Vágólapra másolva!
2020 egyik legfényesebb sikerét a McLaren aratta azzal, hogy megszerezték a konstruktőri bronzérmet. A nagy múltú csapat történelmi mélypontról indult, és csupán két év leforgása alatt jutott ilyen magasra: receptjük egyik legfontosabb összetevője a csapatfőnök, Andreas Seidl, aki az autósport Bayern Münchenjének megalkotásán fáradozik – egyelőre eredményesen.

Mindenki csinálja azt, amihez a legjobban ért! Dióhéjban így lehetne összefoglalni a McLaren előrelépésének és sikeres szereplésének receptjét. Egyszerűen hangzik, mégsem az, főleg annak fényében, hogy milyen mélyről indult jelenlegi útjára az 1966-ban alapított, 12 egyéni és 8 konstruktőri vb-címével az F1 egyik legnagyobb múltú csapatának számító formáció.

Rá sem ismerni a McLarenre, ami néhány évvel ezelőtt a mezőny végére süllyedt, tavaly viszont újra dobogós lett Forrás: Motorsport Images/Glenn Dunbar

A nagy-britanniai Wokingban székelő istálló 2012 végén, Lewis Hamilton távozása után került leszállóágba. Két további évig még vegetáltak a Mercedes partnereként, majd a gyári háttér reményében belevágtak a Honda-kalandba, amely a sportág históriájának egyik legcsúfosabb kudarcát hozta. A hároméves együttműködés során a McLaren önmaga paródiájává vált, pontszerzéseik eseményszámba mentek, ráadásul két ízben, 2015-ben és 2017-ben is csak a 9. helyen zárták a konstruktőri versengést, ami valóban történelmi mélypontnak számított.

A katasztrofális szerepléssel párhuzamosan a tulajdonosi kör durva hatalmi harcot vívott egymással, amelynek hatását egészen a közelmúltig nyögte az alakulat.

Miután a legendás vezér, Ron Dennis belebukott a bahreini és szaúdi részvényesekkel vívott csatározásba, az arab tulajdonosok 2016 végén az autósportmániás amerikai marketingszakemberre, Zak Brownra bízták a cégcsoport irányítását.

Brown az évek során kiemelkedő eredményeket ért el saját ügynökségével, óriásvállalatok szponzorációs programjait működtette az F1-ben és a motorsport más műfajaiban, a McLaren vezetőjeként viszont a kezdeti időkben inkább emlékeztett egy nagypapára,

aki épp ismerkedik az unokáitól kapott okostelefonnal, mint egy professzionális csapatvezetőre. Ebből az sült ki, amire számítani lehetett: az érdekérvényesítő képességét rendszerint kimaxoló Fernando Alonso olyannyira szorosra fűzte a szálakat a vezérigazgatóval, átnyúlva a versenyistálló irányításával megbízott Eric Boullier feje felett is, hogy a paddockban akkoriban elkönyvelt tény volt, a spanyol nem csupán pilóta, hanem csapatfőnök is a McLarennél.

Brown mindent a versenyképtelen autóba végképp belekeseredő kétszeres világbajnok kényének-kedvének rendelt alá: mérnökök tucatszámra jöttek-mentek, a rövidtávú előrelépés reményében 2017 végén kiléptek a Honda-szövetségből és a Renault erőforrásaira váltottak, Boullier helyett pedig a végképp súlytalan Gil de Ferrant ültették a csapatvezetői székbe.

A nagyfőnök szemléletet vált

Amikor Alonso 2018 végén mégis távozott, már éreztették hatásukat azok a bizonyos rövidebb távú előnyök, de semmilyen garancia nem mutatkozott arra, hogy nem süllyednek a vissza a mélységbe. Pláne, hogy Brown a csapatvezetősdi közben éppen azon a fronton nem villantott, amit a legjobban vártak tőle: szakmai előélete alapján joggal lehetett arra számítani, hogy tehetős szponzorokkal erősíti meg a különítményt, nagy durranás helyett viszont csupán aprópénzt sikerült a konyhára hoznia, s bár mély anyagi krízisről nem lehetett beszélni, a csapat nem dúskált a javakban.

Brown (jobbra) nagy szponzorok helyet sok kisebb partnert hozott a McLarennek, a csapatfőnöki pozíciót pedig átadta a Porschétól elcsábított Seidl részére Forrás: Getty Images/2020 Getty Images/Charles Coates

Ekkor történt meg az a fordulat, ami – utólag visszatekintve – kulcsfontosságúnak bizonyult, s amivel Brownnak sikerült kivívnia rutinos rókának számító paddock-legendák tiszteletét is.

