Az eső után is Rosbergé lett a pole Monacóban
2013. május 25. 13:37
Üdvözöljük kedves olvasóinkat, 14 órakor kezdődik a Monacói Nagydíj kvalifikációja, amelynek a szokásosnál nagyobb jelentősége van, hiszen a szűk utcai pályán nagyon nehéz lesz előzni a futamon, vagyis fontos az elfoglalt pozíció.
Az előrejelzés pontos volt, megérkeztek az esőfelhők, és körülbelül negyedórája áztatják a pályát. A nagydíjhétvége folyamán először várhatók vizes körülmények, szóval érdekes lesz nézni, hogy ez hogyan befolyásolja az erőviszonyokat, és ki hogyan alkalmazkodik a körülményekhez. Az eső természetesen növeli a balesetveszélyt az utcai pályán, az útfestések és a csatornafedelek is csúszósabbá válnak, ezért ajánlott kerülni őket.
A brazil összetörte az autóját a délelőtti edzésen, s bár szokatlannak látszott a baleset, a Ferrari szerint nem műszaki hiba okozta. A szerelők dolgoznak a javításon, és a csapat szerint a Q1 végére elkészülhetnek vele. A váltó azonban megsérült, ki kellett cserélni, ezért Massa öt rajthelyes büntetést fog kapni. Sutil és Grosjean szintén megrongálta az autóját, róluk egyelőre nincs hír, hogy szenvednek-e hátrányt emiatt.
Alábbhagyott az eső, már csak cseppekben szemerkél. Lehet, hogy a körülmények mégis jók lesznek a slick gumikhoz. A hétvégén egyébként a szuperlágy és a lágy típust lehet használni. Az időmérő tíz perc múlva kezdődik.
Az időmérő első felvonásában 22 autó is a pályán lehet egyszerre. Hiába próbálja mindenki tiszta pályán megkezdeni a köreit, rendszeresen előfordulnak feltartások, és a durvábbakért büntetés is járhat.
Csupán 23 fokos az aszfalt, ami csütörtökhöz, illetve szombat délelőtthöz képest csökkenést jelent. A levegő hőmérséklete 17 Celsius fok.
A Ferrari sietve próbálja rendbehozni a megsérült autót, a tervek szerint körülbelül negyedóra múlva végeznek vele. Ha így lesz, Massának nagyjából öt perce marad továbbjutni a Q1-ből, amely épp az imént kezdődött meg. A Ferrarira már visszarakták a délelőtt letört kerekeket.
Massa, Grosjean és Sutil, vagyis a három, délelőtt balesetet szenvedett pilóta kivételével mindenki a vizes pályára hajtott, méghozzá az intermediate abroncsokon. Bianchi Marrusiája viszont máris lerobbant, az autó már a bokszból kijövet is füstöt eregetett.
Tehát mindenkinek most érdemes ráhajtani egy jó köridőre, mert később nem biztos, hogy lesz lehetőség rá, ha nedvesebbé válik az aszfalt. Ez rossz hír Massáéknak. A Marussia egyelőre nem tudja, mi lehetett a baj Bianchi autójával.
Az előbb még Webber vezetett 1:36.529-cel, azonban di Resta most előzte meg 1:35.705-tel. A versenyzők megkapták az üzenetet, hogy teperjenek.
Az ideje 1:32.920, úgy tűnik, javulnak a körülmények. Sutil közben kijött a pályára, Massa és Grosjean még a bokszban várakozik. A sorrend gyorsan változik.
Várja, hogy a Ferrari befejezze a szerelést. Grosjean helyzete viszont nem tűnik ígéretesnek, az első kerekek még rajta sincsenek a Lotuson. Vettel 1:31.431-gyel az élre állt, a két Force India, Maldonado, Räikkönen és Hamilton követi őt.
Ez jól látható, több helyen már nagy foltokban száraz az aszfalt, hamarosan előkerülhetnek a slick gumik. Vettelnek is szóltak, hogy javulnak a feltételek. Folyamatosan változik a sorrend, a továbbjutókról az utolsó perc fog dönteni.
A Q1 kezdete óta Bianchit, Massát és Grosjean leszámítva mindenki folyamatosan körözött, így elég nagy volt a forgalom, de azóta Hamilton bejött a bokszba, és most Räikkönen is betért oda. Pillanatnyilag Vettel, di Resta, Alonso, Maldonado, Webber, Vergne, Rosberg, Sutil, Pérez az első tíz sorrendje.
