Vágólapra másolva!
A Red Bull főtervezőjének nem tetszik, hogy a szabályok egyre jobban megkötik a mérnökök kezét. Szerinte a Forma-1 pont attól különleges, hogy minden csapat egyedi autót tervez.

Adrian Newey aggódik amiatt, hogy a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) egyre szigorúbb szabályai rossz irányba terelik a Forma-1-et. Az elmúlt években többször is előfordult, hogy a mérnökök trükkös megoldásait rövid időn belül tiltottnak nyilvánították. Erre a sorsra jutott az F-csatorna, a dupla diffúzor és a gázt az autók padlólemeze alá áramoltató kipufogók is.

A Red Bull főtervezője elismeri, hogy a sokszor kétértelmű szabályok miatt időnként szükség van az FIA közbelépésére, de szerinte a szövetség néha túl messzire megy. „Ez is a játék része – nem bánom, ha végül visszautasítják azt, amibe energiát fektettem” – mondta Newey az Autosportnak bizonyos technikai megoldások betiltásáról. ”Mindannyian tudtuk, hogy az F-csatornát valószínűleg betiltják majd a szezon végén, és a következő évben ugyanez volt a helyzet a dupla diffúzorral is.”

Sokan azért kritizálták az FIA döntéseit, mert az amúgy is nehéz helyzetben lévő F1-es istállók így csak rövid távon tudták használni a költséges eszközöket, de Newey szerint az a legnagyobb probléma, hogy a szigorú előírások egyre kevesebb teret hagynak a mérnökök kreativitásának.

Newey az F1 történetének egyik legsikeresebb mérnöke Forrás: Red Bull

„Azért kár, hogy betiltják ezeket a megoldásokat, mert ezzel csak tovább korlátoznak minket – a kipufogó nagyon jó példa erre” – magyarázta. „Fennáll a veszélye, hogy az előírások további szigorításával végül elérkezünk ahhoz a ponthoz, ahol már a szabálykönyv tervezi az autót.”

„Ebben az esetben lényegében GP1-es autókkal versenyeznénk, ahol csak a motor és a versenyző jelentené a különbséget. Számomra nem ez jelenti a Forma-1-et” – utalt Newey az egységes kasztnikat használó utánpótlás-sorozatokra, a GP2-re és a GP3-ra. A mérnök szerint az F1-ben pont az a lényeg, hogy a csapatok által tervezett egyedi autók és a pilóták teljesítményei együttesen járulnak hozzá az eredményhez.

„Hiába épít valaki remek autót, egy átlagos versenyzővel nem fognak nyerni, ahogy egy nagyszerű versenyző sem tud győzelemre vinni egy átlagos autót. Mindkettőre szükség van a sikerhez”- jelentette ki. „Szerintem ezt a közönség is elismeri. Ha megnézzük a legutóbbi két szezont, azt hiszem, nagyjából megfelelő volt az egyensúly.”

Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!