Az idei évtől kezdve rövidebbek az F1-es versenyhétvégék annak érdekében, hogy a résztvevőket ne terheljék túl a 23 fordulósra tervezett szezon során. Ebből a szurkolók elsősorban azt vehetik észre, hogy a csütörtöki médianapot immáron pénteken délelőtt tartják, valamint hogy a pénteki és a szombati programot későbbre tolták.
Mindez ugyanakkor a csapattagok munkáját is jelentős mértékben befolyásolja, ugyanis szigorítottak azokon az előírásokon, amelyek meghatározzák, hogy mikor lehet dolgozni az autókon. Az idei sportszabályzat 23.7-es cikkelye három olyan időszakot jelöl meg, amikor – meghatározott számú kivételtől eltekintve – a szerelők nem nyúlhatnak a kocsihoz. Mindez pedig már jóval azelőtt érezteti hatását, hogy a versenygépek ténylegesen pályára gurulnak.
Csütörtökönként akkor kezdhettünk, amikor csak akartunk
Itt azonban még nincs vége a nehézségeknek, hiszen a csapatoknak pénteken és szombaton is kevesebb idejük van, mint korábban. Olyannyira, hogy a második szabadedzés után mindössze néhány óra áll rendelkezésre módosítani az autón, bár a mérnökök valamivel tovább dolgozhatnak ennél.
„Ez pénteken és szombaton is folytatódik – szögezte le a brit szakember. – Péntek este kevesebb időnk van dolgozni az autókon, a szerelőknek három órájuk van az edzés után, és utána le kell takarni. A mérnököknek még van pár órájuk. Ez azért került be a szabályzatba, hogy ne essünk kísértésbe, hogy a hotelszobában berendezzünk egy irodát, ahol aztán a [kocsi] működtetésére vonatkozó tervekről vagy az esetleges változtatásokról beszélgetünk.
Azonban ez is sokkal kevesebb, mint amennyi korábban volt.”
A pénteken este megbeszélt változtatásokat természetesen szombaton délelőtt végre lehet hajtani az autón, ám ha ezek nem hozzák meg a várt eredményt, a csapat nagy bajba kerül. Onnantól kezdve ugyanis már nem sokat lehet módosítani az autón, ráadásul az időmérő kezdetétől a parc fermé szabályok is érvényesek.
„Ha az autót péntek estére nem sikerül [megfelelően] felkészíteni, akkor az ember szombat délelőtt is dolgozni fog rajta, ám legrosszabb esetben a harmadik szabadedzésre sem lesz kész – magyarázta Shovlin. – Az időmérő után pedig megint csak csökkent a rendelkezésre álló idő. Mire visszakapják az autót az FIA-tól, a szerelőknek már csak nagyjából fél órájuk van, mielőtt le kell takarni.”
Az új előírások abból a szempontból elérték a céljukat, hogy a szerelőknek valóban kevesebbet kell dolgozniuk egy adott hétvégén. Ugyanakkor a csapatok dolgát jelentősen megnehezíti, hiszen át kell alakítaniuk az eddig megszokott menetrendet.
[Ez] elég nagy kihívás
– mondta Shovlin. – Hétvégén [így] több szabadidőnk van, nem dolgozunk olyan sokáig, és mindenki többet tud aludni. Jelenleg viszont még mindig próbálunk alkalmazkodni ezekhez a változásokhoz, és azon dolgozunk, hogyan szervezzük meg a hétvégi munkafolyamatokat.”
Ezek a szabálymódosítások a Mercedes szempontjából kifejezetten érdekesek, hiszen a konstruktőri címvédő nem kezdte jól az idényt. A brackley-i alakulat egyelőre nem talált rá a hatékony orvosságra a pattogás ellen, és a kevesebb rendelkezésre álló idő nyilvánvalóan nem könnyíti meg a dolgukat. A csapat sportigazgatójának szavai alapján nem is biztosak benne, hogy a lehető legjobban alkalmazkodtak az új rendszerhez.
Mindez rövidebb időkeretbe sűrítette a munkát, és az év eléggé trükkösen indult