Hamilton, Räikkönen, továbbá mások is egy új szett intermediate gumival tértek vissza a pályára. Kieső helyen jelenleg a két Marussia, Hülkenberg és van der Garde áll, plusz Massa és Grosjean, akik kényszerűségből még mindig a garázsban várakoznak.
1:23.779-re szorította le a lécet, megelőzve Rosberget, Vettelt és Webbert. A köridők már nincsenek messze a száraz pályás időktől. Massa kifutott az időből, már nem tud mért kört futni a Q1-ben, Grosjean viszont kijött.
Pic és van der Garde továbbjutó helyen áll, miközben Gutiérrez, Chilton, Sutil és Vergne próbál fentebb kapaszkodni, hogy ne essenek ki.
Ők azok, akik olyan autót vezetnek, amellyel alapesetben lehetséges lenne a továbbjutás a Q1-ből, de nekik mégsem sikerült. Massa és Bianchi mért kör nélkül zárt, ők értelemszerűen szintén kiestek, csakúgy, mint Pic és Chilton. A pontos sorrend hátul: 17. di Resta, 18. Pic, 19. Gutiérrez, 20. Chilton, 21. Bianchi, 22. Massa. Van der Garde tehát továbbjutott a Caterhammel.
A venezuelai versenyző érzi a monacói pályát, ezt a Q1 megnyerésével bizonyította. Vergne, Alonso, Grosjean, Button, Hamilton, Vettel, Rosberg, Bottas, Pérez lett mögötte a sorrend az első tíz helyen, de ez annyira nem mérvadó.
A Force India elnézést kért tőle rádión, mire a skót azt felelte, miután megtudta, hogy kiesett, hogy "vicceltek."
Nem véletlen, hogy Sutil és van der Garde kivételével mindenki azonnal pályára hajtott, amint megkezdődött a Q2. Megint fontos, hogy mindenkinek legyen legalább egy jó köre, mielőtt várhatóan megélénkül az eső.
Pérez 1:29.537-tel állt az élre, Buttonra több mint egy másodpercet vert. Räikkönen és Webber áll egyelőre mögöttük. Pérez idejénél 6 másodperccel jobbat is lehetett futni a Q1-ben, tényleg romlott a pálya állapota.
Örvendetes, hogy folyamatos az akció, és senki sem tétlenkedik gumispórolásra hivatkozva. Ma nyugodtan el lehet használni a vizes pályára való gumikat, mert a futamra nem várható eső, ráadásul vasárnapra így mindenkinek sok friss lágy és szuperlágy gumija marad. A köridők ismét folyamatosan javulnak, megint az várható, hogy az utolsó pillanatig nyílt marad a továbbjutásért vívott küzdelem.
Csoda lenne, ha megint továbbjutna...pedig már mind a 16 versenyző futott mért kört, és a holland így előzött meg sokakat. Rosberg, Webber, Button, Vettel, Grosjean az első öt most.
A szuperlágy keveréket kapta meg van der Garde, Webber, Button és Pérez is, vélhetően mások is követni fogják a példájukat. Räikkönen és Alonso kieső helyen áll, de a spanyol például mindjárt kijöhet a kieső zónából.
Nem fejezte be az előző körét, így a szuperlágy gumikon kell majd mennie a továbbjutásért. Van der Garde a slickeken feljött a 6. helyre, Rosberg, Webber, Maldonado, Button és Vettel mögé.
Az élre állt 1:19.254-gyel, ám most már Grosjean vezet 1:18.603-mal. Egy perc sincs hátra, ez érdekes lesz...
Végül nem született komolyabb meglepetés, mindenki bírta a nyomást, és az élcsapatok pilótái befértek az első tíz közé. Vettel volt a leggyorsabb Räikkönen előtt, Rosberg, Hamilton, Alonso, Sutil, Webber, Button, Vergne és Pérez jutott mégtovább.
Csak 13. lett, nem jutott tovább. Rajta kívül Hülkenberg, Ricciardo, Bottas, van der Garde és Maldonado esett ki.
Mindjárt kezdődik a Q3, Räikkönen vezetésével fog elindulni körbe a mezőny. Szuperlágy abroncsok vannak az autókon.
1:15.134-et futott, ez már majdnem olyan jó idő, mint a hétvége legjobbja. Räikkönen lassú körrel kezdett.
Webber, Rosberg és Hamilton bement 1:15 alá, ők hárman vannak az élen.
1:14.333-as idejével Webberre is négy tizedet vert. Rosberg, Hamilton, Alonso, Räikkönen, Button, Pérez, Vergne, Sutil a további állás. Érkezik a mezőny kerékcserére, egy új szett szuperlágy gumival lehet javítani.
