Button végzett az élen az esős délutáni edzésen
2012. május 24. 13:53
Üdvözöljük kedves olvasóinkat a Monacói Nagydíj második szabadedzéséről készített tudósításunkban! Délelőtt Fernando Alonso volt a leggyorsabb, megelőzve Grosjeant és Pérezt. Az edzésnek néhány perccel korábban véget kellett vetni, miután Heikki Kovalainen autója elfüstölt az alagútban. A második edzésen állítólag eső várható, a pályától nem messze már megjelentek az első esőcseppek, és villámlik.
Legalábbis a Caterham azt állítja, hogy a finn egyből folytathatja a munkát, miután kicserélték autójában a motort.
Látszik, hogy gyülekeznek a felhők a környéken, a hátteret már csúnya sötétség uralja. A Meteo France figyelmeztet rá, hogy szemerkélni kezdhet az eső.
A levegő 23, az aszfalt 30 Celsius fokra hűlt le. Ez kevésbé megterhelő a gumiknak.
Nem meglepő, hiszen minél több kört akarnak megtenni a csapatok száraz pályán, biztosítva a szükséges adatmennyiséget arra az esetre, ha eleredne az eső. 17 pilóta hajtott pályára a zöld lámpa jelzésére.
A szokásos ellenőrző körök helyett a legtöbben egyből nekivágnak a rendes gyakorlásnak. Kimi Räikkönen az utolsó kanyar előtt bevág az egyik Caterham elé, de sokak előtt feltehetően nem tiszta az út. Nico Rosberggel rádión közölték, hogy két és fél perc múlva kezdhet esni a csapadék.
Kobajasi 1:17.504-gyel vezeti a tabellát, csapattársát, Pérezt megelőzve. Hamilton elrontotta az alagút utáni féktávot, lesodródott az aszfaltozott bukótérbe. Az eső egyébként várhatóan enyhe lesz, körülbel 20 percig eshet.
A jelek szerint még senki sem próbálta ki a szuperlágy keveréket, a Lotusok például használt lágy keveréken köröznek.
Jelenleg Vergne az egyetlen, aki a bokszban várakozik, az összes többi autó a pályán tartózkodik. Nehéz tiszta levegőhöz jutni a szezon legrövidebb, 3340 méter hosszú aszfaltcsíkján...
Alonso átvette a vezetést, de Maldonado jobb kört futott nála, amire a spanyol egy újabb leggyorsabb körrel (1:16.661) válaszolt. Mögötte Maldonado, Button, Webber, Schumacher, Vettel, Hamilton, di Resta, Rosberg és Kobajasi a sorrend.
A piros fetésű szuperlágy gumikkal 1:15.746-ot fut, mindhárom szektorban a legjobb részidőt érte el. Grosjean 392 ezredes lemaradással feljött a 2. helyre, Massa pedig a 4. helyre.
A csapat szerint minden rendesen működik rajta. A délelőtt elfüstölt erőforrást két és fél óra alatt cserélte ki tizennégy szerelő, a finnel egyelőre rendszerellenőrzéseket végeznek.
Grosjean és Ricciardo az alagút utáni lassítót vágta le, Vergne az uszodánál lévő második sikánt.
Nem zuhog, de egyértelműen csúszósabbá teszi a pályát. A mezőny nagy része már vissza is tért a garázsba, várva az időjárás javulását.
Minden versenyzőt visszarendeltek a bokszba. Az állás most: Button, Grosjean, Massa, Alonso, Maldonado, Rosberg, Webber, Kobajasi. Az utóbbi percekben több autóra felrakták a szuperlágy abroncsokat, például Kobajasiéra, Maldonadóéra, Préezére és Vergne-ére.
A beszámolók alapján Alain Prost, Gerhard Berger, Riccardo Patrese és Olivier Panis is kilátogatott a Monacói Nagydíjra. Közülük csak Berger nem győzött itt.
Luca Colajanni sajtófőnök elmondta a Sky Sportsnak, hogy a körülmények javulására várnak. A délelőtti edzés kapcsán elárulta, hogy a csapat nem érezte rossznak az autót, bár még van teendőjük vele.
Mivel délelőtt csupán egy felvezető kört tett meg. Délután eddig 7 körnél jár, a 19. pozíció az övé. Itt látható egy kép róla, amely még az edzés kezdete előtt készült.
A csapatok nem akarják pazarolni a vizes pályára való gumikat, hátha szükségük lesz még rájuk a hétvégén. Nem kizárt, hogy szombaton és/vasárnap is lesz eső. A versenyzők egy része kiszállt az autójából, Hamilton például hátrament a garázsba a mérnökökhöz. A Ferrari Alonso első futóművén állítgat. A maranellóiak Twitteren azt írták, hogy a pálya nem elég nedves az esős gumikhoz, viszont nem elég száraz a slickekhez.
Ezúttal sem takarékoskodnak a vendégláttással, az 1200 négyzetméteren elterülő Energy Station 800 tonnát nyom.
A Marussia német pilótája a lágy slick abroncsokon folytatja a munkát. Räikkönen és Alonso is követi a példáját.
A pálya utolsó szektorában nem figyelt, ezért akadályozta a mögötte érkező Glockot. Alonso 1:19.8-as időt ment, ez négy másodperccel marad el Button legjobbjától.
Elképzelhető, hogy hamarosan megint esni fog, ezért hat kivétellel mindegyik versenyző a pályán van most.
A Sauber egy új padlólemezt szerel a C31-re, hogy összehasonlító aerodinamikai méréseket végezzenek. Az aszfalt közben 27 fokra hűlt le.
