Hamilton az élen, Räikkönen összetörte a Lotust
2013. október 04. 03:06
Vagy inkább hajnalt... Köszöntjük kedves olvasóinkat a Koreai Nagydíj első szabadedzéséről élőben készülő tudósításunkban! Van egy kis technikai problémánk, úgyhogy a tréning már megy is: Vettelen és Buttonon kívül mindenki megtette a bemelegítő körét, sőt Van der Garde már le is sodródott egy kicsit a pályáról.
A levegő 21, az aszfalt 30 fokos, szépen süt a nap. Ez megfelel az előrejelzéseknek: bár a tájfun a korábbi riogatásokkal ellentétben nem foga elérni a környéket, vasárnap kiadós zuhé és erős szél várható.
Vettel és Webber autóján eltérő aerodinamikai elem van. Mostanra már mindenki járt a pályán, de jelenleg csak Rosberg, Button és Vettel van kint.
Teljesen kisajátította a pályát, az ideje 1:52.294. Tavaly ilyenkor Hamilton zárta az élen a nyitóedzést 1:39.148-cal - most is ez lesz az etalon.
A Mercedes-garázs hátsó sarkában ül a saját maga által tervezett baseball-sapkával, és önarcképeket csinál a telefonjával. Épp a legjobb elfoglaltság egy szabadedzésre... Közben González még mindig odakint köröz, és már 1:46.810-nél jár.
Legutóbb Monzában próbálták ki, de akkor csak Räikkönen kapta meg, most viszont a csapat mindkét versenyzője azt vezetheti. Várhatóan élesben is bevetik végre. Legalábbis ez volt a terv, és két rövid kasztnijuk aligha van itt Jeongamban.
Az egyik közepes tempójú balosban, a 13-asban elvéti a csúcspontot, a műfűre sodródva megforog, és orral a belső falnak ütközik, letörve a Marussia első szárnyát. Az autó jogos tulajdonosa, Jules Bianchi aggódva figyeli a jelenetet a bokszból.
Az előbb Vettel tett egy meglepően korai villámlátogatást rá, de aztán ő is visszatért a garázsba. A koreai pályát ritkán használják, ezért kezdetben különösen nyers.
Eddig az volt a legfőbb látványosság, hogy Alonso és De la Rosa a Ferrari garázsában csevegett egymással, de most a McLaren kimerészkedett a bokszból. Olyannyira, hogy Button is követi Pérezt, sőt a Force India tesztpilótája, James Calado is. Épp itt az idő egy kis akcióra végre!
1:44.258-as körével 67 ezredet ver Caladóra és 1,248 másodpercet Buttonra. Közben Hülkenberg is teljesített egy lassú mért kört.
Pérez legjobbja már 1:42.787. Calado is javított, Button nem. Megélénkült a forgalom, máris kilencen vannak a pályán.
Ezen az edzésen nem is fogja senki bevetni a szuperlágyakat, hacsak nem jön közbe valami. Calado a kifelé dőlő 12-es kanyarban megpördül, de kár nem esik. Pérez már 1:41.960-nál jár, továbbra is ő vezet.
Pérez, Maldonado, Bottas, Calado, Gutiérrez, Vergne, Button, Ricciardo, Chilton, Van der Garde, Pic, González.
Vissza is tért a bokszba. Az első edzésen elvileg csak egy szettet szoktak használni a versenyzők, ezért lehet, hogy Massa már ki sem mehet többé a pályára. Közben Hamilton 22 ezredre megközelítette Pérezt, Räikkönen pedig feljött a 4. helyre.
Az ideje 1:41.498, ezzel 0,462 másodpercet ver Pérezre.
1:41.437-es körével 61 ezredet ver Rosbergre. Hamilton megforgott a 10-es kanyarban, Vergne éppen csak ki tudta kerülni. Hamiltonnak a bukótérben kellett visszafordítania az autóját a menetirányba.
Most épp 1:39.630-cal Hamilton áll az élen, de néhány perc alatt Rosberg, Webber, Vettel, Räikkönen és Grosjean is megelőzte az előbb még vezető Alonsót. Vettel Red Bulljának a diffúzora be van kenve a zöld áramlásjelző festékkel.
Az 5-ös kanyarban kivágtat a bukótérbe a hosszított tengelytávú Lotusszal, de gond nélkül visszatér a pályára. Calado bemutat egy látványos driftet a rázóköveken a Force Indiával. Hamilton az imént abszolút legjobb részidőt ért el az első két szektorban, összességében mégsem javított.
Ő a 12-es kanyarban csípi meg az ideálisnál jobban a külső kerékvetőt. A levegő 2, az aszfalt 4 fokkal lett melegebb a szabadedzés kezdete óta. Hamilton mögött jelenleg Webber, Rosberg, Vettel, Alonso és Räikkönen állt.