Durván kormányoz, hogy melegítse az első abroncsokat. Räikkönen az előbb panaszkodott, hogy Lotusán túl hidegek az első gumik.
Az ideje 1:14.181, azonban még korántsincs vége. Fél perc van a leintésig.
Hamilton megelőzte Webbert, de nem sokáig örülhetett az elsőségnek, mert Rosberg 91 ezredmásodperccel nála is gyorsabb volt, 1:13.876. Rosbergé a pole, Vettel a második kísérletével csak harmadiknak tudott bejönni. Webber sem javított, maradt negyedik.
Räikkönen 5., Alonso 6. lett, Pérezt, Sutilt, Buttont és Vergne-t megelőzve. A Mercedes zsinórban negyedszer szerezte meg a pole pozíciót, és most a korábbiaknál nagyobb esélye van rá, hogy győzelemre is váltsa azt.
A Mercedes Monacóban is verhetetlen volt az időmérőn, az előző háromhoz hasonlóan ismét az egyik Ezüst Nyíl futotta meg a legjobb időt, megszerezve az első rajtkockát a futamra. A hétvégét eddig uraló Nico Rosberg volt az, aki zsinórban harmadszor sem talált legyőzőre a kvalifikáción, és csapattársát, Lewis Hamiltont 91 ezredmásodperccel megelőzve megnyerte a Q3-at.
A Mercedes a korábbi versenyekhez képest jobban bízhat benne, hogy végre sikerül győzelemre váltania a jó egykörös tempóját: egyrészt azért, mert ezen a pályán kicsi a gumikopás, másrészt a hosszabb etapokon általában erősebb ellenfeleiknek nagyon nehéz lesz előznie a szűk utcákon.
Rosberg mindhárom szabadedzésen a leggyorsabbnak bizonyult, így nem meglepetés, hogy az időmérőn is övé lett az elsőség, de ahogy arra ő is rámutatott, a körülmények megnehezítették a dolgát: az időmérő elején vizes volt a pálya, menet közben többször eleredt az eső, és csak a Q2 végétől tudták használni a csapatok a száraz aszfaltra való gumikat.
"Könnyebb is lehetett volna. Összevissza változtak a feltételek, aztán szemerkélni kezdett az eső, és romlottak a köridők. Sokat változtak a körülmények" - mondta Rosberg. "Nagyon örülök, végül minden a tervek szerint alakult, és rendben ment az utolsó köröm." Hamilton, aki korábban nem volt teljesen elégedett a rövid etapjaival, azt emelte ki, hogy az időmérőre sokat tudott javulni.
Sebastian Vettel viszont csalódott volt, hogy nem tudta megelőzni a Mercedeseket, holott elmondása szerint képes lett volna rá. "Alig több, mint egy tizedmásodperc hiányzott, és úgy gondolom, ennyi még volt bennem" - vélte. "Az utolsó körömet nem tudtam rendesen összerakni, és ha valakit hibáztatni kell érte, az csak én lehetek." Vettel Rosbergtől 104, Hamiltontól 13 ezredmásodperccel kapott ki, annak azonban örült, hogy közvetlen bajnoki üldözői, Kimi Räikkönen és Fernando Alonso előtt végzett.
A Lotus, illetve a Ferrari pilótája feltűnően szenvedett azzal, hogy üzemi hőfokra melegítse az első gumijait, és esélyük sem volt rá, hogy beférjenek az első kér rajtsorba. Kettejük között mindössze két ezredmásodperc döntött Räikkönen javára, de még a negyedik Mark Webbertől is több mint hat tizeddel kikaptak.
A változékony időjárás nem eredményezett nagy meglepetéseket, de kisebbeket igen. A Q3-ba például bejutott Jean-Eric Vergne a Toro Rossóval, a Q2-be pedig Giedo van der Garde a Caterhammel, ami még úgy is bravúrnak számít, hogy a kvalifikáció első felvonásában nem vehetett részt Felipe Massa.
A brazil pilóta csak tétlenül figyelhette az eseményeket, miután a szombat délelőtti edzésen úgy összetörte Ferrariját, hogy a szerelők hiába igyekeztek, nem sikerült időben megjavítaniuk az autóját. Van der Garde érdemeiből ez semmit sem von le, hiszen a Force Indiát vezető Paul di Restánál, valamint a sauberes Esteban Gutiérreznél is jobb időt ment. A Q1-ben egyébként Jules Bianchi időmérője is hamar véget ért, miután a bokszból kijövet egyből elfüstölt a Marussiája.
A futamra száraz idő várható, és a mezőny nagy része valószínűleg egy vagy két kerékcserével fogja teljesíteni a távot.
Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!