Vágólapra másolva!
Reakciók a Japán Nagydíj első napjáról. A megjelenések sorrendjében folyamatosan bővítjük a cikket az összes nyilatkozattal.

Red Bull

Mark Webber (P1: 3., P2:1.): "Remek változás, hogy jó lett az időjárás, egy ideje ez az első száraz hétvégénk. Még sok tennivalónk van estig, de ez egy sima nap volt eddig, és teljesítettük azt a körmennyiséget, amit akartunk. Kihívást jelent megtalálni a helyes balanszt, de az autó jól ment, és teszteltük mindkét fajta gumit. Vannak területek, ahol javulhatunk, főleg a balansszal, ezen még dolgoznunk kell. Szuzuka egy remek pálya, amihez nem nyúltak egy ideje, egy igazi klasszikus."

Sebastian Vettel (P1: 17., P2: 3.): "Az autó jól teljesít, de még vannak dolgok, amin javíthatunk. Kicsit idegesen viselkedett a kocsi délelőtt, jobban délután, de előrelépést kell elérnünk holnapra. Szerintem holnap nagyon, nagyon szoros lesz, ezért minden, amit ki tudunk hozni az autóból, számítani fog. Ez a pálya olyan különleges! Mindenhol szenvedélyes - már-már jó értelemben véve őrült - rajongókat látni, és az aszfaltcsík is fantasztikus, remek, nagy sebességgel vehető kanyarok követik egymást rajta. Élvezetes, az ember nem akar kijönni a bokszba, inkább kint maradna a pályán."

McLaren

Lewis Hamilton (P1: 2., P2: 2.): "Nekem van a legmenőbb melóm! A szuzukai pálya fenomenális. Már a legelső kör csodálatos élmény volt. Végigszáguldani az első néhány kanyaron, érezni a gyorsulást - beletelik néhány körbe, amíg ritmusba lendülünk, de a határokat feszegetve egyre fokozzuk a tempót. Ugyanakkor óvatosnak kell lennünk. Ma láttuk, hogy a Spoonban sokan hibáztak. Elég egy kerékkel rámenni a poros részre, és máris elveszítjük az irányítást. Éjjel, a holnapi edzések előtt szokás szerint finomhangolni fogjuk az autónkat, de úgy tűnik, nagyon szoros lesz a küzdelmünk a Red Bull-lal. Jól érzem magam az autónkban - még soha nem ment ilyen remekül ezen a pályán -, és azt hiszem, egy optimális körrel ugyanolyan időt tudtam volna futni, mint Mark (Webber). A holnapi időmérő borzasztóan szoros lesz."

Jenson Button (P1: 1., P2: 7.): "Imádom Japánt. Ez őrült verseny számomra - a szurkolók fantasztikusak, őszinte lelkesedéssel támogatják a pilótákat, és nagy izgalomban tartja őket a sport. Ráadásul ennek a pályának csodálatos ritmusa van. Fontos megtalálnunk rá a helyes váltóáttételezést, mert folyamatosan kapcsolgatnunk kell. A második szabadedzésen nem tettem meg túl sok kört: a balansz nem volt az igazi, és tudtuk, hogy az elvégzett változtatásokat majd csak utána tudjuk visszacsinálni, ezért nem volt értelme több időt a pályán töltenem. Azt már azonban tudjuk, hogy a holnapi harmadik szabadedzésre mivel javíthatunk az autón, és ez a legfontosabb. Délelőtt jónak tűnt, ezért vissza fogunk térni azokhoz a beállításokhoz, néhány apró módosítással. Az autónk összességében jól működik itt. Az időmérőn nagyon kiélezett lesz a küzdelem, de szerintem lesz esélyünk."

