A Red Bull Ring csak látszólag mutatta szebbik arcát az Osztrák Nagydíj első napján, amelyen már az első tréning is szárnyaszegetté tett többeket, összesen 9 első vezetőszárny sérült meg ugyanis az első másfél óra alatt. Hogy a második gyakorlás se múljon el ilyen incidens nélkül, arról Lance Stroll tett, aki 10 perccel a kezdés után már meg is rongálta a légterelőjét az utolsó kanyar kerékvetőjén. Ekkor még nem sejthettük, hogy ez csak a kezdet és hamarosan a Red Bullok, Mercedesek és Ferrarik is elkezdik szemléltetni, hogy egy első ránézésre egyszerű pályán is lehet megannyi hibát véteni.
Már a tréning elején mindkét Mercedes-pilóta, először Bottas, majd Hamilton is meglátogatta az utolsó, 10-es kanyar bukóterét, anyagi kár azonban egyikük autójában sem keletkezett, ahogy később sem, amikor az 1-es és 3-as kanyarban szaladtak le a pályáról. A Red Bullnál Pierre Gasly kezdte a bukóterek feltérképezését, a francia pilóta a hármas kanyart fékezte el, átszánkázott a kavicságyon, majd hosszas evickélés és egy kis fűnyírás után a négyes kanyar előtt csatlakozott vissza. A bikások örültek volna, ha ez marad az egyetlen kicsúszásuk,
bő tíz perccel később azonban jött Verstappen, és az utolsó kanyarban beleállította háttal az autóját a falba.
A visszajátszáson látszott, hogy kanyarodás közben tört ki hirtelen az RB15 hátulja, a holland onnantól csak utas volt. Ez egyben Verstappen edzésének végét is jelentette, kitört a futómű és megrongálódott a hátsó szárny is. Üröm az örömben, hogy edzésváltó volt az autóban, így emiatt nem kell büntetésre számítson, a hosszú etapok kihagyása azonban érzékeny veszteség lehet.
Rövidke takarítás után, pár perc elteltével folytatódhatott az edzés, a két Mercedes nem is volt rest kihajtani az időmérő-szimulációra friss lágyakon, de csak megkezdeni tudák azt,
Valtteri Bottas ugyanis kirepült a pályáról a négyes kanyarban és orral a falba csapódva ripityára törte a Mercedest.
Természetesen azonnal jött újra a piros zászló, Verstappen után pedig Bottas is mehetett zuhanyozni, de csak miután letudta a kötelező vizitet az orvosi központban, 25G-s erővel csapódott ugyanis a falnak.
Az újraindítás után a két Ferrari harmadszor (Verstappen kicsúszása során már időmérőt szimuláltak), Hamilton másodszor rugaszkodhatott neki az élmezőnyből a gyorskörnek, ami ezúttal sem sikerült csak Leclerc-nek, most ugyanis Vettel dobta el az autót, méghozzá ugyanott, ahol Verstappen.
A négyszeres világbajnok is hirtelen állt keresztbe, a falig azonban nem jutott el, a kavicságy megfogta, tovább tudott menni.
A mögötte érkező Leclerc, bár némi időt veszített, így is át tudta venni az első helyet az addig élen álló Mercedesektől, a később érkező Hamilton azonban nem javított, utána pedig már nem is próbálkozott időmérős körrel.
Vettel annyiból jobban járt a két korábbi autótörönél, hogy miután egy kört poroszkált a kockásra radírozott lágy gumikon, később a keményekkel ki tudott jönni hosszú etapot teljesíteni. A folytatásban kissé lecsendesedtek az események, de azért nem teljesen, Sainz még meglátogatta a kavicságyat ugyanott, ahol Bottas, Leclerc pedig kis híján összeakadt a figyelmetlen Giovinazzival, aki a kettes kanyarban majdnem rácsukta a kaput a belülről előző Ferrarira.
A sok hiba miatt a sorrendből messzemenő következtetéseket nem érdemes levonni,
akadtak pilóták, akik nem tudtak teljesen új gumin gyorskört futni, mások időt veszítettek a kicsúszók miatt, vagy – mint Lewis Hamilton – egyáltalán nem mentek időmérő-szimulációt.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható!