Az amerikai felismerte, hogy a helyzet kizárólag akkor stabilizálható, javítható tovább, ha szakít az addigi gyakorlattal és nem ragaszkodik görcsösen a versenycsapat felügyeletéhez,

hanem rábízza azt egy vérbeli profira, aki ismeri a szakma minden csínját-bínját. Nem tudni pontosan, hány kiszemelt volt a listáján, de a választása Andreas Seidlre esett, akinél jobbat aligha találhatott volna. A német szakember mérnökként és vezetőként is széleskörű tapasztalatokkal érkezett, hiszen a Porsche roppant sikeres LMP1-es programját vezette, korábban a BMW kötelékében mérnökként egy évtizedet húzott le az F1-ben, de hozzátette a magáét ahhoz is, hogy a bajor gyártó 2012-ben azonnal bajnoki címet szerezve tért vissza a DTM-be.

A 45. születésnapját január elején ünneplő Seidl tipikus német mérnökember, ám a jobbik típusból: csendes, roppant alapos és munkamániás, mégis végtelenül emberi. Kerüli a reflektorfényt, emiatt a külvilág számára kissé visszahúzódónak tűnhet, valójában azonban nyitott, jól kommunikál és még a humora is remek. Olyan vezér, aki ha kell, szónokol, de inkább a hozzáértésével, a munkabírásával és az alázatával igyekszik motiválni a környezetét.

Seidl a Porschéval megnyerte a Le Mans-i 24 órás versenyt, Nico Hülkenberg volt az egyik pilótája 2015-ben, a technikai igazgató pedig az F1-es tapasztalattal is rendelkező Alexander Hitzinger volt Forrás: Porsche

A problémák labirintusában bolyongó McLarennek éppen egy ilyen menedzserre volt szüksége, aki nemcsak beszél a bajokról, hanem szakértelemmel és tapasztalattal felvértezve azok mélyére is ás, majd irányt mutat és a lehető leghatékonyabb megoldás felé tereli a társaságot. A külső szemlélőknek is szemet szúrt, hogy

miután 2019 májusában hadrendbe állt, alig néhány hét alatt a McLaren légköre egészen megváltozott.

A szakvezető hamar megtalálta a közös hullámhosszt a néhány hónappal korábban összeállt, a sikerekhez példás lendülettel, tökéletes szinergiával hozzájáruló Carlos Sainz és Lando Norris alkotta párossal, majd a különítmény többi munkatársával is. Az előző években jobbára csak vegetáló formációba egy csapásra élet költözött és a futamról futamra történő javulás eredménye az lett, hogy felkapaszkodtak a konstruktőri tabella 4. helyére.

„Andreas érkezése előtt is volt némi előrelépés, de teljesen nyilvánvaló, hogy mióta velünk van, azóta sokkal nagyobb a stabilitás, jóval tisztább az irány, amerre a csapatnak haladnia kell a jövőben – mondta a csapatfőnökről az idei évtől már a Ferrarinál versenyző Sainz, aki korábban a Toro Rossónál és a Renault-nál pallérozódott, így bőven van viszonyítási alapja. –

Őszintén szólva alig néhány hónap alatt is nagyon sokat tanultam tőle, például arról, hogyan legyek kemény, amikor keménynek kell lenni, vagy épp arról, hogyan kell a mai F1-ben csapatot építeni úgy, hogy előretekintünk a következő két-három évre is. Nagyon tisztelem, élveztem a közös munkát!”

Az F1 borzalmasan bonyolult világában a sikert soha nem lehet egyetlen embernek tulajdonítani, azonban a McLaren példája is tökéletesen mutatja, hogy amikor nem a megfelelő ember kezében van a karmesteri pálca, az jócskán vissza tudja vetni az egész organizáció tevékenységét. Mióta Seidl viszi a szakmai oldalt, Brown is jóval hatékonyabb: némi ügyeskedéssel megteremtette a pénzügyi túlélés feltételeit, több szponzort is verbuvált, ráadásul a tavalyi év végén megtörtént az első igazán nagy dobás is.

A McLaren a pályán és azon kívül is egyre sikeresebb, de még hosszú út áll a csapat előtt a végső győzelemig Forrás: Motorsport Images

Az idényzáró Abu-dzabi Nagydíj hétvégéjén derült ki, hogy a versenyistálló iránt érdeklődő amerikai befektetők Brown közbenjárására konzorciumot alakítottak és 185 millió fontért megvásárolták az alakulat 15 százalékát, 2022 végére pedig várhatóan 33 százalékra növelik majd a tulajdonrészüket. A dolgok wokingi alakulása szakmai berkekben is gondolatot ébresztett, így egyre többen vetik fel, hogy a Ferrarinak is a másik nagy múltú csapat példáját. A mérnökként már sokszor bizonyított Mattia Binotto csapatfőnöki ténykedése alatt a Scuderia látványosan hanyatlik, a kritikusok pedig egyre többször hangoztatják: az lenne a legjobb, ha visszatérne az eredeti szerepköréhez, ahol jóval több hasznát vennék, a csapatfőnöki feladatokat átadná valakinek, akinek testhezállóbb lenne ez a feladat.

