Vágólapra másolva!
A Pirelli gumik nem koptak irreálisan, a mozgatható hátsó szárnyak miatt nem lett több előzés, a Mercedes pedig nem volt gyors, a Red Bull viszont KERS nélkül is utolérhetetlen. Ausztrál Nagydíj-elemzés.

Forrás: AFP
A rajtnál sok minden eldőlt: Vettel ellépett, Alonso hátraesett, Petrov előreurgott

Nehéz lenne szavakat találni Sebastian Vettel hétvégi szereplésére. Mondhatnánk azt is, hogy a tavalyi világbajnok mindent elsöprő lendülettel tarolt Melbourne-ben, de valójában még csak meg sem erőltette magát. Bár Hamilton a futam elején sakkban tartotta a németet, valójában a Red Bullnak csupán egyetlen esemény miatt kellett izgulnia: hogy a kerékcsere után Vettel meddig ragad be Button mögé. A címvédő azonban ott, abban a pillanatban megmutatta, miért lehet idén is világbajnok: félelmetesen magabiztos és ellenállhatatlan a mezőny legjobb autójában.

Forrás: AFP
Barrichello legrosszabb időszakát idézte: elrontotta az időmérőt, volt kavicságyban is, majd megtorpedózta Rosberg autóját

Érdekes lett volna összeszámolni, hány elmélet született arra, hogy a red bullosok miért nem használják a mozgásienergia-visszanyerő rendszerüket (KERS), miközben a legegyszerűbb magyarázatra szinte senki sem gondolt: nem szerelték be az autóba. A Red Bull okosan meghagyta a lehetőséget arra, hogy a legelképesztőbb elméletek szülessenek a rendszerükkel kapcsolatban, így legalább elterelték a figyelmet arról, hogy a rajtnál sebezhetőek. Sőt, valami gyanúsan sorsszerű is van abban, hogy Webber a harmadik helyről, a pálya tiszta oldaláról rajtolt: a második kockából még többet veszthetett volna. Végül be is jött nekik a húzás, bár Webbernek csak egy KERS hiányzott ahhoz, hogy a második helyen forduljon el az első kanyarban.

Forrás: AFP
Button Vettelt nem tudta akadályozni, Hamiltont pedig nem is akarta

Az Ausztrál Nagydíjon gyakorlatilag csak a szabályváltoztatások miatt kialakuló bizonytalanság tarthatta fent a nézőkben az érdeklődést, versenyt csak ritkán láttunk. A hétvége folyamán szép sorjában megdőlt szinte az összes előzetes várakozás, nagyjából úgy érezhettük magunkat, mintha a tavalyi szezon folytatásos epizódját látnánk. Ebből könnyen azt a következtetést vonhatnánk le, hogy az idei szabályváltozások nem értek semmit, de ezt kár lenne ilyen hamar kijelenteni.

A melbourne-i pálya különleges, a csapatok sosem vonnak le messzemenő következtetéseket az itteni eredményeik alapján. Egy városi pálya ennek minden specialitásával: sokszor nagyon nehéz kihozni egy erős autóból megfelelő teljesítményt, miközben gyengébb autók is jól teljesíthetnek. A következő állomás, Malajzia már sokkal többet mond majd az erőviszonyokról.

Forrás: AFP
Massa ismét alulmúlta Alonsót, és kiszúrt Buttonnal

Az biztos, hogy a Red Bull idénre is nagyon jó autót épített, elsősorban a gyors kanyarokban nagyon stabil. Egyes találgatások szerint még mindig mozog az első szárnyuk, de ennél azért bonyolultabb lehet megfejteni, mitől ilyen gyorsak. A McLaren ismét bizonyította, hogy félelmetes fejlesztési potenciál van mögöttük, de az is lehet, hogy a szezon előtti teszteken szándékosan altattak. Beigazolódott, hogy a Lotus Renault kíméletesen bánik az abroncsokkal, de a legnagyobb meglepetést mégis az újonc Pérez okozta a Sauberrel. A mexikói egy futam alatt igazolta hatalmas tehetségét, ráadásul azt is bemutatta, egy kerékcserével idén is végig lehet versenyezni egy futamot. Bár a Pirelli nem szorult rá Pérez segítségére, de ez egy olyan eredmény, amivel az olasz gumigyártó végleg lezárhatja az abroncsaik kopásával kapcsolatos vitákat. Pedig nem volt annyira meleg, mint amire számíthattak.

Az idei év legnagyobb szabályváltoztatása az aerodinamikát érintette: eltűnt a mozgatható első szárny, az F-csatorna és a dupla diffúzor, de jött a mozgatható hátsó szárny és nem aeroelemként a hibrid rendszer, a KERS. Egyelőre semmivel sincs több előzés, kár is lett volna ezt várni. A melbourne-i célegyenes ugyanis rövid, és egy gyors kanyar vezet rá, utóbbi miatt a hátsó autó a kanyarban biztosan hátrányba kerül. A KERS is hatékony eszköz lett az állítható hátsó szárny ellen, vagyis lesz min javítani a további versenyeken. Károgni felesleges, Malajziában és a Kínában a jóval hosszabb egyenesek miatt biztosan többet számít majd ez az új megoldás.

Forrás: AFP
Vettel győzelme egy pillanatig sem forgott veszélyben

A hétvége egyik legnagyobb meglepetése mindenképpen a Mercedes vergődése: a dicsőséges szezon előtti teszt után szinte semmit nem tudtak megmutatni a valódi potenciáljukból. Az autó megbízhatóságával és gyorsaságával is volt gond, a versenyen sem látszott, mitől kerülnének a dobogós helyezések közelébe. Bizonyos szempontból jól is jött nekik, hogy mindketten kiálltak, hisz így nem kellett a vert mezőnybe begurulniuk. A Mercedes számára Malajzia lehet a valódi erőpróba, ha ott is elvéreznek, akkor bizonyára komoly következmények lesznek a csapatnál, hiszen az idei autót már bevallottan nagyon régóta fejlesztik.

Szintén nem lehetett számítani a Sauber teljesítményére: a hetedik-nyolcadik helyen végeztek, de a csapat mindkét autóját kizárták a szabálytalan hátsó szárny miatt. A Sauber szerint nem származott előnyük a megoldásból, de ez sem segíthet rajtuk, ha valóban vétettek a szabályok ellen.

Forrás: Sauber F1
Pérez fantasztikusan vezetett, de a szabálytalan hátsó szárny miatt kizárták a Saubereket

Bár a trükkös melbourne-i pályán a Red Bullnak nem okozott gondot a KERS hiánya, azért Malajziára össze kell szedniük magukat: ki kell találniuk valamit. A maláj pálya tele van padlógázas szakaszokkal, ahol az időmérőn még mehetnek kinyitott hátsó szárnnyal, de a versenyen már csak akkor tudják használni, ha előzni akarnak. Ebből adódóan KERS nélkül elveszthetik előnyüket.

Valójában csak két hét múlva, Malajziában, a gyors és lassú kanyarkombinációkból, hosszú egyenesekből álló pályán mutatkoznak majd meg a valós erőviszonyok. És ott végre kiderül az is, hogy kinek van hűtési problémája, és hogyan kopnak melegben az új gumik.