2024.05.17. - 13:30Emilia Romagna Grand Prix - 1st Practice |
2024.05.17. - 17:00Emilia Romagna Grand Prix - 2nd Practice |
2024.05.18. - 12:30Emilia Romagna Grand Prix - Last Practice |
2024.05.18. - 16:00Emilia Romagna Grand Prix - Qualification |
2024.05.19. - 15:00Emilia Romagna Grand Prix - Race |
2024.05.24. - 05.26.Monaco Grand Prix |
2024.06.07. - 06.09.Canadian Grand Prix |
2024.06.21. - 06.23.Spanish Grand Prix |
2024.06.28. - 06.30.Austrian Grand Prix |
2024.07.05. - 07.07.British Grand Prix |
2024.07.19. - 07.21.Hungarian Grand Prix |
2024.07.26. - 07.28.Belgian Grand Prix |
2024.08.23. - 08.25.Dutch Grand Prix |
2024.08.30. - 09.01.Italian Grand Prix |
2024.09.13. - 09.15.Azerbaijan Grand Prix |
2024.09.20. - 09.22.Singapore Grand Prix |
2024.10.18. - 10.20.United States Grand Prix |
2024.10.25. - 10.27.Mexican Grand Prix |
2024.11.01. - 11.03.Brazilian Grand Prix |
2024.11.21. - 11.24.Las Vegas Grand Prix |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Üdvözöljük ismét Kedves Olvasóinkat, a második szabadedzéssel folytatódik a program Spielbergben. Az első összefoglalóját itt olvashatják:
Összesen 9 első vezetőszárny sérült meg az első szabadedzés során, a legnagyobb kár Nico Hülkenberg autójában keletkezett.
A csapatok nem szavazták meg, hogy visszatérjenek a 2018-as specifikációjú abroncsok. A helyzetről részletesebben a cikkünkben olvashatnak.
Csak a Scuderia pilótái tartottak ki a közepes keverékű gumik mellett az első szabadedzésen, így ők várhatóan lágyakkal és keményekkel is próbálkoznak majd a délután során.
Megkezdődött a második szabadedzés, a felvezető körök közben viszont még némi visszajátszást ajánlunk az első szabadedzés eseményeiről.
A Toro Rosso pilótája motorcsere miatt a mezőny végéről indul, ezért ma egész nap a hosszabb etapokra összpontosít, szerinte ez nem is árt, mert e téren hátrányban vannak. Lágy gumikkal 1:07.019-cel kezdett.
Gasly és Verstappen is beszélget még a garázsban, egyelőre a kisebb csapatoké a terep, ha a McLarent is ide soroljuk.
Apró légterelők váltak le a Racing Pointról, amikor a kanadai pilóta agresszívan ráugratott a sárga hurkákra az utolsó kanyar kijáratánál.
A legtartósabb, kemény keverékű gumikkal kezdi az edzést Sebastian Vettel, nemrég kiküldték a pályára Charles Leclerc-t is, ő maradt közepeseknél. Räikkönen jelentette, hogy változott a szélirány, és a 3-as kanyarból kifelé most hátszél van.
A monacói pilóta 1:05.558-cal kezdte a délutánt közepes keverékű gumikon. Ugyanezeket kapta Bottas is, ő még csak a 13. helyezett, miután megjárta a bukóteret a bokszkijárat mellett.
Hasonlóan járt, mint az edzés elején Stroll, a világbajnoki címvédő azonban felismerte a helyzetet, és próbált változtatni az ívén, így az autóját nem érték akkora ütések. Megkérte a mérnökét, hogy ellenőrizze, történt-e sérülés, de úgy tűnik, a Mercedes egyben maradt. A brit pilóta kemény keverékű gumikkal egyelőre a 2. helyezett.
A Red Bull pilótája a 2-es szektorban fékezte el magát, a 4-es kanyarnál átugratott a kavicságyon, majd a szervizútról jött vissza a pályára. Sárga zászlókkal lelassították a mezőnyt, nem sokkal pont Vettel etapjának vége előtt.
Most nem a pálya végén, hanem az 1-es és a 3-as kanyarban szélesítgetik a pályát, nem sok sikerrel, de ettől függetlenül, az egykörös tempó terén továbbra is vezetnek.
A padlólemez sérült meg a McLarenen, ez rosszkor jött a csapatnak, nem sokkal a hosszú etapok kezdete előtt.
Verstappen összetörte a Red Bullt a célegyenes végén, a jobb hátsó futómű elég rosszul fest.
A holland pilóta az utolsó kanyar csúcspontjánál csúszott meg, elsőre vezetői hibának tűnik. Nagy erővel ütközött a védősávnak, a váltó is sérülhetett, bár valószínűleg edzésváltót használnak. Le fog maradni a hosszú etapokról, ami érzékeny veszteség a felkészülés terén.
A két Mercedes azonnal ki is hajtott a pályára lágy gumin, hogy megkezdje az időmérő-szimulációt.
A négyes kanyarban csúszott ki a finn és szanaszét törte az autóját. Természetesen piros zászló.
A gyors balkanyarban megcsúszott az autó hátulja, Bottas ellenkormányzott, majd abban a pillanatban betapadt a Mercedes, és orral előre kirepült a kavicságyba, egyenesen neki a falnak. Lesz dolga a szerelőknek az éjszaka. Bottas jól van.
