Élő:
Vágólapra másolva!
Két nagyszerű alakítást láthattunk a Japán Nagydíj rajtjánál: Romain Grosjean a faltörő kos szerepében remekelt, miközben Fernando Alonso idei első értelmetlen manőveréért nagy árat fizetett.

Nincs mit tenni, Romain Grosjeanból lassan legenda lesz, annyi értelmetlen manővert követett el az idei rajtoknál, hogy ezt már megjegyzik. Úgy tűnik, a Forma-1-nek szüksége van efféle ámokfutásokra: tavaly Hamilton és Massa koccanásos drámái borzolták a kedélyeket, idén pedig Pastor Maldonado és Romain Grosjean buta manőverei szolgáltatnak folyamatosan témát. A két történetben csak annyi a különbség, hogy míg tavaly a két srác csak egymás versenyét tette tönkre, az idei buldózereink bárkiben kárt tehetnek, és többnyire tesznek is. És ennek a többiek nem örülnek, a versenyzők például már félnek Grosjean közeléből rajtolni. Mark Webber azt is megpendítette, hogy egy külön rajtot kellene rendezni neki, ami egyrészről vicces, másrészről viszont lassan tényleg ésszerű lenne. Hovatovább a világbajnokság alakulásába is beleszól, hogy a francia kit és hányszor üt ki.

A mostani manőverére sincs értelmes magyarázat, ő sem tudott azzal szolgálni. Jól rajtolt, az egyenes végén jól helyezkedett, de az első kanyart kicsit óvatosra vette. Ekkor Sergio Pérez kívülről ügyesen betámadta, de erre az a megoldás, hogy őrült sebességgel beesik a második jobbosba? Nem látta, hogy van ott valaki? Grosjean azt állította, a Pérezzel való ütközést akarta mindenáron elkerülni, de ennél már az is jobb magyarázat lenne, ha azt mondta volna, hogy Webber meglepően lassú volt azon a szakaszon. Ez egyébként igaz is, ettől azonban még nem öklelhetné fel.

Grosjean hibáját egyébként mások is megszenvedték, Pérez kénytelen volt kicsit elhagyni a pályát, miközben a többiek próbálták kerülgetni a Webbert keresztben toló Lotust. Két ember úszta meg a perpatvart: a jól rajtoló Sebastian Vettel, akinek már az első métertől simán alakult a versenye, valamint Kamui Kobajasi, aki a jobban tapadó oldalról szépen legyorsulta Webbert. Jenson Button is nagyszerűen reagált, hiszen nemcsak időben kerülte ki a Red Bullt, de az esettől kicsit meglepődő Pérezt is legyűrte.


A tizedik helyről induló Felipe Massa is kiváló rajtot fogott, már az egyenesben legyűrte a kissé visszafogott Lewis Hamiltont, majd jól használta ki, hogy előtte Fernando Alonso és Kimi Räikkönen összeakadt. Utóbbi egy szempillantás alatt folytatta, de Massa ekkor már belül volt, elvileg az ideális helyen. Igen ám, de útban volt neki Webber keresztben csúszó autója, így a bukótér felé menekülő Räikkönen ismét jobb helyzetbe került, csakhogy ekkor a finn lendületét törte meg az előtte kissé belassító Pérez. Massa mindkettejük mellett elment jobbról, így hirtelen a negyedik helyen találhatta magát.

És akkor következzen a már említett Alonso-Räikkönen affér, amely a világbajnoki cím sorsára is komoly hatással lehet. Ismét kiderült, hogy a spanyol is ember: képes rossz döntéseket hozni, és ahogy a nagy bajnokok szokták, ő sem ismeri el, ha hibázott. Pedig ezúttal egyértelműen ő volt a hunyó, kár is szépíteni. Ugyanazt csinálta, mint pár futammal ezelőtt Spában Romain Grosjean: bár mellette volt egy vetélytársa, addig szorította le a másik autót, amíg össze nem akadtak. Akkor a franciát meg is büntették, hiszen semmi nem indokolta, hogy még jobban leszorítsa Hamiltont, amivel rajtbalesetet okozott. A felvételeket látva Alonso agresszivitását valójában semmi nem indokolta, és utólag az is furcsa felvetés a részéről, hogy Räikkönennek el kellett volna vennie a gázt. Ugyanebben a helyzetben ő sem tette volna meg.

Forrás: AFP

Ennek a balesetnek minden szempontból a Ferrari világbajnoki aspiránsa volt az okozója, és szerencsére az egyetlen elszenvedője is. Tisztában volt vele, hogy ott van mellette Räikkönen, hiszen a rajt után keresztbe vágva folyamatosan szorította le a Lotust, pedig erre semmi szüksége nem volt. Alonso előrébb volt, és egy jobbos kanyar jött, ha hagy helyet a Lotusnak, a finn akkor sem tudta volna megelőzni őt. Räikkönen ráadásul, amennyire lehetséges volt, lehúzódott, szinte a fehér vonalon ment száz métert, és az utolsó pillanatban, Alonsónál hamarabb el is vette a gázt. De szinte ugyanebben a pillanatban a spanyol még egy kicsit ráhúzott, mivel a kanyar előtt Jenson Button is beljebb húzódott, amire minimális mértékben Alonso is kénytelen volt reagálni. Ennyin múlt, és a spanyolnak hatalmas szerencséje volt, hogy nem lett nagyobb galiba, amikor visszapörgött a pályára. A visszacsúszásának volt egy olyan pillanata, amikor már csak egyautónyi hely volt mellette, szerencsére azonban mindenki ügyesen elkerülte a Ferrarit.

Akkor még nem tudták, hogy kicsivel később még két roncsot is kerülni kell. Ott újra felgyűlt a forgalom, amit Bruno Senna nézett be elég derekasan: későn vette észre, hogy előtte lassított a boly, és hátulról belement Nico Rosberg Mercedesébe. Ezért később Grosjeanhoz hasonlóan ő is büntetést kapott.

A mezőny legrosszabb rajtját egyébként Paul di Resta mutatta be, aki nagyon nehezen tudott elindulni, de mint később kiderült, ezt a kuplung hibája okozta.