Újabb szenzációs körrel Hamiltoné a pole
2017. július 15. 13:43
Lewis Hamilton pályafutása 67. pole pozícióját szerezte meg hazai versenyére, a Brit Nagydíjra, így már csak eggyel van az örökranglistát vezető Michael Schumacher mögött, de az eredményében nem lehetett teljesen biztos, mert a sportfelügyelők vizsgálták Romain Grosjean feltartása miatt.
Hamilton a Q3 elején, a célegyenesre ráfordulva akadályozta a Haas versenyzőjét annak a belső kamerája szerint,
jóllehet, Grosjean inkább amiatt tűnt mérgesnek, hogy megint nem jó helyen, azaz forgalomba küldték ki a pályára. A felügyelők végül felmentették Hamiltont, mert úgy találták, tényleg a Haas útjában volt, de Grosjean ezzel semmit nem vesztett.
Az időmérő döntőjében először úgy tűnt, a Ferrari fel tudja venni a harcot a Mercedesszel, amikor Sebastian Vettel 0,199 másodpercre közelítette meg világbajnoki ellenfelét. Ám a végén Hamilton rálépett a gázra, és 1:26.600-as köre révén 2,4 másodperccel megdöntötte saját, a tavalyi Q2-ben felállított pályacsúcsát.
A Ferrarik ezzel már nem voltak képesek tartani az iramot. A legközelebb végül Kimi Räikkönen került hozzá, de ő is 0,547 másodperccel lemaradt Hamiltontól, Vettel pedig, aki dühösen arra panaszkodott, hogy a felvezető körében nem tudta előkészíteni a gumikat, mert forgalomba küldték ki, további 2 tizedet kapott tőle.
A másik Mercedest vezető Valtteri Bottasnak a Ferrarikat sem sikerült megelőznie.
Ő volt az egyetlen, aki nem a szuperlágy, hanem a lágy gumikon jutott tovább a Q3-ba, így tehát azokon is fog rajtolni, mégpedig a 9. helyről, mert váltócsere miatt van egy 5 helyes büntetése. A Q3 végén elrontotta az utolsó körét, ezért csúszott vissza, és úgy érezte, a csapattársa ügyesebben készítette elő a gumikat a gyors köreire, mint ő.
Max Verstappen a Mercedesek és Ferrarik mögött a kötelező 5. helyet hozta az esőben kezdődő időmérőn, de a Red Bull reményei, hogy megszorongassa a két élcsapatot, megalapozatlannak bizonyultak: a holland fiatal 1,5 másodpercet kapott Hamiltontól. Daniel Ricciardo pedig már a Q1-ben búcsúzott, miután valószínűleg a turbó felmondta a szolgálatot az autójában. Pedig előtte, még az intermediate gumikon sokáig az élen is állt.
Az eső már a Q1 végén alábbhagyott, így Fernando Alonso Esteban Oconhoz hasonlóan bevetette a slick gumikat, és a pár tizedmásodperccel a piros lámpák kialvása előtt megkezdett körével az élre repítette McLarenjét. Így ő jutott tovább az 1. helyen a Q2-be, de aztán kiesett, mert a döntő körében forgalomba került, míg csapattársa, Stoffel Vandoorne beverekedte magát a Q3-ba, most először győzve le őt az időmérőn. A belga végül a 9. – illetve Bottas büntetésével a 8. – helyet kaparintotta meg.
A 6. hely az új padlólemezzel szerelt Renault volánjánál végig szárnyaló Nico Hülkenberggé lett, aki a két Force Indiát utasította maga mögé.
A francia csapat másik autóját vezető Jolyon Palmer is az előkelő 11. helyre kvalifikálta magát.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
Ez lesz az igazi kérdés a Brit Nagydíj hamarosan kezdődő időmérőjén. Habár a lendületben lévő Valtteri Bottas akár le is győzheti Lewis Hamiltont, valószínűtlen, hogy előle is rajtolhat, mivel váltócsere miatt begyűjtött egy 5 rajthelyes büntetést, így az egyik Ferrari szinte biztosan bekerül az első sorba.
