Vágólapra másolva!
Reakciók a Kínai Nagydíj első napjáról. A megjelenések sorrendjében folyamatosan bővítjük a cikket az összes nyilatkozattal.

Ferrari

Felipe Massa (P1: 7., P2: 1.): "Ma azonnal éreztem, hogy jó az autónk, bár először nem voltam teljesen elégedett a közepes gumik teljesítményével. Délelőtt nem voltunk olyan gyorsak, mint a riválisaink, bár az időeredményeink így is jók voltak. A lágy abroncsokon sokat javult az autóm, így megfuthattam a nap leggyorsabb körét. Nagyon érdekes volt, mintha két különböző autót vezettem volna. Ütőképesnek tűnik az autónk, és mindig keveréken jól vezethető. A gumikopás sem volt túlzott, bár a stratégiánk kiválasztásánál fontos tényező lesz, hogy a lágy gumik sokkal gyorsabban elhasználódnak, mint a közepesek. Magabiztos vagyok, és remélem, hogy a hétvége további részében is ebbe az irányba fogunk haladni."

Fernando Alonso (P1: 5., P2: 3.): "Összességében pozitív érzésekkel zárom a napot. Jól dolgoztunk, a sanghaji pályán ráadásul mindig élvezetes vezetni a különleges vonalvezetése - például az első kanyarja - miatt. A második edzésre jelentősen javult a pálya állapota, mert a többi szériában versenyző autók a délelőtti edzésünk után feltakarították az aszfaltot. A hőmérséklet is emelkedett, holnap is hasonló körülményekre számíthatunk. A gumik ezen a nagydíjon is kulcsszerepet kapnak, hiszen a hosszú etapokon gyorsan elhasználódnak. Jó stratégiát kell választanunk vasárnapra, és azt is el kell döntenünk, hogy a ma délelőtt kipróbált elemek közül melyiket szereljük fel az autónkra. Szokás szerint hosszú estére számíthatunk, az adatok elemzésével fogjuk tölteni."

Lotus

Kimi Räikkönen (P1: 11., P2: 2.): "A köridőkre pillantva megfelelőnek tűnik a nap. Vannak olyan területek, amelyeken javulnunk kell, és sohasem tudhatjuk, hogy mi történik holnap, mindenesetre egész jól kezdődött a hétvége. Úgy látszik, jól boldogulunk a lágy gumikkal, míg a keményebbekkel nem annyira. Van időnk fejlődni, és az is biztos, hogy nem szenvedünk, szóval jó hétvégénk lehet. "

Romain Grosjean (P1: 9, P2: 12.): "A mai nap nem volt könnyű számomra, még mindig keresem a megfelelő beállításokat. Délelőtt az új kipufogóval vezettem, délután pedig a régebbivel, hogy megpróbáljuk megtalálni a lehetőségeket a fejlődésre. Most már sok adat van a birtokunkban, hogy a segítségükkel megtaláljuk az áhított extra teljesítményt. Az új első légterelő segít, vele jó irányba tettünk egy lépést. Malajziában a hétvége folyamán folyamatosan javítottunk az autón, és természetesen ma este is változtathatunk nlhány dolgon. Holnap új nap jön, és remélhetőleg sikerült olyanná tennünk az autót, mint amilyet szeretnék, hogy erősek lehessünk a hétvégén."

Mercedes

Nico Rosberg (P1: 2., P2: 4.): "Jó volt visszatérni a pályára itt Sanghajban, ahol nagyon szép pillanatokat éltem át. Nagyon kényelmesen éreztem magam az autóban, és ez eredményes nap volt számunkra, kétségkívül sokat tanultunk. Egy körben erősnek tűntünk, a hosszabb etapokon azonban még fejlődnünk kell. A lágy gumik kopása ma különösen durva volt. Ezt a helyzetet elemeznünk kell, hogy eldöntsük, a versenyen mi lesz a legjobb megoldás."

Lewis Hamilton (P1: 2., P2: 7.): "Jól kezdtünk, de holnapig még sok dolgunk lesz. Az autónk tűrhetőnek tűnt, jóllehet, még mindig kicsit kényelmetlenül érzem magam benne, ezért a délutáni edzésre elvégeztünk rajta egy változtatást, amellyel tényleg jelentősen előreléptünk. Bízom benne, hogy az autóban töltött idővel tovább fog javulni a helyzet. A gumik viszont komoly kihívást fognak jelenteni, különösen a lágy keverékűek. A tempónk biztató volt, habár a leggyorsabb körömben forgalomba kerültem, de érzésre így is jónak tűnt. Majd az időmérőn elválik, hogy állunk valójában."

