Vágólapra másolva!
Két európai verseny után rövid kitérőt tesz Észak-Amerikába a Forma-1 mezőnye. Lewis Hamilton és Nico Rosberg egyre feszültebb hangulatú párharca az idény egyik legnépszerűbb pályáján, a montreali Circuit Gilles Villeneuve-ön folytatódhat.

Amint világossá vált, hogy a 2014-es idényben nagy valószínűséggel a Mercedes két versenyzője, Lewis Hamilton és Nico Rosberg küzdhet meg a világbajnoki címért, rögtön beindultak a találgatások, mikor fog megromlani a kamaszkoruk óta jó kapcsolatot ápoló csapattársak kapcsolata. Noha Hamilton és Rosberg az év elején még bőszen bizonygatta, hogy az istállón belüli rivalizálás nem fog ártani a barátságuknak, a két héttel ezelőtti Monacói Nagydíjon ezt már senki nem tudta elhinni nekik: a német vitatott körülmények között megszerzett pole pozícióját és másnapi győzelmét Hamilton látványos sértődöttséggel vette tudomásul, a verseny után állítólag egy szót sem szólt a némethez. Azóta állításuk szerint rendezték a konfliktust, és ismét szent a béke, ugyanakkor aligha lehet mérget venni rá, hogy a szezon végéig kitart ez az állapot.

A két rivális ezen a hétvégén Kanadában, a montreali Notre-Dame szigeten küzdhet meg egymással. Korábbi csapattársa, Jenson Button szerint Hamilton minden eddiginél elszántabban vág majd neki a versenyhétvégének, főleg annak tudatában, hogy - hiába nyert a brit idén hatból négy versenyt - monacói győzelmével Rosberg újra átvette a vezetést a világbajnoki tabellán, 4 ponttal előzi meg csapattársát. Hamilton ráadásul hagyományosan jól szerepel Montrealban: 2007-ben, 2010-ben és 2012-ben nyerni tudott a pályán, tavaly pedig a harmadik helyen végzett. Három győzelmével egyébként Nelson Piquet-vel együtt az örökranglista második helyén áll a Kanadai Nagydíjon aratott sikerek tekintetében, Michael Schumacher hét diadallal felállított rekordját azonban így sem fenyegeti.

Montreal előtt két másik helyszín, a szintén quebeci Mont-Tremblant és a Toronto melletti Mosport Park is vendégül látta a Forma-1-et, a Kanadai Nagydíjak története a hatvanas évekig nyúlik vissza. Az egyik legsikeresebb - és valószínűleg legnépszerűbb - kanadai Forma-1-es versenyzőről, Gilles Villeneuve-ről elnevezett pályán 1978-ban rendeztek először nagydíjat, noha a létesítmény akkoriban még az Île Notre-Dame Circuit nevet viselte. Későbbi névadója meg is nyerte az első itteni versenyt, pályafutása első futamgyőzelmét aratta szülőföldjén. A pályának otthont adó Notre-Dame szigetet egyébként mesterségesen hozták létre a Szent Lőrinc-folyón az 1967-es montreali világkiállítás előtt, az 1976-os olimpián pedig az evezősversenyek központja volt.

A hajtűkanyar nyújtja az egyik legjobb lehetőséget az előzésre Forrás: AFP

Montreal a csapatok és a szurkolók körében is az egyik legnépszerűbb versenyhelyszínnek számít, ezért sokan csalódottan vették tudomásul, hogy 2009-ben kimaradt a versenynaptárból. Bár azóta ismét minden évben rendeztek itt versenyt, a pálya jelenlegi szerződése idén lejár, a folytatásról pedig még nem sikerült megegyezniük Bernie Ecclestone-nal. A 2011-es győzelmet egy utolsó körös előzéssel megszerző Button mindenesetre sajnálná, ha jövőre nem térne vissza a mezőny Kanadába. „A város fantasztikus, a szurkolók pedig barátságosak, lojálisak a sporthoz és hihetetlenül támogatóak. A pálya lenyűgöző, és általában a versenyek is elég mozgalmasak. Itt mindig nagyszerű Forma-1-es hétvégében van részünk.”

