Vágólapra másolva!
A jelenlegi nyolc helyett 2014-től öt, 2015-től pedig már csak négy motort használhatnak majd a versenyzők egy szezonban. Az FIA többek között így próbálja drasztikusan csökkenteni a csapatok kiadásait.

Az elmúlt hónapok során ismét egyre gyakrabban merül fel a költségcsökkentés fontosságának kérdése a Forma-1-ben, mivel a jórészt szponzori támogatásból élő csapatok mind durvábban érzik az évek óta tartó gazdasági válság kedvezőtlen hatásait. Ráadásul 2014-től, a turbók bevezetésével a motorok ára emelkedni fog.

A Ferrari elnöke, Luca di Montezemolo kedden kijelentette, hogy a Forma-1 sem hagyhatja figyelmen kívül a krízist. "Nem veszíthetünk több időt: azonnal és határozottan kell lépnünk a költségek terén. A Ferrari egyetért az FIA-vel abban, hogy drasztikus beavatkozásokra van szükség" - mondta a csapat honlapján. "Elmúltak azok az idők, amikor hiábavaló alkudozásokba és kacskaringós mérnöki fejtegetésekbe lehetett bonyolódni az egyéni érdekek védelmében: a problémát most már a legmagasabb szinten, késedelem nélkül kell kezelni."

A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) a Monacói Nagydíj hétvégéjén egyeztetett a csapatok képviselőivel a kérdéséről, s a szervezet elnöke, Jean Todt a Motorsport Világtanács pénteki ülése előtt leszögezte, hogy elkötelezett a költségcsökkentés ügye mellett. Hozzátette, hogy az FIA adminisztrációs igazgatója, Damien Clermont az összes istállóval és motorszállítóval egyeztet a lehetőségekről.

A 2,4-literes V8-as szívómotorokat 2014-től leváltó 1,6-literes V6-os turbókról Todt az Autosportnak azt mondta: "Igaz, hogy ezek drágábbak lesznek, de az FIA konzultált a motorszállítókkal, hogy a kiadások minél kevésbé emelkedjenek. Például már meg is egyeztünk a felhasználható motorok számának csökkentésében. Míg 2012-ben egy versenyző nyolc motort kap a szezonra, 2014-ben ötöt, 2015-ben pedig már csak négyet fog."

Mivel a motorok élettartama jelenleg 2000 km körül van - bár a Mercedesnek tavaly olyan V8-asa is volt, amellyel 3037 km-t teljesítettek -, ez azt jelenti, hogy ennek durván a dupláját, 4000 km-t kell majd kibírniuk meghibásodás nélkül. Ezáltal a csapatoknak elég lesz kevesebb egységet vásárolniuk a beszállítóktól, így a kiadásaik nem feltétlenül fognak nőni.

A gyártók emellett azzal is kordában tarthatnák a fejlesztési költségeiket, ha több csapatot láthatnának el motorral. A jelenlegi szabályok szerint csak az FIA külön engedélyével szállíthatnak háromnál több partnernek, de "megmondtuk Jeannak, hogy 2014-től szabad piacot kell teremtenünk, korlátozások nélkül" - árulta el a Renault sportprogramját irányító Jean-Francois Caubet a héten. Igaz, Todt egyértelművé tette, hogy nem híve ennek a megoldásnak, amely kiszorítaná a piacról a kisebb cégeket, a Cosworth-t és a Forma-1-hez 2014-től csatlakozó PURE-t.

Az ügyfélcsapatok évente átlagosan 15 millió eurót fizetnek a motorokért a beszállítójuknak, s bár félő, hogy ez az ár 2014-től 20 millió euróra nőne, a Mercedes főnöke, Norbert Haug szerint tartható a mostani ár. "Egy új motor bevezetése kezdetben többe kerülhet, de ötéves időszakról beszélünk" - mutatott rá. "Szerintem egy ilyen periódusra vetítve a jelenlegihez hasonló költségeket célozhatunk meg."