Vágólapra másolva!
Azt mondta, egy belső megállapodás szerint járt el. Michelisz Norbert is így tett volna, de Rosberg az előzékenységéért még nagy árat fizethet a világbajnoki küzdelemben.

Bár ez a Monacói Nagydíj utáni napokban nem kapott kiemelt figyelmet a mozgalmas verseny egyéb érdekes momentumai miatt, annak, hogy a hideg fékekkel és gumikkal reménytelenül szenvedő Nico Rosberg simán elengedte maga mellett csapattársát és legfőbb világbajnoki ellenfelét, Lewis Hamiltont, még komoly következményei lehetnek. Mivel Hamilton a Red Bull bokszutcai bakijának köszönhetően megnyerte a versenyt, a hátránya 43 pontról rögtön 24-re csökkent – ez már lőtávolságot jelent, hiszen egyetlen futam alatt, elvileg akár a hétvégi Kanadai Nagydíjon is behozható. Rosberg komfortzónája egy csapásra elfogyott, amit lélektanilag sem feltétlenül lesz könnyű kezelnie.

De vajon volt-e választása?

A monacói verseny után egyszerűen azzal magyarázta a lépését, hogy egy régi megállapodást tartott be.

„Nyilvánvaló volt, hogy én nem tudok majd harcolni a győzelemért, ezért Lewisnak meg kellett adnom az esélyt" – mondta. „Megkértek, hogy gyorsítsak be, de nem voltam rá képes, úgyhogy el kellett engednem őt." Hamilton ugyancsak megerősítette ennek a megállapodásnak a létezését, bár sokaknak azonnal eszébe jutott a 2014-es Magyar Nagydíj, amikor a csapat határozott kérésével dacolva nem volt hajlandó félreállni a többször kereket cserélő Rosberg útjából, ellehetetlenítve ezzel a stratégiáját – és alighanem megfosztva őt a győzelemtől.

A két szituáció persze nem volt teljesen egyforma, és a mindkettejükben keserű szájízt hagyó – nem mellesleg a belgiumi ütközésüket is felvezető – hungaroringi futam után Hamilton célzott rá, hogy más konstellációban talán engedelmeskedett volna. „Az járt az fejemben, hogy én is ebben a versenyben veszek részt, ezért nem értem, miért kellene félreállnom" – magyarázta akkor.

Beszédes volt a Mercedes reakciója is: egyáltalán nem szidták össze Hamiltont a parancs megtagadása miatt. Ami valójában nem is volt igazi parancs, hiszen a csapat vezetői, Toto Wolff és Paddy Lowe tüntetőleg kimaradtak a rádión zajló vitából, Niki Lauda pedig utólag még egyet is értett a magát önállósító versenyzővel. „Megértem, hogy Lewis feltette magának a kérdést: 'mégis miért kellene megállnom a pálya közepén, hogy elengedjem a csapattársamat?' Elvégre ő is a vb-címért harcol" – mutatott rá. „Ami engem illet, Lewisnak igaza volt. A kérést eleve egy pánikhelyzetben szegeztük neki, mert kétségbeesetten igyekeztünk behozni az elvesztegetett időt."

Most rizikósabb volt ellenszegülni

Az egy hónappal ezelőtti barcelonai ütközés kényes helyzetet teremtett a Mercedesnél, a renitens viselkedést most alighanem kevésbé tolerálta volna a menedzsment. Mégis felmerül a kérdés, hogy Rosberg nem volt-e túlságosan is készséges, amikor Wolff szerint egyetlen zokszó nélkül átadta a 2. helyet Hamiltonnak a Monacói Nagydíj 16. körében. „Először megkértük, hogy gyorsítson be, ha tud, ha viszont nem képes rá, engedje el Lewist" – árulta el Wolff.

Wolff ebben a vérbeli csapatjátékos kötelességtudó gesztusát látta, és azt mondta, ha ő lenne Lauda, megemelné előtte a baseball-sapkáját. A Mercedes vasárnap délutáni sajtóbeszélgetésén Hamilton a háláját kifejezve barátian át is ölelte Rosberget, amikor helyet cseréltek az asztal mögött, de a német versenyzőnek láthatóan nem volt túl jó kedve.

Hamilton azt állította, nem kérte rá a főnökeit, hogy előre mehessen.

„Csak annyit mondtam a mérnökömnek, hogy sokkal gyorsabb lehetnék, de itt nagyon nehéz előzni. Úgy éreztem, nyerhetek, ha azonban beragadok mögé, a Mercedesnek esélye sem lesz a győzelemre" – mesélte. „Nem számoltam vele, hogy ennek a megjegyzésemnek következményei lehetnek. Inkább arra játszottam, hogy előbb-utóbb úgyis megelőzöm majd. Kifigyeltem a gyenge pontjait, vártam a megfelelő pillanatra. A 3-as kanyar külső ívét szemeltem ki, ahol nem sokan előznek, de volt ott hely..."