Nemcsak Bottas, hanem Ricciardo váltóját is ki kellett cserélni, így rá is 5 rajthelyes büntetés vár. Christian Horner, a Red Bull főnöke épp az imént fejtette ki a Sky Sportsnak, hogy nem is konkrétan az ausztrál autójába szerelt váltóval volt a gond, hanem a próbapadon romlott el egy hasonló korú és állapotú, ezért elővigyázatosságból döntöttek a csere mellett. Ez lett volna a váltó hatodik, azaz utolsó versenye. Fernando Alonso pedig biztosan a mezőny végéről indul majd, mert ő a hajtáslánc-elemek cseréjével összesen 30 helyes büntetést gyűjtött be.
Silverstone-ban nem könnyű előzni, az elmúlt tizenkilenc Brit Nagydíjból mégis csak négyet nyert meg az, aki az első rajtkockából indult. Ebben a gyakran szeszélyes időjárás is szerepet játszik, de mindenképpen azt jelenti, hogy ennek az időmérőnek nem lesz akkora tétje, mint mondjuk két hét múlva a hungaroringinek.
Hűvös is van, csak 16 fok, az aszfalt pedig 22 fokos, ráadásul a szél is erős, és a Haas azt írja, egyre nő a valószínűsége, hogy az időmérő folyamán rendesen esni fog. A délelőtti utolsó szabadedzésén is így volt, akkor a legtöbben kipróbálták az intermediate gumikat. Végül Hamilton lett a leggyorsabb - még száraz pályán, a szuperlágy gumikkal -, de Vettel 32 ezredre megközelítette őt, beférkőrkőzve a két Mercedes közé.
A Sky-on Pat Symonds remek magyarázatot adott rá, hogy Bottas rajtja miért nem volt szabálytalan Az alábbi ábrán a függőleges piros vonal az első rajtlámpa felvillansát, a zöld a lámpák kialvását, a rövid görbe pedig az aszfaltba épített vevő és az autóban lévő transzponder közötti vétel jelerősségét - vagyis az autó mozgását - mutatja. Ha a görbe még a zöld vonal előtt átmetszi a vízsintes kéket, azaz a megengedett 30 cm-nél többet mozdul a lámpák kialvását megelőzően, kiugrott rajtról beszélünk. A bal oldalon egy ilyet látunk Maldonadótól, a jobb oldalon egy jó rajtot Massától.
Romain Grosjean az új Carbone Industrie, míg Kevin Magnussen a régi (illetve Silverstone-ra frissített) Brembo fékeket választotta a tegnapi tesztek alapján. Közben megkezdődött a Q1: Verstappen ki is ment a pályára, egyelőre intereken.
Máris kilencen vannak kint, Red Bull párosán és Vandoorne-on kívül mindenki szuperlágyakon.
A Merci viszont a slickeket. Ez döntőnek bizonyulhat, mert a pálya a Q1 folyamán most lehet a legjobb állapotban: aki elrontja a gumiválasztást, értékes időt veszíthet. Verstappen szerint interek kellenek.
A Red Bullnak és a Ferrarinak volt igaza: aki slickeket választott, bement a bokszba interekért. Úgy hírlik, Verstappen túl korán, még piros lámpánál hajtott ki a pályára... Az első köre Ricciardónak lett a leggyorsabb. 1:42.966. Hülkenberg is megelőzte Verstappent. Egyre jobban esik...
Csak az utolsó szektorban ment abszolút legjobb szektort. Sorrend egyelőre: Ricciardo, Hülkenberg, Verstappen, Vettel, Vandoorne, Räikkönen, Alonso, Palmer. Sainz lesodródott a Copse-nál, de folytatta.
Hamilton is lesodródott a pályáról, de a rádión megnyugtatták, hogy a Q1 végére száraz lesz a pálya. Már így is feljött a 3. helyre, Verstappenn elé.
Egyelőre ő állt az élen, de a Red Bull lerobbant alatta a 8-as kanyarnál. "Problémám van, talán a turbó" - jelenti a rádión. Már ki is szállt - ez így is az utolsó vagy utolsó előtti helyet fogja jelenteni, mert a Q1-ből továbbjuthat, de a pluszt 5 hellyel az is a 20. lesz. Piros zászlóval megszakították az edzést.
Még 10.07 van hátra a Q1-ből, amíg eltávolítják Ricciardo autójét, áll a stopper. 1:42.966-tal ő áll az élen, mögötte ez a pillanatnyi sorrend: Hülkenberg, Hamilton, Verstappen, Vettel, Sainz, Bottas, Grosjean, Vandoorne, Ocon, Massa, Pérez, Kvjat, Räikkönen, Alonso. Ha most lenne vége, Stroll, Magnussen, Palmer, Wehrlein és Ericsson esne ki.