Red Bull

Mark Webber(P1: 3., P2: 5.): " Jó napunk volt, sok kört sikerült futnunk. Volt még néhány gyors autó a pályán, de ezt már láthattuk a malajziai időmérőn lezúduló eső előtt is. Sok információhoz jutottunk, de még a korai szakaszban tartunk a gumik tanulásában. Úgy vélem, még van egy kis munkánk, de az autónk nem tűnik rossznak, csak a gumikkal kell többet foglalkoznunk. Kellemes, hogy kiszámítható az időjárás, ami Sanghajban szokatlan."

Sebastian Vettel(P1: 4, P2: 10.): " Elég trükkös napunk volt. Délután egy kicsit küszködtem, az élen álló srácokhoz képest nagyobb volt a lemaradásom, mint szerettem volna. Két-három részleten még dolgoznunk kell, és akkor jobb formában leszünk holnap. Van fogalmunk arról, mit kell csinálnunk. Úgy tűnik, hogy az időmérőn a lágy gumik kellenek majd az időmérőre, a futamon azonban várhatóan nem sok etapot fogunk teljesíteni velük."

McLaren

Jenson Button (P1: 6., P2: 6.): "Még nem tudjuk szilárdan állítani, hogy az erre a versenyre készített javítottak-e az autón. Talán nem hoztak akkora előrelépést, mint reméltük - az autónak változatlanul ugyanazok a gondjai, mint eddig -, de kicsit jobbnak éreztem a vezetést. Keményen dolgoztunk az elmúlt hetekben, hogy elhozhassuk ide az új alkatrészeket, ami nagyszerű. Ma sok kilométert megtettünk velük, este pedig le kell ülnünk átvizsgálni a sok adatot. Úgy vélem, hogy sokat fogjuk használni az elsődleges (keményebb) gumikat a futamon. Az opciós keveréken teljesen megváltozik az autó: egy körön nagyobb a tapadás rajtuk, de utána minden egyes körben időt veszítünk velük. A defektem azután történt, hogy elhatároztam a bokszba menetelt. A 14-es kanyar féktávján blokkoltam a balelső kereket, és ettől defektes lett a gumi, egy lyuk keletkezett rajta. Még jó, hogy pont a bokszutca előtt van az a kanyar. Nem tudom, hogy a hétvégén az élmezőnyben harcolhatunk-e, de mindenképpen harcolni fogunk."

Sergio Pérez (P1: 16, P2: 11.): "Nekem nehéz napom volt, de a csapatnak fontos. Kétszer is kicsúsztam. Délelőtt lehűlt, kopott gumikon mentem, amikor blokkoltak a kerekek, és súroltam a szalagkorlátot. A második edzésen nem igazán értettük, hogy mi történt, mivel abban a körben nem hajtottam a jó köridőre. Biztos vagyok benne, hogy holnapra javulni fogunk. Gyakorlatilag a nulláról fogok kezdeni, mert vadonatúj beállításokhoz kell alkalmazkodnom. Ettől nem lesz könnyebb a helyzetem, viszont úgy gondolom, hogy ma hasznos adatokat gyűjtöttünk, és ez hozzájárul a jövőbeli előrelépésünkhöz. Holnapra az a cél, hogy bejussunk a Q3-ba. A gumiknak nagy szerepe lesz, alapvető fontosságú lesz, hogy kordában tartsuk a kopást, és tökéletes stratégiát alkossunk. Azonban tudom, hogy a csapat jó ezeken a területeken, tehát optimista vagyok. Szerintem szép eredményt érhetünk el vasárnap."

Force India

Adrian Sutil (P1: 8., P2: 8.): "Elégedett vagyok a mai nappal. Nem voltak különösebb problémáink, és sok különböző alkatrészt teszteltünk, főleg aerodinamikai elemeket. Most az a legfontosabb, hogy megértsük, melyik alkatrészekkel működik legjobban az autónk, és a megfelelő beállításokat is ki kell választanunk a hétvége hátralevő részére. Ami a gumikat illeti, nagy a különbség a két keverék között: a közepes abroncs jobban működik, mint a lágy. Szerintem elég ütőképesnek tűnünk, de még túl korai lenne megmondani, pontosan hol állunk."

Paul di Resta (P1: 10., P2: 9.): "Úgy gondolom, ma az volt a legfontosabb, hogy megértsük, hogyan tudjuk a legtöbbet kihozni a gumikból. Megtettük, amit lehetett, de a többiekhez hasonlóan mi is nagy különbséget fedeztünk fel a két keverék között. Ez a pálya ráadásul mindig igénybe veszi a gumikat. Teljesítettük a tervezett programunkat, sok különböző beállítást próbáltunk ki az autónkon, este pedig alaposan át kell néznünk az ma gyűjtött adatokat."

