Vágólapra másolva!
Reakciók az Olasz Nagydíjról. A megjelenések sorrendjében folyamatosan bővítjük a cikket az összes nyilatkozattal.

McLaren

Lewis Hamilton (1.): "A monzai győzelem egyike a legszebb élményeimnek a Forma-1-es karrieremben. Imádom ezt a helyet, 13 éves korom óta megfordulok Olaszországban, és imádom a kultúrát, az ételeket és az embereket. Amióta bemutatkoztam a Forma-1-ben, Monza az egyike azon helyszíneknek, ahol nyerni akartam. Hihetetlenül gazdag történelme van a pályának, az összes kiváló versenyző nyert itt. Rendkívül büszkévé tesz, hogy az én nevem is felkerül a listára, de szerény maradok. Az autónk egész hétvégén fantasztikusan ment, és mindig kellemes zűrök nélkül versenyezni. A táv nagy részében egyedül köröztem, bár egyszer hallottam, hogy Sergio (Pérez) megelőzte Fernando (Alonsót), és ezért kicsit jobban kellett nyomnom a gázt, hogy biztonságos távolságra legyen tőlem a második helyezett. A futam szerencsétlenül alakult Jenson számára. Egy ideig az első és második helyen álltunk, és nagyszerű lett volna a csapatnak, ha így érünk célba. A bajnokság kiszámíthatatlannak tűnik, és hálás vagyok, hogy olyan autónk van, amellyel harcban vagyunk. Még hét verseny van hátra. Kiélvezzük a mai napot, de ez csak egyetlen lépés volt. Holnap mindent újrakezdünk a szingapúri hétvége érdekében."

Jenson Button (-): "A rajtnál túlságosan kipörögtek a kerekeim, így visszaestem a harmadik helyre, és emiatt rengeteg időt vesztettem Felipe (Massa) mögött. Jó volt megelőzni és leszakítani őt, majd üldözőbe venni Lewist. Nem tudtam volna támadni a győzelemért, de remek lett volna a csapatnak, ha miénk lesz az első két hely. Nem lett. Nem tudom pontosan, hogy miért állt meg az autóm - azt mondták nekem, hogy az üzemanyag-rendszerrel volt probléma, és még vizsgálják az okát. A motor kikapcsolt, ezért félre kellett húzódnom. Előfordul az ilyesmi. Ami a pozitívumokat illeti, gratulálok az egész csapatnak. Bebizonyítottuk az elmúlt versenyeken, hogy az időmérőn és a futamon egyaránt roppant erősek vagyunk. Az egyenletes teljesítmény kulcsfontosságú, és idén egyik csapattól sem láttunk ilyet az egész szezonra nézve, úgyhogy bíztató (hogy mi következetesek voltunk)."

Sauber

Sergio Pérez (2.): "Nagyon élvezetes verseny volt számomra. Azon futamok egyike, ahol megvan a tempód, így te támadhatsz. Nagyon boldog vagyok a csapat miatt, akik rendkívül keményen dolgoztak. Igazán jó gárdáról van szó, büszke vagyok rájuk. Nem volt könnyű az első etapom a kemény gumikon, de egyértelműen ez volt a megfelelő stratégia. Rendszeresen kommunikáltam a csapattal a rádión, mert attól tartottam, hogy a gumik teljesítménye hirtelen romlik majd, és változtatnunk kell a stratégiánkon. Azt sem igazán tudtuk, hogy milyen gyorsan melegednek majd fel a gumik. Mindenesetre összejött, a stratégiához szükséges ideig kint tudtam maradni a pályán. A második etapban aztán tényleg teljes támadásba lendültünk, és azt kell mondanom, hogy az összes általam megelőzött versenyző fair módon viselkedett. Nem hagytak több helyet, mint amennyit muszáj, de azért mindig eleget. Ennek így kellene lennie. Nagyon elégedett vagyok, hogy Monzában megszereztem az első európai dobogós helyezésem."

Kamui Kobajasi (9.): "Először is szeretnék gratulálni Sergiónak - szép munka volt, haver! Ez remek nap volt a csapatunk számára. Nem panaszkodhatok a saját versenyemmel kapcsolatban sem, de valamilyen okból egyszerűen nem volt meg a tempóm. Természetesen más stratégiával versenyeztem, mivel nekem azokon a gumikon kellett indulnom, amelyekkel kvalifikáltam magam. El kell ismernem, hogy egyik keverékkel sem volt elég tapasztalatom, mivel pénteken nem tudtunk hosszú etapokat teljesíteni. Átlagos versenyem volt, tényleg semmi különleges."