Rögtön sokan visszatérnek a pályára, köztük Hamilton és Räikkönen is. A két Saubernek még mért köre sincs. Továbbra is mindenki az intereket választotta.
Gyorsan változnak az idők: Hamiltom 1:41.296-os kört ment. Pérez és Bottas, majd Ocon is megelőzte Ricciardót. Räikkönen is javított, de egyelőre csak 10.
1,2 másodpercet vert Hamiltonra is, az ideje 1:40.056. Az első két szektorban abszolút leggyorsabb volt. Még 4 perc van hátra.
Verstappen is gyors körön van. A kiesők jelenleg: Stroll, Kvjat, Palmer, Wehrlein, Alonso.
Az autók takarítják le a vizet az aszfaltról, de Vettel szerint a 7-8-9-es kanyarnál még túl nedves a pálya slickekhez. Közben javulnak az idők, Verstappen 1:38.912-vel állt az élre, sőt Hamilton és Bottas is megelőzte Vettelt, Räikkönen pedig feltornázta magát az 5. helyre. Alonso az utolsó, és bent van a bokszban, mert úgyis az utolsó helyről indul - de poénból megpróbálkozik a slickekkel....
Az első szektorban abszolút legjobb részidőt ment, de középen időt vesztett a szuperlágyakon, végül mégis 5. lett, megelőzve Vettelt. Alonsi pont megkezdte az utolsó körét. Vagy nem?
A szuperlágy slickeken futott egy 1:37.598-as kört, ezzel lenyomta Verstappent. A McLarennél tapsolnak... A Q1 kiesői: Stroll, Magnussen, Wehrlein, Ericsson, Ricciardo. A sorrend a továbbjutók között: Alonso, Verstappen, Hamilton, Hülkenberg, Bottas, Ocon, Vettel, Vandoorne, Räikkönen, Sainz, Palmer, Kvjat, Massa, Pérez, Grosjean.
A visszajátszásból látszott, hogy alig szelte át a célvonalat, a lámpa pirosra váltott - tizedmásodperceken múlt, hogy megkezdhette az utolsó körét, amellyel bebiztosította az 1. helyet. Igaz, így is a rajtrács végéről kell majd indulnia a 30 helyes büntetés miatt, de legalább jól érezte magát. Rajta kívül még a 6. helyezett Ocon vetette be a slickeket, a Force India fékje azonban utána kigyulladt, Huh!
A Sky-nak aztt mondta: "Nem vagyok benne száz százalékig biztos, hogy a turbó romlott el, de fura hangokat hallottam abból az irányból, szóval valószínű. Az elején gyorsak voltunk, úgyhogy ezzel elszalasztottunk egy jó lehetőséget, pedig már az öt rajthelyes büntetés is épp elég rosszul hangzott. A pontokat holnap osztják, de lesz dolgunk bőven."
Ezúttal már mindenki slickeken hajtott ki a pályára. Bottas a lágyakon - ezek szerint megpróbál azokon továbbjutni, hogy azokon is rajtolhasson holnap -, a többiek szuperlágyakon.
1:33.172-s kört ment, megelőzte Verstappent, Kvjatot és Bottast is. De jön Räikkönen...
Wow, a Renault ezzel az új padlólemezzel elég pengének tűnik! A német versenyző 1:31.085-ös kört ment, hátrébb tolva Hamiltont, aki pár másodpercig vezetett. Mögöttük Bottas, Grosjean, Ocon, Räikkönen és Vettel van.
A pálya rohamosan száraz fel, a finn versenyző a lágy sickeken 1:29.687-es időt ért el. Räikkönen feljött a 4., Vettel pedig a 2. helyre - 0,220 mp-vel lassabb volt a szuperlágyakon, mint Bottas a lágyakon.
Az ideje 1:29.097. Mögötte Bottas, Vettel, Hülkenberg, Verstappen, Räikkönen, Vandoorne, Kvkat, Alonso van a tabellán. 6 perccel a Q2 vége előtt Pérez, Grosjean, Palmer, Massa és Saint a kieső.