A pálya ennek hatására ismét kiürült. Pedig a Ferrari úgy vélte, eljött az idő a szuperlágy gumik bevetésének. Sennával egyébként ezt megtette a Williams.
Button továbbra is vezet 1:15.746-tal, őt Grosjean, Massa, Alonso és Maldonado követi. Változatlanul csönd honol Monacóban.
Pár perc szünet után ő hajt ki elsőként, az intermediate gumikon. Vélhetően a padlólemezes vizsgálat miatt küldte ki őt a Sauber.
Paul Hembery, a Pirelli sportigazgatója szerint úgy néz ki a helyzet, hogy a mára tervezett munka zömét a szombat délelőtti szabadedzésen fogják elvégezni az istállók. Most csak a két Toro Rosso van a pályán, intermediate gumikon.
Vergne ennyivel maradt el délutáni legjobbjától az intermediate abroncsokon. A két Toro Rossóhoz csatlakozott a két Marussia a pályán.
Twitteren azt írták, hogy az eső is egy módja a vendéglátóegységük padlójának letakarítására. De legalább nem esik annyira, hogy tutajépítő versenyt írjanak ki a bokszutcában, mint 2010-ben, Szuzukában...
A visszajátszásokból látszik, hogy Toro Rossója nem igazán tapad a kanyarokban. Rajta és csapattársán kívül csak Hülkenberg és Grosjean köröz e pillanatban. Továbbra is az intermediate gumikra van szükség.
Senna és Maldonado kipróbálja az intermediate abroncsokat. Räikkönen szintén így tesz. Senna a Mirabeau-nál kiszánkázott a bukótérbe, szerencséje volt, hogy a pár pillanatig irányítatlanul sodródó autójával nem koccant neki a bal oldali palánknak.
Ugyanott, ahol az előbb Senna, kicsúszott a Mirabeau bukóterébe. Az élmezőnyből Hamilton és Webber jön ki elsőként az intereken.
A Williamsekhez hasonlóan a Mirabeau-t nem tudta bevenni, féktávon megindult alóla a Sauber. Pérezt a sportbíróknak kell kitolni a bukótérből, bár úgy tűnik, az autó nem sérült meg komolyan.
Mindkét csapat kiküldte versenyzőit gyakorolni a vizes pályára.
Ez a kanyar a legcselesebb a pilóták számára, ő már a negyedik, aki hibázott itt. És ebben a pillanatban mutatják, hogy a lista bővült Kovalainennel...
Ezt az edzést sem tudja úgy zárni, hogy visszatér a bokszba. Délelőtti motorhibája után ezúttal ő rontott, de autójában a rükverc fokozat eltörött, ezért nem tudott kitolatni a bukótérből.
Hagyja, hogy más autók elmenjenek mellette, mert ő nem akar most gyors kört futni. A két HRT és Kovalainen kivételével megint mindenki a pályán az utolsó percekben.
A végén mindenki kitartott az intermediate gumik mellett, az edzést Button nyerte Grosjean, Massa, Alonso, Maldonado, Rosberg, Webber, Kobajasi, Schumacher és Vettel előtt. Azonban összességében kevés pilóta próbálta ki a jobb tapadást biztosító szuperlágy gumikat.
A versenyzők engedélyt kaptak rá, hogy gyakorolják a startot a célegyenesben. Élnek is a lehetőséggel, egyesével kipróbálják az elrugaszkodást.
Szép időben vette kezdetét a Monacói Nagydíj hétvégéje, délutánra viszont odaértek a térségbe a viharfelhők, és amint az előrejelzés alapján várni lehetett, az eső délután negyed három körül elkezdett cseperegni. Bár intenzitása nem volt nagy, elég volt ahhoz, hogy az edzés végéig ne száradjon fel az aszfalt, ezért a maradék időben egy rövid periódus kivételével csak intermediate gumikon tudtak menni az autók.
A csapatok érezték, hogy muszáj kihasználni a száraz pályát, így az első percekben óriási forgalom alakult ki. A legjobb időt Jenson Button futotta, aki közvetlenül az eső szemerkélését megelőzően állt az élre 1:15.746-tal. A McLaren pilótája a mezőny többségével ellentétben már ekkor felrakta a szuperlágy gumikat, ezért később sem lehetett őt letaszítani az 1. helyről.
Mögötte a Lotust vezető Romain Grosjean végzett, őt a két Ferrari követte Felipe Massa-Fernando Alonso sorrendben, majd jött Pastor Maldonado (Williams), Nico Rosberg (Mercedes), Mark Webber (Red Bull), Kamui Kobajasi (Sauber), Michael Schumacher (Mercedes) Sebastian Vettel (Red Bull) és Lewis Hamilton (McLaren).
Räikkönen csak délután ment mért kört
(Kattintson a képre a galériához!)
A vizes pályán zömmel jól boldogultak a pilóták, de a Mirabeau jobbkanyarja többeken kifogott. Először Bruno Senna csúszott ki a bukótérbe, miután autója fara kitört, aztán pedig Maldonado, Sergio Pérez, Massa és Heikki Kovalainen lemásolta a mutatványt. Utóbbi nem is tudott továbbhaladni, mert Caterhamjében eltört a hátramenetbe kapcsoló fokozat.
A nehéz körülmények azt jelentették, hogy a csapatok nem tudtak elég információt gyűjteni a mai napon, hosszabb etapokat például nem is tettek meg, így a gumik viselkedését alig tanulmányozhatták. Pótlásra a szombati szabadedzésen lesz alkalmuk, amikor valószínűleg az átlagosnál jóval több időt töltenek majd a pályán.