Sauber

Esteban Gutiérrez (P1: 18., P2: 13.): "Összességében jól sikerültek a mai edzések, hozzájárultak ahhoz, hogy megértsük a problémáinkat, és javuljunk. Jó irányba haladunk, de még mindig sokat fejlődhetünk. Sajnos a második edzés végén olajfolyást tapasztaltunk, ennek nyilvánvalóan nem örültünk. De legalább ma történt, és nem a hétvége későbbi szakaszában - remélem, a következő két napom problémamentes lesz."

Nico Hülkenberg (P1: 14., P2: 17.): "Szerintem összességében nem volt rossz napunk. Elég sok munkát végeztünk, mindent sikerült kipróbálnunk, amit akartunk. A gumik viselkedése elég érdekes, a lágy keverék nagy kihívás elé állít majd minket vasárnap, egy körön ugyanis sokkal gyorsabb. A módosított hátsó szárnyunk előrelépést jelent, egyértelműen jobbnak éreztem így az autómat. Nehéz megmondani, mekkora lesz ennek a jelentősége - most ki kell elemeznünk az adatokat, és holnap meglátjuk. Pozitív napunk volt, de még mindig sokat kell dolgoznunk."

Toro Rosso

Daniel Ricciardo (P1: 15., P2: 14.): "Ide jövet kicsit pesszimisták voltunk a tavalyi versenyen nyújtott teljesítményünk miatt. Ma azonban boldogabb vagyok, mert egyértelműen úgy látszik, hogy jobb formában vagyunk. A másik kellemes élmény, hogy fejlődtünk a két szabadedzés között. Még nem tudjuk utolérni a közvetlen riválisainkat, de jó irányba tartunk. Ami a gumikat illeti, a lágy keverék kiváló volt egy mért körön, és elégedett voltam azzal, hogy mennyit javított a teljesítményen az elsődleges keverékhez képest. A hosszabb etapokon nagyobb terhelést kapnak a gumik, és sok kisebb darab le is szakad róluk a pályára, de itt eleve nagy kopásra számítottunk."

Jean-Eric Vergne (P1: 12., P2: 15.): "Tavaly nem alakult jól számunkra a kínai hétvége, de ezúttal jobban kezdtünk. Daniel és én kicsit eltérő programot követtünk, mivel sok elem szerepelt a feladatlistánkon, így megérte szétosztani a feladatokat köztünk. Át fogjuk nézni mindkét autó adatait, hogy megtaláljuk a legjobb beállításokat a holnapi előrelépéshez, hogy erősebb legyen az autó. Bízom benne, hogy gyorsulhatunk. Amint számítani lehetett rá, itt nehéz élete van a gumiknak, főleg a lágyaknak, azonban az abroncsok mindenkinek egyformák, tehát nincs miért aggódni."

Williams

Valtteri Bottas (P1: 17., P2: 16.): "Az első edzésen rengeteg dolgot kipróbáltunk, pozitív eredménnyel. A második edzés elején gondom akadt, de a csapat szép munkát végezve időben megoldotta ahhoz, hogy még legyen időm teljesíteni három etapot. Úgy érzem, Malajzia óta kicsit előreléptünk, de majd csak holnap, időmérőbeállításokkal derül ki, hogy a többiekhez képest mennyire. Keményen kell igyekeznünk, hogy kihozzuk a maximumot abból, amink jelenleg van."

Pastor Maldonado (P1: 13., P2: 18.): "Majd a holnapi időmérőn kiderül, hogy mennyit fejlődtünk, mert ezt még korai lenne megítélni. Az első edzésen úgy tűnt, jobb lett az autónk, délután viszont szenvedtünk, úgyhogy elemeznünk kell az adatokat, hogy kiderítsük, mivel tudnánk a legjobban előrelépni."

Caterham

Giedo van der Garde (P1: 21., P2: 20.): "Mindkét edzés rendben zajlott, de az egész napos problémák kicsit visszafogtak bennünket. Délelőtt a KERS-sel volt gond, ezért nélküle köröztünk, ami nyilvánvalóan nem segített, majd délután az 1-es kanyarban megperzseltem az egyik garnitúra közepes keménységű gumit, ezért meg kellett kurtítanunk a második edzésre készített tervet, hogy ne használjunk el még egy szett abroncsot. Ennek ellenére sok adatot gyűjtöttünk a közepes gumikról a két gyakorláson, és a teljesítményt célzó menet is rendben volt a lágyakkal. Nagy lesz a kopás mértéke, főleg a lágy keveréken, melyek a hosszú etap végére eléggé elfogytak. Alaposabban szemügyre vesszük, hogy miképp boldogulhatnánk ezzel vasárnap. Tudjuk, hogy a hétvége nem lesz sétagalopp számunkra, de még mindig úgy gondolom, holnap és vasárnap harcolhatunk majd. A csapatnál jó a légkör, és ha a Malajziában vasárnap nyújtott teljesítményünket meg tudjuk ismételni, rendben leszünk ."