Gyors egyenesek, lassú kanyarok

A montreali pálya hangulata több versenyzőt is az előző versenyhelyszínre, Monacóra emlékeztet, annak ellenére, hogy alapvetően eltérő a két pálya vonalvezetése. Abban valóban hasonlít a monte-carlói utcákra, hogy a hibákat a pálya nagy részén a Circuit Gilles Villeneuve is keményen bünteti: a tágasnak nem nevezhető szigeten több helyen is vészesen közel kerülnek az autók a pályát övező korlátokhoz és betonfalakhoz, ezért itt is rendkívül precíz kanyarvételekre van szükség. Ez különösen igaz a 3/4-es kanyarkombinációra, a pálya közepén található két sikánra és persze a célegyenes előtti, 13/14-es jelzésű fordulókra, ahol a Bajnokok Fala várja a túl szélesen kanyarodó pilótákat. Az elnevezés még 1999-ből ered, amikor három világbajnok – Michael Schumacher, Jacques Villeneuve és Damon Hill – versenye is az utolsó kanyarnál ért véget, de a fal előtte és azóta is számos neves versenyző edzését és futamát rövidítette meg.

A Circuit Gilles Villeneuve pályarajza Forrás: FIA

„A kanadai egy nagyon nehéz, gyors versenypálya, amelyet mindenhol korlátok és betonfalak vesznek körül. Egyértelmű, hogy nagy kockázatokat rejteget, különösen az utolsó kanyarnál - ha csak néhány centimétert tévedünk, és túlságosan jobbra húzódunk, könnyen megismerkedhetünk a hírhedt Bajnokok Falával” – nyilatkozta Sebastian Vettel, aki tavaly, a pole pozícióból indulva szerezte meg első kanadai futamgyőzelmét. „Azt mondják, ez egy veszélyes pálya, de talán ez is növeli a vonzerejét” – vélekedett Jean-Eric Vergne. „Én amúgy is kicsit unalmasnak tartom azokat a pályákat, ahol a falak száz méterre vannak az aszfalttól.”

Az utcai jellegen és a közeli falakon kívül azonban más hasonlóságot nem nagyon találunk a kanadai és a monacói pályák között. Montreal a versenynaptár egyik leggyorsabb pályája, az autók egy körön belül négy szakaszon is átlépik a 300 km/ó-s sebességet. „Nagyon várom már ezt a hétvégét – az új generációs, turbómotoros hibridautókkal végre elérhetjük az abszolút csúcssebességet” – mondta Rosberg. „Az egyenesben valószínűleg 340 és 350 km/ó közötti tempóra leszünk majd képesek.”

A kör átlagsebességét azonban jelentős mértékben csökkenti, hogy a gyors szakaszokat lassú kanyarok és sikánok törik meg. Kanadában ezért három területen is a lehető legjobban fel kell készíteni az autókat: a végsebesség, a stabilitás a féktávon és a megfelelő kigyorsítások egyaránt kulcsfontosságú szerepet játszanak a jó köridő elérésében. A versenyzők dolgát tovább nehezíti, hogy több kanyarban is a szokásosnál magasabbak a rázókövek, amelyek könnyen megdobhatják az autókat, tovább növelve a fallal való találkozás kockázatát. „Sok olyan sikán van, ahol szó szerint átugratunk a kerékvetőkön. Emiatt igazi kihívást jelent ezen a pályán vezetni, amihez minden versenyzőnek fel kell nőnie. Nekem ez tetszik, hiszen így még nagyobb elégedettséget okoz, ha sikerül jól bevennünk egy kanyart” – magyarázta Rosberg, aki a 10-es számú hajtűkanyart tartja a pálya egyik legnehezebb szakaszának.

Montrealban is vigyázni kell a falakkal Forrás: AFP

„Itt pontosan el kell találnunk a fékezési pontot, ha nem szeretnénk túl mélyen fordulni. Ez különösen akkor igaz, ha éppen támadunk vagy védekezünk, hiszen ez a gyors szakaszokat követő kanyar remek lehetőséget nyújt az előzésre” – mondta a német. A pálya több pontján is nagy esély nyílik a sikeres manőver végrehajtására, a DRS-zónák pedig talán Montrealban segítik leginkább a hátul lévő versenyzők dolgát. A hátsó egyenesben és a célegyenesben húzódó zónák előtt ugyanis egyetlen mérési pontot jelöltek ki – aki itt egy másodpercen belül tud kerülni az előtte haladóhoz képest, mindkét egyenesben felnyithatja a hátsó szárnyát, akkor is, ha az első szakaszon már sikerült a riválisa elé kerülnie.

