Vágólapra másolva!
Reakciók a Brit Nagydíj első napjáról. A megjelenések sorrendjében folyamatosan bővítjük a cikket az összes nyilatkozattal. 

McLaren

Lewis Hamilton (P1: 3., P2: 1.): "Ma egész remekül szórakoztam! Jó néhány kört is sikerült megtennem, aminek örülök, mivel aggódtam, hogy a szurkolók nem fognak túl sok akciót látni a pályán. Rengetegen kijöttek ma. Nem is emlékszem, hogy valaha láttam volna ennyi embert a pályán, egy pénteki napon - hihetetlen volt. A brit Forma-1 szurkolók a legjobban a világon! Szerettem volna kimenni, és még több kört megtenni, de ehhez egyszerűen nem áll rendelkezésünkre elég gumi. Ezt talán érdemes lenne átgondolni a jövőben. Nagyon sok víz állt a pályán, és rengeteg volt az aquaplaning. Persze erre lehet számítani heves eső esetén, de azt kell mondanom, hogy ránézésre nem sok csatorna lehet a pálya körül. Hogy őszinte legyek, szinte mindenhol felúszik a kocsi, így muszáj az érzékeidre hagyatkoznod, különben nagyon könnyen elvesztheted az uralmad az autó felett. Szerintem esős időben jobban kijönnek a versenyzők közötti különbségek, mint száraz pályán, így már nagyon várom a hétvége további részét, ami valószínűleg hűvös és nedves marad."

Jenson Button(P1: 17., P2: 6.): "Tanultunk ma néhány dolgot - de leginkább azt, hogy Silverstone-ban gyakran esik, és a szurkolók még akkor is kiözönlenek a pályára, ha ömlik az eső! Komolyra fordítva a szót, örülök, hogy végül sikerült köröznünk valamennyit, mivel nem a legszebb napot fogták ki. Nagyon trükkös volt a pálya, rengeteg víz állt az aszfalton. Ilyen körülmények között az ember nem szeretne kerék-kerék elleni csatákat vívni, mert amikor észrevennénk a tócsákat, már túl késő lenne. A nap folyamán megtanultuk, hogy hol alakultak ki a legnagyobb folyók a pályán - az egyik a Hangar egyenes menténk, közvetlenül a Stowe előtt. Ott 290 km/h-val haladsz, amikor ráfutsz egy ilyen folyóra, a kerekek kipörögnek - ekkora sebességnél - és ilyenkor nagyon könnyen elvesztheted a kontrollt az autód felett. Amikor egyedül mész a pályán, ez nem olyan vészes, hiszen óvatosan haladhatsz, és elveheted a gázt, amikor szükséges, verseny közben azonban ezt nem teheted meg. Így nyilvánvalóan abban reménykedem, hogy vasárnap már nem lesz ennyi víz a pályán."

Sauber

Kamui Kobajasi(P1: 7., P2: 2.): "Vizes pályán egész jól muzsikál az autónk, azonban nehéz - ha nem lehetetlen - megjósolni, hogy hogyan működne szárazon. Persze az időjárási viszonyok mindenki számára egyformák, így nem panaszkodhatunk. Természetesen nem tudtuk úgy kiértékelni az új elemeket, ahogyan szerettük volna. Az edzés végén felraktam egy szett intermediate gumit, csak azért, hogy egy kicsit ráérezzek. Az aszfalt azonban túl vizes volt ehhez. Összességében elmondható, hogy a pályán itt-ott kisebb átfolyások alakulnak ki, és még az egyenesben is nagyon óvatosnak kell lenned, nehogy az aquaplaning miatt elveszítsd az uralmad az autód felett. Úgy tűnik, esős hétvége elé nézünk, ami számunkra nem is olyan rossz hír."

Sergio Pérez(P1: 4., P2: 5.): "Nagyon unalmasnak találtam a mai napot. Nem sokat tehettünk, a tesztprogramunkat pedig lehetetlen volt elvégezni. Mindenesetre futottunk jó néhány kört a vizes pályán, és az autó jónak tűnik ilyen időjárási körülmények között."

