Vettel esőben is legyőzhetetlen volt az időmérőn
2013. november 23. 16:51
Köszöntjük kedves olvasóinkat a Brazil Nagydíj időmérőjéről élőben készülő tudósításunkban! Most épp elállt az eső Interlagosban, de a radarkép szerint ott ólálkodnak a felhők a pálya körül. Valószínűleg változékony idő lesz, az aszfalt még vizes.
A harmadik szabadedzést Webber nyerte, de több esélyes meg sem tett mért kört, vagy a gumikkal spórolva nem váltott át interekre. A következő egy órában bármi megtörténhet. Tegnap úgy tűnt, Nico Rosberg lesz Sebastian Vettel fő kihívója.
Pénteken elmondta, hogy idén nagyon sok baja van a nedves körülményekkel, ilyenkor alig tudja pályán tartani Mercedesét. Meglátjuk, sikerült-e javítani a beállításain. Esőben természetesen a szokásosnál sokkal kiszámíthatatlanabb a küzdelem.
A McLaren jelenti, hogy a bokszutcában csepereg az eső, nedves az aszfalt, és tényleg mindenre fel kell készülni. Még öt perc a kezdésig. A levegő és a pálya egyaránt 19 fokos.
Vannak olyan versenyzők, akik a korábbi edzéseken azért tettek meg a többieknél is kevesebb kört, hogy spóroljanak a gumikkal az időmérőre és a futamra. Ez is jelentheti a különbséget egy-egy pozíció között.
Rengetegen hajtottak ki a zöld lámpa jelzésére a pályára, mind a 22 pilóta elkezdett körözni. Egyelőre az intermediate gumikra szavazott a mezőny, nyilván mindenki szeretne egy biztonsági időt a tarsolyába, hátha romlani fognak a feltételek.
A mercedeses ért körbe először, az ideje még lassabb, mint a pénteki első edzésen megszületett hétvégi etalon. A többiek egyelőre nem tudnak jobb időt menni Hamiltonnál.
Mindenkinek van már mért köre, Hamilton előző 1:25.342-es idejét azonban nem sikerült megdönteni, a brit maga is gyengébbet ment másodjára. Vettel a második, megelőzve Rosberget, Hülkenberget, Di Restát, Buttont, Grosjeant, Pérezt, Alonsót, Bottast.
Nem indul jól az utolsó F1-es nagydíja...rajta kívül a két Caterham, a két Marussia és Gutiérrez nincs jelenleg a továbbjutók között. A sorrend nem változik az élen.
Szép, feljött a 9. helyre úgy, hogy romlanak a körülmények. Most Vergne esett vissza a 17. helyre, ő perpillanat a bokszban tartózkodik.
A versenyzők nem képesek javítani az erősödő esőben, Hamilton tartja az 1. helyet, mögötte Vettel, Rosberg, Hülkenberg, Di Resta, Button, Grosjean, Alonso, Webber, Pérez áll. A mezőny nagy része visszatért a garázsba.
Kovalainennel ők ketten köröznek. Gutiérrez szempontjából ez érthető, hiszen a 19., kieső pozícióban áll.
Gutiérrez az előző körében hat tizeddel maradt el eddigi legjobbjától, összességében viszont több mint egy másodperc hiányzik neki a továbbjutáshoz. A két Marussia és a két Toro Rosso is megjelent a pályán, továbbra is az intermediate gumik vannak az autókra szerelve.
Úgy tűnik, hogy nem romlanak tovább a feltételek. Az első 13 helyezettből senki sincs a pályán, a kiesés veszélyének kitett pilóták közül azonban szinte mindenki újra kijött a bokszból.
Vergne-nek csak fél másodperccel kellett volna jobb kört futnia, hogy a továbbjutók közé kerüljön, szóval ha tovább szárad az aszfalt, ez még összejöhet neki. Gutiérrez az új interekkel egy tizedre megközelíti a továbbjutást érő 16. pozíciót, melyet jelenleg Maldonado birtokol.