A szerencse is közbeszólhat

A Pirelli Kanadába is a két leglágyabb keverékű abroncsát viszi el, csakúgy, mint két héttel ezelőtt Monacóba. „Arra számítunk, hogy Kanadában jóval keményebben megdolgoztatják majd a gumikat, hiszen a sokkal magasabb tempó miatt nagyobb energiának és erőhatásoknak lesznek kitéve” – magyarázta a Pirelli sportigazgatója, Paul Hembery, aki kiemelte, hogy a tempós pálya az utcai helyszínek alacsony tapadásával rendelkezik, ezért különösen nehéz feladat elé állítja a pilótákat. „A pálya állapota gyorsan változik, az autók gyakran csúszkálnak. Ez idén, a csökkentett leszorítóerő mellett még fontosabb tényező lehet, ami nyilvánvalóan tovább növeli a gumik terhelését. Ennek ellenére arra számítunk, hogy a két leglágyabb keverékkel is kordában tudjuk tartani az abroncsok elhasználódását.”

A gumikat a kíméletlen rázókövek is alaposan meggyötrik majd, és a burkolat hibái sem kedveznek nekik. Noha a pályát viszonylag gyakran újraaszfaltozzák, a Montrealra jellemző szélsőséges időjárás – a dermesztően hideg telek és a forró nyarak – miatt a borítás több helyen töredezett, egyes helyeken mély repedések is keletkeznek. A pálya felszínét az idei versenyre nem újították meg, a 10-es és 13-as kanyaroknál viszont aszfaltozott bukóterekre cserélték az eddigi kavicságyakat.

A Kanadai Nagydíj programja

Péntek:
16.00-17.30 - 1. szabadedzés
20.00-21.30 - 2. szabadedzés

Szombat:
16.00-17.00 - 3. szabadedzés
19.00-20.00 - Időmérő

Vasárnap:
20.00 - Verseny

Az Origón mindegyik eseményről élőben tudósítunk.

A stratégiának komoly szerepe lehet Montrealban, a verseny előtt kidolgozott taktika azonban könnyen jelentéktelenné válhat a gyorsan változó körülmények miatt. A változékony időjárás nemegyszer vezetett káoszfutamokhoz, bár az előrejelzések szerint idén csak péntekre várható eső, szombatra és vasárnapra napsütéses, 28 fokos időt várnak. A partmenti pályán persze soha nem lehet pontosan kiszámítani, mikor érkezik a csapadék, ezért az istállóknak minden eshetőségre fel kell készülniük. A tervezett stratégiákat gyakran dönti romba a Safety Car megjelenése is: az előző 15 nagydíjból tízen a pályára kellett küldeni a biztonsági autót, a 2011-es futamnak pedig majdnem a felét mögötte töltötte a mezőny.

„Kanadában mindig kiszámíthatatlan versenyeket láthatunk, ahol a versenystratégia döntő lehet a győzelem szempontjából” – mondta Hembery. „Ahogy Monacóban is tapasztaltuk, kulcsfontosságú lehet, hogy a csapatok szokatlan körülmények között is ki tudják használni a felkínált lehetőségeket.” Button szerint is felesleges napokkal a verseny előtt az időjárással foglalkozni, hiszen akár percek alatt is változhatnak a körülmények. „Mielőtt reggel elhúzzuk a függönyöket, soha nem tudhatjuk, hogy kék égboltot, szürke felhőket vagy zuhogó esőt találunk-e az ablakok mögött” – nyilatkozta.

Vasárnap az üzemanyag-spórolásnak is a szokásosnál nagyobb szerep juthat, a montreali pályán ugyanis gyorsan fogyasztják a benzint az autók. A 4361 méter hosszú pálya majdnem 70 százalékát padlógázzal teljesítik a pilóták, a lassú kanyarokból pedig kemény kigyorsításokra van szükség.