Mercedes

Michael Schumacher(P1: 8., P2: 3.): "Még mindig van mit tanulni az ilyen napokon; ami pozitívum, hogy ilyen időt jósolnak holnapra és vasárnapra is. Ez azt jelentette, hogy a mai napot használhattuk arra, hogy a versenyre felkészüljünk, elsősorban az esőgumikon. Rövid ideig feltettük az intereket is, de ilyen körülmények között nem voltak gyorsabbak. Az eső állandó volt, ami lehetővé tette legalább, hogy pár részét teljesítsük a programunknak. Sok helyen állt a víz, de a pilótafülkéből ezt nehéz volt észrevenni, a versenyzőknek nagyon elővigyázatosnak kellett lenniük. A mai szabadedzések rendben lezajlottak, tudjuk, hogy ezen a pályán, különösen a karakterisztikája miatt az eső jó lehetőségeket és esélyeket biztosít számunkra."

Nico Rosberg(P1: 9., P2: 4.): "Általánosságban ez egy jó és produktív nap volt számunkra. A szünet alatt javítottunk a beállításokon, ami segített, gyorsabbak is lettünk délután. Nagyon szokatlan, hogy az időjárás előrejelzés egész hétvégére esőt mond, nem mentünk túl sokat, hogy spóroljunk a korlátozott számú eső gumikkal. A körülmények eléggé trükkösek voltak odakinn a pocsolyákkal, nagyon nehéz volt megtalálni az igazi határokat. Remélem, holnap folytatjuk a fejlődést."

Caterham

Heikki Kovalainen(P1: 14., P2: 7.): "Azt hiszem, ez a legesősebb nap, amit az elmúlt időszakban tapasztaltam az F1-ben, így ma csak keveset körözhettünk a pályán. Elég borzasztó körülmények uralkodtak odakint mindkét edzésen, főleg délután, amikor már az egyenes végén is kipörögtek a kerekek - ebben az esetben nem érdemes kockáztatni, hogy megsérüljön az autó. Főleg, mivel elég sok újítást hoztunk ide, amiket minél jobban szeretnénk megvizsgálni a hétvége folyamán. Mivel ennyire vizes volt a pálya, nem igazán tudom megmondani, hogy mennyit fejlődtünk, de délelőtt, amikor elkezdtem egy kicsit nyomni a gázt, az autó balansza egész jónak tűnt, így legalább tudjuk, hogy ha vasárnap is így esik az eső, tisztességes beállításokkal várhatjuk a versenyt."

Vitalij Petrov (P1: 12., P2: 18.): "Délelőtt Heikki és én összehasonlító teszteket végeztünk az új kipufogón és az autó hátsó részén, így én először csak a második edzésen kaptam lehetőséget az új elemek kipróbálására, amikor még jobban csúszott a pálya. Még ilyen körülmények között is sikerült megtennünk néhány kört, és az autó jónak tűnt - egész stabil, a kigyorsításoknál megfelelő a tapadás, jó alapot biztosít a holnapi munkához. Mindenki örülne, ha holnap szárazabb idő várna ránk, de ha nem így lesz, akkor sem tehetünk semmit ellene. Én szeretem az esőt, így számomra ez nem jelent problémát."

Lotus

Kimi Räikkönen(P1: 16., P2: 8.): "Nedves volt. Kár, hogy nem áll rendelkezésünkre több esőgumi, hogy több időt tölthessünk a pályán. Ha egész hétvégén esni fog, akkor mindenki megpróbál majd spórolni a kerettel. Képesek voltunk több dolgot is letesztelni, tehát nem volt a mai nap időpocsékolás. Érdekes volt látni a pálya új részét, de ez csak pár kanyar, úgyhogy nem jelent túl nagy különbséget a körnek. Remélhetőleg holnap az időjárás egy kicsit jobb lesz. Még ha esni is fog, mindenki ki fog menni a szabadedzésen és az időmérőn is, ezért szárazabb lesz az ideális ív. Ha csak pár autó köröz, akkor ez nem történik meg, és sokkal nagyobb az esély a felúszásra. Ha mindenki kint lesz, jobb kell, hogy legyen majd a helyzet."

