A Monacói Nagydíj körről körre
2013. május 26. 13:32
Köszöntjük kedves olvasóinkat a 60. Forma-1-es Monacói Nagydíjról készített tudósításunkban! A futam délután 2-kor rajtol, de addig is bőven van miről beszélni: a Mercedes, amely Nico Rosberg révén ismét megszerezte a pole pozíciót, a többi csapat felháborodására a Spanyol Nagydíj után ott maradt tesztelni a barcelonai pályán.
A csapat a nyilvánosság mellőzésével három napon át, ezer kilométert megtéve gumikat tesztelt, holott lényegében teljes teszttilalom van szezon közben. A teszt azonban elvileg szabályos keretek között zajlott, mivel a szerződése szerint a Pirelli bármikor segítségül hívhat egy csapatot, hogy vizsgálja a termékeit, és Paul Hembery, a vállalat sportigazgatója azt mondta, a Mercedes amúgy sem tudta, pontosan mit teszteltek, mert a gyártó már főleg 2014-re készült. A Red Bull és a Ferrari viszont nem fogadja el a magyarázatot, és óvást nyújtott be a Mercedes ellen. A részletekről itt olvashatnak.
Bő negyedóra múlva kezdődik a felvezető kör. Az élről Rosberg indul, mögüle Hamilton, Vettel, Webber, Räikkönen és Alonso. A start különösen fontos lesz.
Néhány talán megpróbálják egyetlen kerékcserével kihúzni a távot, de a Pirelli szerint a 20. és a 49. körben megejtett, két bokszkiállást tartalmazó taktika lehet az ideális. A hétvégén a szuperlágy és a lágy gumikat lehet használni. A forgalom viszont nagyon nem mindegy, hogy ki mikor megy ki a szerelőkhöz, és utána hova tér vissza a pályára.
Ahogy várni lehetett, csak tegnap volt borús idő és eső, ezúttal ismét szép az idő - bár Button edzője, Michael Collier azt írta Twitteren tegnap, hogy eshet az eső. Tévedett.
KITT nincs itt, de a vezetőjét alakító színész jelen van Monacóban, sok más hírességgel együtt. George Lucast, Cameron Diazt és Valentino Rossit is látták a paddockban.
37 fok a hőmérséklete, pedig a levegő csak 19 fokos. Pár perc múlva rajt, egyelőre még nagy a mozgolódás a rajtrácson.
Ez most a keményebb keveréknek számít. Ricciardo, Grosjean, Gutiérrez és Massa választotta a lágy abroncsokat a rajthoz. Elindult a felvezető kör.
Vissza kellett tolni az autóját a bokszutcába, meglátjuk, el tud-e indulni. A versenyzők felsorakozhat, jöhet a rajt...
Kicsit lassan indult el, de hárította Hamilton és Vettel támadását. Webber maradt negyedik.
Sutil, Maldonado, van der Garde is megrongálta az első légterelőjét, Sutil kivételével jönnek is be a bokszba egy újért. A német a Loewsnél koccant az egyik McLarennel, Maldonado és van der Garde szárnya itt már sérült volt.
Szerette volna lerajtolni Räikkönent, esetleg a Red Bullokat is, de maradt a 6. helyen. Vettel támadja Hamiltont. Sutil azt mondja, rendben van a sérült szárnya.
Nem tudott meglógni, közel van hozzá Hamilton, Vettel, Webber, Räikkönen és Alonso is. Rosberg kivételével mindannyian használhatják a DRS-t a célegyenesben.
Pérez, Button, Sutil, Vergne a pontszerző helyeken, vagyis csak Button előzte meg Sutilt. Massa 18., Gutiérrezt kellene megelőznie.
A bűvös 1 másodperc fölő növelte előnyét. A második Hamiltonnak szóltak, hogy figyeljen a gumik oldalkúszására bizonyos kanyarokban.
Megvan az első kieső Pic személyében. Az autó megállt a bokszutca bejáratánál, most tolják el onnan a sportbírók. Nincs Safety Car, de di Resta lehet azt hitte, hogy lesz, ezért bement kerékcserére.