Bizakodik a Renault

Zsinórban hat futamgyőzelem után valószínűleg Kanadában is kevesen fogadnának a Mercedes ellen, de a többi istálló közül is többen rámutattak, hogy fekszik nekik a montreali pálya. A Renault úgy érzi, a Kanadában bevetésre kerülő új alkatrészekkel komoly segítséget kaphatnak a partnercsapataik, a francia gyártónak ráadásul végre sikerült behoznia az év elején összeszedett lemaradását. „Az utóbbi négy futamon számtalan frissítést végeztünk, és a folyamat Montrealban lezárul, ami lényegében azt jelenti, hogy most fogjuk meglátni, hol állunk a riválisainkhoz képest” – nyilatkozta a Renault programját a pálya mellől irányító Rémi Taffin.

A Red Bull Monacóban úgy érezte, közelebb került az idény eddigi részét fölényesen uraló Mercedeshez, a nagy végsebességet igénylő montreali pályán viszont bizonytalanok az esélyeikkel kapcsolatban. „Monaco után most a másik véglet következik: ott az autó kezelhetőségén volt a hangsúly, a következő nagydíjon viszont az egyenesekben nyújtott teljesítményünk fog számítani. Nagyon érdekes lesz látni, mire megyünk a Mercedes motoros csapatok ellen Montrealban” – nyilatkozta a csapatfőnök Christian Horner.

A Mercedes természetesen Montrealban is győzelemre tör, ráadásul mindkét versenyzőjük az egyik kedvenceként jellemezte a pályát. Esetükben valószínűleg megint nem az lesz a legnagyobb kérdés, hogy valamelyik pilótájuknak sikerül-e megnyernie a versenyt – az istálló vezetősége vélhetően akkor távozik majd elégedetten Kanadából, ha ezúttal sikerül elkerülniük a monacóihoz hasonló konfliktust a két versenyző között. „Lehet, hogy papíron a kanadai pálya is a mi csomagunknak kedvez, de nincs kristálygömbünk, és korábban is jártunk már pórul a túl magabiztos hozzáállásunk miatt” – mondta Toto Wolff. „Tudjuk, hogy közelítenek hozzánk az ellenfeleink, ezért a lehető legtöbb teljesítményt kell kihoznunk az autónkból, ha Montrealban is jó eredményt szeretnénk elérni.”

A Mercedes másik három partnercsapata is optimistán kezdi meg a hétvégét, a továbbra is pályafutása első dobogós helyére váró Nico Hülkenberg azonban nem szeretné elbízni magát. „Nehéz megmondani, mire leszünk képesek Montrealban. Elméletileg kedvez nekünk a pálya, de versenyről versenyre változhat a helyzet” - mondta a német, aki Monacóban remek versenyzéssel az 5. helyet szerezte meg, a világbajnoki tabellán pedig az előkelő 5. helyen áll. „Az mindenesetre biztató, hogy ismét a lágy és szuperlágy abroncsokat használhatjuk majd, mert a puhább keverékű gumik jobban viselkednek az autónkon.”

Tavaly Vettel nyert Kanadában Forrás: AFP

Az idén stabil pontszerzőnek számító Williams is bizakodik, hiszen Rob Smedley szerint „aerodinamikai szempontból hatékony az autónk, ami a hosszú egyenesekben létfontosságú lesz.” Az eddigi versenyeken többnyire küszködő, de Monacóban ismét pontokat szerző McLaren pedig abban bízik, hogy a gyors kanyarok hiánya kedvezhet az MP4-29-nek.

A bajnokság harmadik helyén álló Fernando Alonso szokás szerint nem tudja megjósolni, hogy a Ferrari mire lehet képes Montrealban. A spanyol szerint az istálló minden versenynek bizonytalansággal vág neki, mert kiszámíthatatlan, hogy mennyire válnak be az újításaik. „Az eddigiek közül néhány jól működött, néhány kevésbé – nem tehetünk mást, mint hogy megpróbáljuk a lehető legtöbbet kihozni az új alkatrészeinkből” – mondta Alonso. „Ha jól sikerül a pénteki napunk, talán kicsit közelebb kerülhetünk a dobogóhoz. Biztos vagyok benne, hogy futamról futamra egyre ütőképesebbek leszünk, de a javulás mértékét nem tudom megjósolni.”

Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!