Vágólapra másolva!
Ez még csak az új szabálycsomag második hétvégéje, de a csapatok már lényegében ugyanúgy készülődnek a versenyre a szabadedzéseken, mint tavaly. Az adatok azt mutatják, hogy a Mercedest megint nehéz lesz utolérni, s noha a Ferrari biztató formában van, a legfőbb kihívójuknak ismét a Red Bull ígérkezik.

A Forma-1-es csapatok elképesztő technikai szakértelmét jól mutatja, hogy bár a Malajziai Nagydíj még csak a második verseny lesz a forradalmian új hajtáslánccal, máris felvették a ritmust, és éppolyan rutinszerűen követik a felkészülési programjukat a szabadedzéseken, mint tavaly, a jól bejáratott régi szabályrendszerben. A lépéshátrányból indulva elhúzódó műszaki problémákkal küzdő Lotust leszámítva, amely gyakorlatilag még csak a tesztfázisban tart, a szepangi pénteken nyoma sem volt a kapkodásnak. A pályán zajló események alapján simán azt hihettük volna, hogy valamelyik tavalyi hétvégét látjuk. Ezt a képzetet erősítette az is, hogy tizenegyen végeztek 9 tizedmásodpercen belül, vagyis a mezőny máris elérte a korábbi sűrűségét.

A csapatok döntő többsége a jelek szerint mostanra kellően kiismerte a motorját ahhoz, hogy a köridőt érdemben leginkább befolyásoló tényezőkkel – mindenekelőtt a gumikkal és a beállításokkal – foglalkozzon. Erre utal, hogy pénteken délután a régóta megszokott menetrendet követték: először az elsődleges (azaz keményebb) gumikon rótták a köröket, aztán amikor a pályaviszonyok úgy félóra elteltével ideálissá váltak, az időmérő-tempójukat felmérendő igyekeztek menni egy-két minél gyorsabb kört az opciós (lágyabb) gumikon, végül a maradék időben lehetőleg mindkét keverékkel teljesítettek egy-egy hosszú etapot.

A Red Bull a hosszú etapokon a Mercedes és a Ferrari között végzett, bár Ricciardo küszködött kissé - a mai galériához kattintson! Forrás: Red Bull

Az ilyenkor születő köridők azok, amelyek az eredménylistán nem látszanak, pedig a lehető legtöbbet árulják el az erőviszonyokról. És hogy mit mutatnak? Azt, hogy a Mercedes ellenfeleinek nincs különösebb okuk a bizakodásra. Az Ezüstnyilak előnye már a melbourne-i nyitónapon is könnyen kimutatható volt, ezúttal azonban még nagyobbnak tűnik. Ne törődjünk vele, hogy a legjobb köridők szerint Kimi Räikkönen csak 2, Sebastian Vettel pedig 6 századmásodperccel maradt el Nico Rosbergtől; a valódi különbség inkább egy másodperc körül van.

A közepes keverékű Pirelliken Rosberg és Lewis Hamilton szinte teljesen egyforma, 1:44.7-es átlagot ért el egy 10 mért kört számláló etap során. Akárcsak Melbourne-ben, ezúttal is Vettel szorongatta meg őket a legjobban: ő csak kb. 3 tizeddel volt lassabb náluk, pedig 3 körrel tovább maradt a pályán. A Red Bull számára mindenképpen ígéretesnek tűnt, hogy Vettel autóján a többiekéhez képest látványosan enyhe volt a gumikopás, így még a 10-11-12. körét is 1:45.5-ön belül tudta teljesíteni. Ez a versenyen a javukra válhat, már csak azért is, mert az már ma kiderült, hogy Szepangban várhatóan nem a 100 kg-os üzemanyaglimit, hanem sokkal inkább a gumik elhasználódása lesz a szűk keresztmetszet.

Az etapátlagok a közepes gumikon:

1. ROS 1:44.757 (10 kör)
2. HAM 1:44.792 (10 kör)
3. VET 1:45.101 (13 kör)
4. ALO 1:45.788 (8 kör)
5. RAI 1:45.885 (11 kör)
6. MAS 1:46.394 (13 kör)

„A hőség borzasztóan nagy, alaposan próbára teszi az autót és a gumikat is. Ilyen durva kopásra nem számítottunk, az abroncsok tényleg hamar elhasználódnak, ami igencsak komoly kihívást jelent. Biztosan sokféle bokszstratégiát láthatunk majd. Ezekkel a gumikkal bármi megtörténhet" – ismerte el Rosberg, a benzinnel való takarékoskodásról meglehetősen optimistán hozzátéve, hogy „az az idén nem probléma, különösen ezen a pályán, ahol nincs is kicentizve a dolog. Nincs benne semmi szokatlan, csak olyan, mint tavaly volt." Kétségtelen, hogy az egy körre eső fogyasztás a malajziai pályán kisebb, mint az Albert Parkban, de a versenytáv az egész szezonban itt a leghosszabb (310,4 km), és a pilóták a pénteki szabadedzéseken is folyamatosan kapták az utasításokat a rádión, hogy mennyivel vannak alatta/felette a megcélzott üzemanyagszintnek.