Romain Grosjean (P1:1., P2: 21.): "Az időjárás miatt nem ez volt a legsűrűbb napom, ennek ellenére az első szabadedzés jól ment. Jónak és kiegyensúlyozottnak tűnik az autó. Teszteltünk pár új aerodinamikai alkatrészt, amelyek igazán jól működtek. Azt is megtanultam, hogy a pálya régebbi részein kicsit jobb a tapadás, mint az újon. Az első szabadedzés végén reggel nagyon esett, és ez igaz volt a második szabadedzés elejére is, ezért várnunk kellett türelemmel. Örültem volna, ha több időt tölthetek a pályán, de a szabályok miatt nem akartuk elhasználni az összes esőguminkat, mivel szombatra és vasárnapra is esőt jósolnak. Feltettük az intereket délután, de nem volt elég száraz a pálya, ezért nem tudtunk túl sok kört megtenni velük. Sajnálom a körülmények miatt a rajongókat, akik kijöttek megnézni minket ma, de mindig értékeljük a támogatásukat."

Force India

Paul di Resta (P1: -, P2: 9.): "Nagyon limitált programot futottunk ma, hogy minél kevesebbet kelljen köröznünk ilyen pályán, ahol nagy az aquaplaning veszélye. Egyedül a délutáni edzés utolsó félórájában éreztem úgy, hogy tanulhatunk valamit, így a nap nagy részében a garázsban maradtunk. A hétvége hátralévő részére elég változó az előrejelzés, így szerintem kihívásokkal teli hétvégének nézünk elébe."

Nico Hulkenberg (P1: 23., P2: 11.): "Ma nagyon nehéz körülmények uralkodtak, de hát néha ilyen az időjárás. Türelmesnek kellett lennünk, és kivárnunk a megfelelő pillanatot, mivel a pálya állapota nagyon rossz volt, és számos helyen keletkeztek vízátfolyások. Nem igazán változtattunk az autón a nap folyamán, így ugyanazokkal a beállításokkal kezdjük majd a holnap reggelt. Igazán együtt érzek a szurkolókkal, akikre nem sok akció várt a pályán, de remek volt látni, hogy ennyien kijöttek pénteken."

Jules Bianchi (P1: -, P2: 24.): "Nagyon sajnálom, hogy így alakult a mai időjárás. Mindössze az installációs körömet tettem meg, és kész. Annyira vizes volt a pálya, hogy nem lett volna értelme többet menni, nem sokat tanulhattunk volna."

Ferrari

Fernando Alonso(P1: 22., P2: 10.): "Erről a délutánról nem sokat mondhatok, legalábbis még kevesebbet, mint egy szokványos péntekről. Az eső miatt nagyon kevés kört tettünk meg, és azért is, mert a szabályok szerint kevés esőgumink van, ezért nem volt értelme többet körözni. Hasznosabb volt takarékoskodni a gumikkal, tekintve, hogy az előrejelzés nem biztató: egész hétvégére esőt ígér. Más körülmények között, ha a következő napokban száraz idő lett volna, talán többet tölthettünk volna a pályán, ma azonban, ahogy említettem, erre nem nyílt lehetőség. Vizes pályán az autónk tűrhetőnek tűnt, de azt gyakorlatilag lehetetlen volt megítélni, hogy a többiekhez képest hol álltunk. Reméljük, holnap délelőtt legalább néhány kört teljesíthetünk majd száraz pályán, hogy nagyvonalakban képet kapjunk a Pirelli által idehozott lágy és kemény keverékű slickek viselkedéséről. A kicsúszás a nap végén? Az autóm felúszott a vízre, és elvesztettem felette az irányítást. Kár az első szárnyért, reméljük, meg tudjuk javítani."