Force India

Nico Hülkenberg (P1: 9., P2: 4.): "Zökkenőmentesen alakult a péntekem, kellemes érzés két edzést teljesíteni száraz időjárással. Lebonyolítottuk a programunkat, mindent elvégeztünk, amit akartunk, és nem akadtak nehézségeink. Elégedett vagyok az autóval kevés benzinnel, de úgy vélem, még van feladatunk a teljesítmény növelésével magas üzemanyag-szint mellett. A szokásos programot követtük a gumikkal, mentünk hosszú etapot a kemény és a lágy keverékkel, tehát rengeteg, segítséget jelentő információnk van a versenyre."

Paul di Resta (P1: 8., P2: 24.): "A délelőtti edzés simán zajlott, és a balansz rögtön jó volt az ebédszünetet követően, miután módosítottunk az autón. Sajnos hamar hibáztam, valószínűleg túlerőltettem a vezetést. A két jobb oldali kerekem érintette a füvet, elvesztettem a tapadást és kicsúsztam. Kár, hogy ilyen korán történt, ráadásul a srácoknak pluszmunkája lesz estére. A határon kell vezetni az autót, előfordul az ilyesmi, de remélhetőleg nem kerültünk nagy hátrányba a hétvége további részére miatta."

Ferrari

Fernando Alonso (P1: 11., P2: 5.): "Ez viszonylag jó nap volt. Szeretek Szuzukában vezetni, mert szép pálya, imádok rajta versenyezni, és a jellegével, valamint az S-kanyarjaival nagy mértékben emlékeztet Spára. Összességében jó érzéseim vannak, nem gondolom, hogy a magas hőmérséklet problémát okozhat a gumikkal. Sok versenyt futottunk meleg körülmények között, és ahogy nemrég, két hete Szingapúrban tettük, meg kell tanulnunk az abroncsokkal való bánásmódot. Ez mindenki számára így lesz. Nehéz megmondani, hogy annyira ütőképesek leszünk-e itt, mint Silverstone-ban. Az a futam három hónapja volt, és nem tudjuk, hogy riválisaink hogyan fejlődtek hozzánk képest. Holnapig várnunk kell ennek kiderítésére, mert szombatonként általában összesűrűsödik a mezőny. A kisebb fejlesztéseinkről nem tudok beszámolni, mert hosszabb ideig kell gyakorolnunk velük, hogy tanulmányozhassuk a viselkedésüket."

Felipe Massa (P1: 7., P2: 9.): "Mindent egybevetve pozitív napunk volt, teljesítettük a kitűzött ütemtervet. Ahogy pénteken lenni szokott, kipróbáltuk a Pirelli mindkét gumikeverékét. Nehéz megállapítani, hogy pontosan hol állunk: annyi biztos, hogy több vetélytársunk versenyképesnek tűnik. De szokás szerint várnunk kell holnapig, hogy tisztább képet kapjunk az erőviszonyokról. Délután teljesítettünk egy elég hosszú etapot, amelynek során erőteljes gumikopást tapasztaltunk. Nem lesz könnyű meghatározni a legjobb stratégiát. Átlagosnak érzem az autó balanszát, s bár nem tartottuk az iramot a többiekkel, még mindig sokat fejlődhetünk. Azt is figyelembe kell vennünk, hogy a pálya állapota sokat változik egyik napról a másikra. Remélem, holnap jönni fog az eredmény, mert adott a lehetőségünk a jó szereplésre."

Lotus

Romain Grosjean (P1: 14., P2: 6.): "Mindent egybevetve nem volt ez egy rossz nap. Az autót sokkal jobbnak éreztem délután, mint délelőtt. Még mindig nem egészen ott tartunk, ahol szeretnénk, de a csapat keményen dolgozik, és holnap egy hasonló előrelépést érhetünk el. Szuzuka nem bánik kesztyűs kézzel az autóval: a gumik kopása nagyon jelentős, de az autó kiegyensúlyozott volt mindkét fajta gumikeverékkel, ami nagy pozitívum. Nehéz megmondani, hogy a hatodik hely az-e, ahová kvalifikálni fogjuk magunkat; van még pár tized, amit találhatunk, meglátjuk, mi fog történni holnap."

