő témái

Meddig feszíthetik a húrt a Mercedes versenyzői?

Lewis Hamilton és Nico Rosberg között az idén ritkán alakulhatott ki nyíltsisakos, fej-fej melletti küzdelem, mert valamelyikük szinte minden versenyen problémákkal küszködött, és csak távolról figyelhette a csapattársa győzelmét. Két futamon viszont túlságosan is közel kerültek egymáshoz: Barcelonában az első, Spielbergben pedig az utolsó körben ütköztek össze. A spanyolországi dupla kieséshez képest Ausztriában olcsón megúszták, hiszen a csapattársát előzni próbáló Hamilton így is megnyerte a versenyt, Rosberg pedig sérült autóval beért a 4. helyen, de

a Mercedes vezetősége érthető módon nem volt elragadtatva a látottaktól.

A dühös Toto Wolff "agyatlannak" nevezte az incidenst, és kijelentette, a tempófölényük és a bajnokságban elfoglalt pozíciójuk ellenére nem lehetnek elégedettek az idei évvel, mert az első kilenc verseny alatt mindössze két kettős győzelmet arattak. Azt is felvetette, hogy az istálló érdekeit szem előtt tartva a jövőben csapatutasításokkal akadályozhatják meg a két versenyző kerék-kerék elleni csatáit, bár erre Hamilton szerint semmi szükség, mert a két ütközés normális velejárója volt az intenzív párharcnak. A csapaton belül mindenesetre érezhetően nőtt a feszültség, és sokak szerint az újabb incidensre sem kell majd sokáig várni.

A Ferrari még nem tett le arról, hogy beleszól a Mercedesek csatájába Forrás: NurPhoto/Photoshot/NurPhoto/Hasan Bratic/Jerry Andre

Tényleg veszélyes a rádiótilalom?

Egyre többen gondolják úgy, hogy a rádióüzenetek korlátozásánál túlzásokba estek a szabályalkotók, és bizonyos esetekben a versenyzők testi épségét is veszélyeztetik a tilalommal. Bakuban Lewis Hamiltont és Kimi Räikkönent csak a jobb eredmény elérésében akadályozta, hogy mérnöki segítség híján nem találták a megfelelő beállításokat, Ausztriában viszont veszélyes helyzetekhez vezetett a szigorú szabály. Az utolsó körben Sergio Pérez csúszott ki nagy tempóval a pályáról, miután a fékjei felmondták a szolgálatot. A Force Indiánál a verseny után azt állították, körök óta tudtak a fékrendszert érintő problémáról, de

az FIA egyenesen megtiltotta nekik, hogy figyelmeztessék a mexikóit.

A Mercedes is tudott róla, hogy Nico Rosberg brake-by-wire problémával küzdött, mielőtt összeütközött Hamiltonnal, de a németet nem láthatták el tanácsokkal - ehhez hasonló üzeneteket csak akkor szabad átadni, ha a probléma "kritikus és visszafordíthatatlan". Toto Wolff szerint már Bernie Ecclestone is gondolkozik a tilalom enyhítésén, de azt elismerte, hogy nehéz megtalálni az arany középutat.

Elfogynak a Mercedes kihívói?

A Mercedes az idei szezonban mindent megtesz azért, hogy lehetőséget adjon a riválisainak a jó szereplésre, gondoljunk csak a két pilóta közötti ütközésekre, a műszaki hibákra vagy a megkérdőjelezhető taktikai döntésekre. Az eddigi kilencből azonban így is megnyertek 8 futamot, Max Verstappen csak azon a barcelonai versenyen diadalmaskodott, amelyen a Mercedesek már az első körben kiestek. A szezon elején hatalomátvételre törő Ferrarinál egymást érik a problémás versenyek, és hiába hangoztatták több nagydíjon, hogy a tempójuk elég lett volna a győzelemre, mindkét versenyzőjük 57 pontos hátrányt szedett össze Nico Rosberggel szemben. A Red Bull időnként tud villantani, néhány pályán azonban a dobogós helyezésekre sincs esélyük, a Williams pedig gyengébben teljesít, mint az elmúlt két idényben. A szezon feléhez közeledve lassan kijelenthető, hogy ezúttal sem tud senki beleszólni a Mercedesek bajnoki párharcába, de

a német istálló két pilótája között legalább szoros a verseny.

