Már két futam is eltelt az idei Forma-1-es szezonból, azaz az új, előzést segíteni hivatott szabályok szerint épült autók már kétszer is összecsaphattak. Míg Ausztráliában nem volt jelentős növekedés az előzések számában, Bahreinben már jóval akciódúsabb versenyt élvezhettek a nézők. A képet ugyanakkor torzítja, hogy Szahírban eggyel megnövelték a DRS-zónák számát tavalyhoz képest, ami jelentős szerepet játszott a több előzésben, Kimi Räikkönen szerint azonban nemcsak ez az oka a több helycserének, a 2007-es világbajnok szerint követni is könnyebb az elöl haladót.
Az állítható hátsó szárnnyal könnyített előzéssel az utóbbi években sem nyerték el a pilóták tetszését, Max Verstappen és Lewis Hamilton például megszabadulna az eszköztől, Nikolasz Tombazisz, az FIA formaautós technikai igazgatója azonban nem tartja ördögtől valónak a megoldást.
A Ferrari korábbi főtervezője azt jósolja, hogy a szezon további versenyein rengeteg előzést fogunk látni, aminek részben az idei évre megnövelt hatékonyságú DRS az oka.
„Több szempontból biztonsági megoldás volt [megnövelni a hátsó szárnyak méretét], tudtuk, hogy ez hatékonyabbá fogja tenni az állítható hátsó szárnyat, így a hátul haladó könnyebben zárkózhat fel az elöl levőre” – nyilatkozta a szakember az FIA hivatalos kiadványaként készülő Auto magazinban még a bahreini verseny előtt.
„Ausztráliában nem számítottunk nagy különbségre, mert ott bármilyen körülmények között nehéz előzni.
Egyes szimulációk 10%-os növekedést mutattak az előzések számában, más futamokra azonban jóval nagyobb, akár 50% feletti növekedést jeleznek előre.
Jelenleg ez az előrejelzésünk, tiszta képet azonban csak akkor kapunk, amikor végigmegyünk a szezonon. Ausztráliában nem számítottunk csodára, összességében azonban úgy gondoljuk, hogy a jó irányba haladunk.”
Abban egyetértenek a pilóták és a csapatok, hogy a DRS hatékonyságának növelése sikeres volt, abban azonban már jobban megoszlanak a vélemények, hogy az első szárnyak egyszerűsítése elérte-e a célját, és könnyebb lett-e emiatt a kanyarokban közel maradni egy másik autóhoz. Már a teszteken voltak, akik szerint semmilyen változás nem történt, Sebastian Vettel, Lewis Hamilton és Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke is kritikus hangot ütött meg, a mezőny harmadik világbajnoka, Kimi Räikkönen azonban pozitívnak látja a helyzete. „Nem tudom, hogy megelőztem-e bárkit is az új DRS-sel,
az autót azonban most zavartalanabbul lehet közel vinni egy másik autóhoz. A kanyarkijáratok továbbra is eléggé trükkösek, amikor az ember nagyon közel van, az autók azonban most szerintem könnyebben tudják követni egymást
– értékelt az Alfa Romeo finnje.
Tombazisz elismerte, hogy még az FIA-nak sem teljesen tiszta, hogy mennyit is jelentett az első szárnyak átformálása, miközben a DRS hatékonyságának növelését nem tartja nagy truvájnak, azt szerinte igen könnyű volt elérni.
Ezzel együtt bármekkora hatása is lesz az új reguláknak, azok mindenképpen segítséget jelentenek a 2021-es, átfogó szabályváltozások előtt a Nemzetközi Automobil Szövetségnek.
„Elnézve az autókat és a rajtuk levő különböző megoldásokat, van néhány dolog, amit kicsit másképp csináltunk volna a szabályokkal, de ez mindig ilyen.
Összességében elégedett vagyok az iránnyal, ugyanakkor nem gondolom, hogy az út végére értünk, és most hátradőlhetünk, mondván minden rendben van.
Azt gondolom, hogy ha nem mentünk volna keresztül a mostani változtatásokon, és most enélkül ülnénk itt és írnánk a 2021-es szabályokat, akkor sokkal rosszabb helyzetben lennénk – mondta Tombazisz. – Azzal kapcsolatban, amit próbálunk elérni, 2019 nagyon hasznos tapasztalatot jelent, és már csökkentette az első szárnyak romboló hatását.”