Vágólapra másolva!
Szó szerint színpompás díszletek között kerül sor a következő versenyre, ugyanis az alkonyatban rendezett Abu-Dzabi Nagydíjhoz a lenyugvó nap sugarai és a pálya köré épített épületek fényjátékai adják a hátteret. Maga a vonalvezetés korántsem ennyire látványos, bár a pályaviszonyok két okból is jelentősen változni fognak a hétvégén.

Amikor 1981 decemberében egy dubai hotel körül sebtében kialakított, 2,5 kilométer hosszú alkalmi pályára elvittek bemutatózni néhány F1-es és más versenyautót az Egyesült Arab Emirátusok fennállásának tízedik évfordulójának tiszteletére, valószínűleg senki sem gondolta, hogy a Perzsa-öböl pár évtized múlva a szezon állandó helyszínévé válik. Pedig így történt, 2004 óta Bahreinbe, valamint 2009 óta Abu-Dzabiba is mindig ellátogat a mezőny. Ráadásul lehet, hogy nincs vége a terjeszkedésnek, Katar is rendszeresen felmerül potenciális nagydíjházigazdaként.

Bő három évtizede a nyugdíjas sztárok - Stirling Moss, Phil Hill, Dan Gurney, a szemsérülése után először rajthoz álló Helmut Marko, vagy az egykori Mercedesével bemutatóköröket teljesítő Juan-Manuel Fangio -, illetve az akkor még aktív pilóták - John Watson és Patrick Tambay - vadidegenként érkeztek meg az emírségekbe, ahol akkor még alig törte meg néhány épület a végeláthatatlan sivatag képét.

Azóta nagyot fordult a világ. Az évtizedekkel ezelőtt még az afrikai országok zöméhez hasonló állapotban tengődő emírségek felvirágoztak az olajkitermelés révén, és a Forma-1-es idény tizennyolcadik versenyének otthont adó Abu-Dzabi tavaly már a világ 12. legmagasabb egy főre jutó GDP-jét jegyezhette fel. Igaz, ez óriási egyenlőtlenségeket takar, hiszen a bevételekből alig jut a tízezres nagyságrendben foglalkoztatott, éhbérért dolgoztatott ázsiai vendégmunkásoknak.

Forrás: AFP

Abu-Dzabiban tehát van mit az olajba aprítani, és a rendezők kitettek magukért a sivatag és az öböl peremén a 25 ezer munkással és több mint három tucat daruval felhúzott Yas Islanddel, amely több egy hagyományos versenypályájánál. Hat luxushotel, számos konferenciaközpont, golfpálya, jachtkikötő, vezetéstechnikai pálya található rajta, és többek között Eric Clapton, Beyonce, a Guns N' Roses és Snoop Dogg is koncertezett már itt.

Ilyen kulisszák között rendezik a bajnokság következő fordulóját. Végérvényesen kéttagúra csökkent a vb-címért küzdők klubja, Fernando Alonso 13 pontos hátrányból próbál visszavágni Sebastian Vettelnek - sőt, a ferraris úgy érzi, csapatával nem is a német pilóta, hanem a Red Bull főtervezője, Adrian Newey ellen harcol. Két éve egy valószerűtlen fordulattal kiénekelték itt a címet a szájából, most viszont neki lenne szüksége némi szerencsére, hogy megállítsa a négy őszi ázsiai helyszínen négy győzelmet arató Vettelt.

Alkonyat a sivatagban

Az egész tájat azért nem tudták átalakítani a Yas Island környékén, ezért a hétvége kezdetén problémát jelent majd az aszfaltra rakódott finomszemű sivatagi por. Ahogy egyre többet köröznek az autók, letisztul az ideális ív, amitől javul a helyzet, és Bahreinhez képest előny, hogy itt a körbeépítettség miatt nem akkora mértékű a por utánpótlása a dűnékről, mint a másik sivatagi versenyhelyszínen. Ez azonban csak az egyik tényező, amelynek következtében folyamatosan változik a tapadás.

