Vágólapra másolva!
Szerény családi háttérből érkezett, egy nagy cég segítésével tudott előrelépni, de szorgalmának és alaposságának köszönheti, hogy másodszor is világbajnokságot tudott nyerni a Forma-1-ben. Sebastian Vettel úgy jutott a csúcsra, hogy közben nem tagadta meg régi önmagát, és nem lettek sztárallűrjei sem.

"Ha tervezhetnék egy szupersztárt, Sebastian lenne az eredmény" - mondta nemrégiben Bernie Ecclestone. "A sportnak éppen rá van szüksége: egy fantasztikusan tehetséges versenyzőre, aki intelligens, de közben nem arrogáns, akit a közönség és a sajtó egyformán szeret, s aki hétköznapi figura létére is a professzionalizmust testesíti meg."

Sebastian Vettel egy hesseni városkában, Heppenheimben született, ahonnan a Forma-1 valószerűtlenül távolinak tűnt. Egy öccse és két nővére van, édesapja, Norbert - aki mostanában is sok versenyre elkíséri, de szerényen meghúzódik a színfalak mögött, és a mai napig zavarba jön a kameráktól - foglalkozása ács. Vettel gyerekkori hőse, mint oly sokaknak a generációjából, "a három Michael" volt: Michael Jordan, Michael Jackson, és természetesen Michael Schumacher. "Leginkább Michael Jackson szerettem volna lenni" - idézi fel. "Fájdalmas felismerés volt, hogy semmi hangom nincs..."

Körök a kerpeni pályán

Cserébe volt viszont tehetsége a vezetéshez. Első gokartjával még a család kertjében körözgetett, ami annyira lekötötte, hogy emlékei szerint az evés és a fürdés kedvéért sem volt hajlandó kiszállni belőle. Versenyezni mintegy 200 km-rel arrébb kezdett, ugyanazon a kerpeni pályán, amelyet a tragikus sorsú német Forma-1-es pilóta, az 1961-es monzai balesetben elhunyt Wolfgang von Trips alapított, és amelyet később Michael Schumacher édesapja üzemeltetett. Társainak többségéhez hasonlóan Vettel is a gokartban tanulta meg az alapokat, számos győzelmet aratva. Amikor 2001-ben, tizennégy évesen megnyerte a Junior Monaco Kart Cupot, Schumacher már útban volt negyedik F1-es világbajnoki címe felé a Ferrarival.

Vettel és gyerekkori hőse, Michael Schumacher Forrás: flohagena.com/Red Bull Content Pool

Akárcsak Schumachernek vagy Lewis Hamiltonnak, a családja szűkös anyagi keretei miatt Vettelnek is szüksége volt külső támogatásra a pályafutása folytatásához. Kritikusai gyakran a szemére vetik, hogy kezdettől fogva kényelmes helyzetben volt, mert a Red Bull felkarolta, a képlet azonban nem ennyire egyszerű. Egy nagy cég tehetségkutató programjában részt venni kétségkívül megnyitja a felfelé vezető utat, a lépcsőfokokat azonban mindenkinek önerőből kell megtennie, és a programból is többen kihullottak. Vettel ugyanakkor a McLaren által támogatott Hamiltonhoz hasonlóan bírta a nyomást, és képes volt maximálisan kihasználni a lehetőségeit.

Galéria Sebastian Vettel korai pályafutásárólkepek.origo.hu/galleriesdisplay/gdisplay?xml=/1110/Vette20111010151342/gallery.xml&rovat=f1hirek

Olyannyira, hogy 2004-ben a húsz versenyből tizennyolcat megnyerve, mindegyiken a dobogóra állva, tizennégy pole pozícióval hódította el a németországi Formula BMW ADAC bajnoki címét. Ez a belépő szintű sorozat, amelyet kifejezetten a fiatalok első szűrőjeként indítottak el, a német túraautó-bajnokság, a népszerű DTM betétrendezvénye volt, akárcsak a Forma-1 felé vezető következő lépcsőfok, az F3 Euroseries. Amikor Vettel 2005-ben továbblépett oda, a szériában már a második szezonját töltő Hamilton hódította el a bajnoki címet, míg ő hat dobogós helyezésével az év újonca lett.

Amikor majdnem elveszítette az ujját

Egy évvel később, 2006-ban az F3 Euroseriesben folytatta a versenyzést, de istállót váltott: a Mückétől az ASM-hez igazolt, ahol Kamui Kobajasi és Paul di Resta csapattársa lett. Mindenki magától értetődően azt várta tőle, hogy bajnok legyen, végül azonban csak a 2. helyen végzett, Di Resta mögött. Ebben szerepet játszhatott, hogy az F3 mellett versenyeztették a hierarchia eggyel magasabb fokán álló sorozatban, a World Series by Renault-ban is, ahol az első két futamát kapásból megnyerte, de a harmadikon - a belgiumi Spában - kicsúszott a híres Eau Rouge kanyar tetején, és egy leszakadó alkatrész kis híján levágta az egyik ujját. Három héttel később mégis rajthoz állt a hollandiai Zandvoortban évente megrendezett F3 Mastersen, a fiatal versenyzők legnívósabb megméretésén. Bár csak hatodik lett, sérülése ellenére a harmadik legjobb köridővel zárt. "Ez mély benyomást tett rám, mert a hét elején még azt sem hittem, hogy beülhet az autóba!" - ismerte el csapatfőnöke, Frédéric Vasseur.

