Vettel leiskolázta a mezőnyt az első austini edzésen
2012. november 16. 15:54
Üdvözöljük kedves olvasóinkat, ma van az USA Nagydíj első edzésnapja. A helyszín a Texas államban található Austin, legutóbb 2007-ben fordult meg az országban a világbajnoki sorozat. A vadonatúj pályáról írt bemutatónkat itt olvashatják. A Circuit of Americas gyors és lassú kanyarokat egyaránt tartalmaz, és sok a szintemelkedés is.
Beköszöntött az ősz ide is, a levegő hőmérséklete csupán 12, az aszfalté 17 Celsius fok. Egyébként Austinban még csak délelőtt 9 óra van.
A Pirelli mindegyik autóhoz adott egy plusz garnitúra kemény keverékű gumit a mai edzésnapra, így a versenyzők három szett kemény és egy szett közepes keménységű abroncsból gazdálkodhatnak.
Räikkönen hajtott elsőként pályára, a finnt sorban követik a többiek a bemelegítő körökre.
Több autó légterelőjét bekenték rikító színű áramlásjelző festékkel, Massa, Kobajasi és Kovalainen is ilyen autót vezet. Massa azt mondta rádión, hogy a látványos 1-es kanyar nagyon csúszós.
Ennyire csúszósnak találja az aszfaltot - persze nem meglepő a kis tapadás, ez hagyományosan így van az új pályák esetében. Ráadásul a hűvös idő sem segíti a gumik felmelegítését. A hétvége folyamán fokozatosan javulni fog a tapadás.
Gúnyosan összefoglalták Twitteren, hogy miért ennyire kicsi a tapadás: első edzésnap, hűvös idő, kemény gumik. "Tökéletes kombináció" - írták. Hamilton szintén "nagyon koszosnak" minősítette az aszfaltot.
Ahogy ilyenkor lenni szokott, a versenyzők legfeljebb egy-egy ellenőrző körre mennek ki. Mért kört még senki sem futott a Circuit of the Americas-on.
A McLaren versenyzője az amerikai lobogó színeit - piros, fehér, kék - használja a sisakján, Pérez pedig mexikói motívumokat rakott a sajátjára. Neki lényegében ez a hazai nagydíja.
Az első mért kör az ő nevéhez fűződik, 1:54.846 alatt ért körbe. A szimulációk 1:37-1:38-as legjobb időket jósolnak a hétvégére. Räikkönen, Webber és Pérez is a pályán van egyébként.
A Caterham megvizsgálja a szervót, hogy utánajárjanak a problémának. Az autók továbbra is csúszkálnak, Kobajasi közben 1:48.517-re szorította le az etalont. Mögötte Räikkönen, Senna, Pérez, Ricciardo és Vergne van a tabellán.
A Lotus felszerelte az autójára a Coanda-stílusú kipufogó továbbfejlesztett verzióját, Grosjean viszont még nem kapta meg. Räikkönen E20-asán az első szárny is új, Grosjean autóján a hátsó fékek újak.
Az ausztrál 1:45.918-at futott, de Kobajasi 1:45.866-tal válaszolt. Senna és Räikkönen követi őket, eddig tíz pilóta jegyzett mért kört.
A Mercedes a régebbi fajta eszközt szerelte fel az autójára, hogy összehasonlító méréseket tudjanak végezni. Schumacher ezek szerint továbbra is az új kipufogót használja.
Az ötödik helyen nyitott, de már hátrébb esett, ahogy egyre többen aktivizálják magukat. Webber most az első, 1:44.737-es idejével hátrébb taszította Kobajasit. A levegő 14 fokra melegedett, a pálya hőmérséklete viszont még mindig nem éri el a 20 fokot.
Az új legjobb idő már 1:43.672, Vettel pedig hat tizedes hátránnyal felzárkózott mögé. A Ferrarik és a McLarenek szintén akcióban vannak. A sorrend: Webber, Vettel, Hamilton, Kobajasi, Schumacher, di Resta, Pérez, Rosberg, Hülkenberg, Vergne.
Az 1978-as F1-es világbajnok láthatóan büszkén szemléli hazája új pályáját, amelyen már vezetett is egykori Lotusával. Hamilton átvette a vezetést, 1:42.603, ám csak átmenetileg, mert Alonso 1:42.538-at futott.
A Force India versenyzője megforgott a dombtetőn lévő balos hajtűnél, de tovább tudott menni.
A sorrend az edzés feléhez közeledve: Hamilton (1:40.918), Alonso, Rosberg, Vettel, Button, Massa, Webber. Button bejött a garázsba lecseréltetni az első szárnyát.
Elegánsan megpördült a stadion-résznél, a 13/14-es kanyarnál. Button és Massa az utolsóelőtti balost, a 19-es számút vette szélesre (korábban Vettel is hibázott itt), Pérez pedig kis híján nekiment a falnak a bokszutca bejáratánál.
A Ferrari spanyol pilótája 1:40.603-mal vette át a vezetést Hamiltontól. A jelek szerint a legjobbak bemehetnek az előzetesen jósolt 1:37-1:38 alá.