Forrás: AFP

Abu-Dzabiban a futam különlegessége, hogy nappal (helyi idő szerint 17 órakor), természetes fényben kezdődik, de kora esti sötét ég alatt, villanyfényben ér véget. "Különleges és egyedi élmény, ahogy nappalból estébe fordul az idő a verseny során" - mondja Michael Schumacher. A reflektorok fénye fokozatosan erősödik, ahogy megy le a nap, a kockás zászló meglengetésekor már teljes erővel világítanak. A pilóták úgy alkalmazkodnak ehhez, hogy a sisakrostélyukra kívülről befelé egyre világosabb fóliákat rakatnak fel, és sorban tépkedik le őket a fényviszonyok változásának megfelelően.

Az éjszakai szingapúri viadalhoz hasonló kihívást jelent a folyamatosan csökkenő hőmérséklet, amely elsősorban a gumik viselkedését befolyásolja. A mérnököknek alaposan tanulmányozniuk kell az abroncsokat az edzéseken, hogy meg tudják határozni a legjobb beállításokat, illetve vasárnap a megfelelő változtatásokat tudják elvégezni a bokszkiállásoknál. "A második szabadedzés különösen fontos, mert a körülmények ekkor hasonlítanak legjobban az időmérőn és a versenyen várhatóhoz" - hangsúlyozta a Sauber szakembere, Giampaolo Dall'Ara. A futamon lényegében az első szárny dőlésszögével és a guminyomással tudnak játszani a mérnökök, a többi mechanikai beállítást az időmérőig véglegesíteniük kell.

Forrás: Allianz

A két gumikeverék a lágy és a közepes keménységű lesz, az esti bevetés és az extrém, 40-45 Celsius fok fölötti aszfalthőmérséklet hiánya miatt feltehetően nem lesz különösebb gond az amortizációjukkal. Az időpont a motoroknak is jót tesz, a hűvösebb körülmények mellett nő a teljesítményük - a padlógázos szakaszok körönkénti 58-60 százalékos aránya amúgy sem vesz ki az átlagnál többet belőlük.

Egyenesek és derékszögek

A vonalvezetést két részre lehet tagolni: az első fele hosszú padlógázos szakaszokat és lassú kanyarokat tartalmaz, a másik fele ugyanezt, csak hosszabb egyenesek nélkül. A végsebesség mellett tehát a "stabilitás a féktávon, valamint a jó kigyorsítások kulcsfontosságúak a jó köridőhöz", közli Dall'Ara.

Forrás: AFP

A váltóáttételezéssel és a motor finomhangolásával viszonylag keveset kell bíbelődni, a 2-es és 3-as fokozatban vett kanyarok túlnyomó többségben vannak. Átlagsebességével a pálya így jellemzően csak a kanyargós helyszíneket előzi meg, mint Monte Carlo, a Hungaroring vagy Szingapúr. "A Yas Marina pályán nem igazán változatosak a kanyarok, tulajdonképpen szinte mindegyik lassú" - részletezte a Lotus technikai igazgatója, James Allison, mercedeses kollégája, Norbert Haug pedig megemlítette, hogy a huszonegy számozott kanyarból - melyek egy része csupán törésnek számít - tizennégyben nem éri el a sebesség a 150 km/ó-t sem.

Ezek zöme a második és harmadik szektorban található, ahol egymást érik a derékszögű, több helyen kifelé dőlő kanyarok. "A volán mögött ez nem túl nagy kihívás" - ismeri el Heikki Kovalainen. Lewis Hamiltonnak mégis tetszik. "Nagyon élvezetes jól végigmenni ezen a részen" - mondja. "Itt a mechanikai balansz a lényeg, mert folyamatos irányváltások vannak." Legalább a nézők és a fotósok biztosan élvezik ezt a részt, hiszen az aszfaltcsík a kikötő mentén halad, sőt átvezették az egyik szálloda alatt is.