A legtöbben visszatértek a bokszba új gumikért. Az ismétlésből úgy tűnt, hogy Pérez feltartotta Vettelt a Copse-nál. "Ez már a második ilyen eset, Ausztriában pontosan ugyanezt csinálta" - panaszkodott a német a rádióban, A felügyelők vizsgálják az esetet.
Az idei autók annyival gyorsabbak, hogy Hamilton még vizes pályán is megdöntötte eddigi, 1:29.243-es körrekordját... De lesz ez még jobb is!
Vettel 1:28.978-as, Räikkönen 1:28.992-es kört futott. Verstappen is megközelítette Hamiltont, aki egyelőre a 3. helyen áll, de még csak most kezdi az utolsó Q2-es körét... Sainz és Pérez a továbbjutásért harcol.
1:27.893! 1 teljes másodperccel gyorsabb volt a Ferrariknál, akiket Bottas is megelőzött a lágy gumikon, 8 tizeddel maradva el a csapattársától. Hülkenberg tovább szárnyal, 5. a Mercedesek és Ferrarik mögött.
A kiesők. Palmer, Kvjat, Alonso, Sainz, Massa. A továbbjutók sorrendje: Hamilton, Bottas, Vettel, Räikkönen, Hülkenberg, Verstappen, Ocon, Pérez, Grosjean, Vandoorne. A McLaren belga versenyzője tehát legyőzte az időmérőn Alonsót. Nem rossz eredmény, hogy ezen az erőpályán, ahol a kör majdnem 70%-a padlógázos, bekerült a Q3-ba.
A mérnöke elnézést kért tőle emiatt a rádióban. Szóval Bottas holnap a lágy slickeken fog rajtolni, ha nem esik majd, míg a Q3 többi résztvevője a szuperlágyakon. A hasonló stratégia Hamiltonnak nem jött be Spielbergben, de Silverstone egy másik történet.
Bottas ment ki először a pályára, Ocon és Hamilton követi. A többiek kicsit még kivárnak...
Úgyhogy érdemes mindenkinek belehúznia. Verstappenen és Grosjanon kívül már mindenki a pályán van.
Bottas 1:27.580-at ment, de Hamilton 0,349 mp-t vert rá: 1:27.231. Jön Vettel és Räikkönen...
A német csak 0,199 mp-vel maradt el Hamiltontól, és lenyomta Bottast, aki a Q2-ben nem tudott ráhangolódni a szuperlágy Pirellikre. Räikkönen is 42 ezredre megközelítette a honfitársát. Az 5. hely egyelőre megint Hülkenbergé - volt, amíg Verstappen meg nem előzte. A holland Räikkönentől is 6 tizeddel elmaradt.
A Q3 első fordulója után így állunk: Hamilton, Vettel, Bottas, Räikkönen, Verstappen, Hülkenberg, Pérez, Ocon, Grosjean, Vandoorne. Még van egy kör, de ne felejtsük el, hogy még ha Bottas meg is előzi Vettelt, az 5 helyes büntetése miatt hátrébbról kell rajtolnia, A 2. rajthely sorsa tehát a jelek szerint a Ferrarik között fog eldőlni.
Úgy érzi, a Mercedes feltartotta a gyors körében, a célegyenesre ráfordulva. A visszajátszásból tényleg így tűnt.
Következik az igazi döntő! Mind a tíz autó a pályán van.
Grosjean feltartása miatt. Szerintünk nem valószínű, hogy ezért büntetést fog kapni. Pérez és Ocon kezdte meg elsőként az utolsó körét, a 7-8. helyen vannak.
Hamilton pedig 1:26.600-ra javított, ezt nem lehet elkapni. Vettel még jön...
Mégpedig nem is kevéssel, 2 tizeddel, de ő is 0,547 mp-vel elmaradt Hamiltontól. A 2. rajtkocka az övé, a pole Hamiltoné! Vettel a 3., Bottas rontott, és nem javított. Csak 4. lett, ami a rajtbüntetésével együtt 9. lesz...
A Q3 sorrendje: Hamilton, Räikkönen, Vettel, Bottas, Verstappen, Hülkenberg, Pérez, Ocon, Vandoorne, Grosjean. De Bottas 5 hellyel hátrébb kerül, így Vandoorne-ig bezárólag mindenki előrelép mögötte. Vettel dühös, mert szerinte a kivezető körben nem tudták bemelegíteni a gumikat.
Köszönjük a figyelmet! Hamarosan jelentkezünk az összefoglalóval is...