A spanyol már több mint három másodperccel van lemaradva Räikkönentől, és már hátrafele kell figyelnie, ugyanis megérkezett mögé Pérez, Button és Sutil.
Rosberg 1,8 másodperccel vezet Hamilton előtt, aki 2 másodpercre szakította le Vettelt. Persze lehet, hogy Vettel csak a gumijait akarja kímélni, és ezért hagy maga előtt nagyobb szabad teret. A 4. Webbert ugyanakkor közelről üldözi Räikkönen, majd kis szünettel jön az Alonso-féle vonat.
Nem tud előrébb jönni, és Rob Smedley, a versenymérnöke szólt is neki, hogy kezdjen készülni rá, hogy 10-15 körrel megnyújtják az etapját. Úgy tűnik, neki egykiállásos taktikát szán a Ferrari. Massa most 16., de még mindig Gutiérrez mögött van.
Ennek oka, hogy korábban levágta a sikánt, és ezért el kellett engednie a csapattársát. Most együttes erővel támadják a 6. Alonsót, aki 4,2 másodperccel halad Räikkönen mögött.
A Caterham Twitteren közölte, hogy valami mástól gyulladt ki az autó pár körrel ezelőtt. Az élen haladó Rosberg közben tanácsot kért, hogy mikor növelje a tempót.
A McLaren kérdésre úgy felelt, hogy a terveknek megfelelően, sőt, annál kicsit jobban teljesítenek az abroncsai. A Mercedes megnyugtatta Rosberget, hogy jól irányítja a tempóját.
2,4 másodperccel halad Hamilton előtt, akit hasonló lemaradással követ Vettel. Mögötte továbbra is Webber, Räikkönen, Alonso, Button, Pérez, Sutil, Vergne a sorrend. Di Resta Chilton megelőzésével feljött a 17. helyre.
Az aszfalt 39 fokos, mégsincs tapadás az autója elején. Most a 14. helyen áll a francia. Hülkenberg a fékekre panaszkodott, de a Sauber azt mondja, nincs semmi baj velük.
S lőn, Ricciardo pont jön is egy új szett szuperlágy abroncsért. Az élmezőny tagjainak szóltak rádión, hogy növeljék a tempót, szóval hamarosan ők is meglátogatják a szerelőket. Rosberg előnye 1,9 másodperce fogyatkozott, Hamilton egyúttal 2,5 másodpercre ellépett Vetteltől.
Már 2 másodpercre sincs Räikkönentől, és leszakította Buttont. A mezőny hátsó részéről többen letudták első bokszkiállásukat.
Lágy gumikra váltott az előző kör végén, és tiszta pályára jött vissza. Ez elindíthatja a dominót, és igen, Räikkönen is jön a bokszba. Di Resta a célegyenesben, DRS-sel egy bátor manőverrel megelőzte Massát.
Massa a szuperlágy keveréken folytatja. A Mercedesek egyelőre a pályán maradnak, Rosberg most 2,6 másodperccel vezet Hamiltont előtt, akire felzárkózott Vettel.
Lágy gumikat kapott, és pont Räikkönen mögé tért vissza, azaz nem tudta átugorni a Lotust.
A célegyenes végi kanyarnál, a St. Dévote-nál megint rommá törte a Ferrarit, méghozzá a visszajátszások alapján ugyanúgy, ahogy a szombat délelőtti edzésen. Némi várakozás után a versenyirányítás beküldi a Safety Cart.
Látszólag nagyobb sérülés nélkül kiszállt a roncsból, de kap egy kötést a nyakára, amely már eleve fájt neki az előző baleset miatt. Nyilván kivizsgálják őt az orvosi központban is. Ezúttal is a féktávon lévő bukkanón vált irányíthatatlanná az autója.
Az élmezőny maradék része is kirohant kerékcserére, ahogy beküldték a Safety Cart. Rosberg megőrizte a vezetést, de Hamiltonnak értelmeszerűen várnia kellett a bokszban, így Rosberg mögé Vettel és Webber került.
