Vágólapra másolva!
Háromhetes szünet után az első európai versenyhétvégével, a Spanyol Nagydíjjal folytatódik a 2014-es világbajnokság. A csapatok rengeteg fejlesztéssel készültek a barcelonai futamra, ezért az erősorrend is felborulhat.

Az első európai futam minden évben fontos mérföldkövet jelent a világbajnokságban, hiszen az eddigi versenyeken valamelyest már kialakult erősorrend a kontinensre érkezve könnyen megváltozhat. A csapatok erre a hétvégére tartogatják a fejlesztéseik javát, minden istálló számos új alkatrészt bevetve próbál feljebb kapaszkodni a rangsorban. Az idény európai szakaszát 2007 óta megnyitó Spanyol Nagydíj ráadásul a vonalvezetése miatt is előrevetítheti a szezon hátralévő részében várható esélyeket – az általános vélekedés szerint aki Barcelonában jól szerepel, a többi futamot is bizakodva várhatja.

A fárasztó utazásokkal teli első hónapok után általában mindenki örül, hogy az idény egy némileg nyugodtabb szakaszba lép, és a Barcelona központjától 20 kilométerre lévő Montmelóba is szívesen látogatnak el a versenyzők. „Minden évben az egyik kedvenc időszakom, amikor a Forma-1 tavasszal végre visszatér Európába” – nyilatkozta Jenson Button. „A paddock ismerős arcokkal telik meg, az utazások rövidülnek, és megjelennek a motorhome-ok is, amelyekben a következő öt hónap legnagyobb részében élünk és dolgozunk majd. Egy kicsit mindig olyan érzésem támad, mintha újrakezdődne a szezon.”

Barcelonában mindig nagy a rajt utáni helyezkedés Forrás: AFP

A Circuit de Catalunya néven ismert pályára 1991 óta látogat el a mezőny, de a Spanyol Nagydíjak története ennél jóval régebbre nyúlik vissza. Az első Forma-1-es versenyt még 1951-ben, Pedralbes pályáján rendezték az országban, majd a következő évtizedekben Jarama, Montjuich és Jerez is vendégül látta a világbajnokságot. A montmelói pályát az 1992-es barcelonai olimpiára való felkészülés keretében építették, a játékok alatt kerékpárversenyeket is rendeztek itt. A Circuit de Catalunya 23 éve a Spanyol Nagydíj állandó otthona, bár 1994-ben és 1997-ben – Európa Nagydíjként – Jerezbe is visszatért a mezőny. Barcelonában Michael Schumacher aratta a legtöbb győzelmet, ő hatszor nyert, a jelenlegi mezőnyből pedig Kimi Räikkönen és a helyi hős, Fernando Alonso tudott kétszer is diadalmaskodni a pályán.

A 4655 méter hosszú aszfaltcsíkot minden pilóta jól ismeri, hiszen a pálya kedvelt tesztelési helyszín, és szinte mindegyik utánpótlás-kategóriában rendeznek itt versenyeket. A gyors kanyarokkal teli, lendületes vonalvezetés ennek ellenére a versenyzők és a mérnökök számára is nagy kihívást jelent, ezért a futamon 12. alkalommal induló Felipe Massa szerint „soha nem lehet megunni.”

Fontos a kompromisszum

„A Circuit de Catalunya bármilyen versenyautó számára nagyon megterhelő pálya – hosszú, lendületes kanyarjai az aerodinamikai teljesítményre helyezik a hangsúlyt” – nyilatkozta Button, aki 2009-ben tudott nyerni Barcelonában. „Ez egy olyan hely, ahol a versenyképes autók elemükben lesznek, a kevésbé ütőképesek viszont küszködni fognak.”

A barcelonai pálya Forrás: FIA

A 194 km/ó-s átlagsebességű pályán 16 kanyar található, amelyek közül csak hármat teljesítenek 100 km/ó alatt, a többi közepes vagy gyors tempójúnak tekinthető. Érdekesség, hogy a versenyzőknek itt kell a leghosszabb távot megtenniük, amíg a rajtrácsról az első kanyarhoz érnek: a pole pozícióból induló pilóta esetében ez 730 métert jelent. Egy jó rajt ezért rendkívül fontos, hiszen az első kanyar előtt rendszerint óriási csata zajlik a pozíciókért. Ráadásul hagyományosan nehéz előzni itt, ezért a nyitókört elsőként teljesítő versenyzőnek a győzelemre is megnő az esélye. Az eddigi 23 versenyen 17 alkalommal fordult elő, hogy a pole pozícióból induló versenyző a futamot is megnyerte.