A garázsban vesztegel, a Mercedest szétkapták. Közben Button Räikkönent megelőzve feljött a 6. helyre.
A balelső defektje után. A monitor szerint a régi szettel, de nem világos, ez hogyan lehetséges - hacsak nem cserélhették ki a sérült gumit az FIA engedélyével. A brazil némi késéssel a 13. helyen kezd.
Már a 4. helyen állva tért vissza a bokszba. A McLaren rengeteg újítással érkezett Jeongamba, de elismerik, hogy a dobogóhoz továbbra sem elég gyorsak. Péntekenként már sok csapat 2014-es megoldásokkal kísérletezik.
A Ferrari szerint azért, hogy a balansszal kövesse a pályaviszonyok folyamatos változását. A spanyol jelenleg a 6. helyen áll Hamilton, Webber, Rosberg, Button és Vettel mögött, de Räikkönen előtt.
Mármint az egyenesben: Ricciardo 321 km/ó-val repesztett. Nem ritka, hogy az ő végsebességük a legjobb. Massa közben már a 11. helyig kapaszkodott fel.
Érdekes, hogy bár a levegő hőmérséklete nem változott, az aszfalt az elmúlt percekben 35-ről 30 fokosra hűlt vissza. Räikkönen elfékezte magát a célegyenes végén, füstölő balelső kerékkel érkezett meg a kanyarhoz.
Feljön 7. helyre; most vezeti először a hosszú tengelytávú Lotust. Óriási lett a forgalom, az előbb Rosbergen és Gonzálezen kívül még mindenki a pályán volt.
Hm, ez nem túl biztató a többiek számára: a gumikkal teljesített 20. körében abszolút első és egyéni legjobb második szektort fut, 37 ezredre megközelítve Hamiltont.
Az utolsó kanyarkombinációban furcsán kitör a Lotus fara, és frontálisan eltalálja vele a szemközti falat. Neki nem esett baja, az autójának annál inkább: pont az eleje zúzódott teljesen össze, ahol előrébb vitték a trapézkarokat. Vajon van hozzá elég pótalkatrész? A Lotus szerelőinek nagyon bele kell húzniuk, ha a második edzésre össze akarják rakni ezt az autót.
Immár szokás szerint a Mercedes és a Red Bull birkózott az első helyekért a Koreai Nagydíj péntek délelőtti szabadedzésén, amely Kimi Räikkönen látványos balesetével ért véget. A finn a csapat szerint saját hibájából vesztette el az irányítást az autója fölött a gyors utolsó kanyarkombinációban, frontálisan a szemközti korlátnak csapódva. A Lotus eleje teljesen összetört, ami különösen balszerencsés annak fényében, hogy a tengelytávot éppen az első trapézkarok előrébb tolásával hosszabbították meg, így pótalkatrészből sem lehet sok.
Még fél óra volt hátra, amikor Hamilton megfutotta 1:39.630-as körét. Ezt végül senki nem tudta túlszárnyalni, jóllehet, a Red Bull az edzés utolsó pillanataiban megcsillogtatta a tempóját, amikor Mark Webber és Sebastian Vettel 19 illetve 20 körös gumikkal abszolút legjobb első, majd egyéni legjobb középső szektort futott a jeongami pályán. Közülük végül csak Vettel javított az időeredményén, felkapaszkodva a 2. helyre, alig 37 ezredmásodperccel Hamilton mögé.
Bár vasárnapra esőt és erős szelet jósolnak, egyelőre napsütéses idő fogadta a csapatokat Koreában. A 30-35 fokos aszfalton Nico Rosberg kaparintotta meg a 4. helyet, mindössze egy tizedet verve a sok új alkatrésszel szerelt McLarent vezető Jenson Buttonra, akinek sikerült beférkőznie Fernando Alonso elé. Räikkönennel ellentétben Romain Grosjean most próbálhatta ki először a hosszított tengelytávú Lotust, de így is sikerült 3 tizedet vernie a csapattársára.
Nem Räikkönen volt az egyetlen, aki balesetet szenvedett az edzésen. A Marussia tesztpilótája, Rodolfo González a ritkán használt, csúszós aszfalton már alig 25 perc után a 13-as kanyar falának ütközött, megrongálva az autója orrát. Történt sok kisebb pályaelhagyás is, Hamiltonnak például egy piruettet követően a bukótérben kellett menetirányba fordítania Mercedesét.
Felipe Massa pedig mindössze 2 kört tett meg, amikor valamitől bal első lassú defektet kapott, később azonban vissza tudott térni a pályára, és feltornázta magát a legjobb tíz közé. Egyelőre szokás szerint mindenki csak a keményebb keverékű, azaz a közepes gumikat használta.
Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!