Vettel pályacsúccsal szerezte meg a pole-t Indiában
2013. október 26. 10:26
Hülkenberg viszont a közepes keveréket választotta. Az első körök után Alonso áll az élen, 1:25.546-os idővel, Räikkönen és Massa követik őt.
Köszöntjük kedves olvasóinkat az Indiai Nagydíj időmérő edzéséről élőben készülő tudósításunkban! A kvalifikáció toronymagas esélyese Sebastian Vettel, aki mindhárom szabadedzésen az élen tudott végezni. A második helyen ma délelőtt is csapattársa, Mark Webber végzett, őket Fernando Alonso követte. A rossz látási viszonyok miatt lerövidített edzésről bővebben itt olvashatnak.
A pénteki naphoz hasonlóan ma is 30 fok körüli a levegő hőmérséklete, az aszfalt pedig már 39 fokos. Csapadék egyáltalán nem várható, de szokás szerint nagy a szmog.
1:25.283-as idővel nyerte meg az időmérőt Webber előtt. A futamon is ő diadalmaskodott, csakúgy, mint a legelső Indiai Nagydíjon 2011-ben.
Esteban Gutiérrez hajtott elsőként a pályára a közepes gumikon, a többiek még kivárnak. Van der Gardénak szóltak, hogy majd figyeljen a megváltozott szélirányra.
Az élcsapatok versenyzői közül ő hajtott elsőként a pályára, a közepes gumikon kezd. Rajta kívül a két Force India, Button és Sutil hagyta el a bokszutcát. Gutiérrez közben mért kört is futott, 1:27.529-cel nyitott.
Rosberg 1:26.622-vel vette át a vezetést, Hamilton ennél 6 tizeddel lassabb kört futott, de így is második. A Mercedes szerint legalább 1:26.5 körüli időt kell futnia annak, aki be akar kerülni a Q2-be.
Szűk 2 tizeddel marad el Rosbergtől. A két Red Bullon, Alonsón és Grosjeanon kívül már mindenki futott mért kört. A legtöbben még a közepes gumikat használják, a Caterhamek és a Marussiák viszont szokás szerint felrakták a lágyakat.
Már 1:26.252-vel vezet, most éppen Pérez előtt. Még 8 perc van hátra a Q1-ből, a Red Bullok Alonsóval együtt még mindig a bokszban várakoznak.
A spanyolhoz hasonlóan Webber is a lágyakon hajtott ki a pályára - lehet, hogy ők a Q3-ban a közepeseket akarják használni. Közben Gutiérrez átvette a vezetést 1:26.057-tel, ő is a gyorsabb gumikra váltott.
Nem meglepő, hogy a lágy gumikon az élre állt, de Vettel a közepesekkel csak 9 ezredet kapott tőle. Webber viszont lassabb náluk, így Alonso 1:25.934-gyel az élen marad.
A Caterhameken és a Marussiákon kívül még ők állnak kieső helyen. Massa sem lehet nyugodt, jelenleg csak a 14. helyen áll, de most ő is a lágyakkal próbálkozik.
1:25.819-et futott a lágyakon, most Rosberg és Di Resta előtt vezet. Folyamatosan változik a sorrend, a versenyzők többsége lágy abroncsokra váltott az utolsó körökre. Vergne előrelépett, most Bottas került kieső helyre.
Vége a Q1-nek, a legnagyobb meglepetés az utóbbi időben remeklő francia kiesése. A közepes gumikkal próbálkozó francia az utolsó körében forgalomba került, ezért be is hajtott a bokszba. Több mint 4 tizeddel maradt el a 16. helyen bejutó Bottastól. A további kiesők: Maldonado, Bianchi, Van der Garde, Pic, Chilton.
A brit 1:25.574-gyel állt az élre az utolsó percben. Mögötte Webber, Ricciardo, Massa, Hamilton, Räikkönen, Rosberg, Hülkenberg, Di Resta és Alonso végzett.
A Ferrari megpróbálja kijavítani a hibát, mielőtt a spanyol pályára hajt a Q2-ben. Megkezdődött az edzés második szakasza, de még csak Räikkönen látogatott ki a bokszból.
Rosberg 1:25.337-et futott, Hamilton másfél tizeddel volt lassabb. Eddid tíz versenyző futott mért kört, a Red Bullok még ki sem hajtottak a pályára.
Webber és Vettel új lágy gumikon hajtott a pályára. Ideje volt, már csak 5 perc van hátra az edzésből. Rajtuk kívül Räikkönen, Hülkenberg, Ricciardo és Gutiérrez nem fér be az első tíz helyre a jelenlegi idejével.
Webberre is fél másodpercet vert, 1:24.568-cal vette át a vezetést. Räikkönen feljött a Red Bullok mögé a 3. helyre. A két Sauber aggódhat, jelenleg az utolsó helyeken állnak, és már csak 2 perc van hátra.
3 tizeddel volt lassabb Vettelnél, de legalább Webbert megelőzte. A kockás zászlót már lengetik, de a versenyzők még befejezhetik a köreiket.
Kiesett Ricciardo, Di Resta, Sutil, Vergne, Bottas és Gutiérrez. Az első tíz sorrendje: Vettel, Alonso, Webber, Räikkönen, Hamilton, Rosberg, Hülkenberg, Pérez, Massa, Button.
Pedig megint nagyon szép kört futott, a 7. helyen jutott tovább. Azt mondja, az első kanyarban nagyon alulkormányzott a Sauber.
Alonso és Webber rögtön a pályára hajtott, mindketten a lassabb, közepes gumikon.