Felipe Massa(P1: 5., P2: 15.): "Ez az időjárás miatt nehéz nap volt. Végig esett, ami felborította a terveinket, ezért alig mentünk ki a pályára, hogy holnapra és vasárnapra spóroljunk a gumikkal. Így természetesen nem tudtuk elvégezni azokat a teszteket, amiket szerettünk volna, különösen azokra a kis fejlesztésekre vonatkozóan, amelyeket erre a versenyre hoztunk. Összesen három mért kört teljesítettem, ezért lehetetlen megmondanom, hogy az F2012 mennyire megy jól ezen a pályán. Holnap már a körülményektől függetlenül megpróbálunk majd több kört menni, hiszen alaposan fel kell készülnünk az időmérőre és a versenyre. Meg fogjuk tenni, ami tőlünk telik."

Williams

Pastor Maldonado(P1: 15., P2: 12.): "Nem volt esélyünk arra, hogy sokat menjünk ma, de mindenki ugyanebben a helyzetben volt. Nem próbáltunk ki túl sok dolgot a beállítások terén, arra használtuk az időt, hogy megnézzük, milyen állapotban van a pálya. Sok helyen volt felúszás, de az autó elég jónak érződött, annak ellenére, hogy nem volt esélyünk az esőbeállításokkal menni. Ha minden ilyen marad a hétvégén, akkor holnap az időmérő előtt meg kell majd hoznunk pár döntést."

Bruno Senna(P1: -, P2: 17.): "Sajnos a végére nem lett túl eredményes az a napunk. Rossz volt az időjárás, a második szabadedzésen pocsolyák voltak a pályán. A második menetemben felúszott a kocsim a mély vízre a gyors Becketts-résznél a pályán, attól a ponttól kezdve csak utas voltam, amíg a falnak nem csapódtam. Elég kemény ütközés volt, de rendben vagyok. Sok kár keletkezett az autóban, de biztos vagyok benne, hogy a Williams csapat remek munkát fog végezni, és összerakják holnapra."

Valtteri Bottas(P1: 13., P2: -): "Nagyon nedves volt a reggeli időjárás, sok víz folyt keresztben a pályán, ami azt jelentette, hogy a gumik helyenként felúsztak. Nem voltak könnyűek a körülmények, de úgy vélem, általánosságban minden jól ment. Kicsit elmozdultunk az autó beállításaival, mert úgy néz ki, egész hétvégén esni fog. Kihoztuk a legtöbbet a mai lehetőségünkből azzal, hogy megtettünk néhány gyors kört, de az idő csak egyre rosszabbra fordult."

Red Bull

Sebastian Vettel (P1: 11., P2:13.): "Ha túl sok víz áll a pályán, nem tudunk kimenni, mert azon elég gyorsan felúszik az autó. Azt hiszem (Bruno) Senna ki is csúszott, ez mutatja, hogy milyen hamar megtörténik az ilyesmi. Ez nagyon sajnálatos a szurkolók szempontjából, akik a lelátókon ülnek arra várva, hogy kijöjjenek az autók. Együtt érzek velük. Végül sikerült egy kicsit köröznünk, de ez számunkra nem túl hasznos, mivel semmit sem tudunk igazán kipróbálni ilyen körülmények között. Azt hiszem, a hétvége hátralévő részében az időjárás lesz a legfontosabb tényező. Remélhetőleg holnapra egy kicsit javul a helyzet, és felkészülhetünk az időmérőre."

Mark Webber (P1: 6., P2: 23.): "A mai nap nagyon sajnálatosan alakult a szurkolók számára. A versenyzők és a csapattagok fejében is ők járnak, mivel ma nem sokat akciót láthattak, de nekünk természetesen muszáj az egész hétvégére terveznünk a gumikkal. Nagy eséllyel szükségünk lesz rájuk, így óvatosan kellett bánnunk a megtett körök számával. Le a kalappal a nézők előtt, hogy még ilyen szörnyű körülmények között is támogattak minket. Csak azt remélem, hogy sokan közülük visszajönnek holnap, mivel akkor már nem lesz más választásunk, muszáj lesz pályára mennünk."