Az előzés azért itt sem lehetetlen, a legnagyobb esélyt pont a célegyenes utáni első kanyar nyújtja. „Ez a pálya egyik legfontosabb pontja, hiszen jó lehetőséget kínál az előttünk haladó autó megelőzésére” – magyarázta Nico Rosberg, aki tavaly a pole pozícióból indulhatott, de az intenzív gumikopással küszködő Mercedesszel végül csak a 6. helyet tudta megszerezni. „A pálya leghosszabb egyenesében a DRS-t is használhatjuk, ezért az első kanyarban mindig lehet előzésekre számítani.” A pályán egyébként idén is két DRS-zóna segíti a versenyzők dolgát, a 9-es és 10-es kanyarok közötti egyenesben is fel lehet majd nyitni az állítható hátsó szárnyat. Tavaly Barcelonába is kivételesen sok előzést láthatott a közönség, de ez inkább a gyorsan kopó gumiknak és a változatos stratégiáknak volt köszönhető.

Alonso tavaly győzelemmel örvendeztette meg a spanyol szurkolókat Forrás: AFP

Egy balos után a pálya legérdekesebb kanyarja, a 3-as következik, amelyet több versenyző is a híres isztambuli 8-ashoz hasonlított. „Versenyzői szemmel nézve ez egy nagyon izgalmas kanyar” – mondta Rosberg a hosszú ideig tartó, gyors fordulóról. „Korábban szinte padlógázzal tudtuk bevenni, a szabályváltozások miatt viszont még nem tudjuk, hogy idén milyen tempóval tudjuk teljesíteni – bár a végsebességünk nagyobb, a leszorítóerő lényegesen csökkent. Mindenesetre szerintem ez a versenynaptár egyik legjobb kanyarja, és az új autókkal különösen lélegzetelállító lesz áthaladni rajta.”

A 3-as kanyarban gyakori az alulkormányozottság, ahogy az ezt követő 4-esben és a szintén gyors 9-esben is. Az első két szektort uraló tempós kanyarok után a versenyzők a hátsó egyenest elhagyva egy lassabb, technikásabb részhez érkeznek. „Az utolsó szektor elég szűk, ezért nyilván lassabb is, és vezetéstechnikailag elég nehéz” – magyarázta Adrian Sutil. „Az autónk beállításainál muszáj kompromisszumot találnunk: az első két szektorban előnyös megoldások az utolsóban hátrányt jelenthetnek, és ez fordítva is igaz.”

Gumigyilkos pálya

A kör 60 százalékában padlógázzal teljesített pálya a fékeket az átlagosnál kevésbé terheli meg, nincsenek igazán olyan pontjai a pályának, ahol nagy tempóról kell hirtelen lefékezni. Az 1-es és a 10-es kanyarban viszont megtréfálhatja a versenyzőket, hogy az aszfalt a féktávon repedezett – ezzel a jelenséggel az elmúlt három nagydíj modern pályáin nem találkozhattak.

A régi, érdes aszfalt a gumiknak sem tesz jót, a gyors kanyarok ráadásul rendkívül nagy terhelést rónak az abroncsokra. Noha a motort, a fékeket és a sebességváltót nem viseli meg különösebben a futam, az abroncsok szempontjából ez a versenynaptár egyik legkíméletlenebb pályája, különösen a balelső gumik esetében. A Pirelli ezért idén először a két legkeményebb keveréket, a kemény és a közepes abroncsokat viszi el Spanyolországba.

„A hosszú, gyors kanyarok – mint például a 3-as – óriási megterhelést jelentenek, ezért a gumik gyorsan elhasználódnak” – mondta az olasz gumigyártó sportigazgatója, Paul Hembery. „A hőmérsékletek is magasak lehetnek, ami szintén felgyorsítja az abroncsok kopását.”

A Spanyol Nagydíj programja

Péntek:
10.00-11.30 - 1. szabadedzés
14.00-15.30 - 2. szabadedzés

Szombat:
11.00-12.00 - 3. szabadedzés
14.00-15.00 - Időmérő

Vasárnap:
14.00 - Verseny

Az Origón mindegyik eseményről élőben tudósítunk.

Az elmúlt években többször is előfordult, hogy a versenyzők négy kiállással teljesítették a futamot, tavaly Fernando Alonso is ezzel a taktikával nyerte meg a versenyt az 5. rajthelyről. Hembery reméli, hogy az idei évre módosított gumikkal ennél kevesebb kerékcserére lesz szükség, szerinte a versenyzők többsége legfeljebb háromszor látogatja majd meg a bokszutcát.