Ferrari

Fernando Alonso (3): "Ez a vasárnap tökéletesen alakult a bajnokság szempontjából, szinte, mint egy happy enddel végződő film: újabb dobogós helyezés, miközben a legközelebbi riválisaim közül hárman nem szereztek pontot, és növeltem az előnyöm a legközelebbi ellenfelemmel szemben. Továbbra is meg vagyok győződve róla, hogy a tegnapi időmérőn tapasztalt probléma nélkül egyértelműen minden esélyünk meglett volna a pole pozícióra, és ha a soron következő pályákon is hasonlóan versenyképesek tudunk lenni szombatonként, az nagyon fontos lesz a szezon utolsó részében. Meg kell próbálnunk még megnyerni néhány versenyt, és kézben tartani a vezetést, amit a bajnokságban megszereztünk. Itt (Sebastian) Vettelre kellett figyelnünk, de Szingapúrban (Lewis) Hamiltonon kell rajta tartanunk a szemünket, aki most a második helyen áll. Amikor Vettellel csatáztam, lecsúsztam a pályáról, és onnantól kezdve az autó nem volt rendben. Nem volt jó érzés átpattogni a sóderágyon, ennek ellenére néhány körrel később sikerült megelőznöm őt. Nem szeretném kommentálni a rá kiszabott büntetést, de egyértelműen a határon volt, amit tett. Az első néhány kör kulcsfontosságú volt a versenyem szempontjából. Megelőztem néhány autót - Kimi (Räikkönent), (Paul) di Restát és Michael (Schumachert) - és a hatodik helyen találtam magam, ahonnan már sokkal inkább sínen volt a versenyem. A Ferrari csapatában versenyezni, és dobogóra állni Monzában különleges érzés: a piros autót vezetni egészen más, mivel a szurkolók kivételesek. Ha azt mondanák nekik, hogy ha napokig nem esznek, vezethetnek egy maranellói autót, megtennék - és ez az, ami a Ferrari iránti szenvedélyt különlegessé teszi az egész világon.

Felipe Massa (4): "Elégedett vagyok ezzel az eredménnyel, bár abban reménykedtem, hogy felállhatok a dobogóra. A gumik jobban koptak, mint ahogyan azt vártuk, egészen más volt a helyzet, mint a pénteki szabadedzéseken. Kár, mivel amíg a gumik működtek, tudtam tartani a McLarenek tempóját, de aztán nekem korábban kezdtek elfogyni a hátsó abroncsok, mint nekik. Nem volt könnyű verseny: a vége felé (Sergio) Pérez nagyon keményen megérkezett mögém, és semmit sem tehettem ellene. A csapatért dolgoztam, megpróbáltam segíteni Fernandót, ez így van rendjén. Ezt mindig is megtettem, és a jövőben is megteszem majd, amikor szükség van rá. Nem hiszem, hogy egy kétkiállásos stratégia működött volna: az adatokat megnézve, számunkra egyértelműen lassabb lett volna, mint az egy kiállás. Amikor a csapat nem látta a telemetriát, sokáig beszéltünk a rádión, és összességében a lehető legjobb módon kezeltük a helyzetet. Nem tudom, hogy ez a futam megváltoztat-e bármit is a jövőmmel kapcsolatban, de most egyértelműen az a legfontosabb, hogy továbbra is így teljesítsek, nagy koncentrációval dolgozzak, és minden tőlem telhetőt megtegyek a csapatért."

Lotus

Kimi Räikkönen (5.): "Jó, hogy harmadik helyre jöttünk fel az egyéni világbajnokságban, azonban vesztettünk néhány pontot Fernando (Alonsóval) szemben, ami nem ideális. Nehéz hétvégén vagyunk túl, mivel túl lassúak voltunk az egyenesben, ami miatt nagyon nehéz volt bárkit is feltartóztatni, és még a DRS-sel is nehéz volt megelőzni az előttünk haladókat. Az egykiállásos stratégiát választottuk, és a gumik rendben voltak. A 6-7. helyben reménykedve indultunk el a versenyen, szóval az ötödik hely a maximum, amit ebből a hétvégéből kihozhattunk."