Kimi Räikkönen (P1: 13., 14.): "Nem mentünk sokat a KERS hibája miatt, de legalább ma történt, és kijavíthattuk. Ez nem volt ideális számunkra, nem segítette a legjobb beállítás megtalálását, de ezekkel a dolgokkal semmit sem lehet tenni. Szuzukában nem a legkönnyebb megtalálni a beállítást, de még ott van a holnapi harmadik szabadedzés is az időmérő előtt. Szerintem megvan bennünk a potenciál, hogy közelebb legyünk az élmezőnyhöz, mint az elmúlt pár versenyen."

Williams

Bruno Senna (P1: -, P2: 8.): "Érdekes nap volt, sokat tanultunk a tesztünkből. A délelőtti edzés kihagyása nehézséget okozott a beállítások finomhangolása és a stílusomhoz igazítása terén, de tisztán lebonyolítottuk az edzést, sok kört megtettünk, szóval összességében kellemes volt."

Pastor Maldonado (P1: 10., P2: 15.): "Befejeztük a programunkat, de még sok munka vár ránk. Az autó következetesnek tűnik, a hosszú etapos tempónk jó. Még erősödnünk kell az időmérőre, ezért dolgozni fogunk a most begyűjtött adatokkal."

Valtteri Bottas (P1: 18., P2: -): "Szuzuka új pálya számomra, ezért nem volt egyszerű tréning, és elég sok körbe telt, mire felvettem a ritmust. Az első etapban nem volt ideális a balansz, de sikerült javítani rajta a második és harmadik etapra. Az edzés folyamán jómagam is folyamatosan javultam. Szerintem új kedvencem lett Szuzuka, fantasztikus a vezetés rajta. Kihívást jelent és lendületes, ami nagyon szórakoztató."

Mercedes

Michael Schumacher (P1: 4., P2: 10.): "Két eseménydús edzésen vagyunk túl, sok munkánk volt az autóval, valamint kicsúsztam a délutáni edzésen. Az FIA elővigyázatossága miatt be kellett mennem az orvosi központba, de száz százalékig rendben vagyok. Úgy gondolom, túlságosan a következő kanyarra koncentráltam, ezért az egyik kerékkel ráhajtottam a piszokra, és kicsúsztam. Összességében nem sikerült annyi adatot gyűjtenünk, mint amennyit akartunk, mert sok szünetet be kellett iktatnunk az autón végrehajtott változtatások miatt. A balanszon még muszáj javítanunk. Ilyen hőmérséklet mellett nyilván behatároló tényező az is, hogy meddig bírják a gumik a terhelést. Most sok munka vár ránk a pályán kívül, a számítógépek előtt, igyekszünk a lehető legjobban nekivágni a holnapi napnak."

Nico Rosberg (P1: 5., P2: 11.): "Nehéz napunk volt. Az első tréning végén az olajnyomást mérő szenzor figyelmeztetett, hogy alacsony a nyomás, ezért kikapcsoltam a motort. Az erőforrás már az élettartamának vége felé járt, ezért ebédidőben kicseréltük, hogy ne kockáztassunk, de ez elvett némi időt a délutánunkból. Még nem tart ott a teljesítményünk, ahol akarjuk, és éjszaka le kell vonnunk a tanulságokat, hogy biztosítsuk a gumikezelésünk megfelelővé tételét."

Sauber

Sergio Pérez (P1: 12., P2: 12.): "Ez nagyon jó első nap volt abból a szempontból, hogy elvégeztük a munkát. Ugyanakkor még gyorsulnunk kell, amire szerintem lesz is lehetőségünk. A legjobbnak ígérkező körömben lesodródtam a pályáról, úgyhogy lesz ez még jobb is, holnapra erősebb formába lendülünk."