Néhány versenyző körideje a délutáni hosszú etapjában a közepes gumikon (X: kör, Y: köridő). Jól látszik, hogy Vettel autóján kevéssé koptak a gumik Forrás: Farkas Péter (Origo)

Ettől függetlenül nem kétséges, hogy – amennyiben az időjárás ilyen marad, és nem ered el a Malajziában gyakori eső – a gumikra kell majd a legjobban odafigyelni. Voltak, akiknek inkább a ma bemutatkozó elsődleges keverékkel gyűlt meg a bajuk, mert az hiába lett még keményebb a tavalyinál, mivel a nagyobb nyomaték miatt a hátsó kerekek hajlamosak kipörögni, a gumik így is hamar elhasználódtak a forró aszfalton. Ráadásul az egy évvel ezelőttihez képest kisebb leszorítóerő ellenére is „nagy oldalterhelésnek vannak kitéve a gyors kanyarokban, ezért kulcsfontosságú lesz finoman bánni velük" – figyelmeztetett a Ferrari technikai igazgatója, Pat Fry.

A kemény Pirelliken a Mercedes előnye még nagyobbnak mutatkozott, mint a közepeseken, a képet azonban torzítja, hogy a Red Bull pilótái közül csak Daniel Ricciardo tett meg velük hosszabb (11 körös) etapot, és ő bevallottan küszködött a balansszal. A címvédő istállót egyelőre az időmérőn is korai leírni, mert a pálya kanyargós középső szektorában, ahol nincs hosszú egyenes, simán Vettel érte el a legjobb részidőt, 0,143 másodpercet verve a 2. helyezett Alonsóra. Christian Horner csapatfőnök szerint a Red Bull 8 tizedet veszít csak az egyenesekben; lehet, hogy ez csupán a kötelező melodrámai túlzás (bár Vettel a rövid első szektorban 0,488 másodpercet bukott), de ha megfelel a valóságnak, a riválisok felköthetik a gatyájukat, miután a Renault megoldja a hajtáslánccal kapcsolatos gondjait.

Az viszont kétségtelen, hogy a Red Bullok végsebessége 10-13 km/ó-val maradt el a Mercedesekétől, ami a versenyen sebezhetővé fogja tenni őket, hiszen Szepangban még DRS nélkül is viszonylag könnyű előzni. (A turbómotorok ereje egyébként itt már látványosabban megmutatkozott, mint Ausztráliában: a legnagyobb végsebesség 14 km/ó-val múlta felül az egy évvel ezelőttit.) A csapatnál kényes helyzetben vannak amiatt is, hogy miközben még függőben van a Ricciardo melbourne-i kizárása elleni fellebbezésük, ma ismét elromlott egy átfolyásmérő az ausztrál versenyző autójában, ezért kénytelenek alkudozni az FIA-vel a pillanatnyi fogyasztás ellenőrzésének módjáról.

Néhány etapátlag a kemény gumikon:

- ROS 1:45.063 (6 kör)
- HAM 1:45.580 (8 kör)
- RIC 1:46.892 (11 kör)
- BUT 1:47.447 (10 kör)

A Williams formája ezúttal nem volt igazán átütő, a McLarennél pedig nem is titkolták, hogy bár az új alkatrészeik – különös tekintettel az átalakított orr-részre – beváltak, a beállításokkal egyelőre nem jutottak dűlőre, és a hűvös jobban kedvezne nekik. A tapasztalatlan Kevin Magnussen úgy érezte, a gumik a melegben teljesen másképp viselkednek, mint két hete Ausztráliában, Jenson Button pedig elismerte, hogy a leszorítóerő hiánya miatt különösen a gyors kanyarokban küszködtek, illetve a hosszú etapjaikon meggyűlt a bajuk a gumikopással is.

Hosszú etapok a kemény gumikon. A Mercedes előnye ezekkel még nagyobb (X: kör, Y: köridő) Forrás: Farkas Péter (Origo)

A Mercedesek és Vettel legveszélyesebb ellenfele így alighanem a két Ferrari lehet. Délelőtt volt ugyan egy ijesztő pillanata, amikor beriszált alatta az autó, de Kimi Räikkönen szemlátomást sokkal nagyobb összhangba került a Ferrarival a melbourne-ihez képest, és ezúttal végre nem akadt semmilyen műszaki gondja sem. Ennek köszönhető, hogy mindkét edzést a 2. helyen zárta. A Scuderia hosszú etapjai azonban nem adtak okot korai pezsgőbontásra; Alonso és Räikkönen a közepes gumikon szinte azonos, 1:45.8-as átlagot ért el, azaz egy teljes másodperccel elmaradt a Mercedes párosától.

Az idénynyitó után sok kritika érte a megújult Forma-1-et, de az ítélettel még érdemes kivárni egy kicsit. Vasárnap kiderül, hogy a puhatolózó jellegű melbourne-i futam után, ahol mindenki a biztonságra (leginkább a többiek kiesésére) játszott, elkezdenek-e bevállalósabb stílusban versenyezni a csapatok. A stratégiai játéktér meglehetősen nagy, és Szepangban előzni is könnyebb, arról nem beszélve, hogy a forróság a motorokat is veszélyezteti, tehát minden feltétel adott ahhoz, hogy a múltkorinál fordulatosabb küzdelmet láthassunk.

Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!