A 4. Hamilton mögött Räikkönen, Alonso, Button, Pérez, Sutil, Vergne a sorrend.
Egy visszajátszáson láthattuk, hogy az előzés szempontjából a nap legaktívabb pilótája megint előzött a célegyenesben, ezúttal Hülkenberg volt az áldozata. Ez még a Safety Car beküldése előtt történt. A biztonsági autó továbbra is a pályán van.
A Red Bull azt mondta neki, hogy az előző etapja végén kritikus állapotban voltak a gumijai, tehát nehéz lehet a következő etapja. A biztonsági autós fázis és a lassabb tempó egyébként sokat segít az abroncsok óvásában, lehet, hogy elég lesz egy kerékcsere a többségnek. Érdekesség, hogy az első kanyarnál, ahol Massa balesete történt, a Safety Car vezetésével mindenki levágja a pályát, hogy elkerüljék a takarítás helyszínét.
A kör végén visszatér a bokszba, és folytatódhat a verseny. A sorrend tehát Rosberg, Vettel, Webber, Hamilton, Räikkönen, Alonso, Button, Pérez, Sutil, Vergne a pontszerző helyeken.
Most értünk a táv feléhez. Rosberg megőrizte a vezetést, noha a Mercedes figyelmeztette a biztonsági autós fázis alatt, hogy melegítenie kell a lehűlt a hátsó gumikat.
A pálya orvosi központjában ellenőrzik, hogy nincs-e komolyabb baja. Nem árt az óvatosság, hiszen már két nagy bukása is volt a hétvégén, kapott is egy merevítőt a nyakára.
Hamilton támadja a 3. Webbert, a Rascasse-nál egy merész kísérlettel majdnem meg is előzte az előbb. Alonso az 5. Räikkönen autóján csüng.
Az alagút végén a belső íven meglepte, átvette a 7. helyet. Szép volt! És megint lesz miről beszélni este a McLarennél...
Az élen álló Rosberget és a 20. van der Gardét 13,5 másodperc választja el, pedig már több kör eltelt a Safety Car eltűnése óta. Az előbb Rosberg meglépett, de Vettel azóta közelített hozzá. Pérez ezúttal Alonsót támadta meg az alagút utáni féktávon, majdnem a Ferrarit is megelőzte.
Pérez panaszkodott emiatt a McLarennél, Alonso viszont azt mondja, csak az ütközést akadályozta meg ezzel.
Chilton Maldonadót lökte a falba a Tabac kanyarban (a kikötői rész elején), és a Williams akkora kárt okozott a palánkban, hogy időbe telik, mire helyrehozzák. Maldonadónak szerencsére nincs baja, önerőből sétált el a helyszínről. Piros zászló tehát. Chilton autójának eleje is csúnyán megsérült, nem valószínű, hogy a francia folytathatja.
Maldonado sérült autóját most tolták vissza a sportbírók, miközben a mezőny maradék része leparkolta az autóját a célegyenesben. Most arra várunk, hogy rendberakják a megrongált falat.
Magyaráz valamit a Red Bull egyik tagjának, a többi versenyző nagy része ellenben kiszállt az autójából, és vár az újraindításra.
Noha a futam hosszabb lesz két óránál, a megszakítás beleszámít ebbe az időtartamba, és emiatt nem intik le 16 órakor. Most egyébként szabadon lehet kereket cserélni az autókon, vagyis valószínű, hogy mindenki kihúzhatja majd a célig. Az újraindításra a Safety Car felvezetésével kerül sor. Még 32 kör van hátra.
Amiért a kerékcserék során a két Red Bull mögé esett vissza. A versenyzők most a csapatukkal beszélnek, készülve a folytatásra, a maradék 32 körre.
Bejelentették, hogy előreláthatóan 15:35-kor folytatódhat a verseny. A Chilton-Maldonado ütközés egyébként nem volt nagy, de a Marussia pont úgy pöccintette meg a Williamst, hogy az irányíthatatlanul a falnak vágódjon.