Jérome D'Ambrosio (13.): "Meglehetősen hosszú és nehéz verseny volt számomra a mai. Miután a 6. körben elment a KERS-em, tudtam, hogy kemény lesz, mivel ez körülbelül fél másodpercet jelent ezen a pályán. Jól kaptam el a rajtot, és már Daniel (Ricciardóval), illetve Nico (Rosberggel) harcoltam, de ahogy elvesztettem azt az extra löketet, képtelen voltam tartani a pozíciómat, és hátraestem. Az utolsó etapom a közepes gumikon, szabad pályán egész jól sikerült, nem hibáztam sokat, szóval egy kicsivel több szerencsével talán némileg jobb eredményt érhettünk volna el. A fő célom az volt, hogy befejezzem a versenyt, és ez sikerült is, így az összkép egyáltalán nem olyan rossz. Remek érzés volt újra visszaülni az autóba, főleg egy ilyen fantasztikus csapattal, rengeteget tanultam a hétvégén."

Mercedes

Michael Schumacher (6.): "Szórakoztató verseny volt, bár muszáj elismernem, hogy a pénteki teljesítményünk után titokban azt reméltem, hogy előrébb kapaszkodom a rangsorban. Az első etap cseles volt, de utána minden rendben alakult. Megvolt a tempónk, szerintem egyértelműen felfelé ívelő tendenciát mutattunk ma. Kár, hogy ennyi körből állt a futam, mert ha több lett volna, még előrébb végezhettem volna. Összességében mindent kihoztunk a mai napból. Most folytatnunk kell a tendenciát, a csapatban mindenki keményen dolgozik ezért."

Nico Rosberg (7.): "A 7. hely javulás az előző helyezéseimhez képest, ezért örülök. Ugyanakkor adott volt a lehetőség, hogy még többet érjek el. Az első etapban nem tapadtak az opciós (lágyabb) gumik, ami ugyanazon garnitúra volt, amely problémát okozott a Q3-ban. A bokszkiállást követően nagyon jó tempót diktáltam, sikerült néhány leggyorsabb körrel és szép előzéssel előrébb verekednem magam a mezőnyben. Kellemes, hogy ezúttal jobb hétvégét zártunk, és hasonlóra vágyom Szingapúrban is pár hét múlva."

Force India

Paul di Resta (8.): "A hétvége előtt valószínűleg beleegyeztem volna a nyolcadik helybe, de a tegnapi időmérőn mutatott forma alapján többet vártunk a versenyre. Küszködtem a rajtnál a sok benzin miatt, és a közepes keménységű gumikon nem volt jó a tempóm. A bokszkiállás után javult a helyzet a kemény keveréken, a futam vége felé sokkal erősebbé vált a tempónk. A két kiállással haladó Mercedeseket viszont képtelenség volt magam mögött tartanom, gyorsabbak voltak nálunk. Jó növelni az előnyünket a Williamsszel szemben, de nyilván a Sauber erősnek tűnik, sokakat lepipáltak. A hétvégéből leszűrjük a pozitívumokat, kielemezzük a dolgokat, és igyekszünk javítani a versenytempónkat Szingapúrra."

Nico Hülkenberg (-): "Mindig bosszantó a mezőny végéről rajtolni, és tudtam, hogy még egy gyors autóval is nehéz lesz átgázolni a többieken. Volt pár szép csatám a versenyen, ami ebből a szempontból szórakoztató volt, de az első körtől szenvedtem a fékekkel a hosszú pedál miatt, ezért fokozatosan egyre inkább lassultam. A végén biztonsági aggályok merültek fel, ezért úgy döntöttünk, kiállunk. Ez nem volt valami emlékezetes hétvége számomra, de legalább a másik autóval szereztünk pár pontot."

Williams

Bruno Senna (10.): "Nagyon nehéz volt kivitelezni az egykiállásos stratégiát, de sikerült, és szerencsénk volt a kieső autók miatt is. A csapat hatalmas erőfeszítést tett, aminek köszönhetően meglett a pontszerzés. Most már a következő néhány versenyre tekintünk, amelyeken nagyobb leszorítóerőre lesz szükség, ez elvileg jobban fekszik nekünk. Az lesz a célunk, hogy a mai teljesítményből építkezzünk, és még több pontot szerezzünk."

