Négy motorgyártó látja el a Forma-1 tíz csapatát, ebből a Renault az egyetlen, amelyik kizárólag egynek szállít: a tavalyig a saját nevét viselő, az idei évtől a márkacsoport összefonódása révén Alpine-nak hívott istállónak. Utóbbi márkaigazgatója, Laurent Rossi Budapesten arról beszélt, hogy bár a több adat miatt kétségtelenül előnyös egy motort kettőnél több autóban futtatni, pozitív vonzatot is kínál, hogy ők más helyzetben vannak.
„Ez tulajdonképp jó, mert gyorsabban fejleszthetjük a motort anélkül, hogy mások nyomást helyeznének ránk és igényeket támasztanának" – nyilatkozta az Alpine első hazai kereskedésének megnyitására szervezett ünnepségen, melyen a GPhírek is részt vett. Kifejtette, „aktívan nem keresnek" ügyfelet, de nem zárkóznak el a megkeresésektől.
„Ha lehetőségünk adódik egy partnerrel együttműködni, élünk vele, de nem utánpótlás jellegű istállóban gondolkodunk. Mindig hasznos több adattal dolgozni."
Ehhez viszont megfelelő feltételek szükségesek, különben rémálommá válik az együttműködés, ha valami félresiklik.
„Sok erőforrást leköt egy ügyfél kiszolgálása és a probléma megoldása, ami a saját csapatunktól von el fejlesztési kapacitást."
Ezt a következtetést valós tapasztalatokból vonta le, bár annak idején nem volt részese az együttműködésnek a Red Bull-lal, mert a Renault motorrészlegétől a 2000-es évek végén az autósporton kívülre, menedzseri területre vezetett az útja.
Mint emlékezhetünk rá, a 2010-es évek közepén a Red Bull és a Renault viszonya elmérgesedett, a vezetőik többször üzengettek és beszóltak egymásnak a médián keresztül.
Rossi erre utalva vélte úgy, hogy a Renault-nak „megkönnyebbülést" jelentett a szakítás a kiszolgált ügyféllel és a gyártót segíti a szabadság.
„Egy idő után nem teljesen egyezett meg a motor kialakítása nálunk és az ügyfelünknél. A fejlesztés ezután nem volt egyforma, nem ugyanahhoz a konfigurációhoz optimalizáltuk. Ez szétfeszítette a csapatunkat és az együttműködésbe léket ütött – mondta. – A jövőben jobb lenne, ha több megkötés lenne a motor kialakításával kapcsolatban, kevesebb választási lehetőséggel. Így a miénkhez hasonló, és nem teljesen más erőforrást adnánk az ügyfelünknek."
Mindazonáltal az Alpine-nak nem jönne rosszul egy motorvásárló, hiszen a Ferrari, a Mercedes és a Honda mintájára így akár F1-es versenyzői ülést adhatnának a Renault által alapított utánpótlásprogramban lévő támogatottjaiknak. Akik jelenleg öten vannak, közülük hárman, Csou Kuan-jü, Christian Lundgaard és Oscar Piastri már az F1 előszobájának tekintett F2-ben versenyeznek.
Esteban Ocon és Fernando Alonso azonban jövőre még biztosan, és talán utána is elviszi a két autót. Rossi elismerte, hogy az akadémia átalakításra szorul, a benne képzett pilóták érdekében is.
„Nem fog összeomlani, de muszáj ésszerűsítenünk az akadémisták számát. Túl sokan vannak. Mindannyian jók, nem panaszkodom, de a bőség zavarával küzdünk, túl sok tehetség harcol túl kevés helyért" – nyilatkozta.
Talán amikor Fernando Alonso 80 éves lesz, felszabadul egy hely.
„Nagyon jól vezet, ilyen teljesítményre senki sem számított tőle. Valószínűleg sokan úgy gondolták, marad egy évig aztán viszlát – dicsérte. – Egyszer majd visszavonul, akkor az egyik fiatal előléptetése jó ötlet lehet."
Erre Piastrinak és Kuan-jünek lehet legjobb esélye, ők ketten állnak a Forma-2 tabellája élén pillanatnyilag. Utóbbinak még jobb kilátásokat ad, hogy fontos piacról jön, és kínai versenyző még nem szerepelt az F1-ben.