A hétvége programja

2016. július 8., péntek

  • 11.00-12.30 1. szabadedzés
  • 15.00-16.30 2. szabadedzés

2016. július 9., szombat

  • 11.00-12.00 3. szabadedzés
  • 14.00-15.00 Időmérő

2016. július 10., vasárnap

  • 14.00- Brit Nagydíj

A silverstone-i pálya

A silverstone-i pályarajz Forrás: FIA

Hossz: 5891 méter, a leghosszabb Forma-1-es pályák közé tartozik.

Pályacsúcs: A jelenlegi, 2010 óta használt vonalvezetésen 1:29.607 a rekord, amelyet Lewis Hamilton a 2013-as időmérő edzés utolsó etapjában ért el. Tavaly 1:32.248-as idővel lett az övé a pole.

A leghosszabb egyenes: Silverstone-ban viszonylag rövidek az egyenesek, a leghosszabb a harmadik szektorban fekvő Hangar egyenes, amely 780 méter hosszú.

A leggyorsabb kanyar: A 10-es számmal jelölt, Maggots néven ismert kanyaron 310 km/ó-s tempóvel száguldanak át a versenyzők.

A leglassabb kanyar: A pályán a gyors kanyarok dominálnak, de a 4-es kanyarban a tempó nem haladja meg a 90 km/ó-t

A legjobb előzési pont: A DRS-zónák a 6-os és a 15-ös kanyar előtt segítik a versenyzőket, a legtöbb sikeres manővert talán a Hangar egyenes végén, a Stowe kanyarban hajtják végre.

A legjobb kanyar: Valószínűleg nincs is olyan versenyző, aki ne imádná a pályarajzon 9-14-es számmal jelölt, rendkívül gyors, egymásba fonódó kanyarokból álló Copse-Maggots-Becketts-Chapel kombinációt.

Végsebesség: 330 km/ó a Hangar egyenesben.

Stratégia, gumik

* A silverstone-i pályán teljesen más gumikeverékekre van szükség, mint a múlt héten Ausztriában – akkor a leglágyabb, ezúttal pedig a legkeményebb abroncsokat bocsátja a csapatok rendelkezésére a Pirelli. Silverstone-ban ugyanúgy a kemény, közepes és lágy gumikat lehet használni, mint a májusi Spanyol Nagydíjon,

a legkeményebb keverék az idén csupán másodszor jut szerephez.

A csapatok körében nem is bizonyult népszerű választásnak, egyedül a Force India rendelt belőlük három szettet, a többieknek 1-2 garnitúra is elég belőle. A legtöbbet mindenki a lágy keverékekből kérte, a Ferrari eggyel több szettet használhat fel ezekből, mint a Mercedes és a Red Bull.

* Egy silverstone-i kör rendkívül megterheli a gumikat, kevés pályán érik őket ilyen mértékű oldalirányú erőhatások, ezért is van szükség a legtartósabb keverékekre. Az aszfalt ráadásul kiváló tapadást nyújt, ez szintén hozzájárul a gumik gyorsabb elhasználódásához.

A Pirelli a gyors ütemű gumikopás miatt legalább két kerékcserét vár minden versenyzőtől.

Tavaly a győztes Hamilton is kétszer cserélt kereket, de a 2015-ös adatok nem teljesen mérvadóak, mert a Safety Car-fázis és a verseny második felére megérkező eső megkavarta a taktikákat. Az idén egyébként többnyire napos időt ígérnek, de egy-egy zápor bármikor megzavarhatja a pályán zajló eseményeket.

A csapatok silverstone-i gumiválasztása Forrás: Pirelli

Ezt várják a főszereplők

Mercedes

  • 2015-ös edzéseredmény: Hamilton 1., Rosberg 2.
  • 2015-ös versenyeredmény: Hamilton 1., Rosberg 2.

Hamilton az utolsó körben kiharcolt spielbergi győzelmével

11 pontra csökkentette a hátrányát Nico Rosberg mögött,

ami 12 futammal az idény vége előtt jelentéktelen különbség. Szinte lehetetlen megjósolni, hogy egy adott pályán melyik Mercedes-pilótának jön ki jobban a lépés - a legutóbbi két silverstone-i futamot Hamilton nyerte, de 2013-ban Rosberg ünnepelhetett Nagy-Britanniában, és 2014-ben is csak egy váltóhiba ütötte ki őt az élről.

Annyi biztos, hogy Hamilton érkezik meg jobb kedvvel a hazai versenyére, az Osztrák Nagydíj óta eltelt néhány nap valószínűleg nem volt elég ahhoz, hogy Rosberg teljesen túltegye magát az ausztriai ütközésen. "Az ilyesmit nagyon nehéz megemészteni, mert a zsebemben volt a győzelem, biztos voltam benne, hogy nyerni fogok" - mondta. "Nagyon kemény, ha az ember ilyen körülmények között, az utolsó körben veszti el a győzelmet, de

Megpróbálom magam mögött hagyni ezt a hétvégét, és remélhetőleg erősebben térek vissza a következő futamra."

