Ferrari's German driver Sebastian Vettel steers his car during the qualifying session ahead of the Formula One Bahrain Grand Prix at the Sakhir circuit in the desert south of the Bahraini capital Manama, on March 30, 2019. - The Formula One Bahrain Grand Prix will be held on March 31. (Photo by Andrej ISAKOVIC / AFP)
Vágólapra másolva!
A Bahreini Nagydíj időmérő edzésén kis híján összeütköző Romain Grosjean és Lando Norris sem kímélte Sebastian Vettelt, aki szerintük nem mutatott elég tiszteletet, aminek követeztében a Haas versenyzője feltartotta a McLaren újoncát, majd a felügyelőktől három helyes rajtbüntetést kapott.
Romain Grosjean három helyes rajtbüntetést kapott a Bahreini Nagydíjra, amiért az időmérő edzés első szakaszában feltartotta Lando Norrist. Komoly következménye nem lett az esetnek, mindketten továbbjutottak a második szakaszba, a McLaren újonca azonban csak jó reflexeinek, és Grosjean helyzetfelismerésének köszönhette, hogy nem szenvedett hatalmas balesetet. Ami pedig az incidens igazi pikantériája, hogy mindketten Sebastian Vettelt tették felelőssé a történtekért.
Íratlan szabály a Forma-1-ben, és úgy általában az autósportban, hogy időmérő edzésen a gyorskörre készülő versenyzők pályától függően az utolsó egy-két kanyarban már nem előzgetik egymást a minél jobb pozíciót keresve, mindenki az előtte haladótól lemaradva igyekszik elég helyet hagyni magának a gyorskörre. Tavaly az Olasz Nagydíjon Kevin Magnussen ezt az íratlan szabályt megszegve megelőzte Fernando Alonsót, a kétszeres világbajnok azonban nem hagyta magát, és a célegyenesben a Haast visszaelőzve inkább mindkettejük mért körét tönkretette.
Most gyakorlatilag ugyanez történt, Magnussen szerepében Vettellel, Alonso helyében pedig Grosjeannal, azzal a különbséggel, hogy a francia csapattársával ellentétben nem keménykedett ennyire az őt az utolsó kanyarban megelőző négyszeres világbajnokkal.
Mindennek a gyorskörön érkező Norris látta kárát, akinek óriási lélekjelenlétre volt szüksége ahhoz, hogy ne trafálja telibe a Haast.
Galéria: Így ünnepelte élete első pole-ját Charles Leclerc - galéria
35/38
Ferrari's German driver Sebastian Vettel steers his car during the qualifying session ahead of the Formula One Bahrain Grand Prix at the Sakhir circuit in the desert south of the Bahraini capital Manama, on March 30, 2019. - The Formula One Bahrain Grand Prix will be held on March 31. (Photo by Andrej ISAKOVIC / AFP)
A felügyelők az edzés után meghallgatták Grosjeant és Norrist is, és bár elfogadták, hogy „a nyolcas rajtszámú autó nem szándékosan tartotta fel a mögötte érkezőt", úgy vélték, hogy a „pilóta felelőssége tisztában lenni azzal, hogy amikor abnormálisan lassan halad, akkor gyorsabb autók érkezhetnek mögötte." Figyelembe vették azt is, hogy a Haas nem értesítette Grosjeant az érkező autóról, amire a francia azt mondta, hogy
nem vettük számításba, hogy Vettel ilyet fog tenni, ezért azt hittük, hogy elég előnyünk van Norrisszal szemben. Valószínűleg a csapat ezért nem szólt, hogy Norris mért körön van.
Azt hiszem, általában jól kezeljük a forgalmat, de ma nem így történt."
Norris megértő volt Grosjeannal szemben, és miután megbeszélte vele a történteket, Vettelt tette felelőssé értük.
„„Hogy igazságosak legyünk vele, a csapatának mindössze három másodperce volt szólni neki, hogy mögötte vagyok – mondta Norris. – Nagyon nehéz helyzetbe került volna, ha nem tudta volna hirtelen megváltoztatni a megközelítését és nem adta volna fel a teljes [következő] körét. Azt mondta, nem tudta, hogy mögötte vagyok, egészen addig, amikor már majdnem nekiütköztem.
Vettel átverte, ami nem szép dolog, mivel mindannyian versenyzők vagyunk, igyekszünk tisztelni a másikat. Ha az ember előtt van valaki, nem előzi csak úgy meg az utolsó kanyar előtt,
mint azt Magnussen csinálta Fernando [Alonsóval] tavaly Monzában, mert ilyenkor mindkettejük körének lőttek. Grosjean megtette, amit tudott, de ezzel együtt feltartott. Ha bármilyen oknál fogva nem tudtam volna még egy gyorskört futni, ez lett volna az oka, hogy nem kerülök be a Q2-be."
A Haas versenyzőjét három helyes rajtbüntetéssel sújtották, valamint egy büntetőpontot is kapott.
Az edzés után ő is azon a véleményen volt, hogy Vettel idézte elő a bajt.
„Az ember összecsinálja magát, amikor ilyen lassan halad, mások meg utolérik gyorskörön. Káosz az egész. Valószínűleg foglalkoznunk kell ezzel a jövőben, mert nem ez az első eset.
Szerintem Vettel okozott kavarodást, nem tisztelte az íratlan szabályt, hogy nincs előzés az utolsó kanyar előtt, megelőzte a sort, bejött elém, emiatt pedig újabb 3-4 másodpercnyire kellett leszakadnom."
Grosjeannal és Norrisszal ellentétben Vettelt nem hallgatták meg a felügyelők, ugyanis a szabályok ellen ő nem vétett, mindössze a versenyzői etikettet szegte meg, ezzel együtt a jelentésükben szerepelt. „A nyolcas rajtszámú autó vezetője azt mondta, hogy éppen egy gyorskör megkezdéséhez készülődött, amikor az ötös rajtszámú autó megelőzte, ezért jelentősen lassított, hogy megfelelő távolságra kerüljön az ötös autótól. A csapat nem jelentette neki, hogy a négyes, gyorskörön levő autó nagy sebességgel közeledik mögötte."
A felügyelők jelentésében az szerepel, hogy a sebességkülönbség 136 km/h volt Norris és Grosjean autója között, amikor előbbinek kitérő manőverbe kellett kezdenie.