A lendületes vonalvezetésnek köszönhetően az üzemanyag-fogyasztás valószínűleg nem okoz majd problémát, Barcelonában a legtöbb pályához képest kevésbé kell majd spórolni a benzinnel. A csapatok stratégiáját ezúttal valószínűleg az időjárási tényezők sem befolyásolják: egész hétvégére kellemesen meleg, 22-25 fokos időt jósolnak, és a csapadék esélye is nagyon kicsi.

Aggódhat a Mercedes

Az első négy verseny eredményeiből kiindulva Barcelonában is a Mercedes számít a legnagyobb esélyesnek, a jelentős fejlesztések és a pálya tulajdonságai miatt azonban ezúttal mások is főszerephez juthatnak. Mivel Spanyolországban a motorerő kevésbé fontos, az aerodinamikán viszont nagyon sok múlik, a Red Bull is joggal reménykedhet abban, hogy fel tudja venni a versenyt a németekkel. „Montmelo hosszú, gyors kanyarjai azt jelentik, hogy az aerodinamikát hatékonyabban kihasználó autók fognak előnybe kerülni, ez pedig kedvezhet nekünk” – mondta Sebastian Vettel, aki idén még csak egyszer tudott felállni a dobogóra. „Komoly esélyünk van arra, hogy mi legyünk a Mercedes legnagyobb kihívói, de én abban is reménykedem, hogy sikerül legyőznünk őket.”

A Mercedes tisztában van vele, hogy a többi csapat a háromhetes szünetben gőzerővel fejlesztette az autóját, ezért természetesen ők sem álltak le a munkával. Paddy Lowe szerint ráadásul az elmúlt négy verseny elég volt ahhoz, hogy az istállók megfigyeljék a riválisok különböző megoldásait, ezért folyamatosan új ötletekkel kell előállniuk. Barcelonában a németek is számos új elemet vetnek majd be, Lewis Hamilton pedig abban reménykedik, hogy zsinórban negyedszer is felállhat a dobogó legfelső fokára.

„Még soha nem nyertem Barcelonában, de most jó helyzetből kezdhetem a hétvégét, ezért remélem, hogy idén végre sikerülni fog. Bár azt is tudom, hogy nem én leszek a nézők kedvence!” – mondta a hazai pályán versenyző Alonsóra utalva, aki miatt minden évben rengeteg spanyol szurkoló látogat ki a helyszínre.

A Red Bull felvenné a versenyt a Mercedesszel Forrás: AFP

A Ferrari formája a legutóbbi versenyen, Kínában láthatóan javult, Alonso révén idén először a dobogóra is felállhattak. A technikai igazgató, James Allison szerint egyelőre nem lehet megmondani, hogy az olaszok Barcelonában is hasonló eredményre lesznek-e képesek, hiszen valószínűleg minden istálló rengeteget változtat majd az autóin. „Az idény hátralévő részéről viszont némileg tisztább képet kaphatunk Barcelonában” – nyilatkozta.

A McLarennek elméletileg kevésbé kedvez a spanyolországi pálya, de Kevin Magnussen bízik benne, hogy a kínai futam óta sikerült eredményes munkát végezniük az MP4-29-en. „Szerintem a Kínai Nagydíjon talált problémák elég adatot és lendületet biztosítottak ahhoz, hogy változtassunk az autónkon – alig várom, hogy pénteken visszaülhessek az autómba, és kiderüljön, sikerült-e előrelépnünk” – magyarázta.

Bizakodva vág neki a versenynek az eddig küszködő, de javuló formát mutató Lotus is, amely a Red Bullhoz hasonlóan a Renault motorján elvégzett javítások miatt is reménykedhet. „A motorvezérlés terén előreléphetünk, ráadásul a hűtésen is javítottunk” – árulta el a technikai igazgató, Nick Chester. „A kasztnin elég sokat változtattunk, és a hátsó szárnyat is módosítottuk. Eddig az összes fejlesztésünk javulást eredményezett, ami rendkívül kielégítő, és a gyárban végzett kemény munkát is igazolja.”
A Lotus dolgát nehezítheti, hogy nyilvánvalóan a többi középcsapat sem tétlenkedett az elmúlt hetekben: a Sauber például az autó minden területén új alkatrészeket fog bevetni, és úgy tűnik, végre sikerült csökkenteniük a C33-as tömegét is.

Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!