Előreugrott az 5. helyre, 1:26.266. Mindjárt vége a Q1-nek, az utolsó körök jönnek.
Vergne megelőzte Ricciardót, feljött a 15. helyre. Ricciardo nem tudott gyorsulni, de Maldonado és Gutiérrez sem, így utóbbi két versenyző esett ki Pic, Van der Garde, Bianchi és Chilton mellett.
A mezőny első fele békésen figyelte a Q1 második felének eseményeit a bokszból, nekik nem kellett tartaniuk attól, hogy nem jutnak tovább. Hamilton volt a leggyorsabb, az időmérőn futott legelső körrel. Vettel 39 ezredes lemaradással követte őt.
A Q1 utolsó percei alapján ez várható, és ha nem lesz további eső, később még a slick gumik is előkerülhetnek, a hétvége folyamán lényegében először. Vajon a Q2 körülményei kiket tréfálnak meg?
A két Mercedes már percekkel a zöld jelzés előtt felsorakozott a bokszutca kijáratánál, és mások is követték őket. A versenyzők megint szeretnének futni egy kört a Q2 elején a biztonság kedvéért.
Mármint természetesen azok közül, akik bejutottak a Q2-be, Vettel csatlakozott utoljára. Az intermediate abroncsok maradtak az autókon.
Az ideje lassabb a Q1-ben elért idejénél, Hamiltonnak szintén. Körülbelül 1-2 másodperc az eltérés az ő esetükben.
1:26.515, de ez még mindig lassabb a Q1-es időknél. Rosberg, Hamilton, Alonso, Vergne, Kovalainen, Massa, Ricciardo, Grosjean, Bottas a további sorrend.
Javított, Vetteltől azonban még közel két tized a lemaradása, és Rosberg is előtte van. 8 perccel a szakasz vége előtt mindenki a pályán tartózkodik. Webber feljött a 4. helyre, Grosjean és Alonso elé.
1:26.449, és jobb is lehetett volna, ha az utolsó szektorban nem veszít időt. Button, Bottas, Pérez, Di Resta, Sutil és Hülkenberg áll kieső helyen, még 4 percük van javítani.
A lotusos 1:26.161-re vitte le a lécet, Vettel mögé pedig Alonso jött be. Most gyorsan változik a tabella lentebb is, minden az utolsó körökön fog múlni.
Letelt az idő, és a McLarent néhány másodpercen belül két esemény is szomorította: Button nem futott elég jó időt a továbbjutáshoz, Pérez pedig pont ekkor csapta falhoz autóját az 5-ös kanyar kijáratánál megcsúszva. A mexikóinak nincs baja, az autójának a hátulja rongálódott meg.
Grosjean, Vettel, Alonso, Rosberg, Hamilton, Webber, Massa, Ricciardo, Vergne és Hülkenberg lesznek a Q3 résztvevői, kiesett Kovalainen, Di Resta, Bottas, Pérez, Button, Sutil.
És a versenyirányítás most jelentette be, hogy 10 perccel csúszik a Q3 kezdete. A Safety Car elindult körbe a pályán feltérképezni a viszonyokat.
Rákezdett az eső, a 10 perces csúszásból könnyen még több lehet...az idei év első versenyének időmérőjét vasárnapra kellett halasztani (Ausztráliában), ironikus lenne, ha ugyanez történne most is, keretbe foglalva a szezont.
Helyi idő szerint még csak délután 3 óra lesz Interlagosban, szóval ha alábbhagy az eső nemsokára, folytatódhat az időmérő.
Az orvosi autó újabb kört tesz meg, hogy felmérje, mennyire veszélyesek a körülmények. Inkább jönnének már az F1-es modellek...