Hamilton és a szurkolói a tavalyi siker után Forrás: AFP/Andrej Isakovic

Ferrari

  • 2015-ös edzéseredmény: Räikkönen 5., Vettel 6.
  • 2015-ös versenyeredmény: Räikkönen 8., Vettel 3.

A Ferrari versenyzői Ausztriában is jónak érezték az autójukat, Vettel úton volt egy jó eredmény felé, amikor váratlanul jobb hátsó defektet kapott a célegyenesben, és fel kellett adnia a versenyt. Sem a Ferrari, sem a Pirelli nem talált magyarázatot a hibára, a gumigyártó szerint törmelék vághatta ki az abroncsot. A Ferrari hátránya futamról futamra nő a bajnokságban, de a csapatfőnök Maurizio Arrivabene továbbra is hisz benne, hogy a szezon második felében méltó ellenfelei lesznek a Mercedesnek.

"Hiszem, hogy lehetséges, és a csapatom többi tagját is igyekszem motiválni. Eddig nem volt szerencsénk, de ha továbbra is ilyen keményen dolgozunk, annak hamarosan meglesz a gyümölcse" - jelentette ki.

Williams

  • 2015-ös edzéseredmény: Massa 3., Bottas 4.
  • 2015-ös versenyeredmény: Massa 4., Bottas 5.

A tavalyi Brit Nagydíjon a két Williams egy ideig még vezette is a versenyt, ezt az idei eredményeiket elnézve nehéz lenne megismételni. A legutóbbi versenyeken saját maguknak is csalódást okoztak, a korábban nekik fekvő osztrák pályán csupán 2 pontot szereztek, mert nem tudták rendesen működésre bírni az abroncsokat. A brit versenyt mégis bizakodva várják. "A silverstone-i pálya is fekszik az autónknak. Ausztriában elmaradtunk a várakozásoktól, de ez nem jelenti azt, hogy a hazai versenyünkön nem érhetünk el jó eredményt" - mondta a technikai igazgató Pat Symonds.

Red Bull

  • 2015-ös edzéseredmény: Kvjat 7., Ricciardo 10.
  • 2015-ös versenyeredmény: Kvjat 6., Ricciardo –

Verstappen Ausztriában megszerezte F1-es pályafutása második dobogós helyezését, Ricciardo viszont a jobb rajthelye ellenére sem tudta vele tartani a lépést, és az 5. helyen ért célba. Az ausztrál elismerte,

nem érti, miért volt ennyivel lassabb a csapattársánál,

de az egyik kedvenc pályáján feledtetné a spielbergi csalódást. "Örülök, hogy rögtön jön a következő verseny - mindig jó, ha az ember egy nehéz hétvége után hamar visszazökkenhet a normális kerékvágásba" - magyarázta. "Néhány napunk azért így is volt arra, hogy rájöjjönk, miért nem voltam gyorsabb. Az egész hetet a gyárban töltöttem, remélem, sikerül megoldást találnunk a problémára."

Összecsap-e újra a két Mercedes? Forrás: Picture-Alliance/AFP/Verwendung weltweit, usage worldwide/Hoch Zwei

Force India

  • 2015-ös edzéseredmény: Hülkenberg 9., Pérez 11.
  • 2015-ös versenyeredmény: Hülkenberg 7., Pérez 9.

Nico Hülkenberg a spielbergi időmérő egyik sztárja volt azzal, hogy a változékony időjárási körülmények között megfutotta a harmadik legjobb köridőt, de a versenyen végig küszködött, majd Pérezhez hasonlóan műszaki hiba miatt kiesett. "Még mindig érzem a csalódottságot az osztrák futam miatt" - nyilatkozta. "Az első sorból rajtolva nyilván nagy reményekkel vágtam neki a versenynek, de most egyszerűen semmi nem jött össze. Szerencsére máris itt van Silverstone - örülök, hogy visszaülhetek az autóba, és egy jobb eredmény elérésére koncentrálhatok."

Renault

  • 2015-ös edzéseredmény (Lotus néven): Grosjean 12., Maldonado 14.
  • 2015-ös versenyeredmény (Lotus néven): Grosjean –, Maldonado –.