A Safety Car mögötti rajtnál még Rosberg haladt elöl Forrás: AFP/Pascal Guyot

A Mercedes vezérkarában mindenesetre nem vették félvállról a problémát. Wolff szerint azért szánták el magukat a csapatutasításra, mert az alapos mérlegelés után egyértelműen felismerték, hogy ha Ricciardo előnyét hagyják tovább nőni, végképp elveszítik a győzelmi esélyeiket. „Egész hétvégén nehezen tudtuk rendesen felmelegíteni a gumikat. Pár körön át figyeltük a helyzetet, remélve, hogy bekapcsolnak, de Ricciardo már 10-11 másodperccel előttünk járt" – magyarázta Wolff.

Sokáig lamentáltunk rajta, mert korábban nem csináltunk ilyesmit, de egyértelműnek tűnt, hogy valami nem stimmel."

Jól tette?

A Mercedes szemszögéből nézve tulajdonképpen pofonegyszerű a képlet: a helycserének köszönhetően nyerték meg a versenyt, a lépésük tehát helyes volt. Egyik pilótájuknak sem lehetett egy szava sem, hiszen ők végeredményben csak alkalmazottak, a csapat érdekeit nekik is kutya kötelességük a sajátjuk fölé helyezni.

De vajon Rosberg nem pont azt bizonyította a készségességével, hogy nem hajlandó odáig elmenni a vb-címért, mint Hamilton?

Michelisz Norbert szerint, akinek a WTCC-ben az idén két csapattársa is lett, a német versenyző helyesen tette, hogy engedelmeskedett.

„Hamilton így is, úgy is megelőzte volna. Azzal, hogy most jó fej volt a csapattal szemben, jogosan várhatja el a következő versenyeken, hogy ha fordítva adódik egy hasonló szituáció, Hamilton is hasonlóan jó fej legyen vele" – mondta az Origo GPhírek-nek. „Szerintem felmérte az autóban, hogy legkésőbb a következő kiállás előtt vagy után Hamilton úgyis meg fogja előzni, függetlenül attól, hogy előtte vagy utána megy ki a bokszba, mert annyival gyorsabb volt nála. Semmilyen elé vagy mögévágó taktika nem használt volna ellene, úgyhogy szerintem a helyzetét figyelembe véve jól tette, amikor elengedte."

De vajon fordított esetben Hamilton félre fog állni a csapattársa útjából? Ezt Norbi sem tartja valószínűnek, viszont úgy véli, Rosbergnek „lett pár kreditje" a Mercedesnél, ha tehát Hamilton utasításra sem adja majd át neki a helyét, abból taktikai előnyt kovácsolhat magának az istállón belül.

A monacói elengedés megváltoztathatta a Mercedesen belüli dinamikát Forrás: AFP/Peter Parks

Persze benne van a pakliban, hogy utólag megbánta az előzékenységét, mert azt hitte, Hamilton már úgysem éri utol Ricciardót, így ő a jófejségével legfeljebb 6 pontot bukik vele szemben, nem 19-et. Akkor tényleg ez tűnt a valószínűnek, hiszen nem tudhatta, hogy a Red Bull bénázni fog a bokszban, sőt a Mercedes is elrontja az ő mindkét kerékcseréjét, amivel további pozíciókat veszít majd.

– vélte Norbi. „Szerintem fejben nagyon taktikusan összerakta, hogy már nem akkor áll félre előle, amikor győzelemhez segíti ezzel. A helyzetet végiggondolva én is ugyanezt csináltam volna."

Egyesek szerint Rosbergnek legalább várnia kellett volna pár körig, mielőtt betartja az utasítást, mert így egyrészt nem tűnt volna szolgalelkűnek, másrészt még tovább ronthatta volna Hamilton győzelmi esélyeit. Ezt a főnökei haragját kockáztatva kétségkívül megtehette volna, de mivel körönként 2 másodpercet kapott a Red Bulltól, és az elengedés idején 14 másodperccel járt mögötte,

még minimum 4-5 körig kellett volna húznia-halasztania hozzá a dolgot

– csakis így érhette volna el, hogy Ricciardo az első kerékcseréje után, amikor interekre váltott, Hamilton elé térjen vissza a bokszból. Ha ez történik, az ausztrál valószínűleg a Red Bull későbbi szarvashibája ellenére is megtartja a vezetést, különben viszont ugyanúgy beragad Hamilton mögé a második etapjában, és akkor az eredmény nem változik.

Ám ezt Rosberg akkor nem tudhatta, és különben is, ha ilyen sokáig ellenszegült volna az utasításnak, az már felért volna egy lázadással; ennyi erővel teljesen fittyet is hányhatott volna rá. Egy szerződéshosszabbítás előtt álló versenyzőtől nem tűnt volna okos húzásnak.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!