Az előrejelzés szerint hamarosan alábbhagyhat az eső, a képernyőn keresztül mintha úgy tűnne, hogy már nem is zuhog annyira. De itt a frissítés a versenyirányítástól, hogy újabb 10 perc várakozás következik.
Nem izgulnak a csúszás miatt, tulajdonképp mindenki levette a sisakját. Túl sok a víz a pályán.
Újabb tíz perccel elhalasztották a Q3 kezdetét...az orvosi autó most teszi meg az újabb ellenőrzést a pályán. Már félórás csúszás jött össze.
Grosjean, Vettel, Alonso, Rosberg, Hamilton, Webber, Massa, Ricciardo, Vergne és Hülkenberg jutott be a Q3-ba, miközben a többiek már a nyilatkozatokkal és a megbeszélésekkel lehetnek elfoglalva.
A felhők kezdenek felszakadozni, remélhetőleg már nem kell sokat várni a folytatásra. A gond az, hogy a dimbes-dombos, erősen dőlt kanyarokkal teli interlagosi pályán sok helyen kialakulhat veszélyes vízátfolyás, amelyen irányíthatatlanul felúszhatnak az autók.
De megint csak az orvosi jármű térképezi fel a viszonyokat. A radar bíztató jeleket mutat. Ja, és persze a döntés az, hogy újabb 10 perc halasztás jön, magyar idő szerint leghamarabb 18:25-kor lesz esély a folytatásra.
Közben itt olvashatnak arról, hogy Ron Dennis megpróbálhatta megakadályozni Hamilton átigazolását a Mercedeshez. Állítólag készült a versenyzőről egy kép is, amelyen tíz hölgy társaságában mulat.
A vicces megjegyzéseiről is ismert F1-es újságíró, Pablo Elizalde tréfásan azt írta Twitteren, hogy ha így folytatjuk, Massa már egy Williamsszel fogja teljesíteni a Q3-at. Taki Inoue meg úgy reagált, hogy a Q2 után leugrott sörért a boltba, és mégis megnézheti a Q3-at.
Martin Brundle, a Sky Sports szakértője kávéval a kezében magyaráz, miközben David Croft kommentátor el is hagyta a megszokott helyét. Önök mivel próbálják átvészelni a várakozást? Közben újra pályán az orvosi autó, pályaellenőrzés céljából.
Hurrá! 5 perc múlva kezdetét veheti a Q3, mintegy háromnegyed órás halasztás után. Még szerencse, hogy nem volt akkora, mint 2009-ben, amikor több órányira nyúlt...
Webber és Vettel megérkezett a bokszutca kijáratához, pedig még van 2 perc a zöld jelzésig. Mindkét Red Bullon esőgumik vannak.
Mind a 10 versenyző kihajtott a pályára, senki sem kockáztat az intermediate gumikkal. A DRS már nem használható.
Vettel 1:28.830-mal nyitott, lehet, hogy nemsokára érdemes lesz interekre váltani. Rosberg 2., Hamilton 3., Webber 4., nem sokkal kaptak ki Vetteltől.
A Red Bullok váltanak, és a többiek is követik őket. A sorrend: Vettel, Rosberg, Hamilton, Webber, Alonso, Vergne, Ricciardo, Hülkenberg, Massa, Grosjean. Utóbbinak nincs mért köre, de először ő cserélt abroncsokat.
Ő váltott először intermediate gumikra, és 1:27.773-mal átvette a vezetést Vetteltől. De a német nagyon gyors...
Vettel 1:26.479-re, Webber 1:27.623-ra javított, övék az első két hely. Alig több, mint egy perc van csak hátra.
Rosberg több mint egy másodperces hátránnyal bár, de felakapszkodik Vettel mögé a 2. helyre, Hamilton marad 4. Webber mögött. Aztán Alonso veszi át a 2. helyet Rosbergtől.