A Sky Sports információi szerint vasárnapra minden jegyet eladtak, és az austini repülőtéren az év legforgalmasabb napjára számítanak.
Újabb csere az első pozícióban, Hamilton 1:40.175-re szorította le a lécet. A további állás: Alonso, Button, Rosberg, Schumacher, Vettel, Grosjean, Massa, di Resta, Webber.
Csak a 15. helyen áll a Lotus új fejlesztéseit tesztelő finn, lemaradása 4,5 másodperc Hamiltontól. Az előbb még csak 19. volt.
A rádión részletesen beszámol a McLarennek az autó viselkedéséről, és azt mondta, a balelső abroncsa szemcsésedett.
Már a sokadik kicsúszást láthattuk a balosnál, az utóbbi percekben Hamilton és Vettel is hibázott ott. Az előbb meg Schumacher driftelt egy nagyot.
Megállt a javulás a tabella elején, Hamilton, Button, Alonso, Kobajasi, Rosberg, Webber, Massa, di resta, Grosjean, Maldonado a sorrend elöl. Változatlanul a kemény gumikat használják a versenyzők.
Az ideje 1:40.335, a hátránya 160 ezredmásodperc Hamiltontól. Két ezreddel előzte meg Alonsót.
A második és a harmadik szektorban is megfutotta a legjobb részidőt, javított is az idején: 1:40.116. Kovalainen megpördült az egyik gyors kanyarban.
Hamilton már 1:39.687-nél jár, hat tized fölött az előnye üldözői előtt. Úgy tűnik, ilyenkor mindig megforog valaki a gyors S-kanyaroknál, ezúttal Webber pördült meg.
Nem tetszik a Lotus elejének viselkedése, változtatást kért a felfüggesztés és a hasmagasság beállításain. Az előző futam győztese jelenleg a 14. helyen áll.
Két lépésben tovább javított az idején, 1:39.543-ra gyorsult, a második Vettel már majdnem nyolc tizedre van tőle. Még 5 perc maradt az első tréningből.
Nagyszerű kört rakott össze, 1:38.692-as ideje 851 ezreddel jobb Hamiltonénál. Vettel balelső gumijának belső oldala zöld, de nem azért, mert intermediate a gumi, hanem mert ráfolyt az áramlásjelző festék egy része.
További fél másodpercet javít az idején, az 1:38.125 bizonyítja, hogy valószínűleg alábecsülték a csapatok a szimulátorban a várható köridőket. Az edzésnek vége, Vettel mögött Hamilton, Alonso, Button, Webber, Massa, Hülkenberg, Kobajasi, Rosberg és Pérez végzett.
A jelek szerint alábecsülték a csapatok a várható köridőket az új austini pályán, ugyanis hiába várt a többség 1:37-1:38 körüli csúcsokat, szinte biztos, hogy ennél jobb idők is születnek majd az időmérőn, hiszen Sebastian Vettel már a legelső szabadedzésen 1:38.125-öt repesztett. Tette mindezt úgy, hogy az új amerikai pálya aszfaltjának még nagyon gyenge a tapadása, és a hűvös idő sem kedvezett a gumik felmelegítésének.
Emiatt az első percekben rengeteget csúszkáltak az autók, és sokáig tartott, mire valamennyire letisztult az ideális ív. A folyamatot segítette, hogy a Pirelli minden autóhoz kiosztott egy garnitúra plusz kemény keverékű gumit, így a csapatok több időt tudtak a pályán tölteni. Kezdetben Kamui Kobajasi és Mark Webber váltogatta egymást a tabella élén, majd érkezett a többi élcsapat versenyzője, és egyre jobb köridőket futottak.
Sokáig Lewis Hamilton tűnt verhetetlennek, aki néhány perccel az edzés vége előtt nyolc tizedmásodpercre növelte az előnyét, de Vettel kontrázott, és végül két lépésben közel másfél másodpercet vert a britre. Rajtuk kívül senki sem férkőzött be 1:40 alá, a harmadik helyen Fernando Alonso végzett, megelőzve Jenson Buttont, Webbert és Felipe Massát. A három élcsapat tagjai mögött közvetlenül a két szép piruettet bemutató Nico Hülkenberg, valamint Kobajasi zárt.
Ahogy várni lehetett, a látványos szintemelkedéseket tartalmazó pályáról nem hiányoztak a kicsúszások: a legtöbben az utolsóelőtti, 19-es számú balost vették szélesre, itt számos pilóta - többek között Vettel, Hamilton és Button - hibázott. Az emelkedő tetején lévő 1-es kanyarnál szintén sok megingás történt, és a tempós S-kanyaroknál is akadt megpördülés, Webberrel és Heikki Kovalainennel a főszerepben.
Nico Rosberg autójára a régebbi típusú kipufogót szerelte fel a Mercedes, hogy össze tudják vetni az eredményeket a Michael Schumacher által használt új eszköz adataival, Kimi Räikkönen pedig új első szárnyat és kipufogót tesztelt a Lotusszal. A beszámolók szerint a finn egyelőre nem elégedett az autójával.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!