Úgy tűnik, mindenki elfoglalta a helyét a volán mögött, hiszen pár perc múlva folytatódhat a verseny. Bianchi egyébként nemrég kiesett, feltehetően műszaki hiba következtében.
A sportfelügyelők alaposabban kivizsgálják a történteket, hogy eldöntsék, felelőssé kell-e tenni valakit a balesetért. Megerősítették, hogy Maldonadónak nem lett baja.
A kivétel többek között Räikkönen és Hülkenberg. A Safety Car felvezetésével elindult a mezőny, mindjárt folytatódhat az akció.
A versenyirányítás utasította erre, amiért korábban a sikán levágásával őrizte meg pozícióját a McLaren előtt.
A brit újonc folytatni tudja a versenyt, de kapott egy bokszutcán áthajtásos büntetést az ütközésért Maldonadóval.
Nyilván bosszús, amiért el kellett engednie a McLarent. Rosberg gond nélkül eljött, Hamilton pedig megint támadja a 3. Webbert.
Íme videón a Chilton-Maldonado ütközés. Chilton büntetést is kapott érte.
Közben Rosberg 1,4 másodpercre növelte az előnyét Vettel előtt, a Red Bull mögött viszont megint kialakult egy vonat.
Az előbb a Loews hajtűben hajtotta végre a manővert, ezzel feljött a 8. helyre. Még 24 kör van hátra.
Már 2,7 másodperc az előnye az 1. helyen. Vettel mögött azonban továbbra is sor van, néhányan előzni próbálnak. Pérez például az 5. Räikkönent támadta veszélyesen, az alagút végén majdnem össze is ütköztek. "Ez az idióta megpróbált kilökni, hogy tönkretegye a versenyemet!" - bosszankodott Räikkönen rádión. Sutil a 7. Alonsót kergeti.
A Loewsnél egész messziről esett be mellé a belső íven, és különösebb nehézség nélkül megelőzte a Ferrarit. Mintha egy amatőrt támadott volna, pedig egy kétszeres bajnokról beszélünk!
Történt néhány változás, íme a friss állás az első tíz helyen: Rosberg, Vettel, Webber, Hamilton, Räikkönen, Pérez, Sutil, Alonso, Button, Vergne.
Korábban tévesen írtuk, hogy kiesett, mivel mégis folytatta a versenyt, de ezúttal tényleg nincs tovább Bianchinak, mivel kicsúszott az 1-es kanyarnál.
Rádión szóltak neki, hogy Sutil a Loewsnél szokott támadni, amivel már megetett két világbajnokot, szóval vigyázzon ott.
Ma már másodjára - illetve az újraindítással együtt már harmadjára - van szükség rá, mert sok a törmelék az alagút utáni sikánnál, ugyanis az előbb Grosjean hátulról felnyársalta Ricciardót ott. Mindkét, egyébként a középmezőnyben tartózkodó autó továbbhajtott.
Odalett a több mint 4 másodperces előnye. Grosjean ezen a hétvégén megint átkapcsolt autóbontó üzemmódba, ez már a negyedik balesete, bár először okozott kárt másnak is. Ricciardo végül kiesett.
Grosjean kezdhet aggódni, lehet, hogy a Kanadai Nagydíjra kap egy büntetést...a Lotus francia pilótája szintén feladta a versenyt, annyira megsérült az ő autója is, hogy a próbálkozás ellenére nem tud tovább menni. Azzal védekezik, hogy Ricciardo túl hamar fékezett.
Kijön a biztonsági autó, amelyre idén korábban még egyszer sem volt szükség. Még 12 kör a célig.
Ezért vigyáznia kell a motorjára, mert könnyen túlmelegedhet. A finn az 5. helyen halad, Rosberg, Vettel, Webber és Hamilton van előtte, de inkább az őt támadó Pérezre kell figyelnie.
