Ritkán kaphatunk betekintés abba, ami egy Forma-1-es hétvégén a színfalak mögött zajlik,. Ritkán beszélnek az érintettek arról is, hogy milyen párbeszédek folynak a sportfelügyelők és a versenyzők között egy-egy büntetés miatti meghallgatás során. Gary Connelly, a tavalyi Olasz Nagydíj egyik sportfelügyelője azonban most elárulta, miként viselkedett Lewis Hamilton, amikor Monzában felkereste őket, magyarázatot kérve szigorú büntetésére.
Connelly egy sportfelügyelőknek tartott internetes konferencián beszélt arról, hogy a felügyelők többsége nem ért egyet azokkal a helyzetekkel, amikor nincs mérlegelési lehetősége, és a körülményektől függetlenül köteles kiszabni az adott kihágásért a szabálykönyv szerint kiszabandó büntetést.
A felügyelő Hamilton monzai esetét hozta fel példaként. A Mercedes pilótája vezette a versenyt, amikor Kevin Magnussen autója megállt a Parabolica-kanyar és a bokszutca bejárata között, a pálya belső részén. Beküldték a Safety Cart, a bokszutcát pedig lezárták, a Mercedes azonban kihívta kerékcserére Hamiltont, aki később emiatt stop and go büntetést kapott, azaz nem elég, hogy ki kellett hajtania a bokszutcába, 10 másodpercre meg is kellett állnia ott.
Nem volt választásunk, ezt pedig a legtöbbünk nem szereti
– mondta Connelly. – Nem szeretjük a kötelező büntetéseket. Tulajdonképpen az FIA sportfelügyelőinek szinte összes elnöke az F1-ben és a legtöbb más felügyelő sem ért egyet a kötelezően kiszabandó büntetésekkel, de szerepelnek a szabálykönyvben, főként a csapatok kérésére. Ezért a kihágásért pedig áthajtásos büntetést kellett adnunk Lerwis-nak."
Később a futamot Charles Leclerc hatalmas balesete miatt félbeszakították, Hamilton pedig kihasználta az alkalmat és elment a sportfelügyelők szobájába megtudakolni, hogy miért is büntették meg. Connelly részletesen elmesélte, hogy miként viselkedett a Mercedes világbajnoka. „Lewis felpattant a rollerére a futam megszakítása alatt, elrollerezett a bokszutca végére, majd feljött meglátogatni minket.
Elképesztően udvarias volt és azt mondta, »srácok, meg tudnátok mondani, hogy miért büntettetek meg?« Mi pedig azt feleltük, hogy »igen, azért, mert akkor mentél be a bokszutcába, amikor az zárva volt«. Erre megkérdezte, hogy meg tudnánk-e mutatni neki."
„Megmutattuk neki a visszajátszást és a fedélzeti kamera felvételét is. Közvetlenül előtte ott volt az első led-panel a figyelmeztető jelzéssel, majd utána a második is. »Oh, rendben, elfogadom, de miért ilyen kemény a büntetés?«, kérdezte. Ezután elmagyaráztuk neki, hogy »sajnos, Lewis, ez egy kötelező büntetés, nincs más választásunk, mint ezt a fajta büntetést kiszabni rád.« És miközben egyáltalán nem volt elragadtatva ettől, elfogadta a dolgot és hihetetlenül udvarias volt, mint ahogy mindig is az, majd elhagyta a szobát és visszament az autójához."
„Kétségtelen, hogy volt néhány megjegyzése a csapatához, amiért nem figyelmeztették őt a rádión, de azt hiszem, hogy ez tökéletes példa – folytatta Connelly. – Bármennyire is fájdalmas volt a döntés, Lewis és a csapat is elfogadta. Ez megmutatja, hogy ha el tudsz magyarázni valamit, akkor egy nehéz döntést is elfogadhatóvá tudsz tenni azoknak, akikre vonatkozik, és a szélesebb közönségnek is."
Nem Hamilton volt egyébként az egyedüli, aki behajtott a bokszutcába, Antonio Giovinazzi is ugyanígy tett. Mentségükre legyen mondva, hogy az egész mezőnyből George Russell volt az egyetlen, aki magától rájött, hogy miért is villognak nagy piros keresztek a fényjelző paneleken, így ő tudott szólni a csapatának, hogy ne hívják ki, mert zárva van a bokszutca.