Az F1 Bayern Münchenje épül?

Szokványosnak a legkevésbé sem mondható, hogy egy F1-es csapatfőnök egy futballcsapatot és egy vezetőedzőt állítja maga elé példaként, Andreas Seidl viszont nem titkolja: az FC Bayern München megszállott rajongójaként a bőrnadrágosokat és trénerüket, Hansi Flicket tekinti a leginkább követendőnek. Az 55 esztendős futballszakember 2019 novemberében, néhány hónappal Seidl hivatalba lépése után állt a krízishelyzetben lévő Bayern élére, amelyet rövid idő alatt a futballtörténelem egyik legveszedelmesebb, bajnokságot, kupát és Bajnokok Ligáját nyerő gárdájává alakított.

Hansi Flick remek munkát végez a német rekordbajnoknál Forrás: dpa Picture-Alliance/AFP/Sven Hoppe

Flick azt adta meg a klubnak, amire abban a helyzetben a legnagyobb szükség volt: bizalmas kapcsolatot alakított ki az idősebb és a fiatalabb játékosokkal, valamint mindenki mással is, akik a keret előmeneteléért dolgoznak, kortól, származástól függetlenül. Seidl nemrégiben az F1 hivatalos podcastjében is beszélt arról, hogy felnéz Flickre amiatt, amilyen menedzsmentfilozófiát alakított ki:

– fogalmazott a szakvezető. Lando Norris, a különítmény ifjú tehetsége Sainzhoz hasonlóan megerősítette, hogy Seidl módszerei tökéletesen működnek: „Az különösen tetszik, hogy nem él vissza a csapatfőnöki tisztséggel – mondta érdeklődésünkre a fiatal brit. – Mindenkit jól ismer a csapatban, a szerelőkkel és a mérnökökkel is nagyon jó a kapcsolata, ráadásul egyfolytában azon dolgozik, hogyan lehetne kihozni mindenkiből a legjobbat. Hogyan? Mindent persze nem árulhatok el, de sok mindent tesz ezért. A munkamorálja például ilyen. Az, ahogyan megpróbál elérni bizonyos dolgokat. Nem mindig minden annyira nyilvánvaló, ahogyan az kívülről tűnik, sok dolog zajlik a háttérben, amiket meg kell próbálni összehangolni. Sokat tanultam tőle arról, hogyan lehet összerakni minden apróságot, ami a segítségemre lehet. A hozzáállásával, a hatékonyságával szinte újraélesztette a csapatot és nem csak én tanultam sokat máris tőle, hanem szerintem mindenki más is.”

Seidl jól kijön a bohókás Norrisszal is Forrás: Getty Images/2020 Getty Images/Charles Coates

Noha a 2020-as harcok közepette már Brown is egyre többször ismerte el a nyilvánosság előtt, hogy Seidl tökéletes vezető a McLaren számára, aki sokat hozzátett a feltámasztási folyamathoz, maga az érintett kínosan ügyel arra, hogy soha, még privát háttérbeszélgetések során se helyezze előtérbe saját magát.

– mondta szerényen a szakvezető, amikor lapunk az előrelépésben betöltött szerepéről kérdezte. – Nyilvánvalóan nagyon boldog vagyok amiatt, hogy látom, mire vagyunk képesek együtt, de tudom azt is, hogy milyen rengeteg munka vár ránk. Megvan a tervünk, hogyan akarunk haladni tovább az előrelépéshez vezető úton, de azzal is tisztában vagyunk, hogy az F1-ben nincs varázslat, időre van szükségünk ezek megvalósításához.”

Az előző idény konstruktőri bronzérme megmutatta, hogy a McLaren csapatként éles helyzetben, komoly küzdelemben is megállja a helyét. Az irány jó, idén pedig – elméletileg – csak jobban alakulhatnak a dolgaik.

A szabályrendszer nem változik, érkezik viszont egy futamgyőztes, jó formában lévő, komoly lendületet ígérő pilóta Daniel Ricciardo személyében,

egy jókora adag pénz az amerikai befektetők részéről, s ami a legfontosabb: a Mercedes erőforrás, amelynél jobbat jelenleg nem álmodhatnak a versenyautóik hátuljába. Seidl BL-trófeát vélhetően nem nyer majd a maga Bayernjével, viszont arra lehet sanszuk, hogy újabb meglepetésekkel, jobb esetben futamgyőzelmekkel lepjék meg a szurkolókat.