1:25.826-ot futott a közepeseken. Vettel és Hamilton a lágy gumikat rakta fel az első körére is, mindjárt ők is körbeérnek a pályán.
1:24.119-es körrel állt az élre. Rajta kívül csak Webber és Alonso futott mért kört, de ők a közepes gumikon. Még négy perc van hátra.
Ők hosszabb első etapot futhatnak a holnapi versenyen, az időmérőn viszont nem lesz esélyük. A McLaren is hasonló taktikát választott, Vettel, Hamilton és Räikkönen viszont lágyakkal próbálkozik.
Vége a Q3-nak. Vettelt megközelíteni sem tudta senki, több mint 7 tizedes előnnyel szerezte meg a pole-t a két Mercedes előtt. A sorrend: Vettel, Rosberg, Hamilton, Webber, Massa, Räikkönen, Hülkenberg, Alonso, Pérez, Button.
Webber, Alonso, Pérez és Button kezdi meg a tartósabb gumikon a versenyt, ők várhatóan jóval később állnak majd ki a bokszba, mint a többiek.
A brit erre panaszkodott a csapatrádión. A Mercedes megígérte neki, hogy kielemzik az esetet.
Sebastian Vettel esélyt sem adott az ellenfeleinek az Indiai Nagydíj időmérő edzésén, óriási, több mint hét tizedes előnnyel szerezte meg a pole pozíciót Nico Rosberg és Lewis Hamilton Mercedese előtt. A német legyőzésére ezúttal csapattársának, Mark Webbernek sem volt esélye, az ausztrál ugyanis Fernando Alonsóhoz és a két McLarenhez hasonlóan a közepes gumikat használta a Q3-ban. Vettel 1:24.119-es eredménye új pályacsúcs a Buddh International Circuiten; az előzőt, amely mindössze 59 ezredmásodperccel volt gyengébb, szintén ő állította be még két évvel ezelőtt.
Várható volt, hogy néhány csapat megosztja a versenyzői között a stratégiát, hiszen a szabadedzéseken gyűjtött tapasztalatok alapján a közepes gumik sokkal tartósabbak Indiában, mint a gyorsabb, de hamar elkopó lágyak. A verseny ezért izgalmas taktikai csatát hozhat, bár valószínűleg kevesen fogadnának az idei hetedik pole pozícióját begyűjtő Vettel ellen. A német a Q3-ban nem is fejezte be az utolsó mért körét, amikor nyilvánvalóvá vált, hogy az első próbálkozása is bőven elég lesz az első helyhez.
Vettel nem hiszi, hogy a verseny eredményét nagy mértékben befolyásolni fogja a gumiválasztás. „Más abroncsokon fogok rajtolni, mint Mark. Nyilvánvalóan eltérő stratégiával versenyzünk majd, de úgy gondolom, ha mindenki megfelelően végzi a saját dolgát, akkor ez nem igazán fog számítani. Nagyszerű eredmény ez a csapatunknak, meglátjuk, mire leszünk képesek holnap” – nyilatkozta a német, akinek vasárnap egy 5. hely is elég lenne ahhoz, hogy bebiztosítsa zsinórban negyedik világbajnoki címét.
Rosberg az időmérő során végig gyorsabbnak tűnt csapattársánál, bár a Q3-ban csak 7 századot vert Hamiltonra. A brit örül, hogy egy „nehéz hétvége” után végül sikerült megszereznie a harmadik rajthelyet, mert nem számított ilyen jó eredményre. Úgy érzi, jobb köridőt is futhatott volna, az utolsó körében azonban forgalomba került. Noha a rádión azt mondta a csapatának, hogy Vettel tartotta őt fel, a sajtótájékoztatón már nem volt biztos ebben. „A 8-as és a 9-es kanyarban valóban forgalomba kerültem, ez nem segített. Lehet, hogy egy Red Bull volt előttem, de nem veszítettem miatta túl sok időt” – mondta.
Webber végül a 4. helyre kvalifikálta magát a lágy gumikon, és elégedett volt az eredményével. „Azt hittem, a második sornál hátrébb fogok végezni, de végül jól alakult az időmérő” – mondta. „Szerintem érdemes kipróbálnunk ezt a stratégiát, hiszen nyilvánvaló, hogy a lágy gumik nem lesznek túl jók a versenyen.”
Az 5. helyen Felipe Massa végzett a lágy gumikon, megelőzve Kimi Räikkönent és az ismét remek időmérőt futó Nico Hülkenberget. Räikkönen a Q3-ban csak egy mért kört futott, az utolsó percekre inkább visszatért a bokszba, de még így is sokkal jobban járt, mint csapattársa, aki már a Q1-ből sem tudott továbbmenni, és csak a 17. helyről indulhat. A Lotus elismerte, hogy elszámolták magukat: azt hitték, Romain Grosjean közepes gumikon futott köre elég gyors lesz a továbbjutáshoz.
A közepes gumikon induló versenyzők közül Alonso volt a második leggyorsabb, de így is csak a 8. helyről rajtolhat, a két McLarent sikerült megelőznie. A középmezőnyben nem történtek nagy meglepetések, az utóbbi időben gyengébb formát mutató Toro Rosso és Force India ezúttal sem képviseltette magát a Q3-ban. A Williamsnél Valtteri Bottas idén már tizedszer győzte le a Q1-ben búcsúzú Pastor Maldonadót, a Caterham és a Marussia versenyzői közül pedig ezúttal Jules Bianchi volt a legjobb.