A Renault Ausztriában sem tudott pontot szerezni, és lassan már az egyre nagyobb villanásokra képes Manorra is oda kell figyelniük. A gyári csapatként az idén visszatérő franciák bevallottan tanulóévként tekintenek a szezonra, a színfalak mögött pedig komoly átszervezések zajlanak, amivel a csapat hosszú távú jövőjét szeretnék megalapozni. A héten például

csapatfőnökké nevezték ki az eddig versenyigazgatóként tevékenykedő Frederic Vasseurt.

Toro Rosso

  • 2015-ös edzéseredmény: Sainz 8., Verstappen 13.
  • 2015-ös versenyeredmény: Sainz –, Verstappen –

Carlos Sainz teljesítményére nem lehet panasz a Toro Rossónál, Kvjat viszont újabb katasztrofális hétvégén van túl: az időmérőn balesetet szenvedett, a futam pedig az első körökben véget ért számára, igaz, gyaníthatóan egy műszaki hiba miatt. Sainz ezúttal a 8. helyen ért célba, de szerinte egy jobb rajthelyről előrébb is végezhettek volna. "Az előző három időmérőn mindig volt valamilyen problémánk - Kanadában falnak ütköztem, Bakuban a fékekkel volt gond, itt pedig a motorral" - nyilatkozta Ausztriában. "Remélhetőleg Silverstone-ban ismét bejutunk a legjobb tíz közé az időmérőn, és akkor a versenyeink is jobban sikerülhetnek. Most túl sok időnk megy el a felzárkózásra."

Sauber

  • 2015-ös edzéseredmény: Ericsson 15., Nasr 16.
  • 2015-ös versenyeredmény: Ericsson 11., Nasr –

Az anyagi gondokkal küzdő Sauber az elmúlt hetekben állítólag bebiztosította a jövőjét, de ez a teljesítményükön nem látszik, Ausztriában a Manor is jobban szerepelt náluk. Már

a svájci istálló az egyedüli, amely pont nélkül áll a bajnokságban,

és sok esély nincs rá, hogy ez Silverstone-ban fog megváltozni.

McLaren

  • 2015-ös edzéseredmény: Alonso 17., Button 18.
  • 2015-ös versenyeredmény: Alonso 10., Button –

Button az Osztrák Nagydíjat a 3. helyről kezdhette meg, miután megfutotta az 5. leggyorsabb időt, a futamon pedig az idei legjobb eredményét érte el egy 6. hellyel. "Ez az eredmény mindenkire motiválóan hat, de a felénk támasztott elvárásokat is növeli. Nagyon szeretném azt mondani, hogy idén lesz esélyem felállni a dobogóra Silverstone-ban, de reálisan nézve ez sajnos nem így van" - mondta a brit, aki 16 próbálkozásból még soha nem állt a pódiumon a hazai versenyén. "A fejlődésünknek köszönhetően azonban optimistán utazom Silverstone-ba. Megmutattuk, hogy

Button óvatos optimizmussal készül Silverstone-ra Forrás: DPPI media/Frederic Le Floc H

Manor

  • 2015-ös edzéseredmény: Stevens 19., Merhi 20.
  • 2015-ös versenyeredmény: Stevens 13., Merhi 12.

A Manor fennállása során második alkalommal szerzett pontot a Forma-1-ben, Pascal Wehrlein a 10. helyen ért célba Ausztriában. A fiatal német az egész hétvégén meggyőző teljesítményt nyújtott, a további esélyeiről azonban óvatosan nyilatkozott. "A Safety Carral szerencsém volt, de ettől függetlenül is megérdemeltük a pontszerzést, mert nagyon keményen dolgozunk" - mondta. "Nagyon jó látni, hogy egyre közelebb kerülünk a középmezőnyhöz, és már harcolni is tudok néhány pilótával. Remélem, Silverstone-ban is jó formában leszünk."

Haas

A bajnokság 8. helyén álló amerikai istálló Silverstone-ban egy új, a Ferrari által már bevetett

fejlesztési csomaggal próbál újabb pontokat szerezni.

"Az aerodinamikán nem változtatunk, de egy továbbfejlesztett motorral érkezünk Silverstone-ba. Az új csomag hatékonyabb, és nagyobb teljesítményre lesz képes" - mondta a Haas csapatfőnöke, Günther Steiner, akit nem zavar, hogy nem azonnal kapják meg a Ferrari fejlesztéseit. "Elégedettek vagyunk a helyzetünkkel. Legalább nem nekünk kell tesztelnünk az új motort, ez levesz egy terhet a vállunkról."

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!