Egyéni legjobbat ment az első szektorban, 44 ezreddel jobbat, mint Hamilton. Ironikus módon Bottas tegnap pont azt mondta, a legjobban azt szereti, ha kavicságy, fal, vagy minimum fű van a pálya mellett, nem aszfaltozott bukótér.
Még két perc, közben Verstappen Red Bullja letakarva megérkezett a bokszutcába, a szerelők most tolták be a garázsba. Vettel Bottas kicsúszása után egyből érdeklődött a finn hogyléte felől, aki 25G-s erővel csapódott a falba.
Folytatódhat a második szabadedzés, 35 perc van hátra. Talán végre képet kaphatunk az élcsapatok egykörös tempójáról, amely mondjuk már nem lesz teljesen reprezentatív, mert a Ferrarik lágy gumijaiban már 3, illetve 4 kör van, míg Hamilton is elkezdett már egyet a saját szettjén.
Hihetetlen, Sebastian Vettel is eldobta az autót, de nem törte össze, az utolsó kanyarban pördült meg, ott, ahol Verstappen.
Vettel tovább tudott menni, úgyhogy ezúttal nem kellett leinteni az edzést, ezért a mögötte jövő Charles Leclerc át tudta venni a vezetést 1:05.117-es körrel. Az utolsó szektorban természetesen lassítania kellett.
Ennek a szettnek annyi, hatalmas foltok vannak mind a négy keréken, Vettel ezért csigatempóban evickél körbe a pályán vissza a bokszba, miközben fél körrel a kicsúszás után is kavicsok potyognak ki az autójából.
A célegyenes lelátóján állva is feltűnő, hogy a szél igen erősen süvít a pályán keresztbe, az erre kimondottan érzékeny Forma-1-es autókban ülve a hirtelen lökések pedig könnyen megtréfálhatják a versenyzőket, ahogy azt Verstappen, Bottas és Vettel is megtapasztalta.
Ő nem pördült meg, csak átdobta az Alfát az utolsó kanyar kerékvetőjén. A 2007-es világbajnok jelenleg a hetedik.
Christian Horner csapatfőnök a Sky Sportsnak megerősítette, hogy pénteki váltó volt a holland autójában, szombatra tehát mindenképpen új egységet kapott volna.
Vettel kicsúszása miatt nem tudott időmérő-szimulációt teljesíteni, de nem is bajlódik tovább vele, helyette megtankolt autóval kezdett körözni a lágy gumikon. Az imént egy kicsit szélesre is futott az utolsó kanyarban.
Megosztja a munkát a Ferrari, miután kukázta a lágy szettjét, Vettel kemény Pirelliken hajtott ki az imént a garázsból, miközben Leclerc lágy gumikon köröz. Hamilton az imént járt a bokszban kerékcserén, a lágyak helyett keményeket kapott.
Bottas kötelező orvosi vizsgálaton esett át a 25G-s becsapódás miatt, majd a Sky Sportsnak elmondta, hogy nagyon váratlanul érte az autó kitörése, de ez benne van a pakliban.
Csak Bottas, Verstappen és Hülkenberg nem rójja jelenleg a köröket, a többiek mind versenyszimulációt futnak. Leclerc 16 körös lágyon, Hamilton 18, Vettel 15 körös keményen van kint.
Nagy csodákat már nem kell várni, a piros zászlós megszakítások miatt kiesett időt mindenki igyekszik behozni, amennyire lehet, gyorsköröket azonban már senki sem fog futni.
Ugyanott, ahol Bottas. Úgy tűnik, hogy a McLaren spanyolját is a szél tréfálta meg, kitört az autó hátulja a négyes kanyarban, majd ellenkormányzás után Sainz kirongyolt a kavicságyba. Látszólag nem sérült az autója, vissza tudott jönni.
A kettes kanyar féktávján bebújt az Alfa mellé, az olasz azonban mintha nem vette volna észre, elkezdett bekanyarodni, de az utolsó pillanatban nyitott a kormányon, és éppen, hogy elkerülte a csattanást.
A mexikói a kettes kanyarban ugyanott bújt be Gasly mellé, ahol Leclerc előzte Giovinazzit, az ütközéstől pedig ezúttal sem volt messze a két pilóta. Gaslynak szólt a mérnöke, hogy ne bosszantsa magát, folytassa tovább a programját.
Charles Leclerc zárta az élen az igencsak zaklatott második tréninget, mögötte Bottas, Gasly és Hamilton végzett. Miközben a pilóták felsorakoznak a rajtgyakorlatra a célegyenesben mi elköszönünk, de ne menjenek messzire, mert jelentkezünk az összefoglalóval és a pilóták reakcióival! A viszontlátásra!