Pastor Maldonado (11): "Kemény verseny volt, különösen a mezőny hátuljából indulva, de az autó jó és egyenletes tempót mutatott. Épphogy csak lecsúsztunk a pontszerzésről, de örülök, hogy sikerült 11 helyet javítanom a versenyen. Már várom a következő futamot, mivel az a pálya szerintem jobban fekszik az autónknak, majd meglátjuk."

Toro Rosso

Daniel Ricciardo (12.): "Idén különösen nehéz a pontszerzés, ezért hihetetlenül csalódott vagyok, hogy ma egyet sem sikerült gyűjtenünk. Az utolsó kör utolsó kanyarjáig a tízedik helyen haladtam. Ekkor a Parabolicából próbáltam kigyorsítani, de nem történt semmi. Jelenleg nem tudom, mi ennek az oka, de nagyon keserű csalódás, hogy mindössze néhány száz méter választott el a pontszerzéstől."

Jean-Eric Vergne (-): "A baleset helyszínéről az orvosi központba vittek, de egy kis hát- és fejfájástól eltekintve jól vagyok. Nem tudom, miért pördültem meg. Csak arra emlékszem, hogy amikor ráléptem a fékre, teljesen elvesztettem az irányításom az autó hátulja felett. Éreztem a nagy becsapódást, amikor az autó a földön landolt, miután a levegőbe emelkedett. A kerékvetők nagyon magasak azon a helyen, így szerencsésnek érzem magam, hogy nem álltam fejre."

Caterham

Heikki Kovalainen(14.): "Mindent egybevetve a verseny rendben ment, jobbak voltunk, mint múlt héten, nekem elég kemény volt a délutánom, nem túl rossz, inkább egy kicsit átlagos. Nem igazán volt meg az a teljesítményem, ami pénteken, a hosszabb etapokon. Kisebbnek tűnt a tapadás, ezért nem igazán tudtam támadni, ez kissé feltartott mindkét szett gumival. Most van pár hetünk arra, hogy dolgozzunk azon, amit Olaszországban és Spában tanultunk. Biztos vagyok benne, hogy úgy megyünk majd Szingapúrba, hogy tudni fogjuk, hol vesztettünk időt Belgiumban, és azt is, hogy mit tehetünk a fejlődésünkkel a szezon hátralévő részét tekintve. Mindenki eltökélt, hogy visszakerüljünk oda, ahol lennünk kéne. Meglátjuk majd, mit tanultunk, amikor két hét múlva újra visszatérünk a pályára."

Vitalij Petrov(15.): "Az autóm fantasztikusnak érződött egész délután, köszönet a csapatnak, hogy olyan autót adtak alám, amivel egészen a leintésig üldözhettem a csapattársamat. Jók voltak a bokszkiállások, a szerelők és a mérnökök is jó munkát végeztek, végig harcban tartottak Heikkivel. Pár körrel a vége előtt Heikki és én közvetlenül Fernando (Alonso) mögött voltunk, de Heikki elég közel volt ahhoz, hogy használhassa a DRS-ét, egyébként képes lettem volna őt megelőzni. Akárhogy is, egyértelműen javultunk Spa óta, erre építhetünk Szingapúr és szezon hátralévő része előtt. Tegnap volt a születésnapom, csendes vacsorát költöttünk el néhány baráttal. Most elmehetek, és kicsit többet ünnepelhetek, ez jó módja annak, hogy lezárjuk az idei európai szezont. Talán meg kéne oldanom, hogy minden verseny előtt vacsorázzak velük, és akkor minden vasárnapom ilyen jó lenne a szezon hátralévő részében."

Marussia

Charles Pic (16.): "Nagyon elégedett vagyok a mai versenyen nyújtott teljesítményünkkel, mivel ez is mutatja, hogy a csapat újabb jelentős lépést tett. Amikor ide érkeztünk, kemény hétvégére számítottunk: az autónk nem ment jól a kanadai pályán, ami hasonló aerodinamikai jellemzőkkel bír. Jól átrágtuk magunkat a különböző beállítási lehetőségeken, hogy végül egy olyan autóhoz lyukadjunk ki, ami nagyon erősnek bizonyult, és amivel ma még közelebb kerülhettünk az előttünk lévőkhöz, miközben éppen azt hittük, hogy itt nem leszünk olyan versenyképesek hozzájuk képest. Ez jó jel. A rajt nem sikerült rosszul, de remekül sem, így a szezon utolsó szakaszában dolgozhatunk majd ennek fejlesztésén, és ezzel a versenyekre való kilátásaink javításán. Szingapúrra néhány újabb fejlesztéssel készülünk, amelyek remélhetőleg tovább viszik ezt a remek fejlődést, aminek szemtanúi lehettünk."