Ez a kitartás később is Vettel hasznára vált. Nem utolsósorban tavaly, amikor 15 pontos hátránnyal, csupán az összetett harmadik helyezettjeként vágott neki a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíjnak, de az esélyeket nem számolgatva, a pole-ból rajtolva megnyerte a versenyt - és vele a bajnoki címet. Ezzel nemcsak a Forma-1 legfiatalabb világbajnoka lett, hanem James Hunt után mindössze a második a sport történetében, aki úgy nyert vb-címet, hogy előtte soha nem állt az összetett élén.

Vettelből hamar igazi korrekorder vált. Első F1-es jelenésén, a 2006-os Török Nagydíjon, amikor a pénteki edzésnapon a BMW Sauber tesztpilótájaként szerepelt, 19 évesen és 54 naposan ő lett a legfiatalabb, aki egy nagydíjhétvégén valaha vezetett. (Nem is akárhogy: a délutáni szabadedzést megnyerte.) Első versenyén, a 2007-es USA Nagydíjon, amikor a BMW Saubernél be kellett ugrania a sérült Robert Kubica helyére, 19 évesen és 349 naposan minden idők legfiatalabb pontszerzője lett. Emellett ő a legfiatalabb, aki a pole-ból rajtolt, aki futamot nyert, aki a dobogóra állt, aki egyszeres, illetve - a vasárnapi Japán Nagydíj óta - kétszeres világbajnok lett.

Vettel a második vb-cím megnyerése után Forrás: AFP

Igaz, hogy a fiatalodási trend az utóbbi időben sok sportra, köztük a Forma-1-re is jellemző, Vettel érettsége a korához képest mégis rendkívülinek számít. A felületes szemlélő számára úgy tűnhet, a versenyzés csupán annyiról szól, hogy az ember hétvégenként beül a pilótafülkébe, és tekergeti a kormányt. Ez a látszat azonban nagyon csalóka: az olyan élcsapatoknál, mint a Red Bull, öt-hatszázan dolgoznak, és hatalmas összegeket áldoznak arra, hogy két autót a rajtrácsra állítsanak. "Sebastian nemcsak egy született tehetség, hanem egy elhivatott, keményen dolgozó, okos fiatal srác" - mondja róla a Red Bull tervezőzsenije, Adrian Newey, aki korábban Alain Prosttal, Nigel Mansellel, Mika Häkkinennel és Kimi Räikkönennel is dolgozott együtt. "Az a benyomásom róla, hogy minden egyes futamon tanul valami újat, és nagyon ritkán követi el kétszer ugyanazt a hibát. Rendkívül kompetitív személyiség, de a szó jó értelmében. Egyáltalán nem arrogáns - ha úgy érzi, a képességei alatt teljesít, az szörnyen fel tudja bosszantani."

Ő ment először kérdezősködni

Vettelnek nincsenek feltűnő allűrjei; semmit nem érez derogálónak, amitől javulhat a teljesítménye. Bár ez magától értetődőnek tűnhet, az autóversenyzők, mivel más sportolókkal ellentétben többnyire gyerekkorukban sincs edzőjük, hajlamosak dacosan elutasítani a kívülállók tanácsait. Vettel viszont tisztában van vele, hogy szüksége van valakire, aki nem engedi elszakadni a realitásoktól. Korántsem véletlen, hogy miután Szuzukában másodszor is világbajnok lett, éppen a személyi edzőjének, a finn Tommi Parmakoskinak mondott nyilvánosan köszönetet. "Ő volt az, aki az idén egy pillanatra sem hagyta, hogy elveszítsem a fonalat, ábrándozni kezdjek, vagy olyasmi foglalja le a gondolataimat, amit úgysem tudunk befolyásolni" - mondta.

Vettel ereje abban rejlik, hogy megtanulta: egy nagydíjgyőzelem sohasem a rajttal kezdődik. A Pirellinél elárulták, hogy az egész mezőnyből Vettel volt az egyetlen, aki már a téli előszezonban elment ismerkedni hozzájuk, feltérképezni, hogy mire számíthat az új, 2011-es gumiktól. Ennek fényében korántsem meglepő, hogy a Red Bull szerint részint éppen azért tett szert előnyre Webberrel szemben, mert a szezon elejétől fogva ügyesebben bánt velük, tudva, hogy mikor erőltetheti a gumikat, és mikor kell kímélnie őket.

A Pirellinél azt mondják, rajta kívül csak Schumacher jár rendszeresen kérdezősködni hozzájuk. Noha maga Vettel elutasítja az összehasonlítást, és nem tetszett neki, amikor a német sajtó a "Baby Schumi" becenevet aggatta rá, a köztük lévő szellemi rokonság tagadhatatlan. A közismert párhuzamokon túl - mindkettőjüket szezon közben dobták be a mélyvízbe, mindketten a 7. rajtkockából indultak életük első nagydíján, a következő versenyüket mindketten egy másik csapatnál töltötték, mindketten a harmadik teljes idényükben lettek először világbajnokok, mégpedig egy 5-ös rajtszámú autóval - nyilvánvaló, hogy Vettel rengeteget tanult Schumachertől, akit a mentorának tart.

Megtanulta tőle, hogy a mérnökökkel folytatott kommunikáció a siker egyik legfőbb alapja, hogy versenyzés közben se szűkítse a látókörét a következő kanyarra, hanem igyekezzen átlátni a bokszstratégiát, s hogy később az adott pillanatban látszólag jelentéktelen részletek is fontossá válhatnak. "Seb nagyon kíváncsi természet" - mondja Newey. "Mindent meg akar érteni. Olyan technikai kérdések is érdeklik, amelyeknek semmi közük nincs a vezetéshez."