Végül nem javított az előző idején, de fölényesen győzött az időmérőn. Rosberg visszavette a 2. helyet Alonsótól, aki az idény negyedik versenye óta nem végzett ennyire elöl a kvalifikáción. Webber 4., Hamilton 5. lett, majd következik Grosjean, Ricciardo, Vergne, Massa, Hülkenberg.
Vettel pacsizott a Red Bull tagjaival, miközben a többi versenyző közül már vannak, akik a mérlegen állnak. Köszönjük a figyelmet, hamarosan bővítjük a cikket az összefoglalóval és az eredményekkel.
Ahogy várható volt, nedves pályán rendezték a Brazil Nagydíj időmérőjét, de az aszfalton menet közben annyira sok víz gyűlt fel, hogy a Q3 kezdete előtt be kellett iktatni egy háromnegyed órás kényszerszünetet is, amíg nem javultak a körülmények. Mindez azonban nem zavarta meg Sebastian Vettelt abban, hogy megszerezze a pole pozíciót, méghozzá meglepően nagy fölénnyel.
"A Q2 után nagyon elkezdett esni, ezért várakoznunk kellett" - mondta. "Miután újra pályára hajtottunk, meglepődtem, hogy mennyire eltűnt a víz róla. Átváltottam az intermediate gumikra, és kapásból sikerült jó kört futnom." Egyedül neki sikerült bemennie 1:27 alá a Q3-ban, és meg is lepődött, hogy mekkora fölénnyel végzett az élen.
Ugyanez volt a véleménye a 2. helyet megkaparintó Nico Rosbergnek, aki azonban nem tűnt csalódottnak, és úgy vélte, hogy megfelelően alakult a napja, jó helyről várhatja a rajtot. A Mercedes versenyzője pénteken Vettel első számú kihívójának tűnt az esőben, de nem sokon múlt, hogy kiszoruljon az első rajtsorból, ugyanis Fernando Alonso utolsó köre ígéretesnek tűnt. A spanyol végül azért nem tudott előrébb lépni, mert megcsúszott az egyik fehér csíkon. "Hét-nyolc tizedet vesztettem a 4-es kanyarban, pedig szerintem elérhető lett volna a 2. hely" - mondta. Alonso ennek ellenére nem bánkódik, és egyébként az idény negyedik versenye, a Bahreini Nagydíj óta először rajtolhat ennyire elölről.
A 4. helyen Mark Webber, az 5. helyen az esős beállításokkal bevallottan küszködő Lewis Hamilton végzett, megelőzve Romain Grosjeant. A Lotus a vizes körülmények között nem szerepelt jól, Heikki Kovalainen a Q3-ba sem tudott bejutni. "Az autónk remek, ma én nem teljesítettem elég jól. Egyszerűen nem találtam meg a tapadást" - nyilatkozta a finn a Sky Sportsnak.
A McLarenek sem villogtak, sőt: Jenson Button és Sergio Pérez napja egyaránt a Q2-ben ért véget, ráadásul a mexikói össze is törte az autóját a felvonás végén, az 5-ös kanyar kijáratánál egy tócsán csúszott meg. Lehet, hogy a McLarennek az ütött vissza, hogy az utolsó edzésen gumispórolás céljából alig köröztek. Pérez a keréknyomást érezte rossznak, Button a kis leszorítóerős beállítást kárhoztatta.
A Toro Rosso ellenben jó napot zárt, pedig a két pilótájuk csak pengeélen táncolva jutott tovább a Q1-ből. Daniel Ricciardo és Jean-Eric Vergne utána azonban lendületbe jött, és megszerezték a 7., illetve 8. helyet, legyőzve Felipe Massát és Nico Hülkenberget is.
Azt egyelőre nem tudni, hogy milyen időjárás várható a futamon, de a McLaren és a Force India például száraz körülményekhez állította be az autóját.
Az időmérőről élőben készült, részletes összefoglalónkat az eredménytáblázat alatt olvashatják, a részletes esélylatolgató elemzésünket pedig itt.
Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!