Timo Glock (17.): "Ez igazán keserű csalódás számomra. A rajt maga nem sikerült remekül, bár rendben túljutottam az első kanyaron, de a 2-es kanyarban egy kisebb sor alakult ki előttem, és (Vitalij) Petrov kihúzódott a külső ívre, ahol én is voltam. Nem tudtam elkerülni, nekiment az első szárnyamnak, ami ennek következtében megsérült. Onnantól kezdve nem sokat tehettem, mivel vesztettünk némi teljesítményt, és ettől kezdve az autót csak el lehetett vezetgetni. Ráadásul mivel olyan korán álltam ki, kiestem sorból. Tovább kellett kint maradnom, és a végén nagyobb gumikopással szembesültem, mivel nagyon hosszú etapokat teljesítettem. Végül a kék zászlók miatt vesztettünk időt. Összességében azt hiszem, egészen elégedettnek kell lennünk, mivel nem a hagyományos monzai leszorítóerős specifikációval futottunk. Már várom Szingapúrt - az a kedvenc versenyem."

HRT

Pedro de la Rosa (18.): "Több mint elégedett vagyok az eredménnyel, főleg úgy, ahogy indult a verseny. A rajt nem volt egyszerű, de megtettem, amit lehetett, mert a közepes keménységű abroncsok nem működtek jól. A futam második felében a kemény gumikon jobb lettem, és elégedett vagyok nagyon jó bokszkiállásunkkal is. Elégedett vagyok a századik nagydíjammal, bár szerettem volna még szebben zárni. Folytatnunk kell a fejlődést, és Szingapúrra tervezünk fejlesztéseket, amelyek remélhetőleg segítenek nekünk előrébb lépni."

Narain Karthikeyan (19.): "Kiválóan rajtoltam, megelőztem mindkét Marussiát, azonban az első kanyarban koccantam valakivel, és amellett, hogy emiatt pozíciókat vesztettem, megsérült az első szárnyam. Az autó túlkormányzottá vált, és a bokszkiállásnál ki is kellett cserélni a légterelőt, amivel további időt buktunk. Aztán jöttek a kék zászlók, és az autó üzemmódján is változtatnunk kellett, hogy elkerüljük a túlmelegedést, és hogy eljussunk a célig. Mindazonáltal az autó jól teljesített, és biztos vagyok benne, hogy ha folytatjuk a kemény munkát, szép eredményeket fogunk elérni. Kezdődik az ázsiai kirándulás, és nagyon várom, hogy a hazámhoz közel, Szingapúrban versenyezzek."

Red Bull

Sebastian Vettel (-): "Körülbelül 300 méterrel azelőtt tudtam meg, hogy gond van, mielőtt leállítottam az autót. A generátorral volt probléma, hasonló ahhoz, ami tegnap délelőtt történt. Az áthajtásos büntetést kiszabták, én letöltöttem, erről nincs igazán mit beszélni. Ma vesztettünk néhány pontot, de mindent megtettünk, ami tőlünk telik - látható volt, hogy a tempónk nem olyan jó, mint az élmezőnyé. A verseny jól alakult számunkra a sebességünk hiánya ellenére. A következő néhány pályán nincs annyi hosszú egyenes, így ott versenyben lehetünk majd."

Mark Webber (-): "A futam vége felé teljesen elfogytak a hátsó gumijaim, miközben meglehetősen keményen nyomtam a gázt. Nico (Rosberg) a friss, két kiállásos gumijaival közelített, így keményen kellett nyomnom, őriznem a pozíciómat - talán néhány pont megszerzését szem előtt tartva nem kellett volna olyan keményen nyomnom, de meg akartam tartani a helyemet. A hátsó gumik teljesen szétmentek, így elvesztettem az autót az Ascari sikánban: sikerült elkerülnöm a falat, az abroncsokat azonban annyira elfékeztem, hogy féltem, megsérül az autó. Itt 330 km/ó körüli tempóval megyünk, nem láttam a pályát, ezért úgy döntöttünk, feladjuk a versenyt."