Vágólapra másolva!
Eddig nem volt egyértelmű, hogy védekezés közben mit jelent az egyetlen pályamódosítás, de ezt most tisztázták. Büntetésként a Forma-1-ben is hasonló pontrendszert vezethetnek be, mint a közúti jogosítványoknál.

A hétvégi Koreai Nagydíjtól kezdve szigorúbban veszik azt a szabályt, amely szerint védekezés közben legfeljebb egyszer lehet irányt váltani. Bár ez a kikötés eddig is szerepelt a Forma-1 Sportszabályzatában, az értelmezése nem volt kellően tisztázva, mert nem derült ki egyértelműen, hogy "irányváltásnak" minősül-e az is, ha a védekező fél a kanyar előtt visszahúzódik az ideális ívre.

A kérdés különösen Michael Schumacher és Lewis Hamilton monzai párharca kapcsán vált ismét aktuálissá, amikor sokan úgy érezték, hogy a német versenyző a korrektség határait feszegette. Főleg egy manőverét kifogásolták: miután kigyorsított a második sikánból, jobbra kormányozta Mercedesét, majd a Lesmo kanyar előtt visszatért a baloldalra.

Noha ez a jelenlegi szövegezés szerint nem volt egyértelműen szabálytalan, nem volt egyértelműen szabályos sem. A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) Sportszakmai Munkacsoportja (SWG) ezért egy régi vita végére igyekezett pontot tenni, amikor úgy döntött, a védekező fél mostantól a megengedett egy irányváltást követően csak úgy térhet vissza az ideális ívre, ha kívül legalább egy autónyi helyet hagy maga mellett.

A szabály pontos megfogalmazásához kikérik a versenyzők szakszervezetének, a GPDA-nak az álláspontját is, majd az új előírást ratifikálás céljából az FIA Motorsport Világtanácsa (WMSC) elé terjesztik. Amennyiben az elfogadja, a szabály belekerülhet a Forma-1 2012-es Sportszabályzatába is, de nem hivatalosan már a hétvégi Koreai Nagydíjtól kezdve érvényben lesz.

Forrás: AFP

A sportfelügyelőket emellett emlékeztették rá, hogy a büntetésekkel együtt megrovásokat is kioszthatnak a vétkeseknek, amennyiben szükségesnek tartják. Ez azért merült fel, mert a verseny közbeni büntetések, például a bokszutcai áthajtás és stop&go, sokak szerint nem elég elrettentő erejűek ahhoz, hogy a visszaesők kedvét elvegyék a rendszeres szabálytalankodástól. Az utóbbi hetekben főként a többször is ütközésbe keveredő Hamilton kapcsán vált aktuálissá ez a probléma. Három megrovásért ettől az évtől kezdve tíz rajthelyes hátrasorolás jár.

A Sportszakmai Munkacsoportban állítólag tárgyalnak arról is, hogy a Forma-1-es versenyzők számára kötelező szuperlicenszhez kapcsolódva hasonló büntetőpont-rendszert vezetnének be, mint a közúti jogosítványok esetében. Akinek bizonyos számú pontja összegyűlik, az automatikusan büntetést kapna.