Néhány zúzódást leszámítva jól van, de nagyon veszélyesnek tartotta Chilton manőverét. "Nem számítottam rá, hogy keresztbe vág előttem" - mondta. A szintén balesetet szenvedő Massa állapotáról egyelőre annyi az információ, hogy a Ferrari szerint jól van.
Pérez az alagút után próbált előzni, Räikkönen nem hagyta, és a bal oldali palánkra szorította. Repkedtek a darabok Pérez első szárnyáról, és talán a felfüggesztése is megsérült.
Úgy tűnik, mégis ő húzta a rövidebbet az előző ütközésben, kilyukadt a balhátsó gumija, és be kell mennie a bokszba. Ma nem fog pontot szerezni. Ahogy feltartotta a többieket, a tumultusban Button lesipuskásként megelőzte Alonsót a Rascasse kijáratánál, az utolsó kanyar előtt.
Rosberg úton a győzelem felé, Vettel, Webber és Hamilton követi őt. Itt most békés a helyzet.
A sérült légterelővel Pérez próbálta tartani az 5. helyet, de alig volt tapadása. Az alagút utáni bukóteren átvágott, aztán a Rascasse-nál Sutil megelőzte őt, majd félrehúzódott a bukótérbe. A fékjei mentek tönkre.
Ők így profitáltak Pérez kieséséből és Räikkönen defektjéből. Rosberget már csak négy kört választja el a győzelemtől.
Rosberg kényelmes előnnyel vezet Vettel előtt. A jelek szerint elöl mindenki beletörődött a pozíciójába.
A második F1-es győzelmét aratta, a Mercedesnek végre sikerült győzelemre váltania a pole pozíciót. Vettel 2., Webber 3., Hamilton 4. lett.
A további sorrend Hamilton mögött: Sutil, Button, Alonso, Vergne, di Resta, Räikkönen. Räikkönen az utolsó körben előzte meg Hülkenberget a friss gumikon.
Rosberg most szállt ki az autóból, mindenki őt tapsolja. Odamegy a Mercedes tagjaihoz is fogadni az első gratulációkat.
Ez eredeti ötlet: a dobogósok kupája a monacói pálya vonalvezetését ábrázolja. Most szólnak a himnuszok. Köszönjük a figyelmüket, nemsokára bővítjük a cikket a végeredménnyel és az izgalmas futam részletes összefoglalójával.
Ez a versenyről élőben készült tudósításunk. A részletes összefoglaló sok reakcióval itt olvasható el.
Nico Rosberg magabiztosan váltotta győzelemre a pole pozíciót Monacóban, noha a futam menetét többször is megzavarta a pályára küldött Safety Car. Először akkor volt rá szükség, amikor Felipe Massa a hétvége folyamán másodjára is összezúzta Ferrariját a célegyenes végén, másodszor pedig azután, hogy Max Chilton és Pastor Maldonado ütközésétől annyira megsérült a biztonsági palánk a Tabac kanyarnál, hogy meg kellett szakítani a futamot. Harmadszor a verseny végén küldték be a biztonsági autót, Daniel Ricciardo és Romain Grosjean ütközését követően.
Rosberget semmi sem billentette ki a ritmusból, megszerezte második F1-es győzelmét. Csapattársa, Lewis Hamilton azonban pórul járt az első biztonsági autós fázissal, mivel a közben végrehajtott kerékcseréknél a 2. helyről visszaesett a két Red Bull, Sebastian Vettel és Mark Webber mögé. A verseny főbb izgalmait a Mercedesek és a Red Bullok üldözői szolgáltatták: sokáig Kimi Räikkönen és Sergio Pérez csatázott az 5-6. helyért, de nem sokkal a cél előtt ütköztek, amiről Pérez autója annyira megsérült, hogy félre kellett állnia, míg a finn defektet kapott, és csak tizedik lett. Így Adrian Sutil végzett ötödikként, aki a Loews hajtűkanyarban szemtelenül megelőzött két világbajnokot, a mögötte célba érő Jenson Buttont és Fernando Alonsót is.
Az új vb-állás itt (frissítve) már megtekinthető.