Toro Rosso

Jean-Eric Vergne (P1: 10., P2: 14.): "A mai edzés hasznos volt számunkra, hogy megtapasztaljuk a nagyon nedves körülményeket, és rájöjjünk, hogy milyen irányba kell mennünk az autó beállításait illetően a továbbra is esősnek ígérkező hétvégén. Az időeredmények nem jelentenek semmit, mivel a körülmények folyamatosan változtak, az utolsó etapomon pedig nagyon rákezdett az eső. Több kört szerettünk volna megtenni az intermediate gumikon, de az aszfalt soha nem száradt fel eléggé hozzájuk. Nem tudtunk sokat javítani az autón, bár a két edzés folyamán változtattunk kicsit a beállításokon, de ezt is nehéz értékelni, mivel a pályán lévő víz mennyisége folyamatosan változott. Az eső egyértelműen összehozza a mezőnyt, így arra számítok, hogy az előző futamokhoz képest versenyképesebbek lehetünk."

Daniel Ricciardo(P1: 2., P2: 22.): "Úgy tűnik, hogy az eső a hétvége hátralévő részében is velünk marad, így hasznos volt a mai gyakorlás, még akkor is, ha délután túl vizes volt a pálya ahhoz, hogy sokat körözhessünk. A reggeli edzés egészen jól alakult, csak az extrém esőgumikat használtuk, ami ilyen időjárási körülmények között önbizalmat adott nekem az autóban, hogy jó érzésekkel várhassam a holnapot. A beállításokon is dolgoztunk egy kicsit, de nem változtattuk túl sokat, mivel ilyen időben a köridő leginkább csak rajtad múlik. Délután felraktuk az intermediate gumikat, de csak néhány ki- és bevezető körre. Az eső mindenképpen csökkenti az autók közötti teljesítménykülönbségeket, így örülnék neki, ha a hétvége további részében ilyen maradna az időjárás."

HRT

Pedro de la Rosa(P1: 19., P2: 24.): "Ma reggel esős időben hajtottunk pályára, és leteszteltünk mindent, amit szerettünk volna, így a második edzésen nem éreztük szükségét, hogy kockázatot vállaljunk, mivel az időjárási körülmények nem voltak a legjobbak. Ráadásul csak három szett extrém esőgumi áll rendelkezésünkre az egész hétvégén. Ezért döntöttünk úgy, hogy nem megyünk ki. Ami a holnapi időmérőt illeti, ha ugyanilyen marad az idő, az a legfontosabb, hogy az embernek legyen egy tiszta köre forgalom nélkül, amikor nem áll túl nagy víz a pályán. Ma akklimatizálódtunk az esős Silverstone-hoz, ez is volt a célunk."

Narain Karthikeyan(P1: -., P2: 20.): ".Ma a tipikus angol időjáráshoz volt szerencsénk: teljesen elmosott minket az eső, aminek eredményeképpen egyáltalán nem tudtunk értékelhető kört menni. A pálya új része, amely az 1-estől az 5-ös kanyarig tart, újdonság számomra, mivel tavaly nem versenyeztem itt, így muszáj lesz köröznünk valamennyit az időmérő előtt. Remélhetőleg holnap lesz rá lehetőségünk, hogy megtegyük a szükséges kilométereket, és így felkészültebben várhassuk az időmérőt, ahol a valenciaihoz hasonló jó teljesítmény elérése lesz a célom."

Dani Clos(P1: 20., P2: -.): "Nagyon boldog vagyok, hogy újra vezethettem az F112-t, és hogy az eső ellenére jól sikerült az edzés. Sikerült levonnunk néhány pozitív tanulságot, és én személy szerint jól éreztem magam az autóban. A legfontosabb, hogy újabb kilométereket tettem meg egy forma-1-es autóban, méghozzá változó körülmények között. Minden egyes körben jobb voltam, miközben a pálya állapota rosszabbodott. A csapat remek munkát végzett, én pedig nagyon elégedett vagyok."