Haug ugyanakkor emlékeztetett rá, hogy a négy kifejezetten gyors szakaszon a 290 km/ó-t is meghaladja az autók tempója. Összegezve a tényeket, e kétarcúság következtében a csapatok kompromisszumra törekednek a leszorítóerővel, hogy az autók kellően gyorsak legyenek az egyenesekben, de ne veszítsenek sokat a fordulókban sem. A futóművek beállításánál szembetűnő a hátsó felfüggesztés lágyabbra hangolása, ami a kigyorsításokat segíti, továbbá azt, hogy a kerékvetőket jól meglovagolhassák a pilóták. Ez azért fontos, mert tavaly óta több rázókő magasságát is megemelték. Érzékenyen reagáló futóműre csak a sodrós első kanyaroknál van szükség, melyek padlógázzal bevehetők, kivéve esetleg teli tankkal, vagy egy gyengébb autóval. Pedro de la Rosa hozzátette, a hasmagasságot alacsonyra lehet állítani, mert az aszfalt nagyon sima.

Forrás: AFP

Előzni nem egyszerű Abu-Dzabiban, még a DRS tavalyi bevezetése sem növelte meg drasztikusan az előzések számát, bár egyértelműen könnyebbé tette a feladatot. "A vonalvezetés feladja a leckét az előzéshez, nem sok helyen lehet ezt megtenni" - nyilatkozta Kimi Räikkönen. Két komoly alkalom nyílik erre a kör során: a két hosszabb egyenesben, ahová a DRS zónákat kijelölték. Az elsőnél segíti a támadót, hogy a 7-es számú visszafordítónál különböző íveken fordulhat rá az egyenesre, a másodiknál viszont hátrány, hogy a 8/9-es kombináció kifelé dől, ezért ott kisebb a tapadás. Az ideális ív mellett felgyülemlő por sem feltétlenül az előzéseket támogatja.

Taktikázásra kínál lehetőséget a két külön mérési ponttal rendelkező DRS zóna, előfordulhatnak a látványos oda-vissza előzések bennük, és az sem kizárt, hogy néhányan csak a második zónában próbálkoznak ténylegesen az előzéssel, hogy ellenfelük utána ne tudjon visszatámadni.

A Red Bull és a McLaren vitte eddig a prímet

Alonsónak megint iparkodnia kell, ha életben akarja tartani bajnoki reményeit, hiszen a múltban a Red Bullnak és a McLarennek jobban feküdt a pálya, mint a Ferrarinak. Vettel két győzelmet aratott rajta, a harmadikat pedig talán csak azért nem húzta be tavaly, mert a rajt után egy rejtélyes defekttel kipördült - így Hamilton örökölte tőle az első helyet, s meg is őrizte azt a leintésig.

Forrás: AFP

A másik McLarent vezető Jenson Button szintén bizakodhat a statisztika alapján. "Mindig jól szerepeltem itt. 2009-ben nagyszerű csatát vívtam Mark Webberrel, és harmadik lettem, majd a következő két versenyen együtt állhattam dobogóra Lewisszal" - nyilatkozta a brit. Az biztos, hogy sok múlik majd az élcsapatok hajrára készített fejlesztésein.

Az Abu-Dzabi Nagydíj programja

Péntek:
10.00-11.30 - 1. szabadedzés
14.00-15.30 - 2. szabadedzés

Szombat:
11.00-12.00 - 3. szabadedzés
14.00-15.00 - Időmérő

Vasárnap:
14.00 - Verseny

Az [origo]-n mindegyik eseményről élőben tudósítunk.



A csapattagok egy része egyébként a jövő héten is marad Abu-Dzabiban, mivel a Red Bull, a McLaren, a Lotus, a Sauber, a Toro Rosso és a Caterham itt bonyolítja le a fiatal versenyzők tesztjét - az istállók másik fele már megtette ezt Silverstone-ban és Magny Coursban -, több tehetséget kipróbálva egy F1-es autó volánja mögött.