Charles Pic (P1: -, P2: 21.): "Kihagytam az első edzést, hogy Ma vezethessen, és a második tréningen szálltam be az autóba. Nem kezdődött jól az edzés, úgy éreztem, hogy az első menetem elején hidraulikai probléma keletkezett, ezért a garázsban megnéztük, mi történhetett. Mindazonáltal elég hamar megoldottuk a problémát. Miatta azonban elvesztettük az egyik etapra szánt időt, amellyel több lehetőségünk lenne az autó beállítására. Mindazonáltal tartottuk a szokásos menetrendet, a közepes keménységű gumikon kipróbáltunk többféle beállítást, majd a lágyakon ráhajtottunk a teljesítményre, aztán pedig megnéztük egy hosszú etapon, hogy meddig bírják a lágyak. Úgy tűnik, hogy a lágy keverékkel az első körben érhető el a leggyorsabb kör, de nem volt tiszta köröm a legjobb próbálkozásomkor, ami befolyásolta az eredményemet. De sok kilométert megtettünk, és van elég opciónk a beállításokkal, amelyeket megnézhetünk. Holnapig megnézzük, hol fejlődhetünk, és remélhetőleg keményen tudjuk nyomni a gázt holnap."

Hua Ma-csing (P1: 22, P2: -): "Nagyon büszkévé tesz, hogy én lehetek az első kínai versenyző, aki részt vehetett egy F1-es edzésen a hazájában. Mindazonáltal a saját feladatomra koncentráltam, és elégedett vagyok a dolgok alakulásával. Köszönöm a Caterhamnek a lehetőséget, és azt, hogy hozzásegítettek ahhoz, hogy kényelmesen érezzem magam az autóban. 20 kört tettünk meg, és a köridőim folyamatosan javultak, ahogy egyre jobban éreztem magam az autóban. Úgy éreztem, hogy az edzés vége felé volt egy kis baj, ami lerövidítette a negyedik etapomat, de az ellenőrzések után kiderült, hogy csak az egyik szenzor hibásodott meg. Így egy olyan autóval fejeztem be a tréninget, amelyet jónak éreztem az utolsó módosításokkal. Sokat tanultam ezen a hétvégén, és ez volt a lényeg az első edzésen - hogy teljesítsem az ütemtervet, ne nyomjam túl keményen a gázt, és a lehető legtöbbet tanuljak. Cyril Abiteboul (csapatfőnök) azt mondta nekem, hogy elégedett volt a teljesítményemmel, szóval igazán elégedett vagyok."

Marussia

Jules Bianchi (P1: 19., P2: 19.): "Jó napom volt ma, elégedettségre ad okot, hogy látjuk az egyértelmű fejlődést az első két versenyhez képest. Nem csupán az eredmények mutatják ezt, hanem az, ahogy átalakítottuk a munkamódszereinket annak érdekében, hogy a legtöbbet hozzuk ki a felszerelésünkből. Régi emléknek tűnik az, amikor utoljára az autóban ültem, de azonnal éreztem a szünetben végzett fejlesztéseink hatását. Ez kellemes érzés, mivel tudjuk, hogy muszáj tepernünk, főleg a szezon korai szakaszában. Délelőtt nagyon koszos volt a pálya, és néhol nagyon nehéz volt vezetni, de nem tartott sokáig, hogy felvegyem a tempót, és a nap végére javultak is a körülmények. Összességében jó napot zártunk, eddig elégedett vagyok."

Max Chilton (P1: 20, P2: 22.): "Amennyire jól indult a nap délelőtt, annyira nagy csalódás, hogy ekkora akadályba ütköztünk délután. Délelőtt nagyon elégedett voltam az autó balanszával, és éreztem az ide hozott fejlesztésinkből származó előnyt. Az első edzésen csupán egy tizedmásodpercnyi sem volt a hátrányom Jules-hoz képest, és úgy éreztem, jó ritmusban vághatunk neki a második tréningnek. Az sajnos azonban rövidre sikerült, mert csupán négy kört tettem meg, mielőtt a motor elővigyázatosságból kikapcsolt. Emiatt le kellett húzódnom a pályáról. Hálával tartozom a fiúknak, hogy ennyire gyorsan megjavították az autót, és hamar vissza tudtak küldeni a pályára. Világos, hogy nem küszöböltük ki teljesen a problémát, de azért jó erőfeszítés volt. A holnapi nap nehéz lesz, fontos éjszaka vár ránk, amely során a mérnökök összehasonlítják az adatokat, és mindent megtesznek, hogy a harmadik edzésen körözve felkészüljünk az időmérőre."