Kamui Kobajasi (P1: 6., P2: 13.): "Fantasztikus érzés egy év kihagyás után újra Szuzukában vezetni. Ez nagyszerű pálya, minden egyes kör izgalmas rajta. Kaptunk néhány frissítést az autónkhoz, és ma az volt a feladatunk, hogy teljesen megértsük az új alkatrészek működését. Úgy tűnik, a köridők itt elég közel vannak egymáshoz, ezért a teljesítményünket korai lenne megítélni, de az a benyomásom, hogy a balanszon és a beállításokon még javíthatunk."

Toro Rosso

Daniel Ricciardo (P1: 15., P2: 16.): "Ez egy valóban szép pálya, örülök, hogy visszatérhetek ide a tavalyi első látogatásom után. Élveztem ma a vezetést. Különösen tetszik a 130R, amely nagy kihívást jelent a DRS-sel, és ez az a pont, ahol néha visszatartjuk a lélegzetünket! Délelőtt a szokásos alapműveletekkel nyitottunk, majd úgy éreztem, hogy végre kell hajtanunk néhány változtatást a két edzés között, amit meg is tettünk. Úgy gondolom, ezáltal javult az autó, bár nem kerültünk közelebb az ellenfeleinkhez, ami azt sugallja, hogy mindenki előrébb lépett. Ugyanakkor örülök a fejlődésnek, és ahogy lenni szokott, a hosszú etapos tempónk jobb, mint a kvalifikációs. Ez azért lényeges, mert vasárnap lehet pontokat szerezni."

Jean-Eric Vergne (P1: 16., P2: 17.): "Egy újabb aszfaltcsík, melyet a mai napig csak szimulátorban láttam, és azt kell mondanom, hogy nagyon szép. A legjobb része az elején van az S-kanyarokkal, jó móka itt vezetni. Pozitívnak érzem az első edzésnapot, átlagos pénteket zártunk, a köridők nem jelentenek sokat, mivel nem ismert, hogy ki mennyi benzinnel körözött. Úgy látszik, egész jó formának örvendünk, noha néhány területen még javíthatunk a teljesítményünkön a hétvége további részében. Mivel először vagyok itt, minden egyes pályára hajtáskor fejlődök, szóval tőlem is még jobb teljesítmény várható. Mindkét gumikeverékkel mentem, velük elég következetesen működött a csomag."

Caterham

Heikki Kovalainen (P1: -, P2: 18.): "Meglehetősen jól alakult a második szabadedzés. Az elsőt kihagytam, ezért sok programunk maradt délutánra, de mindennel végeztünk a tervek szerint. A korai menetekben a kemény gumikkal nehéz volt megfelelő balanszot találni, azonban eszközöltünk pár módosítást, amivel a helyes irányba fordultunk. A lágy abroncsokon sokkal jobbnak érződött az autó, azonnal rátaláltam a balanszra a gyors menetben, a hosszú etapon pedig kezelhető volt a gumikopás és a balansz. Olyan idővel zártunk, ami rést alakított ki köztünk és a mögöttünk lévő autók között, szóval meglehetősen pozitív volt a nap."

Vitalij Petrov (P1: 20., P2: 19.): "Megfázva érkeztem Japánba, ezért a tegnapi munka egy részét ki kellett hagynom. Ma jobban éreztem magam, és jó, hogy végigzongoráztuk a mára kitűzött hosszú listát az autóval. Rengeteg kört megtettünk, foglalkoztunk az aerodinamikával, valamint teszteltünk több új elemet a délelőtti tréningen, továbbá a második gyakorláson a gumikra összpontosítottunk. Az utolsó körömben kicsúsztam az 1-es kanyarnál, miután probléma történt a hátsó légterelővel. Alaposan megvizsgáljuk, hogy mi okozta ezt, és hogy biztosítsuk, hogy ne forduljon elő újra. Ettől eltekintve rendben zajlott a péntekem Japánban. A nap előrehaladtával minden etapban javult az autó, és mindkét gumikeveréken következetesen viselkedett."

