Vágólapra másolva!
Egy német lap lemérte az idei forma-1-es motorok hangerejét. Némi meglepetésre nem a Renault végzett az élen...

Forrás: AFP

A Bild am Sonntag a múlt hétvégén, Monacóban végzett méréseket a pálya mellől, hogy a maximális hangerő szerint felállítsa a csapatok sorrendjét. Váratlan eredmény született: noha a legtöbb megfigyelőnek a szezon eleje óta a Renault R31 tűnt a leghangosabbnak, az objektív mérés a Mercedes W02-t sorolta az élre.

Michael Schumacher és Nico Rosberg autója 127,8 decibellel bömbölt. Ez túl van az átlagos emberi fájdalomküszöbön, és megközelíti azt az élményt, amikor valaki 15 méteres távolságból hall egy utánégetővel felszálló sugárhajtású vadászgépet. A Renault "csak" 127,5 decibellel riogatja a közönséget, majd a McLaren következik 127,3, és a szintén Renault motoros Red Bull 127,1 decibeles hangerejével. A mezőny leghalkabb autója, a Virgin-Cosworth mindössze 125,9 decibel teljesítményre volt képes.

Az azonos motort használó autók eltérő eredményének az a magyarázata, hogy a hangot jelentősen befolyásolja a leömlőgeometria is, és a csapatok idén különösen sokat kísérleteztek a kipufogóik kialakításával, a jobb aerodinamikai hatékonyság érdekében többnyire a padlólemez alá áramoltatva a nagyenergiájú gázt. A mérés legfőbb tanulsága mindenesetre az, amit már eddig is tudtunk: a versenypálya mellett jól jön a füldugó...