Giedo van der Garde (P1: 23., P2: -): "Élveztem a mai napot. Az áprilisi Kínai Nagydíj óta először vezettem F1-es autót, tehát időbe telt, mire hozzászoktam ahhoz, hogy mennyire keményen bánhatok vele, főleg ahhoz képest, amihez a GP2-ben hozzászoktam. De az edzés végére egyre jobban ráéreztem. Egyértelmű menetrenddel készültünk a mai gyakorlásra, és örülök, hogy teljesítettük. A lényeg, hogy a mai első szabadedzésen, illetve a későbbi edzéseken, amelyeken még részt veszek idén, nem azon van a hangsúly, hogy megmutassam, mennyire gyorsan tudok menni, hanem az, hogy megmutassam, képes vagyok megfelelő munkát végezni a csapattal, hiba nélkül, sokat tanulva vezetni. A mai kezdés jó volt ehhez, alkalmazkodtam a gumikhoz, a KERS-hez, és megtanultam egy új pályát. Nagyon várom, hogy a jövő héten Koreában beüljek Vitalij autójába."

Marussia

Timo Glock (P1: 19., P2: 20.): "Nem voltak könnyű gyakorlásaink. Sem az első, sem a második nem volt megfelelő, mert az autó vezetését nehéznek éreztem a kemény gumin. A balansz sem volt jó az első tréningen, bár a másodikra kedvezőbb megoldást találtunk. Nem annyira jó a helyzet, mint lehetne, ezért foglalkoznunk kell a beállításokkal. A KERS hiánya miatt kissé leszakadtunk a vetélytársainktól: volt esélyem követni pár autót, de amikor benyomtál a KERS-et, láttam, hogy annak nagy hatása van Japánban. Meglátjuk, mire leszünk képesek holnap, igyekezni fogunk csökkenteni a hátrányunkat. Próbálunk javítani az autó hosszú etapos és időmérős tempóján is. Meglátjuk, mit tehetünk éjszaka."

Charles Pic (P1: 21., P2: 21.): "Ma először kóstoltam bele a Suzuka Circuit-be, és nagyon élveztem az élményt. Teljesítettük a menetrendet, de még nem tartunk ott, ahol lenni szeretnénk, hiányzott tőlünk pár tizedmásodperc ma. Pozitívum, hogy az új padlólemez, amellyel Timo körözött, látszólag jól működik, és a hasznát holnap én is érezni fogom. Alig várom, hogy keményen nyomjam a gázt, és erősebb legyen a hétvégém."

HRT

Pedro de la Rosa (P1: 24., P2: 22.): "Elégedett vagyok a mai nappal, nagyon fegyelmezetten dolgoztunk. A nap folyamán javultunk, ami mindig pozitívum. Délelőtt a régi padlólemezzel kezdtünk, utána váltottunk át az újra, hogy egyenletes tempóval elvégezzük az összehasonlításukat. Most elemezhetjük az adatokat és elvégezhetjük az összehasonlítást. Délután az autó beállításaival foglalkoztunk. Erős volt az alulkormányzottság, ahogy szerintem a legtöbb csapatnál hasonló volt a helyzet, de hiába csiszoltunk rajta, még sok teendőnk maradt. Mindkét abroncsot kipróbáltuk, időmérős és hosszú etapos szimulációt is végeztünk. Elégedett vagyok, mert termékeny napot zártunk."

Narain Karthikeyan (P1: 22., P2: 23.): "Mozgalmas nap volt, sokat teszteltünk az új padlólemezzel. Fontos volt megcsinálni az állandó menetsebességgel végrehajtott aerodinamikai összehasonlítást, ezzel készítettük el a hatékonyság kiértékelését, továbbá a beállításokkal is foglalkoztunk. Bíztató volt a végeredmény, mert sok adatra tettünk szert, jó érzésünk van. Most viszont elemeznünk kell az összes adatot, hogy a legtöbbet hozzuk ki belőlük, mert bizonyos területeken még javulhatunk."